Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Chansen finns att det presenteras en ny version av MBPro på onsdag så det kan man ju vänta lite med :)

Ja det har iofs rätt i, spänningen tar kål på mig, lite julafton det här tycker jag :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga en sak angående Mac mini, nu när jag är nära föreståeende att köpa en macbook pro, tänkte jag som present till mina föräldrar köpa en mac mini. Och min fråga är räcker den att använda till att betala räkningar och slösurfa på, och spara bilder på?

 

Minin är alldeles utmärkt. Själv vinglade jag omkring men bestämde mig för att köpa en iMac 21" i stället för en Mini och jag är glad att jag gjorde det. Skärmen är GULD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin är alldeles utmärkt. Själv vinglade jag omkring men bestämde mig för att köpa en iMac 21" i stället för en Mini och jag är glad att jag gjorde det. Skärmen är GULD!

 

Felaktiga skärmar med gul-toning är ju på tapeten, men GULD slår ju det mesta. :stjarnsmall:

Högst värderas nog ändå ett :bultandehjarta: av......

 

Bara på skoj, så grattis till din nya iMac.

 

salakalle :crossfingers: hälsar så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend
Ja det har iofs rätt i, spänningen tar kål på mig, lite julafton det här tycker jag :tarskratt:

Jag väntar också på uppdatering av MBP, men nu blev det ju inte så. Har precis börjat plugga och vet inte om jag vågar vänta eller om jag ska nöja mig med den nuvarande versionen?

 

En så stor (?) uppdatering som i3/5/7 kommer de väl inte smyga ut utan kräver nästan sin del i en keynote va? Och hur tätt inpå iPaden kan de lägga ett sånt event?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ska nu ta steget och byta från PC till Mac, har funderat ganska länge nu men det känns som att jag behöver lite hjälp. Har funderat på en iMac eller en Macbook Pro och vet inte vilken jag ska välja, vill ha en kraftfull dator då jag håller på med mycket video redigering och Photoshop. Så då antar jag att jag ska välja en iMac, men samtidigt som jag vill ha en kraftfull dator så skulle jag vilja ha en laptop så att man kan surfa, kolla film osv när man reser. Har riktigt mycket beslutsångest och behöver hjälp på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hejsan!

Jag ska byta från pc till mac och är lite osäker på vilken jag ska välja. Jag har redan fått hem och testat på imacen men skickat tillbaka den pga gultoning och kände samtidigt att skärmen inte var för mig. Men mina ögon riktas nu på antingen macbook eller mac mini plus en extern skärm. Det jag är rädd för är dock att prestandan i dessa inte ska räcka till mina behov. Jag behöver macen till bildbehandling och använder mig av PS CS4, Indesign, Illustrator, Lightroom 2 samt även till vardagliga datorsysslor. Valet står mellan macbook 2.26ghz och mac mini med 2.53ghz, båda med 4gigs ram. Tror ni att dom kommer att räcka, eller kommer det att gå slött ? Finns det något med minin som gör att den inte passar till bildbehandling ?

 

Jag är tacksam för jättesnabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga en sak angående Mac mini, nu när jag är nära föreståeende att köpa en macbook pro, tänkte jag som present till mina föräldrar köpa en mac mini. Och min fråga är räcker den att använda till att betala räkningar och slösurfa på, och spara bilder på?

 

Hallå!

Har en Mini-visserligen den förra modellen ,men den "värsta".... Menar att den har 2Gb minne,2GHz Intel Core 2 Duo processor,och det jag har den till är att fota asmycket,spara bilder & sidor i Iphoto eller någonannanstans för textsidor,eller hela bilder och PDF:or. Vidare spelar jag mycket musik-skivor som jag "importerat",och då valt komprimering.Jag har den inkopplad till min Philips platt TV.37", 6 det blev otroligt bra från första dagen. Skönt att surfa från sängen-kan jag inte läsa texten "zoomar" jag in + att SvtPlay känns helt naturligt. Så nöjd som jag är med den,med dess utseeende....-har köpt en x-tra exterhårddisc som matchar på mm:IOMEGA MINIMAX,som ser ut som en mini utan discutmatningen.För det är en nackdel på min-lite HD:160GB,så där talar jag lägre då jag berättar om den. Men dom nya har flera förbättringar,större hårddisc,och grafikort som är bättre. Men jag har aldrig känt mig begränsad. Tvärtom.Dom blir nog jättenöjda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Sitter i funderingar på en MBP 13" men som jag förstått det är det en uppdatering på G. Jag är iofs inte i behov av det nyaste men borde inte detta även innebära ett litet prisras på de "äldre" modellerna? Är det värt att vänta eller vad tror ni?

