Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, DittDatt säger:

Jag skrev ju att jag inte menade något illa eftersom jag insåg att det kunde uppfattas så. Jag menade verkligen inte att det skulle vara nedsättande. Det finns ju egentligen ingen positiv laddning i att det händer mycket i ett liv eller att behov inte förändras.

Det har hänt ganska mycket i mitt liv de senaste åren. Mycket uppfattas säkert som positivt på ytan, men själv känner jag mig ofta som ett löv på älven. Jag bara åker med trots att det ofta känns som att allt ska gå åt pipan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Och det är något man vet så då köper man efter sina behov. Som du ser på bilden klarar jag mig fortfarande med 250GB. Skulle jag köpa en nu så blev det säkert en med det dubbla.

Att byta till 2 TB lagring (mitt framtida behov) på en 16 tum MBP kostar 7500 kr EXTRA. Det är inte försvarbart. Jag hade klarat mig på en 1TB några få år till och kunnat byta då, om det hade varit möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag skrev ju att jag inte menade något illa eftersom jag insåg att det kunde uppfattas så. Jag menade verkligen inte att det skulle vara nedsättande. Det finns ju egentligen ingen positiv laddning i att det händer mycket i ett liv eller att behov inte förändras.

Att förolämpa någon och sen säga att man inte menar något med det gör det inte mindre förolämpande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Att byta till 2 TB lagring (mitt framtida behov) på en 16 tum MBP kostar 7500 kr EXTRA. Det är inte försvarbart. Jag hade klarat mig på en 1TB några få år till och kunnat byta då, om det hade varit möjligt.

Och om det inte är försvarbart enligt dig så får du helt enkelt byta plattform. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, DittDatt säger:

Nej, det här tjafset handlar bara (och endast) om att vi använder ordet design olika.

Njae jag tror att detta tjafs handlar om att du inte kan acceptera andras val av hårdvara och att du gillar att gå i "klinch"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Och det är något man vet så då köper man efter sina behov. Som du ser på bilden klarar jag mig fortfarande med 250GB. Skulle jag köpa en nu så blev det säkert en med det dubbla.

Vi har ju alla olika behov och perspektiv och det är väl därför det blir så svårt i såna här diskussioner. Själv sitter jag med en Mac Pro från 2012, med totalt 6 TB lagringsutrymme, plus två externa diskar på tillsammans 3 TB. Jag har bytt diskar på löpande band i denna dator - efter behov, ekonomi och att de blivit dåliga. Jag är sååå lycklig att jag inte köpte en iMac, back then... Som grädde på moset har jag en 4 TB extern disk förvarad på annan plats, som jag tar hem en gång i månaden och gör en sekundärbackup på. Många terabyte blir det...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Och om det inte är försvarbart enligt dig så får du helt enkelt byta plattform. ?

OK, vilken annan plattform kan köra Mac OS (officiellt)? För att byta bort Mac OS är ännu mindre försvarbart. Har nog med Windows på jobbet. :sick: 

 

Jag tycker bara att Apple blivit sämre med åren. Hindrar användare från att uppgradera hårdvaran vid behov. Och vara alltför snabba med att tvinga användare att uppgradera mjukvaran och därmed bli tvyugna att köpa nya program, som alltför ofta är sämre än de program man redan har.

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Och om det inte är försvarbart enligt dig så får du helt enkelt byta plattform. ?

Och det är ju det man egentligen inte vill. Men för min del blir det Hackintosh eller Windows nästa datorköp, om Apple inte lägger om kurs. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Njae jag tror att detta tjafs handlar om att du inte kan acceptera andras val av hårdvara och att du gillar att gå i "klinch"

Jag är inte rädd för diskussioner, men det är väl knappast du heller? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DittDatt säger:

Vi har ju alla olika behov och perspektiv och det är väl därför det blir så svårt i såna här diskussioner. Själv sitter jag med en Mac Pro från 2012, med totalt 6 TB lagringsutrymme, plus två externa diskar på tillsammans 3 TB. Jag har bytt diskar på löpande band i denna dator - efter behov, ekonomi och att de blivit dåliga. Jag är sååå lycklig att jag inte köpte en iMac, back then... Som grädde på moset har jag en 4 TB extern disk förvarad på annan plats, som jag tar hem en gång i månaden och gör en sekundärbackup på. Många terabyte blir det...

