Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Det på din önskelista som du inte kan få med en MB Air (13") är 12 GB RAM. Där är 8 max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en MacBook förut den som var i vit plast med 13"-skärm. Den hade jag som andradator och tänkte byta upp mig till en Air 13" men blev erbjuden en 11" till bra pris av en bekant. Den är BÄRBAR!!! Men det fungerade bra med 11" därför att den har en skarp skärm och högre upplösning så man upplever att skärmen är som en större dators. Än har jag inte saknat 13" men då använder jag den inte för att arbeta med utan surfar, kör upp streamad film på TV-n typ. MIn äldste son köpte en ny 13" Air och vi jämförde dem för en månad sedan och jag är nöjd med min 11" men han var glad att han hade en 13" för det är den enda han har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken/vilka modeller rekommenderar ni att jag tittar mest på då?

  • Apple MacBook Air - 1,3GHz DC 4GB 128GB 13"
  • Apple MacBook Air - 1,3GHz DC 8GB 128GB 13"
  • Apple MacBook Air - 1,3GHz DC 4GB 256GB 13"
  • Apple MacBook Air - 1,8GHz DC 4GB 128GB 13"
  • Apple MacBook Air - 1,8GHz DC 4GB 256GB 13"
  • Apple MacBook Air - 1,7GHz DC 4GB 128GB 13"
  • Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 4GB 128GB 13"
  • Apple MacBook Pro - 2,5GHz DC 8GB 128GB 13"

 

Om jag tittar på begagnat marknaden? Vad ska jag titta på då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ! Air om du vill ha en surfdator, Pro om du vill ha en bildbearbetningsdator. I båda fallen räcker det med standardprocessorn men se till att få 8 GB RAM-minne för det går inte att öka på sen. 4 GB är gränsfall idag. OM du har råd så köp 256 GB SSD. Den går att byta ut efteråt så det är inte världens kris om du köper 128 men i mitt tycke är 128 GB för lite. Du kan också ha en extern SSD som ansluts till Thunderboltuttaget så är den nästan lika snabb om du vill utöka snabbt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begagnat inte äldre än 2011. 2010 har rejält långsammare processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Beställde hem en retina 13" i7 16gb ram 512gb sdd idag. Får se om jag märker någon skillnad mot min gamla macbook pro från 2011 med i7 8gb ram 120ssd & 500gb hdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde hem en retina 13" i7 16gb ram 512gb sdd idag. Får se om jag märker någon skillnad mot min gamla macbook pro från 2011 med i7 8gb ram 120ssd & 500gb hdd

tufft!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått den, skärmen är underbar. Men finder har badbollat ett par gånger kan iofs vara för att jag håller på att flytta aperture bibliotek på 201gb från en extern usb hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tja, hade tänkt införskaffa en ny bärbar och Mac verkar onekligen en spännande val, nu är dock frågan om man ska vara kall och vänta på 2014 års modellerna, vad tror ni ha lite is i magen eller införskaffa dator redan nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vänta När nästa kommer ut är redan spec på nästa i stort sätt klar. Tror inte bärbart kommer att ta så stora steg just nu. Efter Retina dröjer det nog. Men det är klart Det sägs ju att AIR kommer med retina. Men inget bekräftat vad jag vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bärbara som säljs nu har genomgått ett teknikskifte och har utomordentliga prestanda. De är extremt strömsnåla, hårddiskbussen är numer PCIE-baserad vilket gör att SSD-diskarna är blixtsnabba osv. Det finns egentligen inget att vänta på än det normala uppgraderingarna som sker med nya processorfamiljer och dit är det en bra bit. Så jag säger köp nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar då får det bli ett köp :) Då gäller det bara att läsa igenom reviews för air och pro för att se vad valet hamnar på :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att få mycket RAM eftersom du inte kan byta det sen. Det egentligt enda stora skillnaden är att Air har en bra skärm medan Pro har marknadens bästa. Så är bildbearbetning viktigt går Air bort eftersom den inte har tillräckligt bra färgrymd och färgåtergivning. Retina är klockren.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det egentligt enda stora skillnaden är att Air har en bra skärm medan Pro har marknadens bästa.

