Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Det gör det i min nalle som visats.

Ja, när du pillar på den i sömnen.

Jag nattladdar ju min på laddplatta så om jag pillar på den på nätterna ligger den ytterst sällan på laddplattan och laddas därför inte..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, när du pillar på den i sömnen.

Jag nattladdar ju min på laddplatta så om jag pillar på den på nätterna ligger den ytterst sällan på laddplattan och laddas därför inte..

Aha, då förstår jag precis. Sådana moderniteter har jag inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, när du pillar på den i sömnen.

Jag nattladdar ju min på laddplatta så om jag pillar på den på nätterna ligger den ytterst sällan på laddplattan och laddas därför inte..

En tanke är att det ju går att tända skärmen utan att lyfta den genom att trycka på skärmen. Hjälpmedel:Tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Kollar du via datorn? Eller Iphone? Du ser nog bara det som är aktuellt per plattform.

Där har vi det Alix.  var på G att släppa ny beta.

Mycket nöje om du tänker installera det vilket jag tror att du vill. :) 

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.708769/apple-slapper-nya-betaversioner

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

En tanke är att det ju går att tända skärmen utan att lyfta den genom att trycka på skärmen. Hjälpmedel:Tryck.

Sedan har vi detaljer som betraktningsvinkel från bekväm sängposition och att jag har en ganska telefonsynkad klocka som visar det mesta jag behöver se vid de aktuella tillfällena.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, mikaellq säger:

Där har vi det Alix.  var på G att släppa ny beta.

Mycket nöje om du tänker installera det vilket jag tror att du vill. :) 

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.708769/apple-slapper-nya-betaversioner

PB 8 kommer nog i morgon. Om du själv vill testa ska du börja här: https://beta.apple.com/sp/betaprogram/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Haha, den kom en stund efter att jag hade tittat efter!

 

IMG_2522.thumb.png.6b9334f7b764f513ffa23daad3a4c0c9.png

Mycket nöje då.

Vet du, jag har aldrig ens övervägt, inte på riktigt, att installera beta-mjukvara. Jag ser en hel värld av krångel framför mig trots att jag älskar att få sätta händerna i det nya.

 

Men  ska fundera lite till, imorgon också, så får vi se på kvällen sedan när jag är hemma igen.

 

Har den fått den där siffergeneratorn till 2FA, den i Inställningar:Lösenord antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Mycket nöje då.

Vet du, jag har aldrig ens övervägt, inte på riktigt, att installera beta-mjukvara. Jag ser en hel värld av krångel framför mig trots att jag älskar att få sätta händerna i det nya.

 

Men  ska fundera lite till, imorgon också, så får vi se på kvällen sedan när jag är hemma igen.

 

Har den fått den där siffergeneratorn till 2FA, den i Inställningar:Lösenord antar jag?

Menar du detta? Den ena är ett fotografi för skärmdumpen utesluter tangentbord och föreslaget lösenord, smart nog. (För egen del använder jag inte detta utan har Chrome).

 

IMG_2525.thumb.png.bf09ce3c248a19d20b741c6a691de053.png

 

IMG_2524.thumb.png.7a446674715f3b6249470618e950d8fa.png

 

IMG_3533.thumb.jpg.824e54ff6981af679e567fa5329f49f0.jpg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Menar du detta? Den ena är ett fotografi för skärmdumpen utesluter tangentbord och föreslaget lösenord, smart nog. (För egen del använder jag inte detta utan har Chrome).

 

IMG_2525.thumb.png.bf09ce3c248a19d20b741c6a691de053.png

 

IMG_2524.thumb.png.7a446674715f3b6249470618e950d8fa.png

 

IMG_3533.thumb.jpg.824e54ff6981af679e567fa5329f49f0.jpg

Nej jag menade siffergeneratorn som kan ersätta Authy och Google Authenticator.

Btw, jag har satt tre knackningar på min iPhones rygg för att ta en skärmdump.

En del innehåll/inställningar försvinner med den vanliga knapp-kombinationen påsättningsknappen+ volym upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Nej jag menade siffergeneratorn som kan ersätta Authy och Google Authenticator.

En särskild app alltså? Har inte hittat någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

En särskild app alltså? Har inte hittat någon.

Jag trodde det skulle hamna i Inställningar:Lösenord.

Men ja ja, får ha tålamod. Har egentligen inte bråttom alls med det nya, men är däremot NYFIKEN så jag kan spricka. Vet ju precis vad det är Apple som en av GAFAM-elefanterna puschar på så hårt för...

 

https://www.macobserver.com/tips/deep-dive/ios-15-add-2fa/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag trodde det skulle hamna i Inställningar:Lösenord.

Men ja ja, får ha tålamod. Har egentligen inte bråttom alls med det nya, men är däremot NYFIKEN så jag kan spricka. Vet ju precis vad det är Apple som en av GAFAM-elefanterna puschar på så hårt för...

