Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Språktråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Fast strängt taget betalar man ju för antalet strutsburgare man beställer in, inte för hur mycket man äter. Och skulle de servera en tredjedels strutsburgare så får De ju faktiskt förklara varför burgaren är så himla liten, tror inte du skulle köpa förklaringen att det är EN strutsburgare då, du blir ju inte nöjd förrän du får in en hel strutsburgare, förutsatt att du sen betalar för en hel. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

I så fall är det väl just här som vi inte når varandra resonemangsmässigt.

 

Om du är ute på krogen och dricker öl, har just anlänt och hunnit beställa en IPA på flaska och tagit en klunk…

Håller du då med om att denna flaska är din (för kvällen) första öl, öl 1?

Jag vet att du ännu inte hunnit dricka upp den – du har ju bara tagit en klunk – så kvantiteten öl du har fått i dig är inte en(1) flaska, den volymen når du först då du druckit upp hela innehållet i flaskan.

Menar du, på grund av det senare, att den öl du håller på att dricka är öl 0?

 

Där känns det som en avgrund mellan oss om du svarar nej, respektive ja på de två frågorna.

Och märk väl det finns ingen spetsfundighet i mina två frågor, bara en genuin häpenhet över att vi kan ha så olika uppfattning.

Fast jag skulle säga att Alix fått in sin första flaska öl, den är ju hel, uppenbarligen, tar Alix bara en klunk ur den så har han ju bara druckit en klunk öl, inte en hel flaska öl. När han druckit ur hela flaskan ja då har han druckit en hel flaska öl. Jag förstår inte vad som är så svårt i detta? Flaskan är ju uppenbart flaska nr 1. Men här blandar vi ju hur mycket man dricker och hur många flaskor man har, d v s som du skrev mängd och ordning. Det som förvirrar oss, tror jag. Vi kan nog hålla på å hitta exempel hela natten för det ena och det andra. :D

Redigerad av Semmelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Semmelman säger:

Fast strängt taget betalar man ju för antalet strutsburgare man beställer in, inte för hur mycket man äter.

Visst är det så. Och strutsburgare 1 är det redan när man får in den. Den ändrar inte identitet eller namn bara för att man ätit upp den.

Det är ju min poäng.

 

Just nu, Semmelman säger:

Fast jag skulle säga att Alix fått in sin första flaska öl, den är ju hel, uppenbarligen, tar Alix bara en klunk ur den så har han ju bara druckit en klunk öl, inte en hel flaska öl. När han druckit ur hela flaskan ja då har han druckit en hel flaska öl. Jag förstår inte vad som är så svårt i detta? Flaskan är ju uppenbart flaska nr 1. Men här blandar vi ju hur mycket man dricker och hur många flaskor man har, d v s som du skrev mängd och ordning. Det som förvirrar oss, tror jag. Vi kan nog hålla på å hitta exempel hela natten.

Jag försökte peka på skillnaderna mellan just kvantitet och ordning, men de verkar mycket svåra att skilja åt…

 

Och du! På fredag är det 1 mars – eller som man skulle säga här på forumet: 0:e mars, eftersom dag 1 är det ju inte förrän efter 24 timmar…

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och min poäng var att strutsburgaren är ju 1 så fort man får in den, om den är normal-full-stor, är den som en ärtas storlek så är det bara en början av en hel burgare.

 

Dag ett är det ju så fort den börjar, hela dagen är en dag. Vi kan ju inte ha en dag 0, den existerar ju då inte, och alla dagar som existerar existerar ju och de som inte existerar existerar inte. Men årtal var vi väl överens om tidigare med länk å allt att man börjar räkna på noll, liksom ett nyfött barn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Semmelman säger:

Dag ett är det ju så fort den börjar, hela dagen är en dag. Vi kan ju inte ha en dag 0, den existerar ju då inte, och alla dagar som existerar existerar ju och de som inte existerar existerar inte. Men årtal var vi väl överens om tidigare med länk å allt att man börjar räkna på noll, liksom ett nyfött barn?

När jag läste det (av mig) fetade här ovan, var jag på väg att tänka: Äntligen! En arbetsseger.

