Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, Alix säger:

Nedslående räckvidd i kyla för elbilar. Mellan 54 och 67 procent av normalräckvidd (enligt WLTP). Vi får ironiskt nog hoppas på än mer global uppvärmning...

 

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Om man vet det minsta lilla om batterier så vet man att de fungerar sämre i kyla. Är förmodligen bara en överraskning för Östermalmare......:whistling:

...

Det kommer förmodligen en förbättring på alla fronter inom kort inom batteritekniken. Den har i jämförelse med ottomotorn rejäl utvecklingspotential.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Om man vet det minsta lilla om batterier så vet man att de fungerar sämre i kyla. Är förmodligen bara en överraskning för Östermalmare......:whistling:

Glädjande nog blir räckvidden normal om bilarna är inkopplade på elnätet. Så har man bara tillräckligt långa sladdar är det inga problem! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Glädjande nog blir räckvidden normal om bilarna är inkopplade på elnätet. Så har man bara tillräckligt långa sladdar är det inga problem! :D 

Så här vintertid kör även jag med sladd. :fane:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Så här vintertid kör även jag med sladd. :fane:

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Om man vet det minsta lilla om batterier så vet man att de fungerar sämre i kyla. Är förmodligen bara en överraskning för Östermalmare......:whistling:

...

Det kommer förmodligen en förbättring på alla fronter inom kort inom batteritekniken. Den har i jämförelse med ottomotorn rejäl utvecklingspotential.

... ehhm 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte idag men i helgen hade jag en diskussion med en bekant om elbilar. 
Han var så uppjagad och engagerad att han hoppade upp och ner på stolen ?

Till slut tystnade han när någon frågade ”Sen när har du börjat bry dig om dom stackars afrikanska barnen som arbetar i gruvorna?” 
Kan tillägga att han är lite smått rasistisk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ronny säger:

oavsett var den ligger i under vintertid så se till att den får värme annars hamnar batteritiden på 0 ganska snabbt

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.646932/batterier-kyla-vinter-skydda?queryText=iPhone kyla

Skärmavbild 2021-02-15 kl. 11.21.01.png

Ja så är det. Fast det är väl ett gott råd generellt att vara rädd om sina grejer.

För många jular sedan fick jag en vinterjacka med huva & päls som nästan är för varm att gå i, jag blir lätt svettig, när det blir plusgrader. Som nu de kommande dagarna. Fast perfekt för att skydda både iPhone (i innerfickan) och ägare mot temperaturer bara pingviner och isbjörnar kan uppskatta. :) 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

vinterjacka med huva & päls som nästan är för varm att gå i, jag blir lätt svettig

Jag blir också lätt svettig så därför har jag en rymlig tunn regnjacka med fast huva. Den kompletterar jag med flera lager under beroende på kyla ute.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag blir också lätt svettig så därför har jag en rymlig tunn regnjacka med fast huva. Den kompletterar jag med flera lager under beroende på kyla ute.

Jag har en sådan här på mig 

 

50F5B56F-9FA8-4EAA-A3E7-0FEED33E1698.jpeg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, ronny säger:

Jag har en sådan här på mig 

 

50F5B56F-9FA8-4EAA-A3E7-0FEED33E1698.jpeg

Just nu? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Just nu? :fundersam: 

nej mellan kl 13.00 -13.45 och 15.30 - 17.15 och 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemkommen från ortopeden och ska operera stortån framåt vårkanten. Jag har ganglion som ska tas bort.

...

Råkade hosta till i väntrummet och en ryckte till så jag tjoade att jag är nytestad och negativ. Det blev faktiskt uppsluppet och trevligt i väntrummet! Vi svenskar kan ha trevligt tillsammans.  

default_laugh.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappar på min kalkylator..skulle spara nära en tusenlapp om året om jag binder räntan i 2 år hos SBAB..

Blir många semlor för den summan...  

De flesta tycks ha 3-månaders ränta som jag...  börjar undra om jag har mina rötter i Skottland alt. Småland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

börjar undra om jag har mina rötter i Skottland alt. Småland...

Du som är släktforskare borde väl veta? :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Knappar på min kalkylator..skulle spara nära en tusenlapp om året om jag binder räntan i 2 år hos SBAB..

Blir många semlor för den summan...  

De flesta tycks ha 3-månaders ränta som jag...  börjar undra om jag har mina rötter i Skottland alt. Småland...

En tusenlapp om året är för lite för att binda om man inte är övertygad. 1,19% på fem år valde jag och är strålande nöjd med att ha fem år på snorlåg ränta. Nu kan den inte bli så mycket lägre! :crossfingers: :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Du som är släktforskare borde väl veta? :o 

Jo, men inte vikingatiden :-) Kommer bara ner till början av 1600

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

En tusenlapp om året är för lite för att binda om man inte är övertygad. 1,19% på fem år valde jag och är strålande nöjd med att ha fem år på snorlåg ränta. Nu kan den inte bli så mycket lägre! :crossfingers: :toodeloo:

Förstår att du har mer belånat än vad vi har.., jag bor billigt om ser till lånet, 600 kr/mån..

Driftskostnaderna är mycket högre 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Förstår att du har mer belånat än vad vi har.., jag bor billigt om ser till lånet, 600 kr/mån..

Driftskostnaderna är mycket högre 

Pyntar 1300:-/mån i ränta nu.... :galetglad:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Syrran kom till i början av 1300-talet. 

Det var inte dåligt. Hon måste väl vara världens äldsta människa nu.

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leker med bakgrundsbilder. De två uppe i vänstra hörnet är favoriter med den gula på låsskärmen för att också lysa upp notiser. Tjusigt och "modernt" på något sätt tycker jag. ?

 

IMG_6440.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...