Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, iMarc säger:

Verkar som många har fobi vad gäller Windows...

Utveckingen har gått framåt där också. 

Jotack. Jag kör Windows 10 på jobbet. Massor med problem, det ena efter det andra. Särskilt efter en uppdatering som eventuellt rättas i nästa uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Telly82 säger:

Jotack. Jag kör Windows 10 på jobbet. Massor med problem, det ena efter det andra. Särskilt efter en uppdatering som eventuellt rättas i nästa uppdatering.

Ja fy fan för Windows. Är inofficiell support i våran Brf och är det något som krånglar så är det Windows.

Windows har blivit snyggare med det krånglar mer och det märks på IT-avdelningen på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja fy fan för Windows. Är inofficiell support i våran Brf och är det något som krånglar så är det Windows.

Windows har blivit snyggare med det krånglar mer och det märks på IT-avdelningen på jobbet.

Jag har jobbat professionellt med Windows sedan NT 4 och Win95 och tro mig - det krånglar så otroligt mycket mindre nu än det gjorde förr i tiden. Visst har det varit upp och ned under åren, men sedan Steve Ballmer lämnade rodret har det mesta gått i rätt riktning. Nu hoppas jag bara att de lämnar NT-kärnan och NTFS bakom sig och glider in på linuxspåret. Gärna innan det är dags för mig att byta dator privat. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, sefr säger:

Nja, nu ska du inte förvirra oss.

..jag reflekterar...

...datorer som visas upp...

...folk med sinne för smak föredrar Mac...

Hört talas om produktplacering? Influencer? samvariation?

Om du låter verkligheten spegla sig några varv till:

varför är det inte lika gärna: lättledda artister som behöver tjäna pengar och gärna säljer illusionen om framgång till Axelman och andra som vill tillhöra gruppen "med smak"?

Hehe. Att jag började med Mac var ren otur. Jag visste inget om datorer och min kompis tyckte att Mac kunde passa då han hade Mac och ett företag i mediabranchen som skulle hjälpa mig med grafiskt material. På den vägen är det. Jag avsvär mig alla pålagor om att jag har Mac för att jag är lurad av reklam eller vill framstå som framgångsrik. Det är verkligen tvärt emot verkligheten jag lever i. Under vägen har jag uppskattat designen och enkelheten i både hård och mjukvara och jag har haft ett 99% probemfritt datorägande. Vilket ingen av min familjs PC-användare kan ens drömma om. Så jag är glad att jag har Mac och som bonus är designen outstanding vare sig jag vill eller inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Verkar som många har fobi vad gäller Windows...

Utveckingen har gått framåt där också. 

Största problemet är att jag inte har använt Win på över tio år så jag har ingen aning om vad de håller på med. Men frågan är liksom död. Varför skulle jag byta? Jag har det jag VILL ha. Än så länge. De tre sista Macarna jag köpt har varit beggade och för samma pris som EN ny iMac. Fantastiskt prisvärt. Lirar sömlöst ihop med våra iPhones.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, DittDatt säger:

 Nu hoppas jag bara att de lämnar NT-kärnan och NTFS bakom sig och glider in på linuxspåret. 

Varför skulle MS hoppa på Linux? Ska de offentligt erkänna att grunden i deras system har varit skräp? Fixar de inte att göra nåt eget?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Apple has a team that promotes the use of their products in shows, but unlike Microsoft, who does this to the extent that it impacts the story, and other companies, they do not actually pay for placement. Usually this involves free Apple products or early releases of new products (does anyone remember that Modern Family episode that was basically a half hour commercial for the as yet unreleased iPad?). 

The other answer is probably the main reason: most movie makers use Apple Products. I know other companies have been making inroads into the market, but for the longest time, even when Apple was struggling in the consumer market, movies were made on Macs. If you're a Mac user and you're making a movie, it makes sense that you would put something you use in the product. 

I don't mind product placement as long as it's unobtrusive. It's when it's jarring and in your face...when the entire episode is showing you how cool the iPad is or when you see a party of young kids and they are all use Windows 8 phones and Surfaces and it shoves them into the limelight...yea. It ruins the story." default_laugh.png.c6b7b772c52d7d83d467fe81a0505d1e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Axelman säger:

"Apple has a team that promotes the use of their products in shows, but unlike Microsoft, who does this to the extent that it impacts the story, and other companies, they do not actually pay for placement. Usually this involves free Apple products or early releases of new products (does anyone remember that Modern Family episode that was basically a half hour commercial for the as yet unreleased iPad?). 

