Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

58 minuter sedan, ronny säger:

när blir sökindex komplett ?

 

Skärmavbild 2021-08-25 kl. 15.27.55.png

Den bannern har varit där hela dagen för mig. Forumet har ont i magen. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Den bannern har varit där hela dagen för mig. Forumet har ont i magen. :pinch:

Även Spotlight i min iMac tycks ha ont i magen. Har indexerat i flera dagar eller mer. :pinch:

 

indexering.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, mikaellq säger:

Även Spotlight i min iMac tycks ha ont i magen. Har indexerat i flera dagar eller mer. :pinch:

 

indexering.png

Jaha. Den är trasig. Du blir tvungen att sälja den billigt. Till mig. :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

Jaha. Den är trasig. Du blir tvungen att sälja den billigt. Till mig. :hihihi:

Väntar på Foundation som börjar 24 september. Hinner nog se några avsnitt innan prenumeration av tv+ avkrävs fattiga mig. För film-tittande funkar det med att sitta ett par meter ifrån för TV-känsla.

 

Den kostade en månadslön men har berikat på så många sätt att det varit värt varenda krona, värkande rygg och plågade fötter (arbete).

Lappen tjatade om M1 hela tiden men bortom all hajp är en Mac en Mac och en iMac lite mer än de andra. :finder:

 

1 (1).jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Tackar!

Vinner man något pris?

Bra fråga 

fick du något vid det här tillfället?

 

709FE7A9-7476-4789-85A1-CF12AFCD0F5C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, ronny säger:

... är det detta möjligtvis som är priset 

 

Skärmavbild 2021-08-26 kl. 22.43.49.png

Jämfört med Alix och dig är jag blott en tafflig amatör. Mycket nöjd med bronsmedaljen. ^_^ 

 

Citat

 

🏆 Här på topplistan ser du en sammanställning över medlemmarna med högst anseendepoäng eller flest inlägg på forumet under vald tidsperiod. 

Var generös och visa din uppskattning till andra medlemmar genom att rösta upp eller gilla deras inlägg! För varje positiv reaktion eller tumme upp (under inlägget) får medlemmen ett nytt anseendepoäng 👍

 

Betyder det att det kvittar om man gillar med tumme upp eller pil upp?
För gråta och förvånad är väl knappast en positiv reaktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tröttnat på Google Fotos tjat om fotoböcker, och inte går det att stänga av heller. Så nu kör jag Bilder på macen och Iphone, med optimerad lagring på den senare. Får väl se vad jag gör med Google Foto med tiden. Jag har ju betalat för det året ut i alla fall. Jag begärde en takeout och laddar väl ned det, för att säkert inte missa något. Annars har jag manuellt laddat ned det jag tror mig sakna i Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag har tröttnat på Google Fotos tjat om fotoböcker, och inte går det att stänga av heller. Så nu kör jag Bilder på macen och Iphone, med optimerad lagring på den senare. Får väl se vad jag gör med Google Foto med tiden. Jag har ju betalat för det året ut i alla fall. Jag begärde en takeout och laddar väl ned det, för att säkert inte missa något. Annars har jag manuellt laddat ned det jag tror mig sakna i Bilder.

båda är väl likvärdiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, ronny säger:

båda är väl likvärdiga

Inte för Alix. Kanske tekniskt men det mänskliga har betydelse det också. Men jag har inte bearbetat foton med Google sedan min Motorola.
Men Bilder är väldigt bra. Behöver knappt en Photoshop-klon som Affinity Photo. På flera sätt bättre än Affinity Photo också tack vare den intelligenta automatiken. Nästan som trolleri. Perfektion på fotona oftast efter bara några klick. UTAN raw. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Googles tjänster heller 

men efter att Alix har använt det så måste det hålla hög klass 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aktiverat Copied "tangentbord" som egentligen förstås är listan den långa på allt jag kopierat.

 

Undrar varför jag inte använt den tidigare. Man kommer ju åt det kopierade mycket snabbare tack vare att man slipper växla appar, bara växla tangentbord.