Men så kommer sista meningen och i stället tänker jag: Suck! Tillbaka på ruta ett… Förlåt! ruta 0 enligt forumräkningen.

 

Fast om du är med på resonemanget då det gäller dagar, kan vi kanske gemensamt jobba oss igenom veckor och månader för att så småningom komma fram till åren.

Med en fördubblad armé kan jag (och du!) säkert omvända de andra också, även om det tar tid.

 

18 minuter sedan, Semmelman säger:

Finns det inget namn för detta vi diskutera, nånting-paradox?

Du tänker på ”vanlig dumhet”?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men jag är med på hyfsat att det ligger nog mycket i det det där med kvantitet versa ordningstal. Det som orsakar oklarhet.

 

Men det borde ju heta nånting, vi kan knappast va de första som diskuterar det här.

 

Jag vet inte om det har nånting att göra med en annan liten lustifikation, den vad man menar när man säger att man ska bläddra framåt eller bakåt i en tidning, det kan ju oxå sätta griller i huvet på folk. Ja nej det har nog inget med detta att göra. Däremot tar väl du emot exemplet ett ytterligare som börjar på ett. :D Fast en bok behöver inte börja på ett, där finns många onumrerade sidor innan sidan ett. Edit: nja det stämde inte riktigt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag vet inte om det har nånting att göra med en annan liten lustifikation, den vad man menar när man säger att man ska bläddra framåt eller bakåt i en tidning, det kan ju oxå sätta griller i huvet på folk.

Det där kan vara nog så förvirrande, handlar säkert om vilken ”bild” man har av det. Båda sätten att resonera verkar ha sin logik.

Påminner mig om en annan bild jag stötte på någon gång – tyvärr vet jag inte var, tror det handlade om kulturella skillnader i synen på tid: Att vi färdas baklänges, med ryggen först mot framtiden, så att det vi ser är det förflutna som långsamt eller fort avlägsnar sig från oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, KMN säger:

I så fall är det väl just här som vi inte når varandra resonemangsmässigt.

 

Om du är ute på krogen och dricker öl, har just anlänt och hunnit beställa en IPA på flaska och tagit en klunk…

Håller du då med om att denna flaska är din (för kvällen) första öl, öl 1?

Jag vet att du ännu inte hunnit dricka upp den – du har ju bara tagit en klunk – så kvantiteten öl du har fått i dig är inte en(1) flaska, den volymen når du först då du druckit upp hela innehållet i flaskan.

Menar du, på grund av det senare, att den öl du håller på att dricka är öl 0?

 

Där känns det som en avgrund mellan oss om du svarar nej, respektive ja på de två frågorna.

Och märk väl det finns ingen spetsfundighet i mina två frågor, bara en genuin häpenhet över att vi kan ha så olika uppfattning.

 

2 timmar sedan, KMN säger:

Tänkte på ytterligare en sak, när jag redan tidigare släpat ut dig i krogmiljö…

Medan du njuter av din öl, ta och beställ en strutsburgare från barmenyn. Låt dig väl smaka av denna, ät med god aptit. Men. Lämna en liten, liten bit av den, kanske en åttondel.

Försök sedan, när det är dags att gå hem och du vill betala notan, övertyga personalen där i baren att du faktiskt inte ätit någon strutsburgare – intill dess att man uppnått 100% strutsburgare så är det ingen strutsburgare; 0,875 strutsburgare ≠ 1 strutsburgare.

Lycka till där i baren! Säkert resonerar en majoritet som du, om man ska utgå ifrån forumet här.

Jag skrev om centimeter, inte öl eller strutsburgare. Du får hellre anta saker om min föreställningsvärld när det gäller just centimeter, eftersom det var det jag skrev om. Ytterst handlar detta om mätskala/datanivå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi sagt nåt om klockan? Första timmen på dygnet är ju timmen noll efter 24, när en timme förlöpt på nya dygnet så är klockan 1. Dock räknar man ju den första timmen som den första så där får man ju ge KMN ett rätt. Men första timmen är ju timme 0, det är ju inte timmen 1, i så fall hade ju klockan 1 hetat 2 å det gör den ju inte. Alltså här blandar vi mängd och ordning. Jag blir fan inte klok på det här.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

 

Jag skrev om centimeter, inte öl eller strutsburgare. Du får hellre anta saker om min föreställningsvärld när det gäller just centimeter, eftersom det var det jag skrev om. Ytterst handlar detta om mätskala/datanivå. 

