Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har idag äntligen fått tummen ur och beställt en iMac 27".
Utifrån hur det är utformat hos Apple är det mellanmodellen med lite snabbare processor, 16GB RAM och en halv terabyte SSD. Allt i övrigt standard, dvs med tangentbord och mus.

Nästan 28 papp går jag back men med intresset man har, varför inte.

Jag lydde rådet i den andra tråden och stödjer företagen i Sverige genom att beställa från Macforum, i Göteborg tror jag. Vid månadsskiftet ungefär, antagligen i början av oktober får jag hem mitt monster och lilla sötnos till dörren. ❣️


DET ska bli kul!!! :galetglad:

 

bestallning fran macforum__.png

1293228568_27-tumsiMacmedRetina5K-skrm-Apple(SE)2.png.753bd485b6b9bdcb710b0d598d5339fe.png

grattis!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Skulle ha köpt en iMac Globe i stället :wub:. Finns ingen ångertangent som fungerar på sånt.....

@Axelman. här nere har du lite nostalgi

 

 

... Det är ju också min allra första iMac! :kartjej::finder:

Säg hej till nya iMac!

 

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

Säg hej till nya iMac!

 

Jätteroligt Ronny! ?
Tänk vad tiden går! 18 år sedan!

Rena stenåldern jämfört med idag och vad man nu får.
Jag håller men Axelman om att den är ful, nu alltså, därför att tiden gjort den gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jätteroligt Ronny! ?
Tänk vad tiden går! 18 år sedan!

Rena stenåldern jämfört med idag och vad man nu får.
Jag håller men Axelman om att den är ful, nu alltså, därför att tiden gjort den gammal.

men reklamen är alltid skoj att titta på

kommer du ihåg när det kom en brandman för att kyla ner en pentium?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjöd min vän och mentor på lunch och givande samtal över mat och kaffe. Alltid givande att träffa honom.:kramis:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Viktigt att tänka positivt ja. Ekonomen i mig kommer att stortjuta när jag betalar men datanörden i mig kommer att hurra och njuta i åratal. Så är det. Tack så mycket för det uppmuntrande. Det känns faktiskt lite bättre nu. :nerd:

Du kan ju dela upp det så lite går till känslomässiga kontot och resten delas upp på 7 år. Då blir det nästan GRATIS! :whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Jätteroligt Ronny! ?
Tänk vad tiden går! 18 år sedan!

Rena stenåldern jämfört med idag och vad man nu får.
Jag håller men Axelman om att den är ful, nu alltså, därför att tiden gjort den gammal.

Hur läser du inlägg? Nackdelen med PowerMac G4 är den fula LG-skärmen jag hade. Jag önskade jag köpt en iMac G4 Globe istället. Globen är en klassiker som aldrig tappar sin stil.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Hur läser du inlägg? Nackdelen med PowerMac G4 är den fula LG-skärmen jag hade. Jag önskade jag köpt en iMac G4 Globe istället. Globen är en klassiker som aldrig tappar sin stil.

Inte heller en gammal, ful LG- skärm ”tappar sin stil”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har idag äntligen fått tummen ur och beställt en iMac 27".
Utifrån hur det är utformat hos Apple är det mellanmodellen med lite snabbare processor, 16GB RAM och en halv terabyte SSD. Allt i övrigt standard, dvs med tangentbord och mus.

Nästan 28 papp går jag back men med intresset man har, varför inte.

Jag lydde rådet i den andra tråden och stödjer företagen i Sverige genom att beställa från Macforum, i Göteborg tror jag. Vid månadsskiftet ungefär, antagligen i början av oktober får jag hem mitt monster och lilla sötnos till dörren. ❣️


DET ska bli kul!!! :galetglad:

 

 

 

 

Grattis som sagt, det är inte utan att man blir lite avundsjuk.

Redigerad av Gojlos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

Friidrott och fotboll i dag

Det var inte dåligt. Vilken gren tävlar du i och vilket lag spelar du för?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var inte dåligt. Vilken gren tävlar du i och vilket lag spelar du för?

Han är löpare i schackklubben Matt. rofl.gif.c83ebb178a59fb90eaa58a217b8285ba.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Gojlos säger:

Grattis som sagt, det är inte utan att man blir lite avundsjuk.

Tack men du har en hel del roligt du också ser jag. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har idag äntligen fått tummen ur och beställt en iMac 27".
Utifrån hur det är utformat hos Apple är det mellanmodellen med lite snabbare processor, 16GB RAM och en halv terabyte SSD. Allt i övrigt standard, dvs med tangentbord och mus.

Nästan 28 papp går jag back men med intresset man har, varför inte.

