Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har under en längre tid funderat på att köpa en Mac av något slag. Har ALDRIG provat en Mac, men jag är säker på att jag kommer att bli nöjd om jag bara kan få hjälp med att få veta vilken jag borde köpa. Jag skall bara använda datorn privat, inget avancerat.

 

Jag skulle säkert bli nöjd oavsett vad jag köpte, men vill inte hamna i situationen i efterhand där jag tänker att om jag hade haft mer kunskap så skulle jag ha valt en annan dator. Kan inget om att köpa en dator, detta exempelvis....

2,7 GHz processor

256 GB lagring

2,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i5

Turbo Boost upp till 3,1 GHz

8 GB 1866 MHz LPDDR3-minne

256 GB PCIe-baserad flashlagring1

Intel Iris Graphics 6100

Inbyggt batteri (10 timmar)2

Force Touch-styrplatta

Säger mig ingenting... Jag är helt lost, jag vet det.

 

Jag skulle även vilja veta var jag borde köpa datorn, skall jag beställa den via apple store, eller i någon butik eller annan webbutik?

 

Kan någon av er förbarma er & hjälpa mig, eller tycker ni att jag är för okunnig för att ni skall orka hjälpa mig?

 

Jag arbetar dagligen med PC & har ägt flera, men är helt utan dator just nu. Vill inte köpa en ny PC eftersom jag är så less på att de tacklar av efter bara något år, får virus & sedan dör en långsam död efter typ 4 år. Min förhoppning på Mac är inte att den ska funka för evigt, men att den skall vara piggare under en längre tid än vad en PC är.

 

Hoppas på er hjälp. Tusen tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har under en längre tid funderat på att köpa en Mac av något slag. Har ALDRIG provat en Mac, men jag är säker på att jag kommer att bli nöjd om jag bara kan få hjälp med att få veta vilken jag borde köpa. Jag skall bara använda datorn privat, inget avancerat.

 

...........

 

Hoppas på er hjälp. Tusen tack på förhand!

 

Hej och välkommen hit!
Det första man måste påpeka är att Windows och OS X inte är samma sak i olika färger. De gör samma jobb, men vägen dit är på olika sätt. Är du van med Windows blir det en omställning. Men det kryllar av forumdeltagare här som har bytt och är nöjda och kan hjälpa.
...
Man kan göra det enkelt. Köp en MacBook Air 13” om du vill ha en supersmidig bärbar. Köp en MacBook Pro 13" om du vill ha alla fördelar som en rikgtigt bra bärbar dator har med datormarknadens bästa skärm. Sen bestämmer du hur stor hårddisk du vill ha. Den enda frågan är om hårddisken räcker till. Men hoppa över 128 GB. Men 256 GB är också ganska lite. Så det beror på hur du jobbar. Är du oftast på samma ställe räcker det med en extern disk att lägga sådant som inte får plats på datorns hårddisk eller lägg det i molnet. Observera att MacBook Air/Pro har den allra senaste hårddisktekniken som är 20 gånger snabbare än en konventionell mekanisk. Fördel är blixtsnabb start av datorn och program, nackdel är att det kostar dyrt att köpa en MBP med större hårddisk. Men det är inte vilken hårddisk som helst!
Mac är i princip virusfritt även om det har dykt upp några elaka trojaner på sista åren. Men skillnaden är ungefär 2.000.000 mot 23 när det gäller Windows och OS X. Anledningen är att OS X är ett mycket bättre skrivet operativsystem men fortfarande inte osårbart. Jag har varit på forumet i princip sedan 2002 och under OS X hela levnadstid har det varit till 99,8% helt fritt och lugnt när det gäller skadeprogram på forumet. Innan OS X var Mac så litet att ingen brydde sig. Då var inställningen mer sådan att om man hade sådan tur att man fick ett virus skulle man sköta om det! :hihihi: Men idag med supersnabbt bredband och kraftfulla datorer tillgängliga för The Bad Guys är läget ett annat. Men fortfarande är det fritt i Macvärlden.
...
Självklart kör man med OS X inbyggda brandvägg och det hjälpprogram som vi använder heter Malvarebytes och finns gratis. Det händer någon gång i bland att någon drabbas av tjatig reklam som inte vill ge sig vilket fixas lätt med sagda program.
Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du tänker att du vill ha en McBook Pro 15" för 13" är för lite så är 15" en helt annan dator under huven. Den är mellan 50-100% kraftfullare än 13" och därför mycket dyrare. Men den står sig mycket längre också.