För mig finns det ingen principiell skillnad. Dag, år, centimeter, öl eller strutsburgare…

Man börjar med nummer 1 i ordningen, den första; sedan är det en annan sak hur långt man hinner gå längs (centimeter på tumstock), dricka (öl) eller äta (strutsburgaren).

Det blir så otroligt konstigt – tycker jag – när man i ordningssammanhang (OBS! inte fråga om kvantitet, mängd, fullföljande o s v) menar att den första entiteten har ordningstal 0 och det är först då mängden 1 uppnåtts som ordningstalet 1 ska tillämpas.

Men för att då hålla mig till just centimeter (på en tumstock), så menar du fortfarande att första centimetern, centimeter 1, är den mellan 1 och 2, inte den mellan 0 och 1?

Håller förresten inte med dig om att jag antar saker om din föreställningsvärld, jag har ju frågat dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Semmelman säger:

Har vi sagt nåt om klockan? Första timmen på dygnet är ju timmen noll efter 24, när en timme förlöpt på nya dygnet så är klockan 1. Dock räknar man ju den första timmen som den första så där får man ju ge KMN ett rätt. Men första timmen är ju timme 0, det är ju inte timmen 1, i så fall hade ju klockan 1 hetat 2 å det gör den ju inte. Alltså här blandar vi mängd och ordning. Jag blir fan inte klok på det här.

Det är ju samma sak igen! Första timmen är timme 1, den utsträcker sig mellan 00:00 och 00:59.

Eller för att ge den tanken stöd: Tänk i stället på sista timmen på dygnet. Vi är överens om att dygnet har 24 timmar, vad? Då är det alltså den 24:e timmen, timme 24 – som sträcker sig mellan 23:00 och 23:59. Där har du principen, den som också gäller timme 1, första timmen.

Kom igen, Semmelman! Du klarar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Joo men den andra timmen börjar ju hela tiden på 1, 01.00, 01.01 o s v t o m 01.59. De ä ju detta som ställer till det.

Ja, precis som den andra centimetern, centimeter 2, börjar på 1 och följs sedan av någon eller några decimaler, ända fram till 2, då tredje centimetern börjar.

Ditt andra levnadsår började då du fyllde 1. Andra kilometern du kör i taxin börjar när du kört din första. O s v, o s v…

Det är samma sak hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, KMN säger:

För mig finns det ingen principiell skillnad. Dag, år, centimeter, öl eller strutsburgare…

Man börjar med nummer 1 i ordningen, den första; sedan är det en annan sak hur långt man hinner gå längs (centimeter på tumstock), dricka (öl) eller äta (strutsburgaren).

Det blir så otroligt konstigt – tycker jag – när man i ordningssammanhang (OBS! inte fråga om kvantitet, mängd, fullföljande o s v) menar att den första entiteten har ordningstal 0 och det är först då mängden 1 uppnåtts som ordningstalet 1 ska tillämpas.

Men för att då hålla mig till just centimeter (på en tumstock), så menar du fortfarande att första centimetern, centimeter 1, är den mellan 1 och 2, inte den mellan 0 och 1?

Håller förresten inte med dig om att jag antar saker om din föreställningsvärld, jag har ju frågat dig!

Det klart att det är skillnad. Om du har mätt upp 9 mm så har du mätt upp 0 cm/inte mätt upp 1 cm. Men om du har druckit öl ur en öl och tuggat av en strutsburgare så har du fått i dig både öl och strutsburgare. Men längden 1 cm är uppnådd först när den är uppnådd.

Exempel:

Har du mätt upp 1 cm? Ja. Eller: Nej, bara 9 mm än så länge.

