Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Språktråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, KMN säger:

Jag menar att just den här frågan har sin egen (brist på) logik. Det är aldrig aktuellt att resonera så i andra sammanhang

Där är vi helt ense. 

Inte nog med att någon räknade fel på (minst?) fyra år, "någon" tog bort nollan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

I datorsammanhang är det vanligt att man börjar numrera sina flaskor från 0.

”Min 0:e mac köpte jag redan 1992…”

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Men är Jesus född 1 f.Kr. eller 1 e.Kr.?

Ingetdera, verkar det som. Men det där är ju en historisk fråga, möjligen religionshistorisk – men det är en annan historia.

Jag reagerade på att ”år 0” är en sådan hang up för så många. (Att det är mer än två betyder för mig att de är (för) många. De är legio, som det heter om man nu använder det uttrycket rätt, vilket verkar bli allt mer sällsynt).

 

49 minuter sedan, Telly82 säger:

Där är vi helt ense. 

Inte nog med att någon räknade fel på (minst?) fyra år, "någon" tog bort nollan också.

Nej och åter nej, vi är inte ense.

Det första är eventuellt ett historiskt faktum, men det har inte så mycket med räkneprinciper att göra. Det andra är inte sant. ”Nollan” som du verkar så sjukligt fixerad vid, var den punkt som passerades då år 1 f.Kr. övergick till 1 e.Kr. Alltså en punkt, en PUNKT! Inte ett år! Utan temporal utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger ju på sjuttonhundratalet om åren 1700-1799, engelsmännen de säger om samma århundrade the eighteen eller 18th century, för de räknar antal århundranden och då är ju åren 0-99 det första århundrade medräknade, det bryr inte vi oss om vi säger helt enkelt sjuttonhundratalet om åren 1700-1799. Nu kommer jag inte ihåg vad ni diskuterar men så här kan de va med noll.

Annars så är man ju antal månader gammal under första levnadsåret tills man fyller ett år, då är man ett år gammal alltså, minst, tills man fyller två. Vet ej om det har med det ni diskuterar att göra jag fyller bara på lite random.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, KMN säger:

... Ingetdera, verkar det som. Men det där är ju en historisk fråga, möjligen religionshistorisk – men det är en annan historia.

Jag reagerade på att ”år 0” är en sådan hang up för så många. (Att det är mer än två betyder för mig att de är (för) många. De är legio, som det heter om man nu använder det uttrycket rätt, vilket verkar bli allt mer sällsynt). ...

Jag tänkte inte på det faktiska året, utan på det principiella födelseåret med tanke på att det är honom och hans födelse man utgår från. Men det är väl så gudomligt och övernaturligt att just Jesus varken föddes år 1 före eller efter Kristus. Och år noll är det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Semmelman säger:

Vi säger ju på sjuttonhundratalet om åren 1700-1799, ...

Nja, @iMarc säger nog ettusensjuhundratalet, tror jag. ;) 

 

10 minuter sedan, Semmelman säger:

... Vet ej om det har med det ni diskuterar att göra jag fyller bara på lite random.

Det är bra det, alla bidrag är välkomna! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, KMN säger:

Nej och åter nej, vi är inte ense.

Det första är eventuellt ett historiskt faktum, men det har inte så mycket med räkneprinciper att göra. Det andra är inte sant. ”Nollan” som du verkar så sjukligt fixerad vid, var den punkt som passerades då år 1 f.Kr. övergick till 1 e.Kr. Alltså en punkt, en PUNKT! Inte ett år! Utan temporal utsträckning.

Jodå, vi är helt ense om brist på logik.

År 0 , när Jesus föds, borde vara "det första året".

När Jesus fyller 1 så börjar år 1, "det andra året".

 

Jämför med att du står still. Du har tagit noll steg. När du har tagit ett steg så har du flyttat dig ett steg. När jag var liten försökte (några av) mina kompisar fuska i spel genom att räkna pluppen de stod på (när det var gynnsamt) och inte räkna den när det inte var gynnsamt.

 

Men jag lämnar denna diskussion. Världen lär ju inte rätta till sina matematiska/aritmetiska och praktiska misstag vad gäller att räkna år.. Det skulle kosta för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå, vi är helt ense om brist på logik.

År 0 , när Jesus föds, borde vara "det första året".

När Jesus fyller 1 så börjar år 1, "det andra året".