 

https://www.macobserver.com/tips/deep-dive/ios-15-add-2fa/

Aha, jag lär ju inte alls se det eftersom jag inte använder Apples nyckelring.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blockade nyss spam på franska! Allt sker ju en första gång..... default_laugh.png.ce0be92d535934e16938aa8fa635469c.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en ärendeförmiddag där jag passade på mellan inköp av färg och ledarmatur att prova nya Dacia Sandero. Går att köpa för 120 papp. Men då jag ville ha automatisk AC blev det att lägga på ett paket. Plussa på med motorvärmare, dragkrok och vinterdäck och se: 175 papp. Den billiga bilen....... :dumstrut:

  • Haha 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Axelman säger:

Hade en ärendeförmiddag där jag passade på mellan inköp av färg och ledarmatur att prova nya Dacia Sandero. Går att köpa för 120 papp. Men då jag ville ha automatisk AC blev det att lägga på ett paket. Plussa på med motorvärmare, dragkrok och vinterdäck och se: 175 papp. Den billiga bilen....... :dumstrut:

Som T-ford. Man kunde få den i vilken färg som helst bara man valde svart.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Som T-ford. Man kunde få den i vilken färg som helst bara man valde svart.

Första året (åren?) kunde man få den i fyra färger. Sedan rationaliserades tre av dem bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt fick vi en regnskur trots att ingen vädernisse har pratat regn. Men det fanns ett enda moln i mellansverige och naturligtvis ska det dra rätt över här! Lite kul dock.:)

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 17.21.46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är forumet helt friskt? 

9,223,372,036,854,775,807 dagar blir fruktansvärt många år! :hihihi:

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 17.23.26.png

  • Haha 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Är forumet helt friskt? 

9,223,372,036,854,775,807 dagar blir fruktansvärt många år! :hihihi:

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 17.23.26.png

Fel på ett räkneverk. Adderar du 1 till det där talet (2^63-1) så blir svaret ca 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappt 7 månader före min iPhone XR att gå från 100% kapacitet till 99%. Bra? Dåligt? Normalt?

 

Bilden från 3 februari då den var nyinköpt.

 

531F2A04-4F48-4B43-A57F-AB12F9042153.jpeg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har äntligen fått internet att funka efter att jag har fått nytt modem av comhem och tele2. :galetglad:Men Wifi funkar inte så jag kan inte ringa  med den bärbara datorn som jag har fått låna av alternativ telefoni. :angry:

/Maria

 

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att begrunda och ganska roligt faktiskt !

Standardmåttet mellan järnvägsrälsen i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det motsvarar för oss i millimeter och centimetervärlden 1435,1 mm. Ett märkligt mått som vi använder också i Sverige. Varför detta märkliga mått?

Jo för det hade man sedan tidigare i England och det var just engelska experter som ledde byggandet av de första amerikanska järnvägarna.

Men varför byggde då engelsmännen med just denna spårvidd? Jo för att de första järnvägarna byggdes med samma avstånd mellan rälsen som spårvagnarna redan hade. Det var alltså spårvagnsrälsens spårvidd man använde.

Men varför hade spårvagnsrälsen just de måtten?

Jo för att de som byggde de första spårvägarna använde samma redskap och verktyg som man tidigare brukat använda när man byggde städernas hästvagnar. Och de gamla vagnarna hade just den bredden mellan hjulen.

Och varför hade vagnarna just den axelbredden?

Jo för att om man använde andra mått så skulle vagnarna braka samman när de kördes på de äldre engelska vägarna eftersom hjulspåren på vägarna var just så långt ifrån varandra.

Men vem byggde då dessa gamla vägar med just dessa hjulspår?

Jo för att vägarna byggdes av romarna så att deras trupper skulle kunna ta sig smidigt fram över de brittiska öarna. Och den bredden hade därefter levt kvar sen romartiden.

Och hjulspåren då? Varför hade romarna just det avståndet mellan hjulen?

Jo de romerska stridsvagnarna hade alla just denna axelbredd. Här har vi kommit fram till svaret på den första frågan om järnvägarna i USA.

Spårvidden på amerikanska järnvägar är 4 fot och 8,5 tum. Den specifikationen stämmer alltså med axelbredden på en romersk stridsvagn.

Specifikationer och byråkrati lever i alla tider. Tänk på det nästa gång när du hör en specifikation. Om du då kanske börjar fundera på ur vilken j-a häströv just det måttet har kommit så är du något mycket viktigt på spåren.

Det är nämligen så att de romerska stridsvagnarna tillverkades så att de skulle passa bakom hästarna. Därför har vagnarna samma bredd som baken på två romerska stridshästar.

Och nu till fortsättningen in i nyare tidevarv. Från stridshästarnas bakdel via järnvägsbredden i USA och ända ut i rymden.

När du ser en rymdfärja redo för uppskjutning så kan du se att den har två startraketer. En på vardera sidan av bränsletanken.

De är tillverkade i en amerikansk fabrik och ingenjörerna som designade dem hade helst velat göra dem lite bredare än de faktiskt är. Men eftersom startraketerna skulle forslas med tåg från fabriken så måste de passera en järnvägstunnel genom berget på väg till avfyrningsplatsen. Därför måste ingenjörerna anpassa raketbredden efter järnvägstunneln.

