Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Hur är miljön där?

Är människorna ännu mer stressade än här?

Jag hörde att i Paris så var man artiga mot varandra.

 

lever artigheten kvar i det Stora landet i väster?

Har varit Paris ett antal gånger och aldrig träffat på en artig människa, iaf ingen fransman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... "stressade som i Stockholm" är man nog bara i Stockholm. Inte ens i New York vid rusningstid finns det jönsar som springer i en rulltrappa...

Jag har inte varit i särskilt många storstäder, men i Aten, London, Köpenhamn och Hamburg är det i alla fall inte lika stressigt och hetsigt som i Stockholm (där har jag bott och jobbat ska sägas).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit Paris ett antal gånger och aldrig träffat på en artig människa, iaf ingen fransman.

När vi skulle åka hem från USA missade vi anslutningen hem på Newark pga dåligt väder så det andra paret vi var tillsammans med fick en flight över frankrike och vi fick över england. När vi strålade samman efter mycket möda på arlanda var det första de sa att aldrig mer frankrike. De upplevde en enorm skillnad från det vänliga florida till det mycket snorkiga frankrike som de sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är *FLER* människor. Times Square kl 10 en fredagskväll är som att samla hela Köpenhamns befolkning på Kongens Nytorv. Det är så inihelvete många människor...

 

Samtidigt så är det trevligt, god stämning, alla är trevliga och hjälpsamma, och "stressade som i Stockholm" är man nog bara i Stockholm. Inte ens i New York vid rusningstid finns det jönsar som springer i en rulltrappa...

instämmer... Jag vill nog säga att det är kaos som utbryter här i rusningstid

folk knuffar sig fram det finns ingen respekt för folk med barnvagnar mm utan i ställlet

så gnäller man på varandra.. Det är uppåt väggarna fel att behandla sina medmänniskor på det här viset.

 

med lite humor i blicken så kan jag väl säga att det liknar en gigantisk politiker-tråd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit Paris ett antal gånger och aldrig träffat på en artig människa, iaf ingen fransman.

så här skriver Sunsvalls tidning http://st.nu/kultur/1.717611-artighet-ar-inte-gammaldags?m=print

 

 

Artighet är inte gammaldags

-Allez-y monsieur et madame, säger paret som står på trottoaren och stiger åt sidan när vi går på vår morgonpromenad till posten.

Det betyder ungefär – varsågod, herrn och frun – och är en av de självklara artigheter man möts av i Frankrike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MInsta sonen fyller 22 idag. MInsta.... :stjarnsmall: Han tog de ut med planerat kjejsarsnitt. Jag var så skakis att frun hade i smyg sagt åt en sköterska skulle kolla så jag inte svimmade. Sånt är livet. Men det tog bara ett par minuter så var det klart. Sen fick jag vara själv med honom tvätta honom och pusta ut. :bultandehjarta:

ha ha, min yngsta är drygt tjugo också.

Inget kejsarsnitt men maken svimmade :) personalen fick ta hand om honom istället för mig :)

 

måste ha berott på att han var så kaxigt självsäker på hur allt gick till, han hade ju minsann varit med två ggr tidigare, så kan det gå ..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha, min yngsta är drygt tjugo också.

Inget kejsarsnitt men maken svimmade :) personalen fick ta hand om honom istället för mig :)

 

måste ha berott på att han var så kaxigt självsäker på hur allt gick till, han hade ju minsann varit med två ggr tidigare, så kan det gå ..............

så det blev han som fick syrgas istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DN har en sida om just artighet http://www.dn.se/insidan/vad-ar-artighet-for-dig/

 

edit;

 

ett annat klipp ut samma artikel

 

– Många av icke-svenskarna, även de som är födda här i landet, menar att svenska ungdomar inte har tillräcklig respekt för sina föräldrar och att de uppträder oartigt mot dem. Jag har noterat att "artighetsnormen" bland icke-svenskar som grupp är ett hopkok hämtat från olika kulturer.

– Så kramas och pussas till exempel unga manliga kompisar i denna grupp ofta när de träffas. Det senare är inte så vanligt bland svenska killar. Jag har också märkt att i grupper med icke-svenska killar kallar man varandra "brorsan".

Alexandra Utrzén brukar fråga ungdomarna hon intervjuar vad de skulle säga om de kom in i en tågkupé och såg att en äldre person hade blockerat flera platser med en jättestor väska.