 

Jag ifrågasätter inte att det är så, men har du några bra källor på det?

 

Anledningen är att jag upplever att Mac-motståndarna av någon anledning alltid hackar på just skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tester jag läst säger det. Färgrymden är perfekt liksom färgåtergivningen. Air har klara problem här om man är perfektionist. Jag ser själv tydligt att min iMac från 2009 är bättre än Airen från 2011 i betraktningsvinkel och både färgrymd och återgivning. Airen har ingen dålig skärm men den står sig slätt mot Retinan.

...

Jag har inte sett att man har hackat på Retinaskärmarna. Å andra sidan måste man hacka på nåt så man känner att man har valt rätt...... Jag har argumenterat med människor som är intelligenta vars argument att inte köpa en Mac är att den snart är överlusad med virus precis som Win. Att den helt saknar det nu och har gjort det i över 10 år är inte intressant. Så det handlar om att se vad man vill se.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fick man några känslor över huvud taget för Packard Bell senast?

:foralskad::foralskad::foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

De tester jag läst säger det. Färgrymden är perfekt liksom färgåtergivningen. Air har klara problem här om man är perfektionist. Jag ser själv tydligt att min iMac från 2009 är bättre än Airen från 2011 i betraktningsvinkel och både färgrymd och återgivning. Airen har ingen dålig skärm men den står sig slätt mot Retinan.

...

Jag har inte sett att man har hackat på Retinaskärmarna. Å andra sidan måste man hacka på nåt så man känner att man har valt rätt...... Jag har argumenterat med människor som är intelligenta vars argument att inte köpa en Mac är att den snart är överlusad med virus precis som Win. Att den helt saknar det nu och har gjort det i över 10 år är inte intressant. Så det handlar om att se vad man vill se.....

 

Ofta är det nog de blanka skärmarna folk stör sig på. Jag har tidigare påpekat att de faktiskt går att beställa med matt skärm, men det alternativet finns inte längre på Apple. Däremot så har man ju förbättrat betraktningsvinklarna och påverkan av ljus på senare tid, vilket kanske gör matt skärm överflödig.

 

Råkar ha många Apple motståndare i min bekantskapskrets. Argumenten håller sällan, men ibland kan man ju inte låta bli att bråka lite. När någon klättrat upp i ett högt torn av okunskap och bara väntar på att bli nerputtad :) . Faktum är att jag inte hittils träffat en tvivlare som på allvar testat Mac en längre tid. Har man inte det så får man vara så vänlig att hålla tyst kan jag tänka.

 

När fick man några känslor över huvud taget för Packard Bell senast?

 

:ThumbsUp: Well said! Jag brukar påpeka just detta, hur meningslös diskussionen är. Det är bara en dator, varken mer eller mindre. Folk bråkar inte på det viset om sina bilar, kylskåp eller altanmöbler. Men visst är det så, Apple berör.

 

Vem är det?

 

Så sa jag en gång för längesedan. Namnet som nämndes då var Harley Davidson :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det också en PC?

Nä. Två-hjulig rullstol för överviktiga män i 50-års åldern :)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu har jag nästan helt bestämt mig för att köpa en MacBook Air med 8gb mm. Jag funderar nu på var det är bäst att köpa den både prismässigt och leveransmässigt. Applestore på nätet eller på typ Dustin, Elgiganten, någon som har tips och tankar?

Har hört dom som haft problem med leverans från Applestore att de typ bara kan leverera när folk jobbar eller är i skola (men det var några år sedan).

Smidigast borde väl vara att köpa i vanlig butik eller som leverar med posten eller Schenker, så man kan gå och hämta paketet någonstans. Vilka anlitar Apple som leverantör när man beställer från deras hemsida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Se till att få mycket RAM eftersom du inte kan byta det sen. Det egentligt enda stora skillnaden är att Air har en bra skärm medan Pro har marknadens bästa. Så är bildbearbetning viktigt går Air bort eftersom den inte har tillräckligt bra färgrymd och färgåtergivning. Retina är klockren.

Air har väl inte en bra skärm? Klart den sämsta utav alla Apples laptop´s iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...