Tunneln är anpassad förstås efter spårvidden på järnvägen och därmed med bredden på tåget. I själva verket är tunneln därför bara en liten aning bredare än baken på två romerska stridshästar.

Så designen på världens mest avancerade transportmedel har bestämts av bredden på en romersk hästbak.

Så nu vet ni!

Källa :: Carl-Rafael Fredson, Facebook.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Något att begrunda och ganska roligt faktiskt !

Standardmåttet mellan järnvägsrälsen i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det motsvarar för oss i millimeter och centimetervärlden 1435,1 mm. Ett märkligt mått som vi använder också i Sverige. Varför detta märkliga mått?

Jo för det hade man sedan tidigare i England och det var just engelska experter som ledde byggandet av de första amerikanska järnvägarna.

Men varför byggde då engelsmännen med just denna spårvidd? Jo för att de första järnvägarna byggdes med samma avstånd mellan rälsen som spårvagnarna redan hade. Det var alltså spårvagnsrälsens spårvidd man använde.

Men varför hade spårvagnsrälsen just de måtten?

Jo för att de som byggde de första spårvägarna använde samma redskap och verktyg som man tidigare brukat använda när man byggde städernas hästvagnar. Och de gamla vagnarna hade just den bredden mellan hjulen.

Och varför hade vagnarna just den axelbredden?

Jo för att om man använde andra mått så skulle vagnarna braka samman när de kördes på de äldre engelska vägarna eftersom hjulspåren på vägarna var just så långt ifrån varandra.

Men vem byggde då dessa gamla vägar med just dessa hjulspår?

Jo för att vägarna byggdes av romarna så att deras trupper skulle kunna ta sig smidigt fram över de brittiska öarna. Och den bredden hade därefter levt kvar sen romartiden.

Och hjulspåren då? Varför hade romarna just det avståndet mellan hjulen?

Jo de romerska stridsvagnarna hade alla just denna axelbredd. Här har vi kommit fram till svaret på den första frågan om järnvägarna i USA.

Spårvidden på amerikanska järnvägar är 4 fot och 8,5 tum. Den specifikationen stämmer alltså med axelbredden på en romersk stridsvagn.

Specifikationer och byråkrati lever i alla tider. Tänk på det nästa gång när du hör en specifikation. Om du då kanske börjar fundera på ur vilken j-a häströv just det måttet har kommit så är du något mycket viktigt på spåren.

Det är nämligen så att de romerska stridsvagnarna tillverkades så att de skulle passa bakom hästarna. Därför har vagnarna samma bredd som baken på två romerska stridshästar.

Och nu till fortsättningen in i nyare tidevarv. Från stridshästarnas bakdel via järnvägsbredden i USA och ända ut i rymden.

När du ser en rymdfärja redo för uppskjutning så kan du se att den har två startraketer. En på vardera sidan av bränsletanken.

De är tillverkade i en amerikansk fabrik och ingenjörerna som designade dem hade helst velat göra dem lite bredare än de faktiskt är. Men eftersom startraketerna skulle forslas med tåg från fabriken så måste de passera en järnvägstunnel genom berget på väg till avfyrningsplatsen. Därför måste ingenjörerna anpassa raketbredden efter järnvägstunneln.

Tunneln är anpassad förstås efter spårvidden på järnvägen och därmed med bredden på tåget. I själva verket är tunneln därför bara en liten aning bredare än baken på två romerska stridshästar.

Så designen på världens mest avancerade transportmedel har bestämts av bredden på en romersk hästbak.

Så nu vet ni!

Källa :: Carl-Rafael Fredson, Facebook.

Någon förespråkare av maglevtåg på YouTube, Ted eller liknande drev lite med att ett grundläggande mått inom järnvägen var baserat på häströven. Men han nämnde inget om den vetenskap som motiverade motsvarande mått hos maglevtåg. Så jag utgår från att man även där bara valt något som verkar passa bra utan att tänka allt för mycket.

För övrigt har spårvidder varierat en del i historien, jag har för mig att stora delar av USA på väldigt kort tid ändrade spårvidd på stora delar av sitt nät.

Och farbror Adolf ville bygga riktigt bredspårig järnväg, 3 meter (jag har för mig att det först funderades på 4 meter), i Europa Tyskland.

 

Och rymdraketdelen låter för bra för att kontrolleras.

 

Flygplanskroppen till Boeing 737 är enligt Wikipedia (minst) 3,76 meter bred (det är oklart om det handlar om inre eller yttre mått). Sådana kroppar åker ibland tåg, resor som ibland kombineras med ett bad. Startraketerna till USAs rymdfärjor var 3,7 meter breda. De var dock 45 meter långa, att jämföra med Boeingens totallängd på max 43,8 meter.

En samtida C-5 Galaxy kan lätt lyfta en startraket.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-derailment-idUSKBN0FA0QD20140706

 

 

Redigerad av Mattiasgbg
Funkar inte Spoiler-taggar?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...