Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

25 minuter sedan, Axelman säger:

Men då fjärmar vi oss rejält från påståendet att få en PC för halva priset......

Ja, det är naturligtvis trams. Men sant är att om du vill köpa en bärbar dator och har en budget på åttatusen kronor så går Apple bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, DittDatt säger:

Varför skulle jag besöka Prisjakt om jag vill köpa en dator? Det första steget är väl att kolla in tillverkares webbsidor först och skanna av läget. Kolla här tex. Superb kvalitetskänsla kan jag lova:

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=9VY89EA&opt=AK8&sel=NTB

Du pratade om design och då använde jag Prisjakt som ett medel för att se hur dom ser ut.

Den du länkar till är då verkligen inget jag förknippar med "mer påkostad design"

Som sagt en subjektiv bedömning men den är verkligen INTE snygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DittDatt säger:

Ok, låt säga att du köpt en MacBook Pro för tre år sedan. Nu behöver du en större ssd, låt säga 1 TB stor. Med min HP Elitebook köper jag en Samsung 860 EVO för ungefär en tusenlapp och byter ut den gamla på tio minuter. Hur gör du?

Eftersom jag är påläst innan köpet och vet att jag inte i efterhand kan byta så hade jag köpt en som räckt livslängden ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Du pratade om design och då använde jag Prisjakt som ett medel för att se hur dom ser ut.

Den du länkar till är då verkligen inget jag förknippar med "mer påkostad design"

Som sagt en subjektiv bedömning men den är verkligen INTE snygg.

Med "mer påkostad design" menar jag inget estetiskt. Jag syftar på mer genomarbetade och genomtänkta lösningar för konstruktionen samt bättre kvalitet på hårdvaran. För min egen del lägger jag väldigt lite energi på utseendet på saker. Funktion, kvalitet och hållbarhet är fokus för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Eftersom jag är påläst innan köpet och vet att jag inte i efterhand kan byta så hade jag köpt en som räckt livslängden ut. 

Då blir det ju alltid toppmodellen. Vem vet vad som händer om några år? Jag kanske börjar med videoredigering igen? Kanske ett nytt filformat för bilder dyker upp med gigantiska fördelar kvalitetsmässigt men med stor filstorlek. Kanske jag börjar jobba med CAD? Eller blir spelgalen, börjar med bitcoinmining eller nåt annat. Problemet är väl att om det är något som är hutlöst dyrt hos Apple så är det väl just att välja mer RAM eller större disk. En krets som kostar några hundra på Dustin kan ju Apple ta tretusen för utan att blinka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, DittDatt säger:

Med "mer påkostad design" menar jag inget estetiskt. Jag syftar på mer genomarbetade och genomtänkta lösningar för konstruktionen samt bättre kvalitet på hårdvaran. För min egen del lägger jag väldigt lite energi på utseendet på saker. Funktion, kvalitet och hållbarhet är fokus för mig.

Nu kör du med efterhandsrekonstruktioner och försöker ändra betydelsen av ordens mening.

Som ditt original inlägg var formulerat så handlade "påkostad design" ingenting om konstruktion utan det estetiska.

 

För så här skriver du.

 

Citat

 men om du lägger lika mycket på en HP som på en MacBook så får du lika bra kvalitet och även en mer påkostad design

"bra kvalitet" tolkar jag som det du nyss nämnde om konstruktion och inget annat.

 

Men what ever du får tycka vad du vill och jag har ingen intention att ändra på din åsikt.

Tänker alla fall inte köpa en HP bara för att du tycker dom har mer påkostad design ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Då blir det ju alltid toppmodellen. Vem vet vad som händer om några år? Jag kanske börjar med videoredigering igen? Kanske ett nytt filformat för bilder dyker upp med gigantiska fördelar kvalitetsmässigt men med stor filstorlek. Kanske jag börjar jobba med CAD? Eller blir spelgalen, börjar med bitcoinmining eller nåt annat. Problemet är väl att om det är något som är hutlöst dyrt hos Apple så är det väl just att välja mer RAM eller större disk. En krets som kostar några hundra på Dustin kan ju Apple ta tretusen för utan att blinka.

Du? Diskuterade vi inte vad vi själva ska använda den till? Nu flyttar du verkligen målstolparna när du snackar om mining ?

 

Nej det behöver inte bli toppmodellen. För jag personligen, för det är väl så fortfarande diskussionen går eller hur, behöver ingen gigantisk disk. Ser ut såhär för tillfället.

 

677265523_Skrmavbild2020-09-06kl_09_18_04.thumb.png.49068497ea97babe52cba7641d795f9d.png

 

Angående bilder så kör jag allting i molnet eller på min Unraid server och kör med HEIC/HEVC.

