Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag skulle inte bekymra mig så mycket över det därför att systemet behöver lagra för att undvika långsammare delar som nätverket. Effektivitet.

Det känns inte särskilt effektivt att behöva avstå från att spela in i 4K. Men det sägs att nya iPhone 13 ska erbjudas i en version med 1 TB lagring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Det känns inte särskilt effektivt att behöva avstå från att spela in i 4K. Men det sägs att nya iPhone 13 ska erbjudas i en version med 1 TB lagring. 

Låter dyrt. Har råd till det men nej tack. Men får se ikväll hur frestad man blir. Min XR håller i något år till, minst.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, mikaellq säger:

Men får se ikväll hur frestad man blir.

507467659_dancing_banana.gifc200.gif.dd2025c48c9ad8d0a37db3436efb69d9.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Du är väl mer än frestad? Har du inte redan fallit (för en 13 mini)? ;) 

Jag har bestämt mig att nu är det dags. Jag är egentligen inte frestad för jag kom fram till att jag behöver uppgradera. Jag gillar inte smartphones särskilt mycket. Men jag kan ju låtsas för att göra er glada. lif.gif.7adc3e2e094555cef6938c129719c552.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har bestämt mig att nu är det dags. Jag är egentligen inte frestad för jag kom fram till att jag behöver uppgradera. Jag gillar inte smartphones särskilt mycket. Men jag kan ju låtsas för att göra er glada. lif.gif.7adc3e2e094555cef6938c129719c552.gif

Jag vet inte hur mycket värt det är med det subjektiva och känslor (intuition) men det känns som om Apple lägger det mesta av sitt kreativa krut på iPhone, iPads som god tvåa och Mac sist.

Det går så mycket smidigare allt jag gör med min iPhone. Min iMac är långt mer kraftfull och har dessutom ett riktigt tangentbord, STÖRRE SKÄRM, men inget av det känns längre så himla viktigt. Stor skärm är bra för filmernas skull men inte så mycket mer.

 

Jag kommer att göra som du när det blir dags igen, då blir det det bästa, med viss återhållsamhet för ekonomin - naturligtvis.

📱

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte hur mycket värt det är med det subjektiva och känslor (intuition) men det känns som om Apple lägger det mesta av sitt kreativa krut på iPhone, iPads som god tvåa och Mac sist.

Det går så mycket smidigare allt jag gör med min iPhone. Min iMac är långt mer kraftfull och har dessutom ett riktigt tangentbord, STÖRRE SKÄRM, men inget av det känns längre så himla viktigt. Stor skärm är bra för filmernas skull men inte så mycket mer.

 

Jag kommer att göra som du när det blir dags igen, då blir det det bästa, med viss återhållsamhet för ekonomin - naturligtvis.

📱

Jag är riktigt sugen på en ny iMac. Troligen kommer jag att köpa en bättre begagnad 2015 27". Men min 21" 2013 går så fint att jag vet inte varför jag skulle byta. Jag har halva mitt liv i iMacen. Telefonen ringer jag med.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Då hoppas jag att du har backup!

Halv backup.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Då hoppas jag att du har backup!

Känns rätt så bra att automatiken tar hand om det, både iCloud och TM.

Går rätt så slött över Wi-Fi till TC men har ingen aning om att det pågår i 99% av fallen.

Funderar ändå på att skaffa en 4TB SSD (knäpp tyst, snabbhet saknar betydelse) att ha dold bakom min iMac men detta lär dröja...

Har inte heller varit nöjd med något av alternativen. Budget-slött eller dyrt som attan. Det blir nog budget-slött till slut.

 

Skärmavbild 2021-09-14 kl. 18.02.47.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Då hoppas jag att du har backup!

Heter det inte fallskärm 🪂 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

:whistling:

Det räcker väl med pickup på 🚗 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte hur mycket värt det är med det subjektiva och känslor (intuition) men det känns som om Apple lägger det mesta av sitt kreativa krut på iPhone, iPads som god tvåa och Mac sist.

….

 

Vem här på forumet sa att Apples keynotes bara tilltalar folk som surfar på caféerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, ronny säger:

Vem här på forumet sa att Apples keynotes bara tilltalar folk som surfar på caféerna?

Det vet jag inte Ronny. Det jag tänker på när du nämner caféer är oljudet som AirPods Pro är så bra på att filtrera bort.