– De flesta svarar att deras agerande skiftar. Om de är själva skulle de artigt be personen att flytta sin väska, men om en kompis är med skulle de flesta med ett kärvt tonfall påpeka sina sociala rättigheter: "Jag har köpt biljett", "Jag har rätt att sitta här" och så vidare. Tonfallet, intonationen, är en viktig artighetsmarkör.

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar en hel del med ungdomar, även med dem som kommer från andra kulturer, och jag har ytterst sällan upplevt några problem med artigheten, och i de fall jag gjort det så är det beroende på individ, inte beroende på ursprung. Det är ingen skillnad på om personen kommer från Kirkuk eller Borlänge.

Där måste jag nog säga mot. Borlängebor är lite konstiga..... ;):whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där måste jag nog säga mot. Borlängebor är lite konstiga..... ;):whistling:

Mina fördomar säger mig att Borlänge är ovanligt kriminellt för sin relativa storlek? Men jag har säkert fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina fördomar säger mig att Borlänge är ovanligt kriminellt för sin relativa storlek? Men jag har säkert fel.

Det fanns väl ett gäng/liga där i Borlänge som blev lite "nationallt kända" ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina fördomar säger mig att Borlänge är ovanligt kriminellt för sin relativa storlek? Men jag har säkert fel.

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns väl ett gäng/liga där i Borlänge som blev lite "nationallt kända" ett tag?

Det är många som är kända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Je har klippt gräsmattan för sista gången i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är billigare att flyga till New York än att flyga till Stockholm, och hotell finns i prisklasser från några hundringar per natt och uppåt.

 

Kort varsel, åk i morgon, stanna borta en vecka, drygt 6000 kr för flyget.

 

En vecka, flyg + rum på Hotel Pennsylvania mittemot Madison Square Garden på Manhattan veckan före jul kostar 10 000. Käk tillkommer, det ingår inte ens frukost på hotellen i NYC, men vid sidan om hotellet ligger en frukostrestaurang som serverar allt och lite till för mycket humant pris (ta så mycket du vill-buffé).

Jag blir riktigt sugen nu och undrar varför jag inte åkt tidigare. :(

Jag har aldrig varit USA och hade planerat att besöka landet åtminstone en gång innan det är dags att gräva ner mig... ;)

 

En ung person jag känner åker regelbundet till London med Ryan Air som kostar skit och ingenting. Jag antar att Ryan Air far till NY också?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är billigare att flyga till New York än att flyga till Stockholm, och hotell finns i prisklasser från några hundringar per natt och uppåt.

Och det finns säkert ännu billigare ... några våningar ner tunnelsystemen. :totaltgalen:

 

Jag antar att Ryan Air far till NY också?!

Men vill man gynna dem?

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att de premierar piloterna om de har minimal bränslereserv känns inte Ryan kul att åka med över havet.... OM du kan ta dig till Kastrup så är det billigare därifrån. Jag har hört att det är billigare från både London och Amsterdam men man ska ju ta sig dit också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir riktigt sugen nu och undrar varför jag inte åkt tidigare. :(

Jag har aldrig varit USA och hade planerat att besöka landet åtminstone en gång innan det är dags att gräva ner mig... ;)

 

En ung person jag känner åker regelbundet till London med Ryan Air som kostar skit och ingenting. Jag antar att Ryan Air far till NY också?!

Ryanair flyger till London (Stansted, vilket innebär att du sedan måste flytta dig till Heathrow där British Airways kör ett flyg/timmen till NY i högtrafik), men inte över Atlanen. Enda destinationen utanför Europa tror jag är Marocko. Ryanair har bara Boeing 737-800 som de har fyllt med maximalt antal sittplatser, 189 st. London - New York är på gränsen för flygplanets räckvidd.

 

Norwegian kör direkt Arlanda - JFK, men de har ju haft problem med sina nya maskiner (Boeing 787) så det har varit en del förseningar och inhyrda reservflyg (av annan modell). Att de har låglönebesättningar kan man bortse från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämde av energiförbrukningen eftersom det är månadsskifte. Det har gått in 4200 kWh hittils i år och mer lär det knappt bli pga rassligt söderläge på höstkanten. Det är nytt rekord för mig!! Värmepumpen har dragit ganska precis 3000 kWh tills nu. Det kan bli ett rekordår även där!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är billigare att flyga till New York än att flyga till Stockholm, och hotell finns i prisklasser från några hundringar per natt och uppåt.

 

Kort varsel, åk i morgon, stanna borta en vecka, drygt 6000 kr för flyget.