 

Jämför med att du står still. Du har tagit noll steg. När du har tagit ett steg så har du flyttat dig ett steg. När jag var liten försökte (några av) mina kompisar fuska i spel genom att räkna pluppen de stod på (när det var gynnsamt) och inte räkna den när det inte var gynnsamt.

 

Men jag lämnar denna diskussion. Världen lär ju inte rätta till sina matematiska/aritmetiska och praktiska misstag vad gäller att räkna år.. Det skulle kosta för mycket.

Det finns helt klart komplikationer här, det fattar till och med jag som annars är matematisk idiot. Det är knepigt att dela upp årtal kring en födelse som väl närmast är att betrakta som en slags origo? Jesus* är alltså varken född år 1 f.Kr. eller 1 e.Kr. utan ”där emellan”... :fundersam:

 

*Jag bortser då från att han kalendariskt sett då är född 4 f.Kr. ”De” kanske flyttade det dit för att denna nollpunkt upplevdes ohållbar? :D 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Jag tänkte inte på det faktiska året, utan på det principiella födelseåret med tanke på att det är honom och hans födelse man utgår från. Men det är väl så gudomligt och övernaturligt att just Jesus varken föddes år 1 före eller efter Kristus. Och år noll är det inte heller.

Nej, det är inte speciellt gudomligt och övernaturligt – just detta. Jämför med dig själv. Ditt första år, år 1 i den Alixska tideräkningen, började när du föddes. Sedan pågick det året tills du firade din ettårsdag och ditt andra år började, år  2 e.A..

 

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå, vi är helt ense om brist på logik.

År 0 , när Jesus föds, borde vara "det första året".

När Jesus fyller 1 så börjar år 1, "det andra året".

 

Jämför med att du står still. Du har tagit noll steg. När du har tagit ett steg så har du flyttat dig ett steg. När jag var liten försökte (några av) mina kompisar fuska i spel genom att räkna pluppen de stod på (när det var gynnsamt) och inte räkna den när det inte var gynnsamt.

 

Men jag lämnar denna diskussion. Världen lär ju inte rätta till sina matematiska/aritmetiska och praktiska misstag vad gäller att räkna år.. Det skulle kosta för mycket.

Skojar du? Jag säger inte att du ska hålla med mig; jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt…

Läs igenom det du har skrivet här ovan. Om det inte gällde vår tideräkning just, skulle väl även du häpna över den så kallade logiken i det?

Vad är så svårt?

Om du ska gå på Nobel-fest i år, så blir det – antar jag – din första Nobel-fest, Nobel-fest 1. Du skulle väl inte på allvar hävda att det är Nobel-fest 0 – för dig? Eller du menar verkligen det!? Så det är Nobel-fest 0 fram tills att du går hem och är redo för nästa års fest, Nobel-fest 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noll betyder ju intet, har jag noll kronor har jag ingen krona, tjänar jag en krona då har jag en krona, innan hade jag ingen. Tjänar jag en till har jag två kronor, o s v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista inlägget.

 

Om du ska mäta tid, exempelvis en minut, vad kallar du starttiden? "En minut" eller vad? Naturligtvis är det 0.

Brukar du titta på sport? Där startar alla klockor på 0, såvitt jag förstår. De startar inte på "ett år" eller vad man nu vill kalla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Sista inlägget.

 

Om du ska mäta tid, exempelvis en minut, vad kallar du starttiden? "En minut" eller vad? Naturligtvis är det 0.

Brukar du titta på sport? Där startar alla klockor på 0, såvitt jag förstår. De startar inte på "ett år" eller vad man nu vill kalla det.

Oj! Det här var verkligen värre än jag i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig.

Starttid? Du menar att man startar klockan och då visar den 0? Ja, ända tills du startar den – då börjar genast den första sekunden, minuten, timmen, året… allt beroende på vad du ska mäta. Det är en PUNKT man utgår ifrån, 0! Så fort du har rörelse, tid eller utsträckning är du på första enheten, enhet 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Nej, det är inte speciellt gudomligt och övernaturligt – just detta. Jämför med dig själv. Ditt första år, år 1 i den Alixska tideräkningen, började när du föddes. Sedan pågick det året tills du firade din ettårsdag och ditt andra år började, år  2 e.A..

