Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan

Sitter med fingret på köp knappen till min första Mac :)

tänkte det var dags att prova något nytt, efter alla år med PC ;)

 

Letar efter att ersätta laptopen hemma från 2010.

Hade tänkt använda den till "vanligt" hem pyssel, samt lite hobby fotoredigering i enklare form

 

Så till den eviga frågan - skall man välja en Macbook Air eller Macbook Pro.....?

Vad "får" man för den extra pengen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Air duger inte till bildarbete. Skärmen har för dålig färgrymd bla. MacBookPro med Retinaskärm är det bästa som finns på marknaden skärmmässigt. Annars skiljer det sig inte mycket mellan Air 13" och Pro 13". Se bara till att välja mer RAM eftersom det inte går att uppgradera.

...

Det är heller ingen ide att välja kraftigare processor för i dessa modeller kostar det mycket mer men ger ytterst marginellt mer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett snabbt svar :yeahbaby:

 

då är det ju nästa samma peng mao :fundersam:

om man kikar på en 8gb Air mot en Pro... fast man får en bättre skärm och HDMI ingång.

 

hur "slö" är Air med 4gb egentligen? eller är det mer att 8gb är mer framtidssäker?

om man skulle se det historiskt - hur är en äldre mac i senaste OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är inte slöare eller går inte fortare med mer eller mindre RAM. Det tar olika lång tid innan den knäar. 4 GB är redan för lite. 8 GB är det normala för vardagsanvändning. Tänk så här:

...

Dessa datorer har grafik som lånar av RAM-minnet och kan ta upp till 1 GB. OS X behöver i runda slängar 1 GB med alla processer. Så där har du bara 2 GB kvar vilket inte räcker så länge. Så att gå från 4 till 8 GB är inte att dubbla minnet utan du går från 2 till 6 GB tillgängligt minne. Dvs du tredubblar det tillgängliga minnet. Det är stor skillnad.

...

Nu har Yosemite smart hantering av RAM-minne och hjälper till att hushålla med minnet. Men skulle jag köpa en begagnad Mac skulle jag rata alla med 4 GB RAM.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett snabbt svar :yeahbaby:

 

då är det ju nästa samma peng mao :fundersam:

om man kikar på en 8gb Air mot en Pro... fast man får en bättre skärm och HDMI ingång.

 

hur "slö" är Air med 4gb egentligen? eller är det mer att 8gb är mer framtidssäker?

om man skulle se det historiskt - hur är en äldre mac i senaste OSX?

Jag kör Yosemite i min Air från 2011 och kan göra det från en partition på min iMac från 2009. Det går väldigt bra på båda. Men är en lite annorlunda upplevelse. Apple styr bort från det "traditionella" Mac till att likna iOS.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, blir nog att välja en Pro då.

Var och kikade lite igår hos EG, de hade ett retur ex för 11000:- - vilket känns "prisvärt" om den inte är helt sönder repad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som enda dator skulle jag välja Pro sju dagar i veckan.

...

Jag har en Air 11" som andradator som tog över efter en MacBook 13", den gamla vita plastbooken. Jag var skeptisk till 11"-formatet ända tills jag provade den. Den är HYSTERISKT bärbar och med den upplösningen som den har saknar jag inte 13". Så om man söker en bärbar i första hand så kolla 11". Men skärmen är medioker till halvkass när det gäller bra bildåtergivning. Surfar man eller kollar en film gör det inget.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tänkt byta ut min MacBook (2009) till ny bärbar. Funderar på nya Macbook eller Air. Vad skulle ni rekommendera?
På mac-affären betonade de att det bör vara 8 gb ram. De sa att antal gb på processorn inte är så viktigt utan snarare vad det är för processor. Hur skiljer sig nya Macbook och Air vad gäller processorn? Är det värt att köpa till extra processorkraft på någon av de modellerna?
Använder inga tunga program som photoshop eller dylikt. Det viktiga är att den är snabb till vardagsanvändning (surf, textbehandling, mm) och att den kan hålla sig snabb och fungerande så länge som möjligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanon - tack för råden.

 

en sista sak - kommer säkert få frågan om tillbehör och anti virus program etc.

behövs något särskilt här, eller kör man den bara ur boxen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Tänkt byta ut min MacBook (2009) till ny bärbar. Funderar på nya Macbook eller Air. Vad skulle ni rekommendera?
På mac-affären betonade de att det bör vara 8 gb ram. De sa att antal gb på processorn inte är så viktigt utan snarare vad det är för processor. Hur skiljer sig nya Macbook och Air vad gäller processorn? Är det värt att köpa till extra processorkraft på någon av de modellerna?
Använder inga tunga program som photoshop eller dylikt. Det viktiga är att den är snabb till vardagsanvändning (surf, textbehandling, mm) och att den kan hålla sig snabb och fungerande så länge som möjligt.