Jag lydde rådet i den andra tråden och stödjer företagen i Sverige genom att beställa från Macforum, i Göteborg tror jag. Vid månadsskiftet ungefär, antagligen i början av oktober får jag hem mitt monster och lilla sötnos till dörren. ❣️


DET ska bli kul!!! :galetglad:

 

bestallning fran macforum__.png

1293228568_27-tumsiMacmedRetina5K-skrm-Apple(SE)2.png.753bd485b6b9bdcb710b0d598d5339fe.png

Tänk om du köpt den här istället, nästan halva priset och bättre prestanda :)

https://www.webhallen.com/se/product/314441-Acer-Predator-Orion-3000-i7-9700-16GB-512GB-GeForce-RTX-2060?gclid=Cj0KCQjw7sz6BRDYARIsAPHzrNI3MDwtYymZmI7Ep9JPB88Xom3m00mMz-sDV5zVcC0jKgkQJJuR8d8aApZiEALw_wcB

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, iMarc säger:

Men ingen skärm. PC-fult. Och ett haltande programpaket. Och Windows. Så vill man inte ha Win/PC blir ditt inlägg helt irrelevant. :hihihi:

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå PC så har frun fått sin bärbara Dell utbytt mot en HP som enligt prisjakt kostar runt 8 lakan. Dellen var en hopplös plastsmäck. HP-n är nästan acceptabel. Men klumpig och ful. VARFÖR kan inte andra datortillverkare tillverka snygga datorer mer än i undantagsfall? PC förfular världen! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, iMarc säger:

Tänk om du köpt den här istället, nästan halva priset och bättre prestanda

På Mac OS? Det tvivlar jag mycket starkt på! Den kan väl inte starta alls, är jag rätt säker på.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, iMarc säger:

Axelmannen summerar mina tankar mycket väl (efter att ha läst inlägget tre gånger! :hihihi:), så jag har inte mycket att tillägga. :ThumbsUp:

macOS X och 5k skärmen, det vackra, kvaliteten, gör att jag valt Apple igen. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Apropå PC så har frun fått sin bärbara Dell utbytt mot en HP som enligt prisjakt kostar runt 8 lakan. Dellen var en hopplös plastsmäck. HP-n är nästan acceptabel. Men klumpig och ful. VARFÖR kan inte andra datortillverkare tillverka snygga datorer mer än i undantagsfall? PC förfular världen! :bla:

Men hur snygg är en MacBook som kostar åtta lakan? Jämför med andra i samma prisklasser som Apples bärbara så finns det gott om kvalitetsbyggen att köpa. Och... [trumvirvel]....man kan byta och uppgradera hårdvaran själv. Bara en sån sak. Apple har byggt bra grejor och har ett trevligt operativsystem, men de är inne på helt fel spår nu, med fastlödda komponenter, icke standardiserade socklar, och limmade höljen. Engångsgrejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Men hur snygg är en MacBook som kostar åtta lakan? Jämför med andra i samma prisklasser som Apples bärbara så finns det gott om kvalitetsbyggen att köpa. Och... [trumvirvel]....man kan byta och uppgradera hårdvaran själv. Bara en sån sak. Apple har byggt bra grejor och har ett trevligt operativsystem, men de är inne på helt fel spår nu, med fastlödda komponenter, icke standardiserade socklar, och limmade höljen. Engångsgrejor.

En MacBook Pro för 8000kr är bra mycket snyggare jämfört mot en Windows bärbar i samma årsmodell. Bara kolla på Tradera så ser man vilka datorer som bibehåller sitt andrahandsvärde bra. 
 

Faktum är att den generella kunden uppgraderar inte sina bärbara utan dom använder tills den är slut och byter ut den. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, DittDatt säger:

Men hur snygg är en MacBook som kostar åtta lakan? Jämför med andra i samma prisklasser som Apples bärbara så finns det gott om kvalitetsbyggen att köpa. Och... [trumvirvel]....man kan byta och uppgradera hårdvaran själv. Bara en sån sak. Apple har byggt bra grejor och har ett trevligt operativsystem, men de är inne på helt fel spår nu, med fastlödda komponenter, icke standardiserade socklar, och limmade höljen. Engångsgrejor.

Jag gillar inte alls att man inte kan byta hårddisk eller RAM-minne. Nu när Apple implementerar sitt T2-chip blir datorerna engångsburkar. Det berör mig inget att man inte kan byta processor eller grafikkort. Det är tio gånger smartare att lägga de pengarna på en bättre dator när man byter än att ge sin åldrade burk konstgjord andning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elsapelsapuff

Hej! Säkert helt fel ämne och tråd men det är inte lätt när det är svårt.

Jag har en macbook air som jag skulle vilja uppdatera opperativ system på. 

Datorn i sig är ganska gammal men funkar ändå bra. Jag har tittat så jag både har plats för programvaran samt så den är kompatibel med mina dator vilket den är. Något som har något förslag? Programvaran går bra att ladda ner och installera men det händer inget mer än så... Det vill säga att jag fortfarande har kvar det gamla oppertivsystemet? 

 

Hjälp en liten Elsa och din karma förbättras genast

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Elsapelsapuff säger:

Hej! Säkert helt fel ämne och tråd men det är inte lätt när det är svårt.

Jag har en macbook air som jag skulle vilja uppdatera opperativ system på. 

Datorn i sig är ganska gammal men funkar ändå bra. Jag har tittat så jag både har plats för programvaran samt så den är kompatibel med mina dator vilket den är. Något som har något förslag? Programvaran går bra att ladda ner och installera men det händer inget mer än så... Det vill säga att jag fortfarande har kvar det gamla oppertivsystemet? 

 

Hjälp en liten Elsa och din karma förbättras genast

MVH

Det underlättar om du kan berätta vilken MacBook Air du har och vilket OS X/macOS du har. Den infon finns under Äpplet/Om den här datorn. Bifogar en bild av hur det ser ut i min dator.

 

 

Skärmavbild 2020-09-05 kl. 16.21.27.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...