Visst, men det låter konstigt att säga att Alix är född år 1 efter (eller före) Alix. Om du inte tycker det så... Men jag tycker det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nja, @iMarc säger nog ettusensjuhundratalet, tror jag. ;) 

 

Det är bra det, alla bidrag är välkomna! :) 

Vid millenniumskiftet så kom jag och farsan överens om att uttala år i ”tusental”, för år tjugohundra lät inte estetiskt. Vi tyckte det lät fult och vi retade oss båda två på folk som sa tjugohundra. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Visst, men det låter konstigt att säga att Alix är född år 1 efter (eller före) Alix. Om du inte tycker det så... Men jag tycker det.

Nu är det ju inte år 1 före eller år 1 efter. Tideräkningen börjar med din födelse, klockan sätts igång just i den punkten. Säg att du är född kvart i sju på morgonen, 1 april, då börjar år 1 e.A exakt där. Redan första sekunden av din levnad är år 1.

Om man är väldigt generös så kunde man gå med på invändningen att själva förlossningen har utsträckning i tiden, men knappast ett år (år 0)! Och så är det ju en definitionssak det där med när man är född – ska navelsträngen vara av, huvudet ute, andningen igång? Men igen, det är en annan historia.

 

41 minuter sedan, Semmelman säger:

Fast man börjar ju mäta med tumstocken t ex på noll, efter en centimeter då kan man läsa 1 cm.

Ja, och innan du kommer fram till den ettan, vilken centimeter rör du dig längs? Jo, den första, centimeter 1. Eller du menar också att centimeter 1 är den mellan 1 och 2?

Plötsligt framstår de svenska resultaten i PISA-mätningarna i ett förklarat ljus… 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Nu är det ju inte år 1 före eller år 1 efter. Tideräkningen börjar med din födelse, klockan sätts igång just i den punkten. Säg att du är född kvart i sju på morgonen, 1 april, då börjar år 1 e.A exakt där. Redan första sekunden av din levnad är år 1.

Om man är väldigt generös så kunde man gå med på invändningen att själva förlossningen har utsträckning i tiden, men knappast ett år (år 0)! Och så är det ju en definitionssak det där med när man är född – ska navelsträngen vara av, huvudet ute, andningen igång? Men igen, det är en annan historia. ...

Vilket år är Alix född (om vi nu utgår ifrån att det är Alix som avgör starten för vår tideräkning)? Nej, precis, det går egentligen inte att ange det utan att det låter konstigt. 

I brist på bättre så säger vi (man, men inte du) år noll även om det inte finns något sådant år.

Min killgissning är att språket inte riktigt träffar rätt när det gäller matematiska förhållanden. Det har ju sitt eget symbolspråk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Vilket år är Alix född (om vi nu utgår ifrån att det är Alix som avgör starten för vår tideräkning)? Nej, precis, det går egentligen inte att ange det utan att det låter konstigt. 

I brist på bättre så säger vi (man, men inte du) år noll även om det inte finns något sådant år.

Min killgissning är att språket inte riktigt träffar rätt när det gäller matematiska förhållanden. Det har ju sitt eget symbolspråk. 

Eftersom Alix utgör själva tideräkningen, är han inte född något år före eller efter denna tideräkning. Precis som klockan vid 110 meter häck inte startas före eller efter att den startas.

Och om du/Alix hade haft en tvilling, då hade denna tvilling varit född antingen år 1 f.A (om det är din storebror) eller år 1 e.A (då är det din lillebror). Tidsavståndet mellan den hypotetiske storebroderns födsel och den lika hypotetiska lillebroderns, kanske är 14 minuter (tagit ur luften) men de är ändå födda olika år.

Och exakt samma sak gäller ju vid årsskiften (31 december - 1 januari), sekelskiften, eller månadsskiften. Barn kan vara födda olika år och ändå vara tvillingar. Och den som är 14 minuter äldre föddes året före den andra.

Jag ser inga språkliga, matematiska eller logiska problem här, att det skulle vara svårt att ”träffa rätt”. Se det som att Alix'/Jesus' födelse är det som utgör punkten ”nyår”, Mikael Persbrandt står på Skansen och läser Nyårsklockorna av Lord Tennyson medan modern förlöses, precis i födelseögonblicket slår klockan om, det blir en ny timme, en ny dag, ny månad och – som vi diskuterat här – nytt år. Det året är år 1! Det första året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, KMN säger:

Eftersom Alix utgör själva tideräkningen, är han inte född något år före eller efter denna tideräkning. Precis som klockan vid 110 meter häck inte startas före eller efter att den startas.