...

Själv har jag en MacBook Air 11" som andra dator. Jag var tveksam till att den skulle duga med så liten skärm, men pga upplösningen och den smäckra konstruktionen fungerar den utmärkt. Den är LÖJLIGT bärbar! Men en 11"-s skärm är gränsfall och man kan nog behöva en extern skärm när man är hemma. Men se då till att köpa 8 GB RAM då 4 är i underkant nu för tiden.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen väntar vi på att alla Macar ska uppdateras. Det är läänge sedan nu och vilken dag som helst kommer prylar med förhoppningsvis mer finesser och mer kraft till samma pengar. Själv ska jag köpa mig en ny iMac för min gamla är från 2009 och har gjort sitt nu. Så väntan är svår..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit en fördel,om alla macar kunde ha möjlighet att byta ut hårddisk eller SSD inne i datorn,om systemet skulle kraschas av elaka hackers.

Tyvärr har det fria marknaden blivit korrumperad av cyniska individer som tänker bara på att tjäna pengar.

Ett tips när du köper en ny Imac eller laptop...se till att införa hög säkerhet i din datorn när du starta för första gången ( gå till systeminställningar/säkerhet).

Se också till att du har en bra antivirus program installerad som Sophos som finns gratis att ladda ner.

Detta är allra första man ska tänka på!

Jag har en Imac och den har fungerat bra,men nu är det lite strul med senaste uppgraderingen av nytt operativa systemet,så avvakta lite grann innan du köper en ny mac dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit en fördel,om alla macar kunde ha möjlighet att byta ut hårddisk eller SSD inne i datorn,om systemet skulle kraschas av elaka hackers.

Det kan man ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju.

 

Men när det gäller iMac är det apsvårt att göra själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men när det gäller iMac är det apsvårt att göra själv.

Sant, men man kan. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men man kan. :D

 

Begriper inte varför det ska vara så svårt att fixa en lucka bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Begriper inte varför det ska vara så svårt att fixa en lucka bak.

Verkligen! Eller varför de (Apple) ska integrera ram med logikkortet så man inte kan uppgradera. Har en kollega som har en Macbook och han köpte "bara" 8 GB ram, något han ångrar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen! Eller varför de (Apple) ska integrera ram med logikkortet så man inte kan uppgradera. Har en kollega som har en Macbook och han köpte "bara" 8 GB ram, något han ångrar idag.

 

Jag tror att antalet felande datorer sjunkit drastiskt sedan man lött fast minnena. Inge risk för glappande och oxiderande kontakter ( under förutsättningen att man löder rätt ) inga fumliga människor som har sönder saker när de fumlar med minnena eller försöker stoppa i fel minnen. Nackdelen är som sagt var att man sitter på pottan när man upptäcker att man snålat in på fel sak vid köpet av dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att antalet felande datorer sjunkit drastiskt sedan man lött fast minnena. Inge risk för glappande och oxiderande kontakter ( under förutsättningen att man löder rätt ) inga fumliga människor som har sönder saker när de fumlar med minnena eller försöker stoppa i fel minnen. Nackdelen är som sagt var att man sitter på pottan när man upptäcker att man snålat in på fel sak vid köpet av dator.

Så är det verkligen! Men dessa människor är ju självsannerande så vi som har bättre koll drabbas ju av att det finns klåpare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även datorer med fastlödda minnen kan få problem.

Har haft några som ger ifrån sig den klassiska signalen om felaktiga minnen:

pip-pip-pip (paus) pip-pip-pip (paus).......osv

 

De går att fixa men är lite bökiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även datorer med fastlödda minnen kan få problem.

Har haft några som ger ifrån sig den klassiska signalen om felaktiga minnen:

pip-pip-pip (paus) pip-pip-pip (paus).......osv

 

De går att fixa men är lite bökiga.

Verkligen? Det visste jag inte, men det är ju bra att man inte kan ha det som "ursäkt" då för att löda fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även datorer med fastlödda minnen kan få problem.