Som har en överlägsen kvalitet kontra filstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Nu kör du med efterhandsrekonstruktioner och försöker ändra betydelsen av ordens mening.

Som ditt original inlägg var formulerat så handlade "påkostad design" ingenting om konstruktion utan det estetiska.

 

För så här skriver du.

 

"bra kvalitet" tolkar jag som det du nyss nämnde om konstruktion och inget annat.

 

Men what ever du får tycka vad du vill och jag har ingen intention att ändra på din åsikt.

Tänker alla fall inte köpa en HP bara för att du tycker dom har mer påkostad design ?

Nej, det är du som drar för snabba slutsatser av det du läser. Jag bryr mig sällan om det estetiska, men uppskattar god design mer än de flesta jag känner. Men ingen har skrivit att HP har en bättre design på sina laptops, bara att många macfrälsta ofta jämför Apple tjugotusenkronorsdatorer med tretusenkronorsdatorer på stormarknaden. Självklart är det stor skillnad på allt då till Apples fördel, inklusive designen. Men om du jämför äpplen med äpplen (so to speak...) så vinner inte Apple alla grenar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Du? Diskuterade vi inte vad vi själva ska använda den till? Nu flyttar du verkligen målstolparna när du snackar om mining ?

 

Nej, det är inte bara jag som har en okänd och outstakad framtid. Du vet ju inte om du lever ens i morgon, eller om du har bytt kön, skilt dig eller sitter i rullstol om ett år. Eller har startat eget och utvecklar ett helt nytt koncept för målarfärgstillverkning. Ingen vet nåt om framtiden.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DittDatt säger:

Nej, det är du som drar för snabba slutsatser av det du läser. Jag bryr mig sällan om det estetiska, men uppskattar god design mer än de flesta jag känner. Men ingen har skrivit att HP har en bättre design på sina laptops, bara att många macfrälsta ofta jämför Apple tjugotusenkronorsdatorer med tretusenkronorsdatorer på stormarknaden. Självklart är det stor skillnad på allt då till Apples fördel, inklusive designen. Men om du jämför äpplen med äpplen (so to speak...) så vinner inte Apple alla grenar.

Det var ju EXAKT det du gjorde ?

 

Citat

men om du lägger lika mycket på en HP som på en MacBook så får du lika bra kvalitet och även en mer påkostad design

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, DittDatt säger:

Nej, det är inte bara jag som har en okänd och outstakad framtid. Du vet ju inte om du lever ens i morgon, eller om du har bytt kön, skilt dig eller sitter i rullstol om ett år. Eller har startat eget och utvecklar ett helt nytt koncept för målarfärgstillverkning. Ingen vet nåt om framtiden.

Så du flyttar inte målstolparna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Så du flyttar inte målstolparna ?

Om du tror att det finns målstolpar måste du ha ett begränsat och tråkigt liv. Varför bygga sitt eget fängelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, DittDatt säger:

Ok, låt säga att du köpt en MacBook Pro för tre år sedan. Nu behöver du en större ssd, låt säga 1 TB stor. Med min HP Elitebook köper jag en Samsung 860 EVO för ungefär en tusenlapp och byter ut den gamla på tio minuter. Hur gör du?

Fast en sådan SSD är ju mycket långsammare än de som Apple använder.

29 minuter sedan, lappen71 säger:

Eftersom jag är påläst innan köpet och vet att jag inte i efterhand kan byta så hade jag köpt en som räckt livslängden ut. 

Det beror väl på hur man räknar livslängd. Mina Macar här hemma är från 2011 och de har jag bytt till SSD på, för det fanns inte när Macarna var nya. Ja, annat än alltför dyra och alltför små.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Det var ju EXAKT det du gjorde ?

 

 

Jag skojade med dig för att du skrev att Apples datorer är designade av gud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Om du tror att det finns målstolpar måste du ha ett begränsat och tråkigt liv. Varför bygga sitt eget fängelse?

När jag köpte min MBP 13" för sex år sedan utgick jag ifrån mina behov då och ett tänkt rimligt behov.

Efter 6år så uppfyller den fortfarande mina behov.

 

Däremot skulle jag gå efter dina påhittade fantasifull kriterier så fanns det ingen dator som uppfyllde dom ?

 

Så det är tur att jag har målstolpar för annars hade jag blivit utan dator ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag skojade med dig för att du skrev att Apples datorer är designade av gud.

Efterhandsrekonstruktion och rena lögner......igen ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Det beror väl på hur man räknar livslängd. Mina Macar här hemma är från 2011 och de har jag bytt till SSD på, för det fanns inte när Macarna var nya. Ja, annat än alltför dyra och alltför små.

