Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi hade en bulgarisk vän på middag. I morgon kommer han och hjälper mig med lite vårsysselsättningar i trädgården. Han längtade efter att få göra något och jag behöver lite hjälp så det passar bra. Naturligtvis mot en rund ersättning.

...

Tänk att det finns en app som översätter från bulgariska till engelska och vice versa. Så det går att kommunicera hjälpligt. Fast ibland blir det våldsamt fel. Det blev många skratt kring matbortdet. Av någon anledning blev otydlig bulgariska översatt till "YouTube".... Så till slut skojjade jag och sa "How do You Tube?" istället för How do You do? Vi kommunicerar med bitar av svenska, engelska, några italienska ord casa bambino, bulgariska nödöversättningar via telefonen och mycket skratt. Hittade till och med hans hus i hans hemstad på Google maps som ramlade ihop efter sista översvämningen som Donau hade.

...

Axelman trött i huvudet.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite dagen efter, måste jag säga. Middag för 12 pers i går, jättekul och trevligt. Huset fullt med folk hela dagen och några sov över. Kul att laga mycket mat och planera, tryckkokaren och en rejäl bit högrev var en bra kombo. Grytan blev god.

 

Så idag blev det slöslappa till de sista avsnitten jag har av Downton Abbey. Nu framåt kvällen börjar jag komma igång igen, så nu har jag hamburgerbröd på jäsning och 4 limpor i ugnen. Låter jobbigare än vad det är, assistenten gör det mesta av jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig helt på det stora hela Kiplon. Själv så är jag trött i största allmänhet, kanske lite extra då minsta tösen är här idag, varit kul men det tar ändå på den lilla energin man har :kartjej:

 

Ett par dagar på riktig sparlåga och med ordentlig sömn står på schemat. Kanske en promenad eller två med, förhoppningsvis så börjar temperaturen hålla sig på rätt sida om de dubbla siffrorna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du Ronny om denna en smula svårare problem?

 

post-5952-0-80506000-1429462840_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man hemma från schacktävling

 

nästa vecka blir det resa till Linköping där skol Lag SM hålls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att kolla lösningen så känns Df6 rätt bra

Varför då tror du? Det är sådant här som gör schack vackert.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser ett 7-sidigt delägaravtal som jag och frugan ska underteckna för de två fastigheter vi äger.

Vi är medlemmar i en avloppsförening, (som just nu har 130 medlemmar)

Tanken är att vi ska ansluta till kommunens vatten och avlopp samt optofiber inom de närmaste åren.

 

Vi ligger i startgroparna, ledningsnätet är inritat, upphandlingar pågår när det gäller matriel och utförande.

Billigt blir det inte, fram till tomtgräns är den beräknade kostnaden 83.000 kr, sen blir anslutningen förmodligen lika dyr.

Då mitt avlopp är godkänt väntar jag med att ansluta det, liksom vatten, tar bara in optofibern, går på runt 20.000 kr

 

Min obebyggda tomt som jag senare tänkt sälja, kommer då att ha en avlämningspunkt för vatten, avlopp och fiber, och jag räknar med att det gör mer attraktiv.

Men innan det blir försäljning, så får jag hysta upp en massa stålar :D

Betalningen är uppdelad på fyra inbetalningar, två 2015 och två 2016..

3000 kr har varje medlem redan betalt, så det återstår 80.000 per medlem

 

Imorgon ska avtalet inlämnas...1 juli ska 20.000 kr in per fastighet :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något sånt här

Ja ungefär så. Det vackra ligger i viljan att offra damen för en säker matt.

Oavsett vad svart gör så är det matt i några välberäknade drag.

Om löparen slår damen så slår g5 löparen.

Om svart gör något annat så torn h8.

Väldigt vackert eller hur Ronny?! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ungefär så. Det vackra ligger i viljan att offra damen för en säker matt.

Oavsett vad svart gör så är det matt i några välberäknade drag.

Om löparen slår damen så slår g5 löparen.

Om svart gör något annat så torn h8.

Väldigt vackert eller hur Ronny?! ^_^

ja flykthålet g7 måste täppas till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ungefär så. Det vackra ligger i viljan att offra damen för en säker matt.

Oavsett vad svart gör så är det matt i några välberäknade drag.

Om löparen slår damen så slår g5 löparen.

Om svart gör något annat så torn h8.

Väldigt vackert eller hur Ronny?! ^_^

en del gillar inte klumpiga offer utan gillar att stila drag raserar motståndarens ställning i stället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja flykthålet g7 måste täppas till!

Ifall löparen slår damen ja, inte annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall löparen slår damen ja, inte annars.

annars så garderar damen flyktrutan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällens mästarnas mästare är något för alla bandy älskare

Vem är Magnus Muhrén ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

god förmiddag på er!

skall vi äntligen få lite värme idag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krattar i trädgården.

ja, det är full fart ute i trädgårdarna nu.

 

Har för mig att du berättat här i tråden någon gång att du har en Sony Xperia mobil? Kan du synka den med din dator? Exv om du tar en bild med mobilen, kan du synka över den trådlöst till din dator? Alltså någon slags motsvarighet till Apples iCloud eller Bildström.

