Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Jag hade köpt valfri standardkonfiguration och själv uppdaterat minnet. Antingen enligt de instruktioner som finns i manualen till datorn eller så låter man återförsäljaren (APR) uppdatera minnet. Det förstnämnda är både enkelt och billigt, men det kräver rätt sorts mejsel. Guide finns också t ex på iFixit.com och du bryter inte garantin genom att byta minnet själv. Fördelen om en APR byter minnet är att Apple står för garantin om minnet pajar via Apple Care. Dock är det dyrare än att själv göra det, men fortfarande billigare än att låta Apple sätta i det i fabrik.

 

En Air ska du maxa, den går inte att uppdatera i efterhand.

 

Vad är den för överhettningsproblem du pratar om? Har hört något om att några upplever att fläktarna varvar mycket utan belastning, men har för mig att det problemet ska vara löst via en uppdatering av datorns mjukvara. Men några fysiska hårdvaruproblem pga värme känner jag inte till alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar mattem!

 

Läst igenom guiderna på ifixit.com och det verkar inte vara någon större svårighet (bytt RAM på PC tidigare) men man vet aldrig. Bättre fråga en gång för mkt :)

Blir som du föreslog, köpa med standard och uppgradera själv.

 

Några bra tips på RAM-minne?

 

 

Det va den "överhettningsproblemet" som jag hade läst om. Och att värmen inne i datorn översteg 80-90 C vid högbelastning. Men skönt och höra att det är löst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De temperaturerna i datorn och på processorn är alls inget ovanligt eller skadligt vid hög och långvarig belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ny här.

Ska köpa en ny Mac mini som ska få sköta de lite tyngre uppgifterna såsom video/bild redigering och spel.

Visst är det rätt att satsa på den dyrare med det maffigare grafikkortet. Man märker väll skillnad mellan dessa två?

Varit inne på en iMac men då jag redan har bra skärm, tangentbort etc så tyckter jag att Minin passar bättre för mina behov.

 

/Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

 

funderar på att köpa min första mac, köpte en MBP 13" 2.2 Intel Core Duo till min fru för nästan ca 1.5 år sedan nu och det är ju en fantastiskt välbyggd och trevlig maskin.

 

Att den är såpass tyst som den är uppskattar jag mycket och är, ihop med byggkvaliteten , ett av de främsta skälen att jag vill ha en. Därav min fråga.

 

Jag har hört att den senaste generationen MBP med Sandy Bridge processorerna kan väsnas en del när de får jobba. Detta gör mig lite tveksam, skall jag köpa den senaste generationen eller skall jag försöka få tag på en av den tidigare generationen med core 2 duo istället? De har jag inte hört annat än bra om och tror att jag prestandamässigt kommer klara mig med den processorn.

 

Eller är det något annat som man går miste om när man väljer den tidigare generationen? Thunderbolt har man ju hört talas om men har väl inte 100% koll på exakt vad det är och varför jag behöver det. Kanske är bra men är det något jag verkligen behöver? Kommer huvudsakligen användas till jobb med webbutveckling och viss bildredigering.

 

Kan man sätta i en ssd på den tidigare generationen utan att bryta garantin?

 

Tacksam för lite guidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vilja påstå att båda modellerna väsnas vid kraftig belastning. Var väl synpunkter framförallt när den den nya modellen lanserades, men Apple ska ha åtgärdat problemet med en uppdatering av den fasta programvaran till datorn.

 

Du kan byta minne och hårddiskar i alla bärbara Macar utan att bryta garantin. Var bara gamla Macbook Pro innan Unibody som man enbart kunde byta minne utan att bryta garantin eftersom det innebar att man får riva ner i princip hela datorn i beståndsdelar för att byta hårddisk.

 

Du kommer säkert att klara dig med prestandan även med en C2D, men i-serien är så mycket bättre att det är dumt att låta bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
ImAGingerbread

Hejsan.

 

Jag tänkte följa vågen och konvertera från Pc till Mac.

Nu är problemet vilken Mac jag ska införskaffa mig.

