Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Kanske lika bra för vi skulle antagligen driva vår omgivning till vansinne med matprat :)

Troligen, med sån mat som folk inte äter längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen, med sån mat som folk inte äter längre.

Föreningen "Pölsans vänner"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreningen "Pölsans vänner"

 

Får man skriva på? ;)

Drog till med nåt men det visar sig att det finns en facebook-grupp som heter "Pölsans vänner"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen, med sån mat som folk inte äter längre.

Vilket påminner mig om att det var länge sedan jag gjorde korngrynskaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket påminner mig om att det var länge sedan jag gjorde korngrynskaka.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "pölsa"?

typ lungmos :-) eller svensk haggis. Gott är det men läs inte innehållsettiketten om du är kräsmagad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

som en pudding med korngryn,mjölk, lök sirap o kryddor. Gräddas i ugn. Sen skär man bitar som man steker och äter med fläsk o lingonsylt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som en pudding med korngryn,mjölk, lök sirap o kryddor. Gräddas i ugn. Sen skär man bitar som man steker och äter med fläsk o lingonsylt.

Spännande, aldrig smakat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skruvat ihop en byrå jag köpte på Ikea. Det tog fyra timmar att få ihop den :blink:

ha ha, fem tummar på varje hand? :hihihi: Eller gör du som jag, det första man gör när man kommer hem och packar upp den inköpta varan är att kasta den där förbaskade manualen eller bruksanvisningen..... sen står man där och river sig i skallen..... :whistling::dumstrut:

 

..................................................................................................................

 

nu tänker jag inte göra mer äppelmos i år, gjorde ytterligare en stor omgång nu i kväll. Hade ju varit lite kul att göra något annat gott med de enormt fina äpplena som vi fick i år, men det går ju inte åt. Chutney, marmelad, äppelringar osv är ju inte dumt och något jag ofta gjort, men vem ska äta upp allt det där....nu! Varken maken eller jag är några storätare av stora mått.

 

Äppelmust fixade vi ofta förr om åren, vi hade ett musteri i närheten och vi mustade massor. Och det är klart att lite must kan ju gå åt, men det räcker ju så bra med vatten eller möjligen en folköl till maten.....

 

i morgon är det söndag! Ledig :D

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha, fem tummar på varje hand? :hihihi: Eller gör du som jag, det första man gör när man kommer hem och packar upp den inköpta varan är att kasta den där förbaskade manualen eller bruksanvisningen..... sen står man där och river sig i skallen..... :whistling::dumstrut:

 

..................................................................................................................

 

nu tänker jag inte göra mer äppelmos i år, gjorde ytterligare en stor omgång nu i kväll. Hade ju varit lite kul att göra något annat gott med de enormt fina äpplena som vi fick i år, men det går ju inte åt. Chutney, marmelad, äppelringar osv är ju inte dumt och något jag ofta gjort, men vem ska äta upp allt det där....nu! Varken maken eller jag är några storätare av stora mått.

 

Äppelmust fixade vi ofta förr om åren, vi hade ett musteri i närheten och vi mustade massor. Och det är klart att lite must kan ju gå åt, men det räcker ju så bra med vatten eller möjligen en folköl till maten.....

 

i morgon är det söndag! Ledig :D

Ni kan ju göra cider, av den torra och fotunderrundande sorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit till stan och köpt tårta samt en tom svagdricksflaska.

I morgon fyller telningen år.

Vad kul Grattis Jobo då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frun kokar äppelmos och gör äppelchutney! Med drag!!

Ser man på gott gotti gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha, fem tummar på varje hand? :hihihi: Eller gör du som jag, det första man gör när man kommer hem och packar upp den inköpta varan är att kasta den där förbaskade manualen eller bruksanvisningen..... sen står man där och river sig i skallen..... :whistling::dumstrut:

 

..................................................................................................................

 

nu tänker jag inte göra mer äppelmos i år, gjorde ytterligare en stor omgång nu i kväll. Hade ju varit lite kul att göra något annat gott med de enormt fina äpplena som vi fick i år, men det går ju inte åt. Chutney, marmelad, äppelringar osv är ju inte dumt och något jag ofta gjort, men vem ska äta upp allt det där....nu! Varken maken eller jag är några storätare av stora mått.

 

Äppelmust fixade vi ofta förr om åren, vi hade ett musteri i närheten och vi mustade massor. Och det är klart att lite must kan ju gå åt, men det räcker ju så bra med vatten eller möjligen en folköl till maten.....

 

i morgon är det söndag! Ledig :D

 

Äppelvin? Det gör vi, eller rättare sagt maken. Blir mycket gott och smakar verkligen äpple. Lite mittemellan lätt- och starkvin (alkoholmätaren visar 16% men är lnte tillförlitlig). Bra också som present, med hemgjord ettikett, till vänner som "har allt". Men i år blir det inget, vi har inte fått ett äpple på våra träd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan ju göra cider, av den torra och fotunderrundande sorten.