Har du druckit öl? Ja.

Har du ätit strutsburgare. Ja.

 

Eller kanske tydligare:

 

Du kan inte säga att du inte har druckit öl! Nej.

Du kan inte säga att du inte har ätit strutsburgare. Nej.

Du kan inte säga att du inte har mätt upp en centimeter! Jo! Jag mätte bara upp 9 mm...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det klart att det är skillnad. Om du har mätt upp 9 mm så har du mätt upp 0 cm/inte mätt upp 1 cm. Men om du har druckit öl ur en öl och tuggat av en strutsburgare så har du fått i dig både öl och strutsburgare. Men längden 1 cm är uppnådd först när den är uppnådd.

Exempel:

Har du mätt upp 1 cm? Ja. Eller: Nej, bara 9 mm än så länge.

Har du druckit öl? Ja.

Har du ätit strutsburgare. Ja.

Du säger samma sak (fast det har ju jag också gjort nu allt för många gånger) när du ständigt återvänder till kvantitet: Jag har redan hållit med dig om att i fråga om kvantitet så är 9 mm inte en cm; det gäller för övrigt i alla sammanhang – som rör kvantitet! Den fulla mängden finns där inte förrän den finns där.

Men skulle vi kunna lämna kvantifikationerna, åtminstone tillfälligtvis? För jag undrar fortfarande: Menar du att centimeter 1, första centimetern (ordningstal!) börjar först efter en centimeter, alltså mellan 1:an och 2:an på tumstocken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första centimetern är uppnådd där det står en etta. Allting som är kortare än en cm är inte en centimeter, 5 mm är inte en centimeter. Så skulle man kunna säga, men man kan också säga att den första centimetern är den första centimetern, det är ju det ettan markerar, att en cm mätts.

?

Redigerad av Semmelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Semmelman säger:

Den första centimetern är uppnådd där det står en etta. Allting som är kortare än en cm är inte en centimeter, 5 mm är inte en centimeter. Så skulle man kunna säga, men man kan också säga att den första centimetern är den första centimetern, det är ju det ettan markerar, att en cm mätts.

?

Ja, jag kan inte invända mot de enskilda påståendena här ovan.

Men har vi inte sagt det nu ganska många gånger? Kvantitet ≠ ordningstal.

 

Jag tror dock att vi talar för döva öron, tyvärr. Här skulle man nog inte ens få medhåll om man hävdade att jorden var platt – om ”man” i det här påståendet var jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Brittisk tid eller (central)europeisk tid? För om det är brittisk tid, så är det midnatt (central)europeisk tid.

Klockan 23 Londontid. Midnatt Brysseltid.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Du säger samma sak (fast det har ju jag också gjort nu allt för många gånger) när du ständigt återvänder till kvantitet: Jag har redan hållit med dig om att i fråga om kvantitet så är 9 mm inte en cm; det gäller för övrigt i alla sammanhang – som rör kvantitet! Den fulla mängden finns där inte förrän den finns där.

Men skulle vi kunna lämna kvantifikationerna, åtminstone tillfälligtvis? För jag undrar fortfarande: Menar du att centimeter 1, första centimetern (ordningstal!) börjar först efter en centimeter, alltså mellan 1:an och 2:an på tumstocken?

Se nedan.

 

41 minuter sedan, Semmelman säger:

Den första centimetern är uppnådd där det står en etta. Allting som är kortare än en cm är inte en centimeter, 5 mm är inte en centimeter. Så skulle man kunna säga, men man kan också säga att den första centimetern är den första centimetern, det är ju det ettan markerar, att en cm mätts.

?

Ja, precis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast x mm eller x cm är ingen kvantitet. Det är mått. 9 mm eller 1 cm hårband är dock olika kvantiteter.

Man kan inte säga om mått: Om du får mina 9 mm så kanske du kan ge mig 1 cm tillbaka. Om det inte handlar om hårband förstås.

Nu tycker jag att vi bortser ifrån att det är väldigt korta hårband. 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, KMN säger:

Ja, jag kan inte invända mot de enskilda påståendena här ovan.