The other answer is probably the main reason: most movie makers use Apple Products. I know other companies have been making inroads into the market, but for the longest time, even when Apple was struggling in the consumer market, movies were made on Macs. If you're a Mac user and you're making a movie, it makes sense that you would put something you use in the product. 

I don't mind product placement as long as it's unobtrusive. It's when it's jarring and in your face...when the entire episode is showing you how cool the iPad is or when you see a party of young kids and they are all use Windows 8 phones and Surfaces and it shoves them into the limelight...yea. It ruins the story.default_laugh.png.c6b7b772c52d7d83d467fe81a0505d1e.png

Säger bara Cast Away....eller rättare sagt Störtade med Fedex ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, lappen71 säger:

Säger bara Cast Away....eller rättare sagt Störtade med Fedex ?

Fedex är ingen dator. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Fedex är ingen dator. :blink:

Sluta nu...fattade du inte? Har du inte sett Cast Away?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Sluta nu...fattade du inte? Har du inte sett Cast Away?

rofl.gif.317d4ac0ade7bd1cf82a338a9eada346.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på i min otålighet inför kommande julafton om ett par veckor att jag kan ha koll på vad som händer både hos Macforum och på posten, när min fiiiina stora KRAFTFULLA iMac 27" är påväg. :nerd: :galetglad: :kartjej:

 

iMac order.png

hero__k06a8x2036qq_large.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Största problemet är att jag inte har använt Win på över tio år så jag har ingen aning om vad de håller på med. Men frågan är liksom död. Varför skulle jag byta? Jag har det jag VILL ha. Än så länge. De tre sista Macarna jag köpt har varit beggade och för samma pris som EN ny iMac. Fantastiskt prisvärt. Lirar sömlöst ihop med våra iPhones.

Finns ingen anledning att du skulle byta. Jag vill inte heller byta operativsystem, men är heller inte rädd för att göra det om Apple fortsätter ner i diket. Linux är ju tyvärr inte nåt alternativ som det ser ut nu för mig, så då återstår ju bara Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, iMarc säger:

När man skaffar en PC så bygger man den själv utifrån sina behov. Fakta är att man får runt dubbelt så mycket prestanda för pengarna och i många fall snabbare och bättre kvalité på komponenterna. 

Jag vet inte vad du grundar den första meningen på, men min uppfattning är att allt för många behöver en ny dator och därför, då alla datorer är lika Turingkompletta, köper någon billig laptop, eftersom det är bekvämt att alla delar sitter ihop. Alltså köper man en billig bärbar skräp-PC med Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Varför skulle MS hoppa på Linux? Ska de offentligt erkänna att grunden i deras system har varit skräp? Fixar de inte att göra nåt eget?

Apple gjorde ju samma sak när MacOS Classic hade hamnat i en återvändsgränd. Man köpte ju operativsystemet Next (och fick Steve Jobs på köpet!) som i sin tur var baserat på FreeBSD som i sin tur var baserat på Unix. Man hade ju gjort flera försök att bygga ett nytt Mac OS från noll, men hamnat snett varje gång, tiden gick och pengarna rullade ut. Microsoft har ju närmat sig Linux nu under några år genom flera stora steg. Och Microsoft är ju ett noterat aktiebolag vars ända syfte är att tjäna pengar. Man går den väg som man tror är bäst och billigast. Att skriva ett nytt operativsystem från scratch är ett jätteprojekt som kostar massor av miljarder. Och gammal prestige och rivalitet försvann ju ut med stofiler som Steve Ballmer.

 

En spekulation här tex: https://www.computerworld.com/article/3438856/call-me-crazy-but-windows-11-could-run-on-linux.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag borde ha fått allergiska reaktioner med svårartad klåda men tycker att det både lät bra och var ganska roligt. ?