Och om du/Alix hade haft en tvilling, då hade denna tvilling varit född antingen år 1 f.A (om det är din storebror) eller år 1 e.A (då är det din lillebror). Tidsavståndet mellan den hypotetiske storebroderns födsel och den lika hypotetiska lillebroderns, kanske är 14 minuter (tagit ur luften) men de är ändå födda olika år.

Och exakt samma sak gäller ju vid årsskiften (31 december - 1 januari), sekelskiften, eller månadsskiften. Barn kan vara födda olika år och ändå vara tvillingar. Och den som är 14 minuter äldre föddes året före den andra.

Jag ser inga språkliga, matematiska eller logiska problem här, att det skulle vara svårt att ”träffa rätt”. Se det som att Alix'/Jesus' födelse är det som utgör punkten ”nyår”, Mikael Persbrandt står på Skansen och läser Nyårsklockorna av Lord Tennyson medan modern förlöses, precis i födelseögonblicket slår klockan om, det blir en ny timme, en ny dag, ny månad och – som vi diskuterat här – nytt år. Det året är år 1! Det första året.

Det finns visst ett språkligt problem. Jag fyller 54 i år. Så: Vilket år föddes Alix? Han föddes 1965. OM VI NU BORTSER FRÅN ATT JESUS FÖDDES 4 F.KR! (tack) så kan man fråga sig följande: Vilket år föddes Jesus? Han föddes [insert strange value or word here].

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Det finns visst ett språkligt problem. Jag fyller 54 i år. Så: Vilket år föddes Alix? Han föddes 1965. OM VI NU BORTSER FRÅN ATT JESUS FÖDDES 4 F.KR! (tack) så kan man fråga sig följande: Vilket år föddes Jesus? Han föddes [insert strange value or word here].

När du talar om Alix' födelseår, är detta visavi Jesus' födelse – som utgör startpunkt för vår tideräkning.

Att på samma sätt tala om Jesus' födelseår, visavi Jesus' födelse, det blir ungefär som att ge sig på att mäta arkivmetern i Paris och undra om den verkligen är en meter…

Det blir lite som att fråga om han föddes före eller efter sin födelse.

När går startskottet? Före eller efter starten? Det ÄR ju starten.

 

En annan bild: Du kan tala om att du är så och så många år äldre än NN. Och du är x antal år yngre än NN.

Men är du äldre eller yngre än dig själv?

Det blir självrefererande.

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, KMN säger:

När du talar om Alix' födelseår, är detta visavi Jesus' födelse – som utgör startpunkt för vår tideräkning.

Att på samma sätt tala om Jesus' födelseår, visavi Jesus' födelse, det blir ungefär som att ge sig på att mäta arkivmetern i Paris och undra om den verkligen är en meter…

Det blir lite som att fråga om han föddes före eller efter sin födelse.

När går startskottet? Före eller efter starten? Det ÄR ju starten.

 

En annan bild: Du kan tala om att du är så och så många år äldre än NN. Och du är x antal år yngre än NN.

Men är du äldre eller yngre än dig själv?

Det blir självrefererande.

Okej, så ditt svar på frågan Vilket år föddes Jesus? blir: Det gjorde han inte. (?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Okej, så ditt svar på frågan Vilket år föddes Jesus? blir: Det gjorde han inte. (?)

Jesus födelse var början på vår tideräkning. Att placera den händelsen i förhållande till själva händelsen, det blir rundgång.

Att du är född 1965 betyder att du är 1965 år yngre än Jesus.

Du frågar om Jesus är ett år yngre eller äldre än sig själv när du frågar efter vilket år han föddes.

 

När blir vecka 8 vecka 9? Är det vecka 8 eller vecka 9?

Vilket år infaller millenieskiftet?

Finns gränsen mellan Norge och Sverige i Norge eller i Sverige?

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, KMN säger:

Jesus födelse var början på vår tideräkning. Att placera den händelsen i förhållande till själva händelsen, det blir rundgång.

Att du är född 1965 betyder att du är 1965 år yngre än Jesus.

Du frågar om Jesus är ett år yngre eller äldre än sig själv när du frågar efter vilket år han föddes.

 

När blir vecka 8 vecka 9? Är det vecka 8 eller vecka 9?

Vilket år infaller millenieskiftet?

Finns gränsen mellan Norge och Sverige i Norge eller i Sverige?

Jag förstår. Du menar alltså att frågan Vilket år föddes Jesus? är fel ställd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...