Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

En påse Tutti frutti med lakrits igen. Farligt gott!

Som den gamla Fruktsodareklamen: Försvinnande gott. :)

 

- - -

 

Ätit lite mackor med stek äggvita. Blir ju över när man gör majonäs. Gott att steka på svag värme i lite olja. yummy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så farligt är det inte. Beroende gott kanske

Jag vet att jag inte borde äta så mycket socker, men visst, det finns värre saker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte idag.

f = take 30 (1 : 1 : zipWith (+) f (tail f))

 

"(1:1: osv)" är ett sätt att skapa en lista. En lista med alla positiva heltal kan skrivas "[1..]"

"take 30" betyder ta de 30 första posterna i följande lista. "take 5 [1..]" returnerar alltså "[1,2,3,4,5]"

"zipWith (+) [1..5] [6..10]" kör funktionen + på elementen i de två listorna, resultatet blir "[7,9,11,13,15]"

"tail [1,2,3,4]" returnerar allt i listan utom den första posten, alltså "[2,3,4]"

 

Alternativt: f = 1 : 1 : zipWith (+) f (tail f) in take 10 f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

f = take 30 (1 : 1 : zipWith (+) f (tail f))

 

"(1:1: osv)" är ett sätt att skapa en lista. En lista med alla positiva heltal kan skrivas "[1..]"

"take 30" betyder ta de 30 första posterna i följande lista. "take 5 [1..]" returnerar alltså "[1,2,3,4,5]"

"zipWith (+) [1..5] [6..10]" kör funktionen + på elementen i de två listorna, resultatet blir "[7,9,11,13,15]"

"tail [1,2,3,4]" returnerar allt i listan utom den första posten, alltså "[2,3,4]"

 

Alternativt: f = 1 : 1 : zipWith (+) f (tail f) in take 10 f

imponerande :respekt:

fast jag begriper ingenting, men det gör inget...... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imponerande :respekt:

fast jag begriper ingenting, men det gör inget...... :)

Nej då. Det gör absolut ingenting

 

Jag kan inte esperanto och det gör

Ingenting heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det dags för Hyacinth

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon är underbar när hon går från utställningen

Du menar att de på utställningen tyckte att det var underbart när hon gick? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar i Runebergs etymologiska ordbok med sömndruckna ögon och konstaterar att jag hade rätt, Falun och Falan är samma, Falun och Falköping beskriver samma sak, ett slättlandskap.

http://runeberg.org/svetym/0215.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog lite mental sats och har nu uppgraderat även jobbiPhonen till iOS7, det gick bra :)

Lite pirrigt, det gick ju bra med min privata som är 4S, men på jobbet har jag en 4:a med endast 8 GB i. Det tycker jag är snålt av arbetsgivaren, faktiskt! Tar massor med bilder i jobbet eftersom en bild säger mer än 1000 ord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag på er :)

skall man ta på sig mössan idag?

i fredags var det kallt om öronen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att de på utställningen tyckte att det var underbart när hon gick? :hihihi:

Hon säger att hon inte bryr sig om att komma 2:a

när det är precis tvärtom

 

samma sak när hon är i bilaffären

hon säger en sak till Richard och gör precis tvärtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dags å lugna ner sig lite här i forumet, tror jag. Har fått alldeles för många inlägg. Ja, faktiskt lika många som vi har i år

 

:stjarnsmall::hihihi:

 

post-67957-0-42980700-1380531600.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dags å lugna ner sig lite här i forumet, tror jag. Har fått alldeles för många inlägg. Ja, faktiskt lika många som vi har i år

 

:stjarnsmall::hihihi:

 

attachicon.gifSkärmklipp kiplon.JPG

vad skulle vi göra utan dig och Kabo

då skulle det vara alldeles tyst här på forumet på förmiddagarna

 

så fortsätt och skriv du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad skulle vi göra utan dig och Kabo

då skulle det vara alldeles tyst här på forumet på förmiddagarna

 

så fortsätt och skriv du.

ja, förmodligen kommer jag ändå inte att kunna hålla mig så värst länge!

 

 

Iaf, så var jag hem till en gammal dam i förra veckan, så ringde telefonen och damens dotter svarade på knagglig engelska. De sa att de ringde från Microsoft och hade upptäckt ett säkerhetshål i hennes dator.

 

Lägg på, sa jag till damens dotter som ju ville vara artig mot personen där i andra ändan.

