Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

bergsmannen

Det skulle nog funka rent praktiskt, men en uppmärksam revisor skulle snart se att det inte riktigt gått rätt till när du står som köpare på själva kvittot och det är betalt med företagets kort och med i företagets bokföring. I värsta fall blir det både bokföringsbrott och skattebrott med hänsyn till momsen. Å andra går det väl att komma runt även det problemet men det är inte något jag bör uttala mig om, framför allt inte här. Kortfattat blir svaret; gapa inte efter för mycket, nöj dig med antingen studentrabatten eller möjligheten att dra momsen (även om det inte är helt korrekt då datorn inte ingår i företagets verksamhet). Så länge datorn kan plockas fram vid revision klarar man sig nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ny här på forumet.

Funderar på att köpa följande MacBook Air:

http://www.elgigante...acbook-air-11-6

 

Kommer att använda den till att utveckla iPhone applikationer, ev köra utvecklingsmiljön monotouch (+ surfa men inga kraftfulla spel). Tänkte även installera en partition med windows 7 på den, räcker datorn till eller måste jag köpa en mer kraftfull?

 

Mvh

Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ny här på forumet.

Funderar på att köpa följande MacBook Air:

http://www.elgigante...acbook-air-11-6

 

Kommer att använda den till att utveckla iPhone applikationer, ev köra utvecklingsmiljön monotouch (+ surfa men inga kraftfulla spel). Tänkte även installera en partition med windows 7 på den, räcker datorn till eller måste jag köpa en mer kraftfull?

 

Mvh

Matte

 

Skulle vilja påstå nej, av den enkla anledningen att den enbart har 2 GB och minnet inte går att utöka i efterhand. Beställ direkt från Apple eller en APR och konfigurera med 4 GB instället.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa/vänta fråga...

 

Funderar på att köpa en MBP 15" billigare versionen som ska räcka till studier några år framöver, närmare bestämt 8 år.

Kommer datorn fortfarande vara funktionsduglig med ny mjukvara då, eller ska jag köra linan ut med PC och köpa Mac om 4 år?

 

Mest orolig är jag för andrahandsvärdet, alltså att jag idag köper en dyr mac och om 3-6 år är den oduglig =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det verkligen värt att köpa en begagnad iMac? Finns bla. en annons på en 27" här på Macworld för 18500kr som är ca 6 månader gammal, där nypriset på denna är 19995kr. På 6 månader har 1 års garantin halverats, den är använd och ändå bara 1495kr under ny pris. Finns även en del annonser på blocket och andra siter där 27" som är precis eller strax över 1 år gamla som ligger på ca 16-17000kr där det enda som uppdaterats är RAM minnet. Man får alltså en imac utan garanti och använd i 1 år för ca 3-4000kr mindre än vad en HELT NY kostar.

 

Så min fråga, är det värt att spara 3-4000kr på en beggad imac eller ska man satsa på en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig blir det en ny macbook pro "13 till sommaren. har en pc som jag helt enkelt har tröttnat på efter 3 ½ år med bara en massa problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska till hösten börja plugga på universitetet och har tänkt att investera i en MacBook Pro. Antagligen kommer datorn användas många timmar per dag med tanke på att den kommer hänga med i skolan samt användas flitigt hemma. Användningsområdena jag ska ha datorn till är photoshop, skriva, lyssna musik, såklart Internetanvändning osv. Tanken är också att datorn samtidigt ska ersätta TV'n och endast kolla webb-tv. Jag kan inget om vilken storlek jag ska ha på utrymme och det där, någon som skulle kunna gissa på vilken GB och allt det är jag borde satsa på?

Några till frågor: vilken tum jag ska ha på skärmen, 13 eller 15? Jag har hört mig för lite och några säger att det inte är några problem att redigera i en 13" medan andra säger att det bara fungerar i 15"? Sedan har jag också hört att folk tycker att det blir alldeles för jobbigt att bära runt på en 15" hela dagarna, är det verkligen så jobbigt?

 

Hoppas det är någon som kan svara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga bra svar på dessa frågor, bara egna preferenser.

 

Besök närmaste APR, MediaMarkt eller annan återförsäljare. Rekommenderar det förstnämnda, kläm och känn på datorerna samt prata med säljarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag är ny på forumet biggrin.gif

 

Jag skall inhandla en macbook pro! jag har ca 20 att lägga på den. Så nu är frågan vilken ska jag satsa på? Jag spelar inte så jätte mycket dataspel, litegrann bara. Kollar mkt på film, gärna 1080p, spotify, surf, samt lite ordbehandling.

 

Jag har tittat lite på nya 13 modellen och 15!

 

Va tror ni om 13 tummaren med i5, 8gb, 256 ssd? landar på ca 18

eller ska jag köra 15 tummaren med i7 och 1gb dedikerat grafikminne och 500gb 7200rpm?