Har haft några som ger ifrån sig den klassiska signalen om felaktiga minnen:

pip-pip-pip (paus) pip-pip-pip (paus).......osv

 

De går att fixa men är lite bökiga.

 

Allt kan ju krångla. Men jag gissar att problemen är kraftigt reducerade med lödda minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, felmarginalen blir ju större med lösa minnen.

 

Min mening var bara att skriva att det finns de som strular.

Gissningsvis är det värmen som ställer till det, dock är de flesta jag haft vart MBA, och i dem är ju ingen större värme-utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen väntar vi på att alla Macar ska uppdateras. Det är läänge sedan nu och vilken dag som helst kommer prylar med förhoppningsvis mer finesser och mer kraft till samma pengar. Själv ska jag köpa mig en ny iMac för min gamla är från 2009 och har gjort sitt nu. Så väntan är svår..... :hihihi:

Sen väntar vi på att alla Macar ska uppdateras. Det är läänge sedan nu och vilken dag som helst kommer prylar med förhoppningsvis mer finesser och mer kraft till samma pengar. Själv ska jag köpa mig en ny iMac för min gamla är från 2009 och har gjort sitt nu. Så väntan är svår..... :hihihi:

t

 

 

Tack så mycket för ditt svar! Jag tror att jag ska avvakta till dess att de släpper de nya, men jag antar att dessa kommer att kosta ?

Jag har tittat på Mac Book Pro 15", om jag väljer med en processorn 2,2 GHz & 512 GB, har jag då gjort ett bra val? Om jag har exempelvis mycket bilder, kan jag då spara dessa på vilken extern hårddisk som helst? Är det bättre att lägga pengarna på minne än processorn? Jag kommer inte att spela eller jobba i avancerade redigeringsprogram eller så.

 

Vilken betydelse har processorn, är det typ hur snabbt den klarar av att arbeta? Jag ber om ursäkt för mina dumma frågor..

 

Så till detta var jag borde köpa den, har ni några synpunkter?

 

Tusen tack för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på Mac Book Pro 15", om jag väljer med en processorn 2,2 GHz & 512 GB, har jag då gjort ett bra val? Om jag har exempelvis mycket bilder, kan jag då spara dessa på vilken extern hårddisk som helst? Är det bättre att lägga pengarna på minne än processorn? Jag kommer inte att spela eller jobba i avancerade redigeringsprogram eller så.

 

Vilken betydelse har processorn, är det typ hur snabbt den klarar av att arbeta? Jag ber om ursäkt för mina dumma frågor..

 

 

MacBook Pro 15" är den enda bärbara Macen som kan kallas Pro med tanke på prestanda. Den enklaste modellen räcker till nästan allt. OM du behöver mer vet du det. Typ...

...

Processorn har den betydelsen att det är den som bearbetar allt som görs. Ju kraftfullare processor, desto snabbare går beräkningarna väldigt enkelt uttryckt. MacBook Pro 13" har en mycket svagare processor i alla modellerna. Så det är inte så att den dyraste 13" är nästan ikapp 15" utan är bara lite bättre än den billigaste 13". Så valet är egentligen mellan 13" eller 15". Mellan en bra konsumentdator eller en fullfjädrad proffsdator.

...

RAM-minne kallas också arbetsminne. Det är din arbetsbänk där allt ska få plats när du har datorn i gång. Ju mer RAM-minne desto mer kan du göra. 8 GB räcker till vanliga saker som vanliga människor gör. Men ska du redigera bilder, film eller ljud behöver du så mycket RAM-minne du kan få.

...

Hårddisken är ditt förråd. Ju större förråd desto mer kan du lagra. Av snålhet för att få ner priset eftersom de nya hårddiskarna är dyra finns det Macar med 128 GB utrymme. Problemet är att OS X plus program och lite annat tar ca 20 GB. Sen bör du inte ( läs ska inte ) ha mindre utrymme på hårddisken någonsin än 20 GB för OSX arbetar i bakgrunden med processer och lånar hårddisken för olika saker. Det innebär att på en 128 GB har du bara ca 80 GB att lagra på. 99 av 100 ångrar sig. På en 256 GB hårddisk får du på motsvarande sätt runt 210 GB att lagra på när man räknar bort det nödvändiga. 512 GB ger 470 GB att lagra på. 512 GB blir dyrt, men du kommer att bli nöjd.