 

Det jag tänker göra på datorn är surfa,se film och utveckla appar.

Spel håller jag inte på med längre.

De kraven jag kunde hitta för att utveckla appar var:

Snow leopard och en intel baserad processor.

I så fall borde i stort set vilken macbook som helst funka, (macbook / pro / air ).

Hur mycket minne ska man ha?

Funkar det med macbook? eller måste man ha pro / air ?

Lion kommer efter snow leopard? så då borde lion också funka?

Någon kommentar på hur gammal datorn max får vara?

 

Som ni märker har jag några frågor, hoppas jag kan få svar på så många som möjligt.

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja påstå att valfri Mac från 2008 och framåt klarar av det du vill utan problem. Minst 4 GB Ram ska du ha, gärna mer om du köper en nyare Mac som stöder det. Lion är det senaste OS X och det ställer också krav på mer minna i datorn och personligen anser jag att 4 GB är en rent minimum tillsammans med Lion. Kör du OS X 10.6 Snow Leopard så räcker 4 GB Ram till gott och väl, men så bygger det på OS X 10.5 Leopard som släptes 2008 också...

 

EDIT:

Är det enbart nya datorer du är intresserade av så finns inte MacBook längre annat än att köpa för skolor. Men valfri (ny) Mac med minst 4 GB Ram funkar för det du vill....

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ImAGingerbread

Tack för ditt otroligt snabba svar.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om datorn är ny eller gammal, så länge jag kan utveckla appar på den så är jag nöjd.

Har hittat en Macbook från 08, dock med 2 gb minne. Att uppgradera minnet ska tydligen inte vara så överdrivet svårt och dyrt.

Är det värt att skaffa den eller lika bra att spara till en pro / air ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt otroligt snabba svar.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om datorn är ny eller gammal, så länge jag kan utveckla appar på den så är jag nöjd.

Har hittat en Macbook från 08, dock med 2 gb minne. Att uppgradera minnet ska tydligen inte vara så överdrivet svårt och dyrt.

Är det värt att skaffa den eller lika bra att spara till en pro / air ?

 

Har själv ägt en MacBook 4.1 från 2008 (nåja, min fru) och den är identisk i specifikation med min MacBook Pro 4.1 (förutom grafikkortet) och kan inte säga annat än att det är en mycket bra dator. Skärmen har dock inte den bästa betraktningsvinkeln men sålänge inte andra än du själv behöver titta på skärmen så funkar det bra. Är det modell 4.1 så klarar den av 6 GB Ram, 2 + 4 GB vilket jag själv kör i min MBP. Dock så använder den modellen DDR2 vilket börjar bli ovanligt att få tag på. Är det Aliminiumvarianten från 2008 (MacBook 5.1) du har hittat så stöder den DDR3 vilket är det som fortfarande används och är lätt och billigt att få tag i. Den modellen stöder dessutom upp till 8 GB minne.

 

Har den vettigt pris så är det absolut köpläge. Den är väldigt lätt att byta både minne och hårddisk själv på. Tar enbart ett par minuter om man är van vid datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ImAGingerbread

Det ska vara en 7.1 så den borde stödja 4gb minne.

Äsch om det bara är grafikkortet och betraktningsvinkeln som är märkbara skillnaden så köper jag den.

Tusen tack för din tid och dina svar, uppskattas grymt mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en MacBook 7.1 så är det den sista och absolut senaste modellen av MacBook. Naturligtvis så klarar den 8 GB Ram.

post-34005-054627400 1322569694_thumb.jpg

post-34005-010335400 1322569701_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Min snart 4 år gamla macbook sjunger verkligen på sista versen och jag behöver köpa nytt! Funderar på en macbook air, men vad jag läst ska det "enligt ryktesvägar" vara nya mac:ar på gång med lansering april! Borde jag vänta? Om jag köper en Air nu kommer det komma en uppdatering i april som har ny design och bättre skärm samt prestanda?

 

Vad tycker ni?

