Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

det som är mest jobbigt med de sociala medierna är all dess reklam som dyker upp

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Plus det där med att ögonen får vila med mörkt läge, det är fel.

Jasså? Hur då menar du? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Jasså? Hur då menar du? :fundersam:

https://surfa.se/morkt-lage-i-mobilen-sallan-battre-an-ljust/

"Bristen på ljus från en mörk skärm kan tvinga pupillen att öppnas mer, vilket gör det svårare för ögat att hitta rätt fokus. En ljusare skärm gör istället pupillen mindre, vilket underlättar ögats fokusering. En ljus skärm med svart text har därför visats öka läshastighet och läsförståelse."

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag ska jag köpa en skottkärra på Granngården. Köpte en lågpris på ÖB men den är helt korkat gjord. Handtagen är två dec för korta och nästan inte vinklade alls. Vad värre är, hjulet sitter så långt fram att nästan all vikt landar på maskinistens händer i ganska kass vinkel. Den ser nästan ut som min befintliga, men dessa detaljer gör att den är hopplös. Kollat runt och många har "samma" skottkärra med små variationer. Granngården har en hyfsat billig för 400:- som verkar ha riktiga handtag och rätt placering av hjulet. Så varför gaggar jag om detta? Åter igen visar det sig att det är de små små detaljerna som gör det! default_laugh.png.7e66b06632e6531afed1c904205d0f4a.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Granngården hade två stycken men hjulen hade kommit på avvägar! :fane: På väg hem kollade jag in Volvos nya superanläggning i Falun som invigdes i helgen. Större än alla de andra tillsammans! På väg därifrån hamnade jag bakom en bil som inte ville köra ut i rondellen så jag tutade. Bilen, som kvinnan från hemtjänsten hade, vägrade starta. Så med samlad hjälp lyckades vi rulla den bakåt ur vägen. Hon och hennes arbetskompis var väldigt glada över hjälpen. Kul att få hjälpa till. :) De hade nyss tankat och jag misstänker att de tankade fel sorts bränsle. Startmotorn snurrade länge utan att bilen ens hostade. :armskeptisk:

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade in hos Halebop igen den första och konstaterade förvånat att inte nog med att jag fått behålla de 8GB, har dessutom fått tillagt de 2GB jag ska få varje månad.

 

Kanske de förstår att i samma ögonblick som surfdata försvinner, så försvinner jag. :evilgrin: :skrattaat:

 

F0F9C055-9CFD-4380-8518-47ABFD7F2AE6.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk ComputerSalgs* villkor.

Bra pris där, men om man ska utnyttja ångerrätten blir det kostsamt och omständligt.
Först får man skapa ett returärende via nätet och få ett RMA-nummer via mejl. Det tar tid.
Sedan måste (”rekommenderas”) paketet skickas till Danmark* (sic!) i den från början för stora originalförpackningen eller i likvärdig förpackning. Det blir DYRT för småsaker. 106 kronor för en vara värd 184 kronor.
Vilket inte är värt det och då blir förstås företaget nöjt.

 

*Att adressen är svensk spelar ingen roll...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag äntligen fått tummen ur och beställt en iMac 27".
Utifrån hur det är utformat hos Apple är det mellanmodellen med lite snabbare processor, 16GB RAM och en halv terabyte SSD. Allt i övrigt standard, dvs med tangentbord och mus.

Nästan 28 papp går jag back men med intresset man har, varför inte.

Jag lydde rådet i den andra tråden och stödjer företagen i Sverige genom att beställa från Macforum, i Göteborg tror jag. Vid månadsskiftet ungefär, antagligen i början av oktober får jag hem mitt monster och lilla sötnos till dörren. ❣️


DET ska bli kul!!! :galetglad:

 

bestallning fran macforum__.png

1293228568_27-tumsiMacmedRetina5K-skrm-Apple(SE)2.png.753bd485b6b9bdcb710b0d598d5339fe.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag har idag äntligen fått tummen ur och beställt en iMac 27".
 

