Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, mikaellq säger:

Ser väldigt realistiskt ut. Har du det spelet i datorn?

Nix det är tv burken igen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Telly82 säger:

Koksalt=natriumklorid.

Klor blandat med natrium.

Inte blandat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Inte blandat.

Gott & Blandat. :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har städat min Mac. Inte för att behovet var så skriande utrymmesmässigt utan därför att ha en massa skit liggande framför mig stör till slut. Rent & snyggt ska det vara, i datorn åtminstone. :nerd:

Så fick jag tillfälle att avbilda ett fönster utan skugga igen (alt-tangenten). 🤓

papperskorgen.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nog så viktigt, fixat detta. ADRESSLÅSET! 

https://www.adressandring.se

Det kan man göra direkt på Skatteverkets hemsida: 

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/sparraobehorigadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upptäckte att det var två och ett halvt år sedan som jag spärrade detta. Hade glömt... :P 

B903DDF3-A4E8-45E3-97FB-9627A5557274.jpeg.de6b96a7344b262c4078d13256345351.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Alix säger:

Jag har aldrig skyddat adressändring på detta vis.

Men nu fixat. Tack för tipset! :ThumbsUp:

Citat

Skatteverket har nu tagit emot din anmälan.

Adressändring kan bara göras med e-legitimation.

Gäller fr.o.m. 2019-04-14

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tjänsten är densamma,

Skärmavbild 2019-04-15 kl. 09.30.55.jpg

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lekt lite grand med en uppdatering av Camera+ 2, en app för fotografi med mer kontroll över fokus, exponering, färgbalans och annat än vad man har i Apples app som han i Veskafôrs tipsade om redan i höstas. ;) 
De har förändrat en del i appen och jag har blivit piskad till att räkna ut hur det funkar igen.

Autofokus och exponering ställs in automatiskt i samma punkt by default men kan delas genom att trycka på plus-tecknet. Sedan är det bara att flytta runt de bägge rutorna efter behag samt göra andra justeringar om man vill för att få exakt det resultat man vill ha.

IMG_1155.jpg

IMG_1153.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Har lekt lite grand med en uppdatering av Camera+ 2, en app för fotografi med mer kontroll över fokus, exponering, färgbalans och annat än vad man har i Apples app som han i Veskafôrs tipsade om redan i höstas. ;) 
De har förändrat en del i appen och jag har blivit piskad till att räkna ut hur det funkar igen.

Autofokus och exponering ställs in automatiskt i samma punkt by default men kan delas genom att trycka på plus-tecknet. Sedan är det bara att flytta runt de bägge rutorna efter behag samt göra andra justeringar om man vill för att få exakt det resultat man vill ha.

IMG_1155.jpg

IMG_1153.jpg

Den är bra har den också. Tycker dock ProCamera är bättre (med appinpurchase)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på och klonar hela min disk med Superduper till min nya SSD. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses vilken skillnad det blev :galetglad:

Skärmavbild_2019-04-16_kl._17_47_11.png

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur får man den nya SSD´n att boota istället för den mekaniska? När jag klickar på Startskiva får jag upp detta.

Som det är nu så måste jag starta om och hålla inne ALT och sen välja SSD-disken.

Skärmavbild 2019-04-16 kl. 17.56.23.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh nej, skulle aktivera filevault på SSD´n men då fick jag ett fel att GUID saknas...

Fanns inget sådant alternativ när jag raderade SSD´n tidigare i Skivverktyg. 

Sedan raderade Superduper disken igen och kopierade allt. Så nu har jag ingen GUID på SSD´n.

Vad göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, iMarc säger:

Åh nej, skulle aktivera filevault på SSD´n men då fick jag ett fel att GUID saknas...

Fanns inget sådant alternativ när jag raderade SSD´n tidigare i Skivverktyg. 

Sedan raderade Superduper disken igen och kopierade allt. Så nu har jag ingen GUID på SSD´n.

