Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, Axelman säger:

Sen gör jag jobbet själv så

Ah. Det är ju uppsättningen som brukar kosta. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat på Apple TV+ 

Gamle Bruce och hans polare i Letter to you.. skön film i svart/vitt

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Ah. Det är ju uppsättningen som brukar kosta. :) 

Det kan bli riktigt dyrt att fixa ett kaklat våtutrymme. Jag har ny wc, handfat och blandare bättre begagnad, duschblandare och dusch. Behöver bara köpa en duschvägg och den jag spanat in går på runt 5 lakan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag satt hos bilförsäljaren så pratade vi om eventuella prissänkningar eftersom nya modeller skall släppas. Men han trodde inte att det skulle bli någon prisjustering så jag skrev på avtalet. Idag så kom ett erbjudande på samma firma, samma bil men 400:-/mån mindre. Kändes lite surt så jag skickade ett sms till säljaren. Svaret dröjde inte länge.

"Hej Ingen fara. Det kom ett nyhetsbrev till oss för 20 minuter sen. Självklart justerar vi"

:skondans:

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Jaha, jag tänkte till kommande hyresgästen.

Hyresgästen ska förvaras i en lägenhet, inte i en frysbox.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elbil.jpg.ed5d3065d6c9ef11b9a57f6883daaa7c.jpg

 

Fler sådana här artiklar lär vi se med tiden.

 

Citat ur artikeln:

 

”Redan i november när bilen levererades och temperaturen låg på måttliga sju–åtta plusgrader var det bara nätt och jämt att Stefan Dursjö tog sig till och från jobbet, drygt tio mil tur och retur.
...
När det blev minusgrader började bilen varna för att det var dags att ladda redan efter nio mil.

...

Räckvidden är framräknad under optimala förhållanden. För att bilens ska gå 26 mil på en laddning ska snittfarten vara 45 kilometer i timmen och det ska vara plus 23 grader ute.”

 

PS. Stefan lämnade tillbaka bilen, till förlust.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:


När det blev minusgrader började bilen varna för att det var dags att ladda redan efter nio mil.

...

Räckvidden är framräknad under optimala förhållanden. För att bilens ska gå 26 mil på en laddning ska snittfarten vara 45 kilometer i timmen och det ska vara plus 23 grader ute.”

 

PS. Stefan lämnade tillbaka bilen, till förlust.

Man ska ju veta då att just Mazda har en liten annan filosofi angående elbilar och har mycket mindre batteri än konkurrenterna. Förmodligen för att vara mycket billigare men själva hävdar man att man är smartare eftersom man slipper släpa på onödiga kilon. 

...

Tänk om folk tänkte till och kollade INNAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Hyresgästen ska förvaras i en lägenhet, inte i en frysbox.

Inte hos kannibaler. grin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Vi får väl ironiskt nog hoppas att den globala uppvärmningen förlänger räckvidden för elbilar. :hihihi:

Verkligheten är väl sett i ett välvilligt och kanske realistiskt ljus att elbilen är här för att stanna och med det politiska och marknadsmässiga (pengar) intresset för det så lär utvecklingen gå snabbt nu och decennier framåt.

 

Batterier är ännu undermåliga men det finns ju andra rena energikällor och nya typer av batterier kommer säkert snart det med.

 

"The battery hasn't advanced in decades. But we're on the verge of a power revolution."

 

https://www.pocket-lint.com/gadgets/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

elbilen är här för att stanna

Så dålig räckvidd har de väl ändå inte? :hihihi:

 

Snart förestående revolutionerande ny batteriteknik har jag sett några gånger genom åren... :rolleyes:;) 

 

Men visst blir det elbilar. Och de flesta kör inte speciellt långt ändå:

 

”I genomsnitt är de resor vi gör med bil till och från jobbet eller skolan 27 kilometer, enkel väg.”

 

(I alla fall 2014) https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Så dålig räckvidd har de väl ändå inte? :hihihi:

 

Snart förestående revolutionerande ny batteriteknik har jag sett några gånger genom åren... :rolleyes:;) 

 

Men visst blir det elbilar. Och de flesta kör inte speciellt långt ändå:

 

”I genomsnitt är de resor vi gör med bil till och från jobbet eller skolan 27 kilometer, enkel väg.”