 

Har inte givit den full  åtkomst. Verkar inte behövas. 👍

 

FCD56562-7371-45A6-B99C-929487AAFC11.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ronny säger:

båda är väl likvärdiga

10 timmar sedan, mikaellq säger:

Inte för Alix. Kanske tekniskt men det mänskliga har betydelse det också. Men jag har inte bearbetat foton med Google sedan min Motorola.
Men Bilder är väldigt bra. Behöver knappt en Photoshop-klon som Affinity Photo. På flera sätt bättre än Affinity Photo också tack vare den intelligenta automatiken. Nästan som trolleri. Perfektion på fotona oftast efter bara några klick. UTAN raw. :lol:

10 timmar sedan, ronny säger:

Jag har ingen erfarenhet av Googles tjänster heller 

men efter att Alix har använt det så måste det hålla hög klass 

Google Foto är en bra tjänst, ja. Jag kommer att sakna Google Lens. Men igenkänning lär komma i Bilder också. Sämre är det med integrationen i Iphone. Man måste switcha app för att rensa Bilder på Iphone från kopierade foton manuellt. Det slipper jag nu. Plus tjatet om att beställa fotoböcker... Hallå, 2021 är här!

 

Nu funderar jag på att köpa en Iphone 11... Man kan få en för under sex papp... :fundersam:

 

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ner på stan och köpa sill och dinosaurer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Google Foto är en bra tjänst, ja. Jag kommer att sakna Google Lens. Men igenkänning lär komma i Bilder också. Sämre är det med integrationen i Iphone. Man måste switcha app för att rensa Bilder på Iphone från kopierade foton manuellt. Det slipper jag nu. Plus tjatet om att beställa fotoböcker... Hallå, 2021 är här!

 

Nu funderar jag på att köpa en Iphone 11... Man kan få en för under sex papp... :fundersam:

 

 

iPhone 11 och XR är väl tämligen likvärdiga. iPhone 11 har ett U1-chip. Bättre kamera med (ultra) vidvinkel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

iPhone 11 och XR är väl tämligen likvärdiga. iPhone 11 har ett U1-chip. Bättre kamera med (ultra) vidvinkel. 

Framför allt hittar jag ingen ny Xr som är väsentligen billigare än Iphone 11. Fast nu funderar jag på att vänta tills Iphone 13 kommer, då lär Iphone 12 bli billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Framför allt hittar jag ingen ny Xr som är väsentligen billigare än Iphone 11. Fast nu funderar jag på att vänta tills Iphone 13 kommer, då lär Iphone 12 bli billigare.

Min iPhone XR lär jag använda tills batteriet närmar sig 80% men i nuet hade det tveklöst blivit en 11 eller 11 PRO. Dyrt att köpa det senaste och hetaste som du säger. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Min iPhone XR lär jag använda tills batteriet närmar sig 80% men i nuet hade det tveklöst blivit en 11 eller 11 PRO. Dyrt att köpa det senaste och hetaste som du säger. 

Nu när jag tittat efter hiss Prisjakt så är iPhone 12 och mini obetydligt dyrare. Så 12 eller 12 mini.

 

https://www.prisjakt.nu/search?search=iPhone 12

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

En Iphone 12 är rätt sannolikt att jag skaffar. Synen kräver en liten större än mini. :yeahbaby:

Ha det så roligt då när du bestämt dig.

Det är så jag ser på varje inköp av en ny Pryl, jätteroligt! :) 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

En Iphone 12 är rätt sannolikt att jag skaffar. Synen kräver en liten större än mini. :yeahbaby:

För att fresta dig än mer. :P 

 

Citat

Because our tests aren't scientific, we can't say for a fact that the screen is stronger than any other phone in the market, but we can definitely say that our iPhone 12 was incredibly tough to crack (and scratch) even on tile and sidewalk.

https://www.cnet.com/tech/mobile/iphone-12-scratch-drop-test-ceramic-shield-durability/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Instagram kraschar om och om igen när jag försöker ladda upp en video från albumet Senaste i Bilder på Iphone med optimerad lagring. Det funkade via Google Foto. Man kan ju alltid skylla på Instagram, men det förändrar inte faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det hänt nyligen?

jag har inte upplevt det under sommaren 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Alix säger:

Hmm, Instagram kraschar om och om igen när jag försöker ladda upp en video från albumet Senaste i Bilder på Iphone med optimerad lagring. Det funkade via Google Foto. Man kan ju alltid skylla på Instagram, men det förändrar inte faktum.

Jag testade nyss. Postar inte ofta på Instagram. Funkade fin-fint, snabbt som attan också.

Kanske standardåtgärden starta om kan hjälpa här med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...