 

Ska försöka hjälpa igång min pappa med hans nyköpta Sonymobil och jag har inte full kläm på vilka möjligheter Androiderna har ;) Dessutom kör han med PC, vilket inte heller underlättar. Har inte alls kläm på vilka möjligheter det är mellan en Sonymobil och windows. Om det nu ens finns några?

 

Kanske någon annan som kollar här också vet? Alla tips är välkomna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om vad telefonen kör för system, men för synkning av bilder mellan enheter, dels finns ju Dropbox men även Google, dels Google Drive och sen finns det ju Goolge Photo(s) vilket ska motsvara iPhoto tror jag, i alla fall så kan man hantera (och synka) bilder och det hanteras väl främst via datorn då antar jag. Men har man Android-telefon så finns ju Googles tjänster säkerligen där på telefonen och det är "lätt" att komma igång, precis som att man hittar Apples motsvarigheter på iEnheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är full fart ute i trädgårdarna nu.

 

Har för mig att du berättat här i tråden någon gång att du har en Sony Xperia mobil? Kan du synka den med din dator? Exv om du tar en bild med mobilen, kan du synka över den trådlöst till din dator? Alltså någon slags motsvarighet till Apples iCloud eller Bildström.

 

Ska försöka hjälpa igång min pappa med hans nyköpta Sonymobil och jag har inte full kläm på vilka möjligheter Androiderna har ;) Dessutom kör han med PC, vilket inte heller underlättar. Har inte alls kläm på vilka möjligheter det är mellan en Sonymobil och windows. Om det nu ens finns några?

 

Kanske någon annan som kollar här också vet? Alla tips är välkomna :)

Jag har installerat Sony Bridge for Mac

http://www.sonymobile.com/se/TOOLS/BRIDGE-FOR-MAC/

 

Men jag har knappt provat det. Jag använder min telefon i stort sett bara till att ringa och SMS-a med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och morgnar mig och gäspar ikapp med mitt morgonkaffe. :kaffe: Skall se om man kan komma iväg och handla lite idag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är full fart ute i trädgårdarna nu.

 

Har för mig att du berättat här i tråden någon gång att du har en Sony Xperia mobil? Kan du synka den med din dator? Exv om du tar en bild med mobilen, kan du synka över den trådlöst till din dator? Alltså någon slags motsvarighet till Apples iCloud eller Bildström.

 

Ska försöka hjälpa igång min pappa med hans nyköpta Sonymobil och jag har inte full kläm på vilka möjligheter Androiderna har ;) Dessutom kör han med PC, vilket inte heller underlättar. Har inte alls kläm på vilka möjligheter det är mellan en Sonymobil och windows. Om det nu ens finns några?

 

Kanske någon annan som kollar här också vet? Alla tips är välkomna :)

Min numera daterade Xperia vill per default installera PC Companion automatiskt i Windows. Det ser ut att finnas kvar:

 

http://support.sonymobile.com/se/tools/pc-companion/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ny vecka här med, gäspar också ikapp och sitter med kaffet i termomuggen.

 

Dagens plan är inte mer avancerad än att dagens ska rulla på i lagom tempo och att allt ska kännas under kontroll. I övrigt inga andra planer för dagen, imorn är det utveckklingssamtal på dotterns skola och dagen efter har jag ett på kommunen, samt med med samtalskontakt på Capio. Sen är det nog lugnt igen hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, när jag läser dem så erinrar jag mig ju faktiskt att det finns en klient att ladda ner i datorn för mobilen. Har hjälpt en annan person med det för något år sedan.

 

Hm, blir intressant att se vilka möjligheterna är sen i slutändan.

 

Vem vet, när min gamla 4S säckar ihop så kanske jag lämnar iPhone-världen? De är så himla dyra, onödigt dyra. Nu när jag dessutom har en sån fin iPadAir med simkort i och som jag har med mig överallt. Visserligen till låns bara, men ändå. Då blir liksom mobilen enbart en telefon igen, som man inte behöver göra annat med än att ringa och SMS:a.

Konstig tanke faktiskt, men att betala så mkt pengar för en telefon är faktiskt inte okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat bland annat en "ny" iPhone via mtorget.se och visst, det är begagnade produkter med de är genomgångna och testade och man har en viss garanti om än inte så lång i de flesta fall. Sen är inte allt de säljer fynd eller ens vad jag skulle vilja kalla ett bra pris, men ibland så finns där klipp. Kan mycket väl vara värt för dig att hålla ett öga på den sidan om du är fortsatt intresserad av iPhone.

 

Annars så är vi flera på forumet som har positiva erfarenheter av Motorola Moto G som är en androidlur, men som är faktiskt är fri från allt vad förinstallerat skit heter samt går att uppdatera när Google släpper uppdateringar då den följer Googles standard, annars är man låst till övriga tillverkares välvilja att uppdatera programvaran vilket sällan sker, t ex Samsung och andra mobiltillverkare som kör med Android men med "egna" systemversioner som bygger på Googles android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...