 

MacBook Air 13" och MacBook Pro 13" är ungefär lika kraftfulla. Air har en medioker skärm som inte lämpar sig för bildbearbetning. MacBook Pro 15" är inte en större 13" utan ungefär dubbelt så kraftfull och den egentliga Pro-maskinen.

...

Just nu så blir inte datorn kraftfullare med de alternativen som erbjuds. Det är bara marginellt bättre prestanda som inte är värt pengarna. Lägg dem på max RAM och så stor SSD du har råd med. SSD är ju snabbare ju större SSD man köper. Ju större desto fler kanaler och mer arbete kan köras samtidigt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanon - tack för råden.

 

en sista sak - kommer säkert få frågan om tillbehör och anti virus program etc.

behövs något särskilt här, eller kör man den bara ur boxen?

Just nu finns fortfarande inget direkt hot mer än aggresiv reklam som botas med Adware Medic/MalwareBytes.

...

Se till att OS X inbyggda brandvägg är på och att dolt läge är aktiverat.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig denna mot macbook pro 13tum 2011 ?

post-48757-0-76928800-1439999520_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man blivit lycklig (?) ägare till sin första Mac, tag för de snabba råden.

 

Nu börjar den stora utmaningen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanon - tack för råden.

 

en sista sak - kommer säkert få frågan om tillbehör och anti virus program etc.

behövs något särskilt här, eller kör man den bara ur boxen?

Av någon anledning brukar brandväggen vara avstängd per default. Sätt på den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man blivit lycklig (?) ägare till sin första Mac, tag för de snabba råden.

 

Nu börjar den stora utmaningen ?

Grattis och lycka till! :ThumbsUp:

 

(Vad blev det för modell?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, vad använder du för att jämföra olika modeller av macar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack..Bra att kunna kolla själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air 13" och MacBook Pro 13" är ungefär lika kraftfulla. Air har en medioker skärm som inte lämpar sig för bildbearbetning. MacBook Pro 15" är inte en större 13" utan ungefär dubbelt så kraftfull och den egentliga Pro-maskinen.

...

Just nu så blir inte datorn kraftfullare med de alternativen som erbjuds. Det är bara marginellt bättre prestanda som inte är värt pengarna. Lägg dem på max RAM och så stor SSD du har råd med. SSD är ju snabbare ju större SSD man köper. Ju större desto fler kanaler och mer arbete kan köras samtidigt.

Tack! Har nog uteslutet Pro för att jag vill ha den så portabel som möjligt. Skärmen inte ett bekymmer, håller inte på med bildbearbetning.

 

Så hur skulle du jämföra prestandan mellan Air och nya Macbook? Tänker mig Air med 8 GB ram. Så vad jag kan se är det processorn som är olika mellan de modellerna då?

 

Inte 128 GB lagring då iaf? Värt köpa 512 istället för 256 menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Har nog uteslutet Pro för att jag vill ha den så portabel som möjligt. Skärmen inte ett bekymmer, håller inte på med bildbearbetning.

 

Så hur skulle du jämföra prestandan mellan Air och nya Macbook? Tänker mig Air med 8 GB ram. Så vad jag kan se är det processorn som är olika mellan de modellerna då?

 

Inte 128 GB lagring då iaf? Värt köpa 512 istället för 256 menar du?

De siffror jag sett på nya MacBook är att den är usel prestandamässigt i standardutförande. Köp den snabbare processorn. Men den är ändå inte i fatt Air och Pro som är klart bättre. MacBook verkar vara mest en stylegrej för närvarande. Men den har en vansinnigt snabb hårddiskbuss så det kvittar vilken storlek.

...

NÄr det gäller Mac så är det lite ointressant vad som står angående processorhastighet. Apple blandar och ger och vissa modeller är grymt mer kraftfulla än andra så man måste kolla testfakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De siffror jag sett på nya MacBook är att den är usel prestandamässigt i standardutförande. Köp den snabbare processorn. Men den är ändå inte i fatt Air och Pro som är klart bättre. MacBook verkar vara mest en stylegrej för närvarande. Men den har en vansinnigt snabb hårddiskbuss så det kvittar vilken storlek.

...

NÄr det gäller Mac så är det lite ointressant vad som står angående processorhastighet. Apple blandar och ger och vissa modeller är grymt mer kraftfulla än andra så man måste kolla testfakta.

Ok tack! Lutar åt Air 13" med 8 gb ram och 256 lagring då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...