 

Mvh / Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa en Imac idag tro? Funderar antingen på billigaste 21,5" eller dyraste 27". Eller ska man vänta ett par månader, de har ju inte uppdaterats på ett ca halvår. Borde kanske komma lite uppdateringar snart?

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa en Imac idag tro? Funderar antingen på billigaste 21,5" eller dyraste 27". Eller ska man vänta ett par månader, de har ju inte uppdaterats på ett ca halvår. Borde kanske komma lite uppdateringar snart?

 

/Per

 

Jag har själv beställt en Imac 27" nyligen och de tycker jag du ska göra också. Tror inte på uppdateringar innan sommaren iaf och köper man den dyraste modellen så säkrar man sig själv för att slippa att köpa en ny Mac på ett bra tag framöver, anser jag. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej gänget!

 

Jag har i min ägo en Macbook Pro från vintern 2007. Jag har dock tänkt att till sommaren byta ut den till förmån för en Macbook Pro 13" eller den billigaste 15". Framför allt vill jag ha en mer portabel och nyare dator (därför lutar det åt 13") att bära med till högskolan osv, men jag är även ganska såld på designen och styrplattan.

 

Jag har ju bara en fråga som handlar om grafikkorten. Det sitter just nu i den nya ett NVIDIA GeForce 9400M, och i min nuvarande GeForce 8600M GT 256 MB. Vilket är egentligen bäst? Jag är absolut ingen gamer, men i brist på annat spelar jag gärna cod eller wow. Byter jag ned mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. det är ett hyffsat nerköp i grafikprestanda. Men till sommaren bör MBP vara uppgraderad och förhoppningsvis med bättre kort, även i de små modellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopaFunderar på att köpa en ny vit MacBook. Redan i början vill jag byta minne till 4GB och hårddisk till 320GB, men jag funderar om jag ska vänta med köpet pga uppdateringar som kanske kommer. Vad tror ni? Kommer det ngn uppdatering av den vita Mac eller kan jag köpa den nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

har nu haft en macBook som börjar bli lite outdated och sjuk, så dags att köpa ny.

Funderar mellan en ny macBook eller en macBook PRO i 13tums version.

Men förstår inte om det är någon större skillnad mellan dem egentligen?

 

Jag går på gymnasiet i media/foto och jobbar väldigt mycket med photoshop, indesign osv.

Vill ha en snabb, men lätt dator som man faktiskt kan bära med sig om det skulle behövas.

Gärna hålla sig snygg också (min gamla var inte unipiece utan delar nöttes av och blev riktigt fult)

och tåla en del då jag är rätt klumpig måste jag erkänna och dessutom har småsyskon som älskar att pilla på sådant de inte får.

 

Sen är jag även nostalgisk till min barndom och spelar The Sims då och då, och det är rätt lätt att det segar ihop, vilket är rätt förståeligt.

 

Min budget ligger väl kring en 15000:- kan gå lite mer upp eller ner.

 

Någon som vet vad som funkar?^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp inte via Apple vad Ni än gör, jag gjorde den tavlan och har betalt för enMACBook Pro 17 tums a 25kkr, men får jag den nope. Apple skriver inget om detta på sin Store men UPS kan inte leverera den pga. vulkan utbrottet i Island så där blev jag rökt så det räcker.

Även fast de i teorin skulle kunna skicka den via länder i Europa som inte har flygförbud och sedan skeppa den via Bil eller tåg så klarar de inte av att skicka något.

 

Är det någon som vet om man kan kräva pengar tillbaks från Apple eftersom de redan dragit pengar förnågot jag kanske får först om ett halvår beroende på vindar och vulkanutbrott

 

//ts-zappa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 2 veckor på dagen beställer jag en 13" macbook pro!... äntligen 3års väntan över.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hejsan alla macnissar.

Jag har sparat länge och väl nu.

 

Jag har pratat med killarna på grafit och de sade att jag kan få köpa en macbook till studentrabatt. vill inte köpa den på Mediamarkt eller A-store pga. att jag fått ett bra pris då jag känner några på en butik.

När jag nu ska köpa den så finns det inga de är slut. i alla grafits butiker.

Alla butiker har lagt ordrar sedan flera veckor tillbaka. men inga vita macbooks kommer.

Vad kan detta bero på. Askmolnet? att den ska uppgraderas? att steve inte vill att jag ska ha någon? Hjälp mig!! jag sitter fast med en gammal windows burk och kan inte komma loss!!! Det känns som att ha en fotboja med sån här Järnkula på sig!!!!!

 

Jag behöver få veta. jag står inte ut längre!!!totaltgalen.giftotaltgalen.giftotaltgalen.giftotaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
liten_smurf

Svår beslutsångest inför köp!!!