Hur räknar du livslängd? Jag har själv gamla Macar som jag bytt till SSD men valet fanns inte då när jag köpte dom/den. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Däremot skulle jag gå efter dina påhittade fantasifull kriterier så fanns det ingen dator som uppfyllde dom ?

Ja, då förstår du ju min poäng trots att du inte förstår att du förstått den. Om det inte finns en dator som uppfyller mina krav inför en okänd och öppen framtid så är det ju jätteviktigt att datorn jag köper går att bygga ut. Annars måste jag ju köpa en ny om min framtid eller mina krav tar en oväntad inriktning.

 

Citat

När jag köpte min MBP 13" för sex år sedan utgick jag ifrån mina behov då och ett tänkt rimligt behov.

Efter 6år så uppfyller den fortfarande mina behov.

Det säger ju mer om dig än om det vi diskuterar. Dina behov kanske är blygsamma och det kanske inte händer så mycket i ditt liv. Inget illa eller nedsättande sagt med det, men det ser ju annorlunda ut för många andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur räknar du livslängd? Jag har själv gamla Macar som jag bytt till SSD men valet fanns inte då när jag köpte dom/den. 

 

Precis. Nu finns inte ens valet att byta disk i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DittDatt säger:

Ja, då förstår du ju min poäng trots att du inte förstår att du förstått den. Om det inte finns en dator som uppfyller mina krav inför en okänd och öppen framtid så är det ju jätteviktigt att datorn jag köper går att bygga ut. Annars måste jag ju köpa en ny om min framtid eller mina krav tar en oväntad inriktning..

Nu ljuger du igen och hittar på. Har aldrig sagt att jag aldrig förstått din poäng utan den är inte applicerbar på mig. För vi diskuterar väl fortfarande utifrån "Jag" Gör vi inte det? 

Jag kan omöjligen köpa en dator utifrån vad någon annan har för kriterier. Jag köper en utifrån dagsbehov och en uppskattat behov.

Mycket riktigt kan ingen veta vad framtiden har i sitt sköte. Samma gäller dig och enligt dina egna kriterier finns det ingen bärbar som du kan göra allt det du räknade upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Det säger ju mer om dig än om det vi diskuterar. Dina behov kanske är blygsamma och det kanske inte händer så mycket i ditt liv. Inget illa eller nedsättande sagt med det, men det ser ju annorlunda ut för många andra.

Varför måste du slänga in oförskämdheter och förolämpningar när vi har en sansad och intressant diskussion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Efterhandsrekonstruktion och rena lögner......igen ?

 

 

Nej, det här tjafset handlar bara (och endast) om att vi använder ordet design olika. Jag använder det i den bredare, ursprungliga betydelsen där utseendet eller estetiken snarare är ett resultat av designprocessen än ett mål:

Citat

Formgivning, eller design, är ett begrepp som beskriver ett föremåls konstruktion, utseende eller den skapandeprocess[1] som används från idéstadiet till färdig produkt. Dessa produkter utvecklas efter funktionella och estetiska krav med utgångspunkt från brukarens behov. Design tillämpas för utveckling av varor, tjänster, processer och miljöer.[2] Då inkluderas funktioner som teknik, användarvänlighet, miljövänlighet, utseende, affärslösningar och även marknadsföring. Det finns emellertid ingen allmänt accepterad definition av ordet design, då termen har olika betydelser inom olika designdiscipliner och användarområden.  (Ingress från Wikipedia)

Den moderna vridningen av innebörden lutar mer åt det ytliga utseendet och namedroppning, vem som har designat föremålet. När innebörden av begrepp förändras mycket på kort tid så uppstår såna här missförstånd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. Nu finns inte ens valet att byta disk i efterhand.

Och det är något man vet så då köper man efter sina behov. Som du ser på bilden klarar jag mig fortfarande med 250GB. Skulle jag köpa en nu så blev det säkert en med det dubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Varför måste du slänga in oförskämdheter och förolämpningar när vi har en sansad och intressant diskussion?

 

Jag skrev ju att jag inte menade något illa eftersom jag insåg att det kunde uppfattas så. Jag menade verkligen inte att det skulle vara nedsättande. Det finns ju egentligen ingen positiv laddning i att det händer mycket i ett liv eller att behov inte förändras.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Nej, det här tjafset handlar bara (och endast) om att vi använder ordet design olika. Jag använder det i den bredare, ursprungliga betydelsen där utseendet eller estetiken snarare är ett resultat av designprocessen än ett mål:

Den moderna vridningen av innebörden lutar mer åt det ytliga utseendet och namedroppning, vem som har designat föremålet. När innebörden av begrepp förändras mycket på kort tid så uppstår såna här missförstånd.

Och som ditt inlägg var formulerat tolkade jag "påkostad design" som det estetiskta. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...