Wow! Min drömdator. Som om jag skulle ha beställt den! Coooolt!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 21" iMac late 2013 är fortfarande riktigt bra! Den har visserligen bara 8 GB RAM så ibland bottnar minnet. Men jag märker aldrig av det utom när jag kollar i Aktivitetskontrollen. 500 GB SSD gör sitt att trolla bort sega chachefilflyttningar. Jag väntar nog ett par år till sen siktar jag nog på en beg 27" 2017 för max 10 papp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Wow! Min drömdator. Som om jag skulle ha beställt den! Coooolt!

Inte perfekt för mig men så bra för mina behov det kan bli.
Apple begränsar kundens val genom regler som krånglade till det lite även där hos Macforum, som att jag tvingades att välja en lite snabbare processor om jag ville ha lite större SSD, den på en halv terabyte.

Jag är i högsta grad mänsklig jag med, det har tagit en väldigt lång tid för mig att bestämma mig, men belönas nu av känslan av att ha valt helt rätt. Det känns nu lite nervöst (mycket pengar!) men också väldigt bra! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke är att valet av iMac 27" är så mycket bättre än en värsting Mac mini med tanke på främst grafikkort och Apples vackra skärmar men också den snabbare processorn jag tvingades till att välja.

Också ett skäl till att jag nu känner mig nöjd, trots att denna iMac har mer kraft under huven än jag någonsin kommer att behöva och att jag går back 28000 (usch).

https://www.apple.com/se/imac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

En annan tanke är att valet av iMac 27" är så mycket bättre än en värsting Mac mini med tanke på främst grafikkort och Apples vackra skärmar men också den snabbare processorn jag tvingades till att välja.

Också ett skäl till att jag nu känner mig nöjd, trots att denna iMac har mer kraft under huven än jag någonsin kommer att behöva och att jag går back 28000 (usch).

https://www.apple.com/se/imac/

Det sämsta med Minin är att man kommer att ha en mer eller mindre ful icke-Appleskärm. iMacen är det bästa av två världar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Macköp jag ångrar mest är när jag köpte PowerMac G4 för det blev en apful LG-skärm till den. Som man ser hela tiden och gnisslar tänder mot. Skulle ha köpt en iMac Globe i stället :wub:. Finns ingen ångertangent som fungerar på sånt.....

 

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 12.25.42.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mikaellq säger:

Också ett skäl till att jag nu känner mig nöjd, trots att denna iMac har mer kraft under huven än jag någonsin kommer att behöva och att jag går back 28000 (usch).

När du köper saker du gillar ska du tänka i termer av dubbel bokföring. När jag köper in en dator för 28 000 till mitt företag så går jag inte back - det blir 28 000 kredit på konto 1930 (bankkontot) och samtidigt 28 000 debet på konto 5400 (förbrukningsinventarier). Plus minus noll, alltså. Privat blir du ju 28000 kronor ledsnare på bankkontot men 28000 kronor gladare på datorkontot. Plus minus noll. Ett mer konstruktivt sätt att hantera utgifter helt enkelt... ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, DittDatt säger:

När du köper saker du gillar ska du tänka i termer av dubbel bokföring. När jag köper in en dator för 28 000 till mitt företag så går jag inte back - det blir 28 000 kredit på konto 1930 (bankkontot) och samtidigt 28 000 debet på konto 5400 (förbrukningsinventarier). Plus minus noll, alltså. Privat blir du ju 28000 kronor ledsnare på bankkontot men 28000 kronor gladare på datorkontot. Plus minus noll. Ett mer konstruktivt sätt att hantera utgifter helt enkelt... ?

Viktigt att tänka positivt ja. Ekonomen i mig kommer att stortjuta när jag betalar men datanörden i mig kommer att hurra och njuta i åratal. Så är det. Tack så mycket för det uppmuntrande. Det känns faktiskt lite bättre nu. :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Axelman säger:

Det Macköp jag ångrar mest är när jag köpte PowerMac G4 för det blev en apful LG-skärm till den. Som man ser hela tiden och gnisslar tänder mot. Skulle ha köpt en iMac Globe i stället :wub:. Finns ingen ångertangent som fungerar på sånt.....

 

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 12.25.42.png

Påminner om något från Pixar, kanske inspirerats därifrån.
Jag har sett i recensioner på nätet av 27" en hel del gnäll över att Apple inte förnyat designen av den nya iMac men jag tycker att den är vacker och helt ok, även den svarta inramningen av skärmen. Det är ju också min allra första iMac! :kartjej::finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...