Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Fick förslag från Arbetsförmedlingen på jobb att söka.

 

 

 

Har du goda elkunskaper i grunden och ett stort intresse för IT och nätverksteknik? Vi behöver utöka vårt team i Falun med ytterligare en programmerare/ idrifttagare. Nu söker vi dig som arbetar som elektriker, servicetekniker, programmerare, nätverkstekniker eller liknande.

 

Jag är varken elektriker eller nätverkstekniker. Kan de inte läsa innantill.............?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

Det är på ett hypotetiskt plan än så länge så det finns inga fysiska tankar. Vi håller på att leta efter hus så jag försöker skaffa så mycket information som möjligt. Skulle vilja ha ett system med flera möjligheter. I nuvarande huset har vi tankar som är kopplade till vedpannan, med slingor till varmvatten och solfångare, samt en elpatron. I nästa hus skulle jag vilja ha en möjlighet som inte kräver så mycket arbete utan att kosta lika mycket som att låta den gå på elpatronen.

Det enklaste är att köpa ett hus med vanlig värmepump och ha en rejäl kamin. Så länge du orkar och vill eldar du. Vill du inte sköter värmepumpen jobbet utan att du behöver göra ett smack. Det är rejält dyrt att bygga integrerade system och i många mindre hus går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att köpa ett hus med vanlig värmepump och ha en rejäl kamin. Så länge du orkar och vill eldar du. Vill du inte sköter värmepumpen jobbet utan att du behöver göra ett smack. Det är rejält dyrt att bygga integrerade system och i många mindre hus går det inte.

Varför går det inte?

Vi kollade just på ett hus med spispanna och självcirkulation och funderade på om man kunde skaffa en tank så att man kan lägga till solfångare för att slippa elda på sommaren i alla fall.

Hus som redan har värmepump ligger oftast utanför våra ekonomiska ramar dessutom klagar alla häromkring på att värmen från dem räcker dåligt och det går mycket "extra el"

Redigerad av Kabo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går det inte?

Vi kollade just på ett hus med spispanna och självcirkulation och funderade på om man kunde skaffa en tank så att man kan lägga till solfångare för att slippa elda på sommaren i alla fall.

Helt enkelt därför att det inte får plats.

...

Det du beskriver låter helt ok i mina öron. Men att ha en spispanna som huvudsaklig värmekälla brukar bli eländigt. Skräp från veden och sot inne i huset. Njäe....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt därför att det inte får plats.

...

Det du beskriver låter helt ok i mina öron. Men att ha en spispanna som huvudsaklig värmekälla brukar bli eländigt. Skräp från veden och sot inne i huset. Njäe....

Brorsan har det och det funkar bra, men det var i det här sammanhanget som jag funderade på om man kunde borra bergvärme och kompletteraingselda med spispannan när inte värmen räcker istället för att låta det gå på elpatron. Jag trodde att dom där kompletteringskaminerna krävde en öppen planlösning; nåt jag dels inte vill ha och dels sällan finns i äldre hus.

Ja plats kan jag förstå att kan bli ett problem: hur mycket extra plats tar det förutom tanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan har det och det funkar bra, men det var i det här sammanhanget som jag funderade på om man kunde borra bergvärme och kompletteringselda med spispannan när inte värmen räcker istället för att låta det gå på elpatron.

 

Absolut. Det handlar bara om hur man löser det hela vilket få rörmokare är bra på. De flesta enmans eller fåmansföretag vill bara plocka ur kartongen och ställa på plats för det är enklast och kräver ingen tankeverksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det handlar bara om hur man löser det hela vilket få rörmokare är bra på. De flesta enmans eller fåmansföretag vill bara plocka ur kartongen och ställa på plats för det är enklast och kräver ingen tankeverksamhet.

Då är det lugnt; jag har en tam rörmokare som inte är rädd för att fundera och diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsså blev man förkyld...

Hej då operationen.

Vilken osis... Krya på dig. :crossfingers::yeahbaby:

 

- - -

 

Det är 2 som går med röjmaskin i skogen brevid. Har hållt på hela dagen så man knappt fått sova. :glare:morning1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman har stora planer hör jag

Gomedda Ronny! hello.gif

Du håller dig inne eller håller presidenten sig borta från Östermalm? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu mår Axelman som en prins. På minussidan lägger jag förmiddagsträningen som gick som i sirap på gymet. På vägen hem säger sonen:

-Jag bjuder på hamburgare på Max!

Väl där har de någon Amerikansk pepparhambugare som är jättegod. Mätt och däst anländer jag till hemmet och ViBilägare har kommit! Brygger kaffe och halvligger i hammocken i sommarvärme och fikar och läser och drömmer och har det bra. Sicken dag! :galetglad:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sovit en stund, skulle egentligen titta på en film men ögonen for ihop.

Ont i öronen och rosslig i halsen.

Vill inte laga mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå på föräldramöte i skolan. Det är kickoffer, föräldramöten och utvecklingssamtal gånger tre barn. I åratal. Minst tolv sessioner årligen gånger minst nio skolår. HÄRREGUUUD! :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte luciatåg, skolavslutningar, musikskolans avslutning, dramagruppens uppvisning...

Jag lyckades förtränga det för en kort stund, men så kom du och upplyste mig om mitt självbedrägeri... Thank you very much! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå på föräldramöte i skolan. Det är kickoffer, föräldramöten och utvecklingssamtal gånger tre barn. I åratal. Minst tolv sessioner årligen gånger minst nio skolår. HÄRREGUUUD! :irriteradtjej:

Var glad du inte är lärare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå på föräldramöte i skolan. Det är kickoffer, föräldramöten och utvecklingssamtal gånger tre barn. I åratal. Minst tolv sessioner årligen gånger minst nio skolår. HÄRREGUUUD! :irriteradtjej:

OM föräldramötet är över 45 minuter så tackar du och går. 30 räcker gott och väl för de lärare som inte måste vara viktigast i hela världen att säga allt som behöver sägas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trött, trött, trött...... :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomedda Ronny! hello.gif

Du håller dig inne eller håller presidenten sig borta från Östermalm? ;)

Lustigt att du säger det, det var alldeles tomt på tåget hem i kväll

Alla är väl ute med kameran för att få en bild :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trött, trött, trött...... :bla:

Det låter som du väntat hela dagen för att ta en bild på presidenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoldanser! Föräldrar anlitas som "vakter" vid skoldanser, minst en gång per termin och barn :)

behövs det på skoldanser, sprit är väl inte tillåtet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu mår Axelman som en prins. På minussidan lägger jag förmiddagsträningen som gick som i sirap på gymet. På vägen hem säger sonen:

-Jag bjuder på hamburgare på Max!

Väl där har de någon Amerikansk pepparhambugare som är jättegod. Mätt och däst anländer jag till hemmet och ViBilägare har kommit! Brygger kaffe och halvligger i hammocken i sommarvärme och fikar och läser och drömmer och har det bra. Sicken dag! :galetglad:

Må som en prins på prinsen har jag sett på reklampelare här i stan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...