Blev du sugen på en ny iPhone? Det blev jag.

Tyckte de sa Siri 7 men series 7 var det. :D 

Var också tydligt med knivskarp skärpa att det är iPhone de lägger krut på. iPad får ju bara en A13.

Men jag kan fortfarande läsa böcker, lyssna på podcasts och titta på filmer precis lika bra med min iPhone XR som räcker åtminstone ett år till. Förmodligen två.

 

YouTube avbröt två gånger med ett meddelande om något konstigt fel så jag växlade över till Apples hemsida istället som funkade mycket bättre. :ThumbsUp:

 

Hoppas även du har en bra kväll Ronny. 👋

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Det vet jag inte Ronny. Det jag tänker på när du nämner caféer är oljudet som AirPods Pro är så bra på att filtrera bort.

Blev du sugen på en ny iPhone? Det blev jag.

Tyckte de sa Siri 7 men series 7 var det. :D 

Var också tydligt med knivskarp skärpa att det är iPhone de lägger krut på. iPad får ju bara en A13.

Men jag kan fortfarande läsa böcker, lyssna på podcasts och titta på filmer precis lika bra med min iPhone XR som räcker åtminstone ett år till. Förmodligen två.

 

YouTube avbröt två gånger med ett meddelande om något konstigt fel så jag växlade över till Apples hemsida istället som funkade mycket bättre. :ThumbsUp:

 

Hoppas även du har en bra kväll Ronny. 👋

vi amatörer behöver inte tekniken i pro och pro max modellerna

för oss duger XL aldeles utmärkt att fota med

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

vi amatörer behöver inte tekniken i pro och pro max modellerna

för oss duger XL aldeles utmärkt att fota med

Så är det väl och precis hur jag tänker. Det är väldigt svårt att motivera köp av pro-modellerna. Faktum är att samtliga iPhone 13-varianter är svåra att motivera köp av. Om jag behövde en iPhone NU skulle det bli en iPhone 12. Men även 11 och XR är bra köp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog sönder sista kopplingen när jag monterade ihop min golvvärmecentral.  :pinch: Frun hade bilen så jag fick låna grannens eftersom han är hemma och är förkyld. :fundersam: Kopplingen är ingen standardvara så säljaren måste beställa från tillverkaren, vilket jag förstod innan. Så nära, men ingen golvvärme denna vecka. Ju fortare jag får igång golvvärmen i källaren desto fortare går det att kakla och lägga klinkers. 

 

 

Skärmavbild 2021-09-16 kl. 17.41.10.png

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blänger på bra sci-fi på YouTube.

"Dust" heter kanalen och "ATROPA" heter serien.

Avsnitten i bara 10 minuter ungefär men än sen då? Artistisk frihet osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nagelfarit iPhone 12 mini och iPhone 13 mini och måste säga att skillnaderna är nästan obefintliga. Lite bättre skärm, lite mer power och lite förbättringar på kameran. Annars identiska. Kanske jag ska köpa mig en 12-a i stället nu när de blir lite billigare. :fundersam:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått tyst 🤫på Macen.:galetglad:  Det är inga problem om den har ljud som jag gillar men de ljud som var från början gillade jag inte! :angry2: Dumt att man måste stänga av ljudet för varje  enhet eller vad jag ska kalla det för. Det var bara när den stängdes av med sudo halt  som det lät eller startades om med sudo reboot.l.  Jag gillar terminalen.  Men terminalen är roligare i Linux. 

/Maria

 

Screenshot 2021-09-17 at 13.05.09 1.png

Screenshot 2021-09-17 at 13.06.13 2.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden vad jag kunnat upptäcka på iPhone 13 mini mot 12 mini är den nya bildstabiliseringen som kom på 12 Pro. Hittade ett praktiskt test som visar att det är så små skillnader att det inte är värt pengarna. Kolla själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Största skillnaden vad jag kunnat upptäcka på iPhone 13 mini mot 12 mini är den nya bildstabiliseringen som kom på 12 Pro. Hittade ett praktiskt test som visar att det är så små skillnader att det inte är värt pengarna. Kolla själv.

 

 

Inte för att jag tror att det gör någon större skillnad, men stabiliseringen kan ha förbättrats lite det senaste året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...