Vad göra?

Starta en ny tråd istället för att posta den här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, lappen71 säger:

Starta en ny tråd istället för att posta den här.

Japp OT. 

Jag har iallafall startat om med Command+R. Där kunde jag radera disken, välja Mac OS Extended Journalförd och GUID. Startat upp med den mekaniska disken nu och gör ett nytt försök med Superduper. Blir det mer problem blir det en annan tråd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anmälde en misstänkt vattenläcka igår. Nyss gick jag förbi på samma ställe och de grävde för fullt. ”Prio ett” på vattenläckor förklarade grävmaskinisten. Vi pratade en stund om den gamla grå plasten som användes på 70-talet, som skulle hålla i tusen år, men som går sönder i parti och minut. Som i detta fall. Han berättade att han ofta ägnar sig åt ”relining” via dessa rör, om möjligt. Plast är förstås bra, om det håller. Han väntade på en reservdel och när ett par (!) servicebilar kom med den gick jag vidare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yngste grabben och hans fru har fått tillökning idag...

8 st  :galetglad:

IMG_2818.jpeg

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Anmälde en misstänkt vattenläcka igår. Nyss gick jag förbi på samma ställe och de grävde för fullt. ”Prio ett” på vattenläckor förklarade grävmaskinisten. Vi pratade en stund om den gamla grå plasten som användes på 70-talet, som skulle hålla i tusen år, men som går sönder i parti och minut. Som i detta fall. Han berättade att han ofta ägnar sig åt ”relining” via dessa rör, om möjligt. Plast är förstås bra, om det håller. Han väntade på en reservdel och när ett par (!) servicebilar kom med den gick jag vidare.

Usch, det påminner om vad som riskerar att bli enda tillfället jag ringde 11313.

Det forsade upp vatten under några stenplattor i en trottoar jag passerade. Jag ringde det där numret och berättade vad som hänt. Direkt möts jag av "jag ska se om vi har någon information om det" och blev parkerad. Efter någon minut la jag på och ringde upp igen. Nämnde mitt förra samtal, sa att jag bara ville lämna information, att jag inte ville ha någon information och lämnade samma information igen. "Jag ska se om vi har någon information om det", parkerad.

De kan dra åt helvete!

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/113-13--Sveriges-nya-informationsnummer-vid-allvarliga-olyckor-och-kriser/

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Usch, det påminner om vad som riskerar att bli enda tillfället jag ringde 11313.

Det forsade upp vatten under några stenplattor i en trottoar jag passerade. Jag ringde det där numret och berättade vad som hänt. Direkt möts jag av "jag ska se om vi har någon information om det" och blev parkerad. Efter någon minut la jag på och ringde upp igen. Nämnde mitt förra samtal, sa att jag bara ville lämna information, att jag inte ville ha någon information och lämnade samma information igen. "Jag ska se om vi har någon information om det", parkerad.

De kan dra åt helvete!

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/113-13--Sveriges-nya-informationsnummer-vid-allvarliga-olyckor-och-kriser/

Trist. :( Jag skickade in anmälan via en hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

De kan dra åt helvete!

Men det ÄR ju bara ett informationsnummer. Vill du anmäla nåt så är det fel nummer. Du bara förvirrar robotarna i andra änden. :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, mikaellq säger:

Men det ÄR ju bara ett informationsnummer. Vill du anmäla nåt så är det fel nummer. Du bara förvirrar robotarna i andra änden. :hihihi:

Citat:

”Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser.”

Källa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grannen kom in på kaffe. Han är hemma och har bränt ut sig.... så jag skrämde upp honom om vad som kan hända om han fortsätter som förr. Det var en bra kaffestund.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Citat:

”Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser.”

Källa.

Ja ja Alix, jag bara skojade lite med göteborgarn som tog de lite för mekaniska telefönsamtalen för allvarligt. De offentligt anställda maskinerna är vad de är. :) 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...