Exakt vi har alla olika behov och jag har inget behov av en gigantisk disk i min dator ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

OK, vilken annan plattform kan köra Mac OS (officiellt)? För att byta bort Mac OS är ännu mindre försvarbart. Har nog med Windows på jobbet. :sick: 

 

Jag tycker bara att Apple blivit sämre med åren. Hindrar användare från att uppgradera hårdvaran vid behov. Och vara alltför snabba med att tvinga användare att uppgradera mjukvaran och därmed bli tvyugna att köpa nya program, som alltför ofta är sämre än de program man redan har.

Du vet förutsättningarna och vad du har att arbeta med så då får du helt enkelt rätta dig efter det.

 

Klaga kan du göra men det lär inte förändra något utan du har valen att stanna kvar och punga ut. Eller byta plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

När jag reflekterar över vilka datorer som gärna visas upp i tv, filmer och människor som är kreativa och konstnärliga kryllar det av Macar. Så folk med sinne för smak föredrar Mac. Så det är inte bara en fråga om random likes. För mig är det inte oväsentligt med bra design. Jag ska ju tillbringa massor av tid framför skrotet. Alla Pcburkar jag sett känns som ett fritt fall in to the abyss of blindness. Inget matchar Apples design. Inte ens när de stjäl den och härmar den.

Apples utseende är för mainstream och trist. 
Själv har jag byggt en PC 2014 och lagt ned mycket jobb estetiskt i min smak vad gäller chassit, fläktar med ljus och en snygg digital fläktstyrmingspanel, totalt 8 fläktar. Har haft CPU överklockad från 3,9-4.3GHz i sex år utan problem, chassit är från Corsair och det finns plats för kabeldragning även på baksidan innanför panelen. Sitter 6 hårddiskar i varav en SSD, 16GB Ram, ett bra Nvidia GTX kort som klarar det mesta. 
Skulle aldrig i mitt liv köpa en Mac igen, såå mycket mer krångel om något händer och mycket svårare att byta ut delar/uppgradera hårdvara och dessutom dyrare. Förövrigt har jag även en Siemens desktop med Windows 98 och XP, aldrig krånglat och snurrdisken är snart 20 år gammal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Du vet förutsättningarna och vad du har att arbeta med så då får du helt enkelt rätta dig efter det.

 

Klaga kan du göra men det lär inte förändra något utan du har valen att stanna kvar och punga ut. Eller byta plattform.

Jag vet. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt behov är förmodligen radikalt annorlunda än DittåDutts. Och en hel del andra. Apples koncept iMac passar mig perfekt. Men jag ogillar starkt att det snart inte går att byta mer än nätsladden. Plus vett och sans i att jag har hårdvara och mjukvara i yppersta hightec för att kunna surfa och lyssna på musik. Nä, Raspberry Pi blir mer och mer tilltalande. Men så vitt jag vet har de inte släppt en telefon än. Även om man kan bygga en.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elsapelsapuff

Har testat att ladda ner El capitan eller nu vad den hette! Funkade inte. Testade också att göra en säker omstart men icke sa nicke. Börjar tro att datorn är ett lost case. 


Tror ni/du att det fungerar bättre om man laddar ner el caiptan på ett USB-minne och därefter för över till denna lilla dator? 
Andra kreativa lösningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Mitt behov är förmodligen radikalt annorlunda än DittåDutts. Och en hel del andra. Apples koncept iMac passar mig perfekt. Men jag ogillar starkt att det snart inte går att byta mer än nätsladden. Plus vett och sans i att jag har hårdvara och mjukvara i yppersta hightec för att kunna surfa och lyssna på musik. Nä, Raspberry Pi blir mer och mer tilltalande. Men så vitt jag vet har de inte släppt en telefon än. Även om man kan bygga en.

