Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Har för mig att jag läst svaret på detta nångång, men det var länge sen o jag kommer inte ihåg. :ermm:

 

 

Märklig grej, det vill jag veta hur det funkar! Verkar magiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Kollade efter en ny nål till min skivspelare

 

tyckte det var lite dyrt

 

1200kr för en nål :totaltgalen:

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! B)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läst svaret på detta nångång, men det var länge sen o jag kommer inte ihåg. :ermm:

 

 

Det är inga perfekta trianglar, man vill få dig att tro det dock.

Den övre triangelns hypotenusa buktar lätt innåt, medan den nedres buktar lätt utåt.

Det är den mörkgröna och röda biten som pga dess utformning ger den effekten vid ommöblering (bitarna är alltså precis likadana före och efter)

 

Utbuktning ger större area, vilket måste tas någonstans -> hål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inga utbuktningar? :ermm:

Den är väldigt liten, behövs inte speciellt mycket när man smetar ut en areanhet över hela hypotenusan.

Ta första bästa bildbehandlingsprogram och lägg den övre triangeln över den nedre så ser man det tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Den är väldigt liten, behövs inte speciellt mycket när man smetar ut en areanhet över hela hypotenusan.

Ta första bästa bildbehandlingsprogram och lägg den övre triangeln över den nedre så ser man det tydligt.

Ok, det låter otroligt men jag kan inte "motbevisa" det. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter otroligt men jag kan inte "motbevisa" det. :blink:

post-10749-1271014473,48_thumb.png

Du ser att den bakre (nedre) sticker ut lite?

 

Men, för att ge ett lite mer matematiskt korrekt bevis (fick leta lite på nätet för det):

Den röda triangeln har en lutning på 3/8 (dvs ∆höjd/∆längd )

Den mörkgröna har en lutning på 2/5

 

Med minsta gemensam nämnare blir det 15/40 respektive 16/40

Alltså har den mörkgröna en aningen kraftigare lutning.

 

Detta ger alltså en lätt inåtbuktande alternativt utåtbuktande figur beroende på vilken man sätter överst och underst.

Det gör också att figuren diskvalificeras att vara triangel och bör snarare benämnas med fyrhörning.

Redigerad av Tatari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar du dom till din rök?

Jag har faktiskt sparat lite till det ändamålet. Jag har dessutom fått en tunna så det börjar närma sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

post-10749-1271014473,48_thumb.png

Du ser att den bakre (nedre) sticker ut lite?

 

Men, för att ge ett lite mer matematiskt korrekt bevis (fick leta lite på nätet för det):

Den röda triangeln har en lutning på 3/8 (dvs ∆höjd/∆längd )

Den mörkgröna har en lutning på 2/5

 

Med minsta gemensam nämnare blir det 15/40 respektive 16/40

Alltså har den mörkgröna en aningen kraftigare lutning.

 

Detta ger alltså en lätt inåtbuktande alternativt utåtbuktande figur beroende på vilken man sätter överst och underst.

Det gör också att figuren diskvalificeras att vara triangel och bör snarare benämnas med fyrhörning.

Ok, jag ger mig! ;)

 

Tack för svar. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorens TD150 MKII skivspelare med Ortofon VMS 20 EQ MkII

 

^_^

 

Här är det Thorens 166 MKII, Ortofon OM 30....... Thats the way the coockie crumbles! :w00t: :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade efter en ny nål till min skivspelare

 

tyckte det var lite dyrt

 

1200kr för en nål :totaltgalen:

 

 

misslyckades med en rostbiff igår

var det fler än jag som trodde att Power försökte stycka upp ristbiffen men nålen :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensade bland diverse gammalt skräp, hittade bland annat den danska filmen "I skyttens tecken" med Ricky Bruch. Verkar vara en spionthriller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Rensade bland diverse gammalt skräp, hittade bland annat den danska filmen "I skyttens tecken" med Ricky Bruch. Verkar vara en spionthriller.

Verkar vara? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-10749-1271014473,48_thumb.png

Du ser att den bakre (nedre) sticker ut lite?

 

Men, för att ge ett lite mer matematiskt korrekt bevis (fick leta lite på nätet för det):

Den röda triangeln har en lutning på 3/8 (dvs ∆höjd/∆längd )

Den mörkgröna har en lutning på 2/5

 

Med minsta gemensam nämnare blir det 15/40 respektive 16/40

Alltså har den mörkgröna en aningen kraftigare lutning.

 

Detta ger alltså en lätt inåtbuktande alternativt utåtbuktande figur beroende på vilken man sätter överst och underst.

Det gör också att figuren diskvalificeras att vara triangel och bör snarare benämnas med fyrhörning.

Skillnaden på lutning syns även med blotta ögat men det är att den lilla skillnaden gör en hel fyrkant. Fast det är ju på en ganska lång sträcka som det buktar ut eller in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorens TD150 MKII skivspelare med Ortofon VMS 20 EQ MkII

 

^_^

 

-Köpte en nål till min Thorens/Shurepickup från Conrad.se för 225:-, finns många att välja på med små teckningar i katalogen som man kan försöka gissa sig till vilken nål man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det underbart. :)

 

Samtidigt är jag den som inte gärna solar eller befinner mig i starkt solljus för jag tål inte solen så bra. Men jag älskar ljus och värme. Faktum är att denna vinter har gjort att jag diskuterar för första gången på allvar med frun att söka oss till varmare länder. Vintern gör bara mer och mer ont så blir det en lika dan eller värre vinter om några månader vet jag inte om jag orkar vara kvar...... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är jag den som inte gärna solar eller befinner mig i starkt solljus för jag tål inte solen så bra. Men jag älskar ljus och värme. Faktum är att denna vinter har gjort att jag diskuterar för första gången på allvar med frun att söka oss till varmare länder. Vintern gör bara mer och mer ont så blir det en lika dan eller värre vinter om några månader vet jag inte om jag orkar vara kvar...... dumstrut.gif

 

 

Får du ont i kroppen av kylan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här drömmer man om utomhusjobb. Det bär emot att stå inlåst i en butik när solen skiner där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa en 1 GB RAM-sticka till den "nya" iBooken. Apple-ÅF i Falun säger att det går bra med en 400 MHz fast datorn vill ha 266 MHz. Jag har inte hört att RAM-minnen kan klocka ned sig två steg. Stämmer det...? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa en 1 GB RAM-sticka till den "nya" iBooken. Apple-ÅF i Falun säger att det går bra med en 400 MHz fast datorn vill ha 266 MHz. Jag har inte hört att RAM-minnen kan klocka ned sig två steg. Stämmer det...? chockadskeptisk.gif

 

 

Jodå dom anpassar sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa en 1 GB RAM-sticka till den "nya" iBooken. Apple-ÅF i Falun säger att det går bra med en 400 MHz fast datorn vill ha 266 MHz. Jag har inte hört att RAM-minnen kan klocka ned sig två steg. Stämmer det...? :chockadskeptisk:

Jag hade ju varit praktiskt lagd och tagit med iBooken till butiken när det nya minnet ska införskaffas och trycka in det där. Annars borde ångerrätten gälla här oxå, i synnerhet om varan inte fungerar som utannonserat av butikspersonalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man vaken igen :)

slut på ledigheten, idag börjar jobbet

idag skall vi göra det festligare för barnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...