Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2021-02-26 13:56, Pocahontas säger:

Ringt vår Vårdcentral, då jag är besviken på deras rutiner.

 

Så här ligger det till:

Frugan insjuknade hastigt med hög feber i måndags kväll.

Spoiler

 

Tisdag morgon ringer jag vårdcentralen , som sedan ringer upp mig 08:20 

Förklarar hur läget är, de ber mig köra ner henne till deras "sluss" och de tar blodprov i fingret, och slem från näsan.

Lyssnar på lungor och frågar om ont nånstans i kroppen.

Nej hon hade bara feber och var "omtöcknad" och trött då hon sovit dåligt.

Hon får gå hem med orden från läkaren: 

 "Jag ringer om det är positivt, annars kan du kolla på 1177 i morgon eftermiddag"  (onsdag)

Tack och hej då!

 

Onsdag morgon är febern 39,1° , ger henne två Alvedon, säger att du måste få i dig lite mat och dricka mycket då hon svettas. Hon svarar bara jag kan inte, får inte ner något, jag kommer att spy

Otålig väntan, börjar kolla på Provsvar i hennes journal redan kl 11.00...  

På middan lossnar det i magen på henne, kraftig diarre, ser helt utslagen ut.. hjälper till duschen, hon verkar kvickna till..

"Var nog det som behövde komma ut tänkte jag" ...

Runt kl 15 kollade jag återigen på 1177 och ser att svaret kommit att det är inte SAR-viruset Covid.19  det är NEGATIVT.     Stor lättnad hos mig,  hon ser tacksam ut för beskedet.. 

Några timmar senare slår febern till igen, med grym frossa och jag får ge henne ny dos Alvedon. 

Så fortsätter det hela kvällen, fram till torsdag morgon, igår alltså.

 

Vid halv sju tiden vaknar jag och helt reflexmässigt sträcker jag ut min hand för att känna på henne, och lägger den på hennes underarm som känns iskall..jag blir givetvis klarvaken, men så hör jag hur hon mumlar "jag har sån sprängade huvudvärk"  

Upp direkt och blandar till ny dos Alvedon, och ett glas saft.. 

Nä nu måste jag ringa igen, så här kan vi inte ha det..ringer vårdcentralen, som hellre vill prata med henne än med mig..

Hon orkade knappt prata med sköterskan, så jag fick ta telefonen igen

-Det är nog bäst att du ringer 112 och begär en ambulans sa hon då. 

 

Det gjorde jag givetvis, det dröjde drygt en timma, så kommer det en ung manlig sköterska och parkerade utanför. 

Tar på sig hela kostymering , plastkläde visir och munskydd, och en massa apparater (bl.a EKG)

 

Efter han gjort EKG-kollen så sa han att det är bäst vi skicker henne till Varberg, ser inte bra ut. Han ringer sin kollegor och det kommer en ambulans till med två starka killar..

Efter en del krångel får den ene av dem ut båren ur bilen, såg ett tag ut som det inte skulle gå..

 

Sjuksköterskan och en av ambulanskillarna hade redan hjälpt henne ut, hon kunde inte gå utan stöd, så medtagen var hon. 

Sen lades hon in på Varberg sjukhus, i eget isolerat rum. och kopplades upp mot en massa apparater,satte in antibiotika för det fanns en misstanke om Sepsis (blodförgiftning)  

Pratade med henne i går kväll, för de satte in en mängd olika åtgärder, tog massor av prover, röntgade lungor, kolla njurar m.m

Hon sa att hon aldrig blivit så noga undersökt i hela sitt liv,  kände sig lite kryare. 

Pratade med henne nyss, de vet ännu inte exakt vad det är, och de fortsätter att ta prover, känner av febern igen.

 

Så vad ringde jag då till vårdcentralen för idag då...

Jo, jag är jäkligt besviken på att de bara släpper iväg henne utan att följa upp, hur det stod till en dag senare, oavsett provsvaret så är hon ju fortfarande sjuk, hon skulle lagts in redan på onsdagen sa jag ..

Jäklar vad sur distrikssköterskan blev:

 

Tror du vi har tid att sitta o ringa upp alla patienter, Läkarn har väl annat o göra.. !!!!

- Om hon nu legat ensam hemma, hon var helt utslagen på onsdag morgon.

-Ja. men du var ju hemma! Du kunde ju ringt 112. 

- Jag kunde ju också kunnat insjukna under natten, svarade jag.

Nu var du ju inte det, och din fru blir väl omhändertagen nu, så du ska inte oroa dig.. 

 

Kom ingen vart med henne, orkar inte tjafsa, visst fan är jag orolig, om det nu är Sepsis så är det inte alls bra om man är gammal..

 

 

Hur mår hon nu då? :geros:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider lite av vårtröttheten men det KÄNNS ändå så bra nu med solsken och allt mildare ute, i klar vetskap om vad som väntar. Bara en tidsfråga innan jag kan bege mig upp på järnåldersgraven igen då den alltid är tidig med vårblommorna, några udda sorter dessutom. :) 

 

Jag väntar med viss otålighet. ?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Jag emotser en mild eftermiddag och planerar en cykeltur till grannbyn.