 

En vecka, flyg + rum på Hotel Pennsylvania mittemot Madison Square Garden på Manhattan veckan före jul kostar 10 000. Käk tillkommer, det ingår inte ens frukost på hotellen i NYC, men vid sidan om hotellet ligger en frukostrestaurang som serverar allt och lite till för mycket humant pris (ta så mycket du vill-buffé).

fast nu verkar det lite rörigt i USA, minst sagt.

 

ja, så är det, inga frukostar på hotellen i NY, vilket man ska vara glad för! Bodde någon natt på ett hotell där som faktiskt serverade frukost, men det var riktigt dåligt! Dessutom verkar amerikanarna älska plast. Allt utom det som skulle stoppas i munnen var av plats nämligen, bestick, muggar, kaffekoppar ja allt. Så är det också enorma sopberg på trottoarna framåt kvällningen efter dagens alla id överallt.

Frukostrestaurangerna har oftast supergod frukost, otroligt gott!

Bodde också någon natt på hotell Wolcott som är känt för att servera gästerna kaffe och muffins tidiga morgnar, men den frukosten gav jag inte mkt för. Rekommenderar inte det hotelllet för någon, det är supersnygg inredning och ser verkligen lyxigt ut, men servicen är kass. Man ska vara tacksam i det närmsta för att man får bo där.

 

För övrigt är det väldigt trevligt att turista på Manhattan, sena kvällar vid de stora folkrika stråken och jag kände mig mycket tryggare än vad jag ibland kan göra på ljusa dagen på Sergels torg i Sthlm.

Längtar dit igen..... Finns så mycket att se och göra.. För datanörden Kiplon var parkerna trevliga att tillbringa en stund i, det är nämligen oftast gratis wifi där.

 

Fast på den större delen av min USAresa i somras så bilade vi runt, det var jättekul och ett minne för livet. Vi undvek så mycket highways vi bara kunde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast på den större delen av min USAresa i somras så bilade vi runt, det var jättekul och ett minne för livet. Vi undvek så mycket highways vi bara kunde..

Jaha, så ni körde bara på motorvägarna då (freeways)?

Eller du skrev fel och menade att ni undvek motorvägarna till förmån för landsvägarna?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men visst är det så det är Ungdomarna får det hur bra som helst utan att jobba

pappa fixar bästa (mo)bilen körkort mm. medan vi andra knappt har tid att ta semester

på grund av att de sänker löner mm.

 

Hur många av oss är det som får bo i ett så fint hus som Steve Jobs?

nja, nu måste jag protestera! Man ska nog inte generalisera, de allra flesta vill ju jobba och tjäna egna pengar.

 

JAg har tre utflugna ungar, den första är doktorand och snål som sjutton så man blir riktigt less på henne ibland. det är bara seconhand och snålt snålt snålt, så har hon i princip inga studielån heller. har varvat akademiska studier med tilllfälliga jobb som har varit relaterade till hennes studier ända sedan hon slutade gymnasiet. Förutom det nästan numera obligatoriska resaruntivärlden-året efter gymnasiet.

 

Unge nr två har jobbat heltid ända sedan gymnasiet med praktiskt yrke, tröttnade dock på det och är nu färdig SSK och fick såklart jobb på direkten.

 

Unge nr 3 var rejält skoltrött och kunde inte tänka sig fortsatta studier efter gymnasiet. Hon har aldrig varit arbetslös och har heltidsanställning. Av mina ungar är det hon som har råd med resor och bra boende osv osv. Hon gillar att shoppa, och är nog lite slösaktig, men så länge hon tjänar pengar och betalar själv så är det hennes sak. Hon flyttade hemifrån för ett par tre år sedan så det är okej.

 

Ingen av mina ungar har någonsin varit arbetslösa, två av dem hade dessutom extraknäck när de gick på gymnasiet. Måste ha berott på att de hade så snål mamma! :totaltgalen::)

 

Deras kompisar har i princip jobb allihopa förutom de som pluggar, även om det varit tillfälliga jobb för en del.

 

Min förhoppning är att även min yngsta begriper att det är bra med en ordentlig utbildning, men än är hon inte ett dugg intresserad av det. Men jag tror ju att hon så småningom förstår att det är viktigt. Men känns kanske svårt att inse det när man tjänar rätt bra med pengar - och tycker om att göra av med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så ni körde bara på motorvägarna då (freeways)?

Eller du skrev fel och menade att ni undvek motorvägarna till förmån för landsvägarna?

ja, så klart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...