 

Beslutsångest! smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag är ny på forumet biggrin.gif

 

Jag skall inhandla en macbook pro! jag har ca 20 att lägga på den. Så nu är frågan vilken ska jag satsa på? Jag spelar inte så jätte mycket dataspel, litegrann bara. Kollar mkt på film, gärna 1080p, spotify, surf, samt lite ordbehandling.

 

Jag har tittat lite på nya 13 modellen och 15!

 

Va tror ni om 13 tummaren med i5, 8gb, 256 ssd? landar på ca 18

eller ska jag köra 15 tummaren med i7 och 1gb dedikerat grafikminne och 500gb 7200rpm?

 

Beslutsångest! smile.gif

om du inte behöver ha de absolut högsta inställningarna när du spelar så borde 13" räcka.

( 15" kommer ju klara av köra spel som släpps om några år men det kanske inte 13" kommer klara, så den blir ju mer framtids säker om man vill spel)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda fixar allt du vill göra utan att svettas, det är spelen det hänger på och är grafik viktigt i spelen så SKA du ha dedikerat grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

hej! jag har kört PC hela mitt liv men känner att jag är lite less och är nyfiken på att skaffa mig en macbook. Problemet är att den gamla (den vita som "alla har") har ju slutat tillverkats och det var en sån jag var sugen på. Frågan är ju då om jag ska köpa en begagnad macbook för att dels testa på (mac kanske inte alls är min grej!), och då får jag ju min vita. Eller är det bortkastade pengar, är det smartare att köpa en macbook pro?

Värt att tillägga är även att jag ska ut och resa i latinamerika under en längre tid så risken finns att man blir av med grejer....

 

Hoppas någon kan hjälpa mig! Som sagt, är HELT nybörjare med mac. Jag är även väldigt inkompetent när det gäller datorer, gör mest basicgrejer (facebook, spotify, redigera film/bilder) haha.

 

tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som en billig lätt netbook är det du vill ha för din resa. Inget större värde att bli av med....

 

Angående MacBook så är ju Air den nya instegsmodellen. Finns säkert nya att hitta. Ser att bland annat MediaMarkt har annonserat ut dessa som en del av sin "femårskampanj" i Sverige. Men jag vill inte kalla den prisvärd, har för mig att de ändå tar 8-8500:- för den. Dels är den utgången ur sortimentet, sen innehåller den teknikmässigt uråldrig teknik för CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det möjligt att köpa en MacBook Pro 15" med studentrabatt och med mitt pappas företagskort för att få avdrag av momsen?

I sådana fall går det då att köpa direkt på mecanet apple store online? eller skulle det bara funka i butik?

 

Nej.

Om din pappas företag köper datorn så får du ju ingen studentrabatt, för då är det ett företagsköp - och den ska köpas genom hans företag för att momsen ska kunna dras av så kvittot måste stå på hans företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! jag har kört PC hela mitt liv men känner att jag är lite less och är nyfiken på att skaffa mig en macbook. Problemet är att den gamla (den vita som "alla har") har ju slutat tillverkats och det var en sån jag var sugen på. Frågan är ju då om jag ska köpa en begagnad macbook för att dels testa på (mac kanske inte alls är min grej!), och då får jag ju min vita. Eller är det bortkastade pengar, är det smartare att köpa en macbook pro?

Värt att tillägga är även att jag ska ut och resa i latinamerika under en längre tid så risken finns att man blir av med grejer....

 

Hoppas någon kan hjälpa mig! Som sagt, är HELT nybörjare med mac. Jag är även väldigt inkompetent när det gäller datorer, gör mest basicgrejer (facebook, spotify, redigera film/bilder) haha.

 

tack! :)

 

MBP är betydligt mer prisvärd än en MB, speciellt då MB inte har uppgraderas på länge.

Men en MB skulle räcka gott och väll för dig om du inte redigerar mycket film/bilder, på lite högre nivå(inte att bara att ta bort röda ögon och klippa till youtube filmer). Även om MB räcker nu så lär dock MBPn ha en längre livslängd, både på grund av alu skal och bättre hårdvara, men då MB är billigare kan man uppgradera oftare om man köper en sån.

MBP har ett kensinton lås så man kan låsa fast den ganska enkelt, dock så är det också ganska enkelt att få upp dom också, jag vet inte om MBhar ett sånt lås, sen kan man installera lite keyloggers och dylikt så man lättare kan få tag på tjuven, om man tror att den riskerar att bli stulen, fast det enklaste sättet är att inte lämna datorn obevakad

borstatanderna.gif

Och om du inte gillar OSX så kan du ju alltid installera Windows på datorn, då blir den ju som vilken annan PC som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en student (med studentbudget) som hade tänkt köpa mig en Mac. Då jag studerar ett praktiskt ämne så kommer jag inte att ha behöva datorn särskilt mycket i skolarbetet, utan den kommer istället att användas mer till att surfa och arbeta med egna projekt på. Detta innebär att datorn åtminstone behöver kunna köra program som t.ex Spotify/Photoshop utan att bråka för mycket. Jag har funderat på både Macbook Air och Macbook Pro. Jag är dock rädd för att Air skall vara för klen och för "netbookig", och att Macbook Pro skall vara alldeles för kraftfull och dyr för det jag tänker använda den till... Vad tror ni?