 

 

 

Äppelvin? Det gör vi, eller rättare sagt maken. Blir mycket gott och smakar verkligen äpple. Lite mittemellan lätt- och starkvin (alkoholmätaren visar 16% men är lnte tillförlitlig). Bra också som present, med hemgjord ettikett, till vänner som "har allt". Men i år blir det inget, vi har inte fått ett äpple på våra träd.

det kanske faktiskt skulle vara kul att prova? Hittar jag något bra recept på nätet? Eller har du något som du vill dela med dig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

det kanske faktiskt skulle vara kul att prova? Hittar jag något bra recept på nätet? Eller har du något som du vill dela med dig av?

 

Som sagt, det är maken som är mästaren på det här men jag ska höra med honom. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett snabbt och enkelt program i Chipmunk BASIC för att lista Fibonaccital och tittar förvånat på hur snabbt det växer. :nerd:

 

 

 

0
1
1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181 6765 10946 17711 28657 46368 75025 121393 196418 317811 514229 832040 1346269 2178309 3524578 5702887 9227465 14930352 24157817 39088169 63245986 102334155 165580141 267914296 433494437 701408733 1134903170 1836311903 2971215073 4807526976 7778742049 12586269025 20365011074 32951280099 53316291173 86267571272 139583862445 225851433717 365435296162 591286729879 956722026041 1.548009E+12
10 a = 0
20 b = 1
30 print a
40 print b
50 t = a
60 a = b
70 b = t+b
80 print b;
90 get x$
100 goto 50
Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

det kanske faktiskt skulle vara kul att prova? Hittar jag något bra recept på nätet? Eller har du något som du vill dela med dig av?

 

Musta äpplena och följ sen vilket basrecept som helst säger maken. Finns säkert på nätet.

 

Köp i en essensbutik en neutral vinjäst vilken ger en renare äppelsmak, alltså inte bordeaux eller liknande, samt jästnärsalt.

 

Man behöver en damejeanne för vinet att jäsa i och vi sätter damejeannen i en plastsäck. Risk finns för att det kan bli en sån skjuts i jäsningen i början att det jäser över.

 

Sen följer påfyllning av socker i olika omgångar men allt om den hanteringen står i ett basrecept.

 

Till slut får man beväpna sig med tålamod och vänta tills det har jäst ut ordentligt och gärna ytterligare en tid. Vi smuttar nu på förra årets äppelskörd.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Franco Columbo, det Sicilianska undret och bl.a. Mr. Olympia 1981.
Han var en av de starkaste bland bodybuilders där idag styrka inte är det primära.
Bara 1.65 kort men stark som en gorilla.


En snygg bild tycker jag och visar hur han tränar nedre delen av latissimus dorsi, sidorna av ryggen, "vingarna", med ett brett grepp.

 

post-5952-0-50420500-1380404429.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Franco Columbo, det Sicilianska undret och bl.a. Mr. Olympia 1981.

Han var en av de starkaste bland bodybuilders där idag styrka inte är det primära.

Bara 1.65 kort men stark som en gorilla.

 

En snygg bild tycker jag och visar hur han tränar nedre delen av latissimus dorsi, sidorna av ryggen, "vingarna", med ett brett grepp.

 

attachicon.gifFranco_Columbo_pull-up.jpg

Det var väl han som flyttade felparkerade bilar med muskelkraft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Musta äpplena och följ sen vilket basrecept som helst säger maken. Finns säkert på nätet.

 

Köp i en essensbutik en neutral vinjäst vilken ger en renare äppelsmak, alltså inte bordeaux eller liknande, samt jästnärsalt.

 

Man behöver en damejeanne för vinet att jäsa i och vi sätter damejeannen i en plastsäck. Risk finns för att det kan bli en sån skjuts i jäsningen i början att det jäser över.

 

Sen följer påfyllning av socker i olika omgångar men allt om den hanteringen står i ett basrecept.

 

Till slut får man beväpna sig med tålamod och vänta tills det har jäst ut ordentligt och gärna ytterligare en tid. Vi smuttar nu på förra årets äppelskörd.

Tack Agnes :)

Det där ska jag allt kolla upp, jag har gjort vin någon gång förut och då också på äppelmust. MEn det var säkert 20 år sedan eller så. Kollade lite på nätet och hittade ett recept där man inte behövde göra must först, så jag tror jag ska prova det.

 

Så damejeanner har jag några på vinden som jag måste försöka få absolut ordentligt rena inuti, för jag har nämligen använt dem när jag tömt om och grejat med akvariet jag hade förut.

 

Som parentes kan jag berätta att jag gjorde vin en gång på blåbär och röda vinbär, det blev väldigt gott. Hade karaktär som fyllligt rödvin. Äppelmustvinet blev också bra. Däremot de här vinsatserna som var så populära ett tag var då ingenting att hålla på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl han som flyttade felparkerade bilar med muskelkraft?

Jupp. yes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och förbereder dagen lite. Fram med glasplatta och knivar osv. Skall skära de där skumskivorna. Sen blir det spraylim och hoppas på det bästa. :crossfingers:

 

Frukost först. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...