Jag tyckte också den var rolig 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, och sedermera sonen, bygger PC, och det är rätt så vanligt eftersom många vill ha den bästa tänkbara hårdvaran för att spela spel. Köper man en färdig dator blir det antingen sämre eller dyrare. I och för sig så hoppas jag att jag har byggt min sista PC. Det är ju ingenting jag använder själv.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte vad du grundar den första meningen på, men min uppfattning är att allt för många behöver en ny dator och därför, då alla datorer är lika Turingkompletta, köper någon billig laptop, eftersom det är bekvämt att alla delar sitter ihop. Alltså köper man en billig bärbar skräp-PC med Windows.

Många har ju inte pengar till mer. Några tusenlappar = skräp-PC.
Pengarna dikterar helt val av dator.

Bygga själva vill väldigt få göra. Inklusive jag själv som är komplett ointresserad av det besväret som vet att summan arbete + komponenter är densamma och köper därför hellre en Mac.

Apple premium är en stor fet myt.
Datorer med exakt samma komponenter kostar ungefär samma.

Frågan de flesta helt enkelt bör fråga sig är

  • vad ska jag göra med datorn
  • bärbar eller stationär
  • vad har jag råd med
  • Mac, windoze eller Linux?
Redigerad av mikaellq
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Jag, och sedermera sonen, bygger PC, och det är rätt så vanligt eftersom många vill ha den bästa tänkbara hårdvaran för att spela spel. Köper man en färdig dator blir det antingen sämre eller dyrare. I och för sig så hoppas jag att jag har byggt min sista PC. Det är ju ingenting jag använder själv.

Gokväll på dig Alix. hello.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte vad du grundar den första meningen på, men min uppfattning är att allt för många behöver en ny dator och därför, då alla datorer är lika Turingkompletta, köper någon billig laptop, eftersom det är bekvämt att alla delar sitter ihop. Alltså köper man en billig bärbar skräp-PC med Windows.

De flesta har nog fattat att man inte köper färdiga märkes PC 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

De flesta har nog fattat att man inte köper färdiga märkes PC 

De flesta? I vilken grupp? Kanske de flesta 15-30-åringar som tillbringar mer än 10 timmar i veckan på pc-spelsforum och spelar pc-spel fler timmar än de arbetar....

i övrigt köps det märkes PC i olika prislägen, siffror från 2019 t ex https://www.voister.se/artikel/2020/01/rekordforsaljning/

Sven

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, sefr säger:

De flesta? I vilken grupp? Kanske de flesta 15-30-åringar som tillbringar mer än 10 timmar i veckan på pc-spelsforum och spelar pc-spel fler timmar än de arbetar....

i övrigt köps det märkes PC i olika prislägen, siffror från 2019 t ex https://www.voister.se/artikel/2020/01/rekordforsaljning/

Sven

 

Jag hänger inte på något spelforum. Men jag spelar ca 35 timmar/vecka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att läsa ikapp.

 

Hmm.. är nog rätt övertygad om att de flesta väljer något "färdigt" och inte bygger själva. Och jag började använda Mac till stor del för att jag gillade utseendet på den PowerBook (eller vad den nu hette på den tiden) jag skaffade då och var nyfiken på en dator med ett OS som byggde på Unix. Blev helt "blown away" av Mac-upplevelsen som på den tiden var något helt annat än Windows. Det var på tiden man använde Winamp i Windows och att då komma till iTunes var något helt fantastiskt. iPhoto och iMovie.. Vilken skillnad! 

 

Idag är situationen inte riktigt samma. Det finns Windowsmaskiner som andas kvalité och Windows är stabilt och fungerar med en massa gamla program och prylar medan jag får byta ut både det ena och andra för att det ska fungera med Catalina (ryser).. Men orkar jag byta? Vill jag byta? Jag spelar inte nämnvärt.. jag tänker alltid att jag vill göra det men har aldrig ro till det. Jag är nog fast i Appleträsket ett tag till ?

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

... Men jag spelar ca 35 timmar/vecka. 

Oj, det är ett intresse som tar en rejäl bit av din tid. Är det flera olika spel? Är du online med andra över hela världen och spelar mot dem som ett slags schack? Eller formerar ni ett lag och spelar som ett rollspel? För du kan väl inte bara panga på och samla poäng som ett avancerat ”sänka skepp”? Men å andra sidan så finns det traventusiaster som ägnar lika mycket tid åt att spela på trav varje vecka, hästarna springer runt några varv och alltid är det någon som går i mål först.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...