 

Jag har även funderat ganska starkt på en Mac Mini, lite som ett mellanting. Dels så är den billig, och sedan så är det smidigt att kunna ansluta den direkt till TVn istället för att skaffa en skärm. Jag tycker dock att de flesta talar om den som en mediadator, och det är inget som låter så värst lockande. Tror ni att Mac Mini är ett bra alternativ, eller bör jag hellre satsa på någon av de andra två?

 

Jag är givetvis väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, tack!

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En student med studentbudget kör med fördel Pixelmator istället för dyra Photoshop.

Och alla modeller du nämner fungerar fint för detta...

 

MB Air är långtifrån klen, men jag anser MB Pro ger mer valuta för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa/vänta fråga...

 

Funderar på att köpa en MBP 15" billigare versionen som ska räcka till studier några år framöver, närmare bestämt 8 år.

Kommer datorn fortfarande vara funktionsduglig med ny mjukvara då, eller ska jag köra linan ut med PC och köpa Mac om 4 år?

 

Mest orolig är jag för andrahandsvärdet, alltså att jag idag köper en dyr mac och om 3-6 år är den oduglig =/

edit: vad hände med mitt inlägg?

 

Igen då: Om åtta år kommer din dator inte kunna köra den modernaste programvaran, det kan man nästan garantera. men om du uppgraderar den med tiden så långt det går, så kommer du även om åtta år kunna köra det mest basic; ordbehandling och mail. Webben är svårare att bedöma, men det kan nog bli svårt.

 

Andrahandsvärdet håller bra på Mac, bra mycket bättre än på PC-sidan.

 

Men du kanske ska kika på 13-tummaren, det är en mycket bra dator och några lusentappar billigare än 15-tummaren.

Redigerad av johnalder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En student med studentbudget kör med fördel Pixelmator istället för dyra Photoshop.

Och alla modeller du nämner fungerar fint för detta...

 

MB Air är långtifrån klen, men jag anser MB Pro ger mer valuta för pengarna.

 

Pixelmator check!

 

Vad tror du om att ha en Mac Mini som sin "huvuddator"?

Redigerad av Mordnilap
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du än väljer så finns det ingen Mac som är "netbookig" utan alla har utomordentlig prestanda och kvalitet och alla kan köra dagens alla programvaror utan att blinka. Ja, inte med 2 GB RAM, men det ska man inte köpa med heller... inte ens en netbook....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska nu köpa en ny laptop, den kommer i första hand användas till surf, bild och filmer men kommer även att användas till att köra en del CAD program i skolan. Har haft några pc laptop's nu men lyckas aldrig göra några bra köp med dom. Dom blir slöa såpass fort spelar ingen roll hur väl man än sköter batteri och formaterar den osv dom bli slöa och sega iallafall. Orkar inte ha dom mer än max ett år. Så min fråga är hur pass mycket längre en Mac håller jämfört med en PC. Antar eftersom prisskillnaden är ganska stor så borde även kvalitén vara det?

 

Är denna jag är intresserad av:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626821&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76 external_link.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som framförallt skiljer systemen är strukturen av de olika OS. OS X har inte alls samma förmåga att "gå ner sig" efterhand som man använder systemet.

 

Sen om du kan anse det är värt pengarna är ju helt subjektivt. Men ska du köpa en kvalitetsmässigt bra och lika väl presterande "PC" så är du uppe i samma pengar oavsett. En Mac är enbart dyr om du jämför med biliga PC på elkedjan, men det är en BMW med jämfört med en Dacia fast de inte "tävlar" om samma kundkrets...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjena, är ny här på forumet och förhoppningsvis snart en ny Mac användare.

 

Har funderat på att köpa en MBP 13".

Tänkte att det antingen blir i5 med 8GB RAM, i5 med 4GB eller i7 med 4GB. Smärtgränsen går kring i7 med 4GB, då 8GB blir lite för dyrt.

Eller kanske en MB Air, med i7 och 4GB RAM?

 

Som det märks så har jag väldigt svårt och välja.

 

Tänkte använda datorn mest till att se på HD-film, spotify, surfa, streama webb-tv, lite bildredigering med Photoshop och allmän ordbehandling.

 

Eller ska jag köpa standard och uppgradera själv, i sådannafall hur går jag tillväga? Försvinner garantin om jag skulle göra det själv? Eller blir det billigare om man tar det till en "Appel-butik"?

 

Har även läst runt lite både på google och här och ser att det nämnts en del om MBP överhettningsproblem, är det något som kvarstår eller är det som ryskroulett ?

 

Väldigt tacksam för svar och tips

 

MVH

Raseav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...