 

Tack som fan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min snart 4 år gamla macbook sjunger verkligen på sista versen och jag behöver köpa nytt! Funderar på en macbook air, men vad jag läst ska det "enligt ryktesvägar" vara nya mac:ar på gång med lansering april! Borde jag vänta? Om jag köper en Air nu kommer det komma en uppdatering i april som har ny design och bättre skärm samt prestanda?

 

Vad tycker ni?

 

Tack som fan!

 

Riktig klassiker. Var inte speciellt längesedan den nuvarande modellen uppdaterades och den verkar ligga ungefär mitt i sin livscykel. http://www.applekopguiden.se/

 

Men betänk att detta är siffror som är uppskattade efter hur det statistiskt har sett ut. Apple har aldrig dragit sig för att vänta tills rätt hårdvara finns ute för att de ska uppdatera. De bryr sig inte om "konsumentmarknadens" hysteri på MHz eller GB lagringsutrymme.

 

Kan du vänta så gör det för all del, men bli inte förvånad om det inte heller uppdateras innan augusti t ex.

 

Både MBA, iMac och Mac Mini har varit uträknade flera gånger för att Apple valt att inte uppdatera dessa modeller på väldigt, väldigt lång tid, långt över "ordinarie" cykel enbart för att vänta in rätt hårdvara och göra en uppdatering som faktiskt har någon betydelse än några hundra MHz på processorn. Mac Pro är en typsik sådan modell som ständigt hånas av konsumenterna, vilket är konstigt då det inte är en dator som ens är avsedd för det segmentet utan vänder sig till en användarbas som faktiskt ser längre än siffror på ett papper utan tittar på hela sammansättingen av prestanda som finns i burken och de väntar gärna på att uppgradera och få rejält mycket mer för pengarna än 500 MHz på en processor.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var många som förutspådde minins död för ett tag sedan. Men det var bara att titta på en del serverparker och vetskapen om hur ofta den hålls som mediecenter, för att inse det förnuftmässigt orimliga i detta. Minin är starkare än någonsin idag, och servermodeller introducerades efter att bilden nedan togs.

 

macminifarm-081023.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite råd tack! :)

 

Idag äger jag en MBP 2011. Men då jag nästan konstant har den inkopplad till tvn för tv-serie/filmtittande känns det inte som om jag får någon större användning för datorn. Därför funderar jag på att köpa antingen en stationär iMac eller en Mac Mini som jag kan ha inkopplad till tvn istället (tillsammans med externa hårddiskar) och så använder jag min MBP som en bärbar dator istället, så som det var tänkt..

 

Men nu till mitt dilemma...iMac eller Mini? Kommer jag kunna göra exakt samma sak från minin som jag skulle kunna på en imac? (t.ex. köra XBMC för att se på film/serier i full hd, ladda ner, köra alla program) Jag har inte så värst stor plats i mitt rum, så jag tror att minin skulle passa mig bäst då den bara skulle kunna ligga under tvn konstant.. men om jag ändå ska lägga ut mycket pengar på det, vill jag försäkra mig om att den inte är sämre än imacen på något sätt? Är de likvärdiga datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att fungera utmärkt. Du kan dessutom fjärrstyra din "tv-dator" från soffan med din MBP om du vill med fjärrskrivbord eller valfri VNC-klient.

 

Ska du ha den som mediacenter finns det ingen anledning att köpa en iMac om du ändå har ont om plats plus att den huvudsakligen inte ska användas som primär dator att sitta och jobba vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! :) Blir nog en Mac Mini inom en snar framtid. Och ni som har koll, ska man vänta på någon särskild tidpunkt? När släpps det nya Mac Mini och MacBook Air vanligtvis? Känns snopet att lägga ut mycket pengar så dyker det upp nya modeller en månad efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej allihopa!

 

Jag är sugen på att byta till Mac från min PC (Acer Aspire 5741g). Min PC börjar bli riktigt sliten och det känns som att den snart havererar. Har en försäkring hos Elgiganten, så funderar på att köpa en MBP (13") där om det är möjligt att använda datorns "värde" till att köpa en ny. Någon som har någon koll på detta?