 

(I alla fall 2014) https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet

Som att kraschade dator är här för att stanna.
Men jag är mer optimistisk nu när forskning får så många mer miljoner från de djupaste fickorna, alltså politik.
Jag förväntar mig en rolig tid nu de kommande åren för oss intresserade av teknik. Batteriforskningen lär också spilla över på våra smarta mobiler. :nerd:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon.

Sambon vaknade av röklukt. Visade sig vara en industrilokal några km bort. Får väl försöka sova ett tag till.

God natt.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Men visst blir det elbilar. Och de flesta kör inte speciellt långt ändå

Det är teorin. I praktiken ser det annorlunda ut. Man laddar oftast till 80% inte till 100% eftersom det sliter på batterierna. Sen kan man inte köra tills batterierna är tomma för man behöver en marginal att ta sig till en laddare, vilket säger sig självt. På vintern går det mer ström för att det är kallt så man kör elvärme i kupe´n och kylan tar ner batteriernas kapacitet. Så att säga att det duger med små batterier som Mazda tycker håller inte i praktiken om man inte säljer den som en specifik citybil/pendlarbil att ha kanske som nummer två i familjen.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glödlampan har varit sönder ett tag på min gamla snöslunga (inköpt 2010) 

Tog loss och kolla vad det var för en, och det var ju naturligtvis en "special" 

Google är ju min vän, så det var bara att googla på strålkastarlampa Stiga, så fick jag napp..

 

Blev man ju inte så glad när man såg vad de ville ha för den första jag fick upp,

så jag googla vidare och fann en till rimligare pris.  Lönar sig att inte ta första bästa..

Frakt åker man ju alltid på så det får man tåla

 

 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 10.18.54.jpg

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 10.20.29.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Det är teorin. I praktiken ser det annorlunda ut. Man laddar oftast till 80% inte till 100% eftersom det sliter på batterierna. Sen kan man inte köra tills batterierna är tomma för man behöver en marginal att ta sig till en laddare, vilket säger sig självt. På vintern går det mer ström för att det är kallt så man kör elvärme i kupe´n och kylan tar ner batteriernas kapacitet. Så att säga att det duger med små batterier som Mazda tycker håller inte i praktiken om man inte säljer den som en specifik citybil/pendlarbil att ha kanske som nummer två i familjen.

Det vanliga är väl att man ansluter laddaren när man kommer hem från jobbet och sedan kopplar loss den igen när man ska åka till jobbet igen? Då borde batteriet vara fulladdat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Telly82 säger:

Ytterligare några kronor billigare och LED, så den (borde) hålla länge.

https://www.stylingwebben.se/produkt/pgj13-881-h27w-2-led-lampa-med-13x-5050-smd-12-v/

Den du! ?

 

Fanns inga kvar, det var synd, de hade däremot dessa, 2 pack dessutom, alltså billigare.

 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 11.08.55.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det vanliga är väl att man ansluter laddaren när man kommer hem från jobbet och sedan kopplar loss den igen när man ska åka till jobbet igen? Då borde batteriet vara fulladdat.

Ja det är det korrekta förfarandet men för att bibehålla batterihälsan skall man undvika att ladda till 100%. 
Utan som @Axelman säger man sätter gränsen på 80-90%
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, ronny säger:

Dags för vinterstudion och skidskytte 

Ha en skön lördag Ronny! hello.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Är det inte så att det laddar till 80 procent men visar 100 procent?

Jobbigt om man då laddar till vad man tror är 80% men egentligen bara laddar till 64%. Och hur funkar det med räckvidden, enligt tillverkaren. Säg att ett batteri ger 200 km räckvidd, enligt standardiserad mätning, vid full laddning. Tillverkaren stoppar dock laddningen vid 80%, men då säger bilen att den är fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Ja det är det korrekta förfarandet men för att bibehålla batterihälsan skall man undvika att ladda till 100%. 
Utan som @Axelman säger man sätter gränsen på 80-90%
 

Ska man få det där att funka i verkligheten måste man nog kunna ställa in hur mycket batteriet ska vara laddat. Exempelvis ett laddschema som säger att från måndag morgon till fredag morgon ska bilen vara laddad till 70% samt ha önskad temperatur klockan 7. På helgerna ska bilen vara laddad till 90% klockan 9. Plus en laddafullt-knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...