Men har vi inte sagt det nu ganska många gånger? Kvantitet ≠ ordningstal.

 

Jag tror dock att vi talar för döva öron, tyvärr. Här skulle man nog inte ens få medhåll om man hävdade att jorden var platt – om ”man” i det här påståendet var jag.

Stackars dig. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Stackars dig.

Äsch, det där var bara en medveten felskrivning för att locka fram dig; tänkte att om jag gav dig smash-läge skulle du slå till.

Du är betydligt trevligare att ha att göra med då du har rätt – och jag kanske är den som har fel, det händer ju.

När du har fel är det svårjobbat! Är det inte strutsburgarna det är fel på, så är det stört omöjligt att få svar på en (eller två) ganska enkla frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, KMN säger:

... Håller du då med om att denna flaska är din (för kvällen) första öl, öl 1?

...

Menar du, på grund av det senare, att den öl du håller på att dricka är öl 0? ...

7 minuter sedan, KMN säger:

Äsch, det där var bara en medveten felskrivning för att locka fram dig; tänkte att om jag gav dig smash-läge skulle du slå till.

Du är betydligt trevligare att ha att göra med då du har rätt – och jag kanske är den som har fel, det händer ju.

När du har fel är det svårjobbat! Är det inte strutsburgarna det är fel på, så är det stört omöjligt att få svar på en (eller två) ganska enkla frågor.

Du menar förstås ovanstående (?). Svaren där är ja respektive nej. Men jag ser inte att centimetrar, öl och strutsburgare är ekvivalenta i sammanhanget. För övrigt får jag ingen specifik feedback på vad jag själv skriver, bara helt annan text/exempel. Det gör att jag tappar intresset. Men eftersom du slår fast att jag har fel spelar det heller ingen roll om jag är intresserad eller ej. Då får jag bara helt enkelt ta skeden i vacker hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Du menar förstås ovanstående (?). Svaren där är ja respektive nej. Men jag ser inte att centimetrar, öl och strutsburgare är ekvivalenta i sammanhanget.

Nja, med ”svårjobbat” menar jag att du ifrågasätter om öl och strutsburgare har med saken att göra. När du sedan till slut väljer att svara på frågorna, då tar du just frågan om öl!

Och det är ju knappast så att jag undvikit centimeter och bara snackat om öl och strutsburgare…

 

2019-02-23 på 18:48, KMN säger:

Ja, och innan du kommer fram till den ettan, vilken centimeter rör du dig längs? Jo, den första, centimeter 1. Eller du menar också att centimeter 1 är den mellan 1 och 2?

 

18 timmar sedan, KMN säger:

Igen blandar du ihop mängden (när 365 dagar blivit ett år) och ordningen på åren där första året är år 1 – precis som tumstockens första centimeter är centimeter 1 och varje punkt på denna (0,1 cm; 0,5 cm; 0,687932 cm) befinner sig på centimeter 1, första centimetern. Så fort en cm har uppnåtts, börjar andra centimetern, centimeter 2.

 

17 timmar sedan, KMN säger:

Nej, inte heller på tumstocken är första centimetern cm 0! Det skulle innebära att centimetern mellan där som står ”1” och där som står ”2” skulle vara cm 1. Visst tycker även du att detta verkar knasigt?

 

 

11 timmar sedan, KMN säger:

Men för att då hålla mig till just centimeter (på en tumstock), så menar du fortfarande att första centimetern, centimeter 1, är den mellan 1 och 2, inte den mellan 0 och 1?

Håller förresten inte med dig om att jag antar saker om din föreställningsvärld, jag har ju frågat dig!

 

10 timmar sedan, KMN säger:

Men skulle vi kunna lämna kvantifikationerna, åtminstone tillfälligtvis? För jag undrar fortfarande: Menar du att centimeter 1, första centimetern (ordningstal!) börjar först efter en centimeter, alltså mellan 1:an och 2:an på tumstocken?

Och är det någonting som jag missat att svara på (det finns säkert något sådant!) så får du mer än gärna peka på det.

Vi gör väl ändå det här får vårt höga nöjes skull, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...