...

När det gäller extern lagring kan du placera musik bilder mm var du vill. Man kan enkelt skapa bibliotek på en extern hårddisk. Vilket kan vara en fördel många gånger. Det frigör den dyra och snabba interna hårddisken till viktigare saker.

...

Så sammanfattningsvis väljer du dator och får då den processor som hör till. 8 GB RAM för vardagsanvändning, mer om du har större behov. ( Om man vill framtidssäkra sig kanske man ska utöka RAM-minnet ) Minst 256 GB hårddisk. Det är inte galet svårt, men några saker att tänka på.

...

Angående modellskiftet så brukar priserna vara ungefär lika plus minus en tusing. Fördelen med den nya modellen är alla förbättringar. En annan fördel är att om man är snabb och vet vad man vill ha kan man köpa den utgående modellen med bra rabatt. Så att vänta ger win-win.

...

Du köper din nya dator där det är billigast. Men kolla så att billigast är seriöst.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Frågar i denna tråd, hoppas det blir rätt.

Jag har redan en mac men har beställt en ny. Jag har också en extern hårddisk för Time Machine. När jag nu får hem min nya mac, är det bäst att koppla min Time Machine till den och föra över filer eller koppla ihop den med min gamla mac?

 

Visst kan man föra över de filer man vill, tex enbart musikfiler och bilder och inte blir tvungen till att föra över typ allt som finns på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar i denna tråd, hoppas det blir rätt.

Jag har redan en mac men har beställt en ny. Jag har också en extern hårddisk för Time Machine. När jag nu får hem min nya mac, är det bäst att koppla min Time Machine till den och föra över filer eller koppla ihop den med min gamla mac?

 

Visst kan man föra över de filer man vill, tex enbart musikfiler och bilder och inte blir tvungen till att föra över typ allt som finns på den?

Du kan ansluta din Time Machine-disk till din nya Mac och välja vad du vill föra över med hjälp av Flyttassistenten som finns i Verktygsprogrammappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Precis uppgraderat från en early 2011 MBP till en motsvarande av 2017 års modell (3,5 GHz Intel Core i7 MBP med 16GB RAM och 512 GB HD). Riktigt nöjd så här långt. Det är sant det de säger, livet börjar verkligen vid 16 GB RAM.

 

Konstruktionskvalitén är utöver allt annat jag har upplevt från Apple och tangentbordet vänjer man sig vid även om jag upplevde det som obekvämt i början. Enda klagomålet är att trackpaden ger ifrån sig ett ganska ocharmigt metalliskt ljud när man klickar. En petitess kan tänkas men väl värt att ta nämnas med tanke på att modellen kostar över 30 000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Precis uppgraderat från en early 2011 MBP till en motsvarande av 2017 års modell (3,5 GHz Intel Core i7 MBP med 16GB RAM och 512 GB HD). Riktigt nöjd så här långt. Det är sant det de säger, livet börjar verkligen vid 16 GB RAM.

 

Konstruktionskvalitén är utöver allt annat jag har upplevt från Apple och tangentbordet vänjer man sig vid även om jag upplevde det som obekvämt i början. Enda klagomålet är att trackpaden ger ifrån sig ett ganska ocharmigt metalliskt ljud när man klickar. En petitess kan tänkas men väl värt att ta nämnas med tanke på att modellen kostar över 30 000 kronor.

Kul att du är nöjd! Håller med dig både om tangentbordet och trackpaden, man vänjer sig med båda dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej! 

Fått erbjudande om att köpa en mbp 13” i7 från 2016. 8 gig ram. Gått under 100 laddcykler. 

Vad är rimligt pris, 10 000? 

Eller bör man satsa på en ny MacBook Air? Streamar video i hög kvalitet och surfar, i princip inget annat. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dock ändrat mig. 

Det står nu mellan en baskonfigurerad ny MacBook Air 2019 eller en ny MacBook Pro från 2017 med liknande HD och ram. 

Vad bör man satsa på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Nu är ju den stora frågan. Köpa ny MBP i höst som planerat eller hålla ut lite till och vänta på nya processorerna? Fattar ju att jag kommer få bra dator i båda fallen, men hur tänker ni andra?

Redigerad av Priest
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...