 

Det jag funderar över är hur den kommer fungera med de sysslor jag gör på datorn. Dessa är:

- Kolla på film, serier och liknande. Främst genom att koppla datorn med en HDMI-kabel till TV:n. Detta medför problem med tanke på Mac'ens avsaknad av HDMI-uttag. Kan detta lösas med hjälp av ex.vis. AplleTV?

 

 

- Spela nätpoker, främst på Svenska Spel. Har sett att de har en speciell Flash-klient för de som spelar på en Mac (?). Några nätpokerspelare som har något att säga om detta?

 

- CAD. Detta kommer dock inte vara allt för ofta (pluggar till maskiningenjör). Detta kan lösas med hjälp av en Microsoft 7- installation om jag inte missminner mig?

 

- Surfa (mestadels av datoranvändandet.)

 

- En del skolarbeten i form av skriftliga inlämningar.

 

 

Bör tillägga att jag har en iPhone 4s och gillar verkligen den Appleprodukten. Lite därav jag vill ha en MBP för att kunna synka appleprodukterna tillsammans.

 

 

Är en MBP något för mig? I sådan fall - vilken utav de olika modellerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Haloj!

 

Min vita MacBook från sommaren 2008 behöver pensioneras (säljer för billig peng till mor) och jag står i valet och kvalet i hur jag ska göra nu. Anledningen till varför jag byter är pga. allt redigerande av foton hit och dit. Den är lite trög om man kör Photoshop och Bridge på samma gång, vilket blir hopplöst. Förrut kunde jag ändå stå ut, men efter att ha börjat redigera i skolan istället på deras 27" iMacar känns min gamle vän allt för långsam.. Tyvärr.

 

Därför funderar jag på att investera i antingen den dyra MBP 13", eller den billigare MBP 15". Köpa till mer RAM i efterhan är ett faktum också..

 

Väger fram och tillbaks för vad som blir bäst i längden. När jag får råd vill jag köpa till en större skärm. Har även funderat på någon av iMacarna då de har bättre prestanda för mindre pengar, men det känns segt att inte kunna bära med sig alla foton osv. om man har fotosessioner på annan plats och vill se på dem i högre upplösning än på min 3" skärm i kameran.

 

MBP 13" : 2,8 GHz Dual-Core Intel Core i7

MBP 15" : 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 samt AMD Radeon HD 6750M med 512 MB GDDR5

 

Yes, jag har koll på vad skillnaden mellan dem är och vad de olika begreppen innebär. Tänkte bara se om någon har erfarenhet av vad som passar bäst om man mestadels håller på med foto och i framtiden även film..?

 

Mvh

Redigerad av hoppipolla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så har väl PS (säkert andra program också) stöd för att utnyttja grafikprocessorn för vissa moment samt att rimligtvis bör två kärnor till göra sitt, den "längsammare" I7 men med 4 kärnor borde vara den snabbaste. Lägg då därtill ett bra grafikkort som kan utnyttjas så har du en vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hejsan, jag har tänkt på att köpa en Mac dator och om jag gör det vilken ska jag då välja?

 

Jag ska använda datorn till att producera musik, då använder jag mig antingen Reason, Pro tools eller Logic Pro 9.

 

Förutom att producera musik kommer jag inte att göra mycket annat med datorn förutom att SURFA såklart men det klarar väl alla datorer, Titta på serier/filmer.

Photoshop och video redigering vet jag att det kommer gå okej p.g.a iMovie?

Spel och sådant är inte viktigt men vill ändå veta om det går att spela de nya spelen med riktigt hög grafik på Macen?

 

Jag har tänkt en Macbook Air eller Macbook Pro, inte så mycket på en iMac för att jag känner att jag kanske måste ta med mig datorn någon gång till ngn kompis eller studion, så det är nog bättre med en bärbar.

Har också sett mini mac, hur presterar den jämfört med de andra Macs?

 

Vilken skulle du rekommendera till mig? Jag skulle gärna vilja veta den EXAKTA modellen också, det finns 2,4 ghz o 2,8ghz osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...