 

Och damen då? Ja, hon har aldrig haft någon dator. Så kanske hade de gott kunnat få prata på och grejat en bra stund. Det hade ju varit rätt åt dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gjorde ett snabbt och enkelt program i Chipmunk BASIC för att lista Fibonaccital och tittar förvånat på hur snabbt det växer. :nerd:

 

 

10 a = 0
20 b = 1
30 print a
40 print b
50 t = a
60 a = b
70 b = t+b
80 print b;
90 get x$
100 goto 50

En annan variant i Haskell, kanske mer lättläst, men inte lika snabb som de tidigare.

fib 1 = 1

fib 2 = 1

fib x = fib (x-2) + fib (x-1)

 

Returnerar bara fibonaccital nummer x, vill man ha en lista så får man använda lilla funktionen map:

 

map fib [1..5]

 

som ger svaret [1,1,2,3,5]

 

Haskell gillar rekursiva funktioner.

 

Kvoten mellan två intilliggande fibonaccital närmar sig 1,618..., alltså gyllene snittet. fib 5 / fib 4 ≈ 1,667, fib 7 / fib 6 = 1,625, fib 100 / fib 99 ≈ 1,61803398874989.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då. Det gör absolut ingenting

 

Jag kan inte esperanto och det gör

Ingenting heller

På arbetsintervjun:

-Kan ni esperanto?

-Absolut! Som en infödd! Jag har tom bott i Esperanto!

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, förmodligen kommer jag ändå inte att kunna hålla mig så värst länge!

 

 

Iaf, så var jag hem till en gammal dam i förra veckan, så ringde telefonen och damens dotter svarade på knagglig engelska. De sa att de ringde från Microsoft och hade upptäckt ett säkerhetshål i hennes dator.

 

Lägg på, sa jag till damens dotter som ju ville vara artig mot personen där i andra ändan.

 

Och damen då? Ja, hon har aldrig haft någon dator. Så kanske hade de gott kunnat få prata på och grejat en bra stund. Det hade ju varit rätt åt dem :)

Slutet gott allting gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På arbetsintervjun:

-Kan ni esperanto?

-Absolut! Som en infödd! Jag har tom bott i Esperanto!

:hihihi:

Vilket påminner mig om alla knasiga dialogrutor i Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant i Haskell, kanske mer lättläst, men inte lika snabb som de tidigare.

fib 1 = 1

fib 2 = 1

fib x = fib (x-2) + fib (x-1)

 

Returnerar bara fibonaccital nummer x, vill man ha en lista så får man använda lilla funktionen map:

 

map fib [1..5]

 

som ger svaret [1,1,2,3,5]

 

Haskell gillar rekursiva funktioner.

 

Kvoten mellan två intilliggande fibonaccital närmar sig 1,618..., alltså gyllene snittet. fib 5 / fib 4 ≈ 1,667, fib 7 / fib 6 = 1,625, fib 100 / fib 99 ≈ 1,61803398874989.

var tvungen att slå upp fibonaccital i wikipedia, så nu vet jag vad det är.

 

och då inställer sig frågan; har man någon nytta av talen? eller är det bara en avancerad mattelek?

 

EDIT; inser att jag inte läste hela wikipediasidan om det :) lästa bara tills jag fick en förklaring på hur talen är uppbyggda, men blev inte så mkt klokare efter att kollat lite mera

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var tvungen att slå upp fibonaccital i wikipedia, så nu vet jag vad det är.

 

och då inställer sig frågan; har man någon nytta av talen? eller är det bara en avancerad mattelek?

 

EDIT; inser att jag inte läste hela wikipediasidan om det :) lästa bara tills jag fick en förklaring på hur talen är uppbyggda, men blev inte så mkt klokare efter att kollat lite mera

hmm jag är inte säker men kan det inte tillämpas på genetiken

 

Hund A är svart Hund B är vit de föder upp 8 valpar. Hur många är vita hur många är svarta?

 

edit:

 

Så vad är det egentligen som är intressant med just dessa tal uppkallade efter italienaren Leonardi Pisano Fibonacci (1200 – talet) ? Leonardi själv använde dessa tal för att beskriva hur kaniner förökade sig. Det intressanta är helt enkelt att dessa tal och kvoten mellan dem (dvs 8/5 eller 55/34) återkommer om och om igen i naturen. Några exempel på naturliga fenomen som kan beskrivas med dessa tal är.

 

Solrosor, kottar och snäckor – Fibonaccis talföljd och förhållandet mellan talen återkommer också i mängder av olika naturliga geometriska former. Själv har jag tex en stor kotte där man kan se Fibonaccis talföljd genom att räkna spiralerna i kotten (det är 13 åt ena hållet och 8 åt andra hållet).

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var tvungen att slå upp fibonaccital i wikipedia, så nu vet jag vad det är.

 

och då inställer sig frågan; har man någon nytta av talen? eller är det bara en avancerad mattelek?

 

EDIT; inser att jag inte läste hela wikipediasidan om det :) lästa bara tills jag fick en förklaring på hur talen är uppbyggda, men blev inte så mkt klokare efter att kollat lite mera

Har använts i ljudkomprimering och verkar även användbart i diverse data/matte-tillämpningar som ligger långt utanför min kompetens

Jämför längd/bredd på svenska flaggan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...