 

Tänker köpa min första MacBook nu (första Mac överhuvudtaget) och valet står mellan en 13-tum MacBook och 13-tum MacBook pro. Frågan är vilken. Är ingen datanörd eller Macnörd (än!) så förstår mig inte på de tekniska delarna. Va helt inställd på köpa den vanliga vita MacBooken och ioch väntade på den skulle släppas. Nu när den gjort det överväger jag en Pro. Vad har Pro som gör den bättre? (läste nåt om firewire och sdkortläsare).

Men det är designen som gör beslutsångesten som ett handikapp! Tycker den vanliga vita MacBooken i plast är snyggare. Gillar den plastiga insidan.

Fast MBP har upplyst tangentbord och är rätt snygg med svart ram runt skärmen. Vet Pron är mycket bättre och min designsmak kan ju ändras.

Har sökt lite i trådar i ett annat forum på MacBook och hittade många trådar där folk haft problem med deras MBP. Vet inte vilken utgåva de hade men fanns nya trådar med. Krånglar den mer än den vanliga? Någon här som haft problem med den senaste MBP?

Överlag säger känslan och smaken MB men förnuftet MBP!

Nån som kan hjälpa mig komma fram till rätt köp?!

 

Kanske bör tillägga jag typ bara ska ha den som surfdator. Spelar inte spel (mer än SNES-emulator).

Sen använder man photoshop lite, tankar och ser film. __________________

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just beställt en Mac Mini.

(Väntas anlända nu på Måndag)

 

Jag visste inte att Apple (troligtvis) kommer att uppdatera Mini'n snart.

Nåja, gjort är gjort. Jag kunde liksom inte vänta längre på att äntligen emigrera från Windows (PC) till OS X (Mac)

Hoppas att allt blir som jag tror. Jag tar detta med Mini'n som en ren "prova-på" grej.

Jag kommer, om allt blir som jag tror, att införskaffa en ny iMac om ett år eller så.

Då är jag förhoppningsvis en inbiten apple (Mac) användare! ;)

 

Higginz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad har Pro som gör den bättre?

 

Bättre skärm, inget man kanske märker av som "normalanvändare" men ändå en fördel som kan betyda en del i längden.

Aluminiumchassit är en annan fördel då det är tåligare, lättare och mindre, pro är alltså något lättare och smidigare.

 

Största fördelen som jag ser det däremot är nog det bakbelysta tangentbordet. Det kan verka vara en bagatell men det är helt ovärdeligt när man ligger och skriver i mörkret, det ser dessutom jävligt snyggt ut. Skulle jag själv stå inför ett nyköp så skulle bakbelyst tangentbord vara det som fick mig att välja pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Funderar mellan en ny macBook eller en macBook PRO i 13tums version.

Men förstår inte om det är någon större skillnad mellan dem egentligen?

 

Pro:n har en firewire 800 port, SD kortläsare, tangentbords belysning, ambient light sensor(en sensor som automatiskt ställer in skärm ljusstyrkan beroende på hur ljust/mörk det är på platsen du använder datorn på). Aluminium hölje iställe för plast hölje. Man kan ha 8 gb ram minne i pro:n medans man bara kan ha 4 gb i vanliga macbook:en.

 

Om jag skulle var dig så skulle jag satsa på pro:n 13" med en 2.66GHz processor, så har du lite mera kräm, men du klarar dig nog på 2,4 ghz också om det är så. Men främsta anledningen är att man kan ha mera ram minne i pro:n, sen så skiljer dom inte så mycket i pris heller. Man kan aldrig ha för mycket ram när man håller på med Grafik/foto/film/3D etc.

 

Min syster har en 13" MBP och jag blev grymt imponerad av hur stor skärmen ändå kändes även fast den är j***ligt liten. Blev så impad att jag måste köpa en 15" MBP själv sen:)

 

Hoppas du fick det lite lättare nu:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

För några veckor sedan fick jag nog av min PC och sitter och kollar lite olika alternativ.

Är främst sugen på en Macbook Pro, men är osäker vilken modell som passar.

Huvudsyfter är film och surf, men nu när Starcraft 2 och Diablo 3 är på ingång så vill jag även ha möjlighet att lira dessa.

Hur pass snabb processor och hur pass bra grafikkort måste man ha för att problemfritt kunna köra dessa på en högre grafik?

iMac hade också varit ett alternativ då datorn till 99,9% kommer användas hemma om jag bara hittar något ställe att ha en stationär på.

 

Så, vilken modell och speccs rekommenderar ni av iMac och Macbook Pro?

Prisklass spelar ingen större roll, men över 20 ligger definitivt smärtgränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och mätt i nya lägenheten och ett datorbord passar perfekt in så jag är helt inställd på en iMac.

Borde man vänta på någon ny uppdatering eller slå till med någon av de nuvarande modellerna?

Isåfall vilken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...