Fagersberg är närmast? Ha en skön dag i solskenet! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Fagersberg är närmast? Ha en skön dag i solskenet! ?

Ja, nära, men jag ska längre bort, till Rydboholm. Tack! ^_^ 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Ja, nära, men jag ska längre bort, till Rydboholm. Tack! ^_^ 

Stör mig lite att jag hittar så dåligt i den delen av det rejält utökade stadsområdet. innanför Rv40, väg 42 och E45 hittar jag bra samma sak gäller mellan Rv40 och E6 syd, men området bortom en linje mellan ca Rävlanda och Kinna är en vit fläck.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Stör mig lite att jag hittar så dåligt i den delen av det rejält utökade stadsområdet. innanför Rv40, väg 42 och E45 hittar jag bra samma sak gäller mellan Rv40 och E6 syd, men området bortom en linje mellan ca Rävlanda och Kinna är en vit fläck.

Du är inte ensam. De flesta av oss som bor här har stött på baltiska lastbilschaffisar som vill köra genom skogen till Viared. En del har försökt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Du är inte ensam. De flesta av oss som bor här har stött på baltiska lastbilschaffisar som vill köra genom skogen till Viared. En del har försökt...

Har något minne av att gjort något liknande. Från metropolen Seglora, om jag minns rätt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Har något minne av att gjort något liknande. Från metropolen Seglora, om jag minns rätt.

Med personbil från Seglora kan man hitta asfalterad genväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Med personbil från Seglora kan man hitta asfalterad genväg.

Genväg, antyder du att det är mycket inavel i området?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Genväg, antyder du att det är mycket inavel i området?

Nej, det är alldeles för glest befolkat för att vara mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kon nyss hem från Kumlatrakten och hade 14,5° på biltermometern där nere långt upp i bergen. Kan nog bli riktigt intressant att se vädret på TV i kväll. Värmerekord borde ha inträffat på många ställen idag. Jag har upplevt midsommar som har varit kallare än 14,5°...:hihihi:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Så man ska alltså inte köpa USB-minnen över nätet??? Amazon, Ebay mm

 

https://pctidningen.se/datorutrustning/usb/avslojande-omfattande-bedragerier-med-usb-minnen

Man ska vara försiktig och min erfarenhet är att dom få kronor man sparar på att köpa från näthandlare utomlands inte är värt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Så man ska alltså inte köpa USB-minnen över nätet??? Amazon, Ebay mm

 

https://pctidningen.se/datorutrustning/usb/avslojande-omfattande-bedragerier-med-usb-minnen

Sådär har det tyvärr varit i många år. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela dagen igår och hela förmiddagen idag har tillbringats i TV-soffan kollandes på WRC - Arctic Rally ifrån Rovaniemi. Dottern 11år är outsource:ad i tre dygn och sonen 13år tillbringar mest tid i gamingstolen när han inte är ute med kompisar eller tränar golf.

 

Efter lunch blev det en tur till Apoteket och sen skulle frun i huset in på Blomsterlandet, så jag tog tillfället i akt och inhandla något absolut nödvändigt på Biltema. Perfekt när man kan beställa och hämta upp utanför. Efter det var jag ute och tog en promenad med kära hustrun.

 

Kom hem till en förtvivlad son som meddelade att han inte kunde få igång sitt PS4:a.... Konstaterade att den åtta månader gamla Hybriddisken sagt upp sig så det var bara att riva isär kabinettet till min nyligen införskaffade Samsung SSD (som bara hunnit bli formaterad) formatera om den och göra en nyinstallation på den. Då visade det sig att backup:en inte fungerat vare sig online eller på extern disk... Sonen 13år såg väl sin faders humör och ork försämras drastiskt för han sa:

 

-"Det är sån't som händer pappa".

 

Nu har far i huset fått i sig middag, en extra Weissbier och planterat sig framför Mac:en en stund. Verkar ha fått TV-förbud ett bra tag framöver för kära hustrun har ockuperat den sedan vi kom hem....  :hihihi:

  • Rösta upp 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte tillbaka till Chrome från Chromium. Så illa tvungen eftersom Google stänger sina API Keys för andra webbläsare den 15 mars (lite oklart vilka, men åtminstone Woolyss Chromium), och då kan man inte synka, och det vill jag. Bökigt men bara jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mår frun Poca?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skrivit ett långt mail till Verksamhetschefen för den vårdcentralen.

 

Ett av mina barnbarn jobbar på Östra sjukhusets IVA neontalavdelning (för tidigt födda) 

Hon tog fram mailadressen till verksamhetschefen.

Barnbarnets uppfattning om vårdcentraler är att de är rena skämten på vissa ställen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fawlty Towers the germans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

45, vilket för anses som bra givet min ålder.

56 år som man är.
53 hann jag med innan timern plingade.

Andfådd blev jag men känner nästan inget i benen.

Blir för lätt med stolen som gör att man inte kan gå ner speciellt djupt.

Intressantare då med att rotera två varv och sedan försöka nå tårna på raka ben. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...