Fokus är mycket på kompakt och tunt för Apple.
Man kan dock byta RAM på iMac 27".
Jag är mycket nöjd med den konfiguration jag valt och vet redan att jag behöver mer utrymme men för det har jag redan en hårddisk, tyvärr mekanisk men får hänga med i ett par år till.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

När jag reflekterar över vilka datorer som gärna visas upp i tv, filmer och människor som är kreativa och konstnärliga kryllar det av Macar. Så folk med sinne för smak föredrar Mac

Nja, nu ska du inte förvirra oss.

..jag reflekterar...

...datorer som visas upp...

...folk med sinne för smak föredrar Mac...

Hört talas om produktplacering? Influencer? samvariation?

Om du låter verkligheten spegla sig några varv till:

varför är det inte lika gärna: lättledda artister som behöver tjäna pengar och gärna säljer illusionen om framgång till Axelman och andra som vill tillhöra gruppen "med smak"?

 

Förväxla inte Wahlströms värld och Mandelman med verkligheten.

 

Sven

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

letar man efter dator och inte vet vilka behov man har är det altid bra att läsa

guiderna

 

apple-prylar-billigast-rea-deals

köpguide-macbook

Jag tycker att det är hur enkelt som helst.

Jag konstaterade att jag behöver en skapligt kraftfull dator, stor skärm och lös mus och tangentbord, alltså INTE en bärbar denna gång.

 

Efter att jag konstaterat att jag får mycket mer för samma pengar med en iMac än en Mac mini så blev det sista innan köp bara en fråga om exakt hur jag ville konfigurera den. 

 

Men för de flesta gissar jag att den billigaste MacBook Air duger förträffligt bra, eller kanske rent av en begagnad på Tradera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tycker att det är hur enkelt som helst.

Jag konstaterade att jag behöver en skapligt kraftfull dator, stor skärm och lös mus och tangentbord, alltså INTE en bärbar denna gång.

 

Efter att jag konstaterat att jag får mycket mer för samma pengar med en iMac än en Mac mini så blev det sista innan köp bara en fråga om exakt hur jag ville konfigurera den. 

 

Men för de flesta gissar jag att den billigaste MacBook Air duger förträffligt bra, eller kanske rent av en begagnad på Tradera. :)

Vi är ju vana!

men de som är nya på forumet, verkar ha gått till Elgiganten och sedan ställt

frågan på forumet...

 

man skall läsa guiden först... tex

skall du bara använda den i skolan så väljer du laptop 

 

har du en bra skärm redan välj macmini

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, ronny säger:

 

Jag borde ha fått allergiska reaktioner med svårartad klåda men tycker att det både lät bra och var ganska roligt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skaffar en PC så bygger man den själv utifrån sina behov. Fakta är att man får runt dubbelt så mycket prestanda för pengarna och i många fall snabbare och bättre kvalité på komponenterna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag tycker att det är hur enkelt som helst.

Jag konstaterade att jag behöver en skapligt kraftfull dator, stor skärm och lös mus och tangentbord, alltså INTE en bärbar denna gång.

 

Efter att jag konstaterat att jag får mycket mer för samma pengar med en iMac än en Mac mini så blev det sista innan köp bara en fråga om exakt hur jag ville konfigurera den. 

 

Men för de flesta gissar jag att den billigaste MacBook Air duger förträffligt bra, eller kanske rent av en begagnad på Tradera. :)

Som sagt för 28000kr får du en PC som slår den iMacen med hästlängder och kvalité. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Mitt behov är förmodligen radikalt annorlunda än DittåDutts. Och en hel del andra. Apples koncept iMac passar mig perfekt. Men jag ogillar starkt att det snart inte går att byta mer än nätsladden. Plus vett och sans i att jag har hårdvara och mjukvara i yppersta hightec för att kunna surfa och lyssna på musik. Nä, Raspberry Pi blir mer och mer tilltalande. Men så vitt jag vet har de inte släppt en telefon än. Även om man kan bygga en.

Verkar som många har fobi vad gäller Windows...

Utveckingen har gått framåt där också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...