Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Mattiasgbg säger:

Jobbigt om man då laddar till vad man tror är 80% men egentligen bara laddar till 64%. Och hur funkar det med räckvidden, enligt tillverkaren. Säg att ett batteri ger 200 km räckvidd, enligt standardiserad mätning, vid full laddning. Tillverkaren stoppar dock laddningen vid 80%, men då säger bilen att den är fulladdad.

Så här fungerar det generellt sett på bilar med stora batterier
 

Som den bil jag ska leasa den har ett batteri på 64kW 

Men det är i själva verket på 70kW och jag har 64kW till förfogande. 
Det är satt en buffert på ca 3kW i botten och toppen för att skona batteriet dom gånger jag laddar till 100% eller drar ur det till 0%. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ska man få det där att funka i verkligheten måste man nog kunna ställa in hur mycket batteriet ska vara laddat. Exempelvis ett laddschema som säger att från måndag morgon till fredag morgon ska bilen vara laddad till 70% samt ha önskad temperatur klockan 7. På helgerna ska bilen vara laddad till 90% klockan 9. Plus en laddafullt-knapp.

Och det kan man göra beroende på tillverkare direkt i bilen eller i en app. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det vanliga är väl att man ansluter laddaren när man kommer hem från jobbet och sedan kopplar loss den igen när man ska åka till jobbet igen? Då borde batteriet vara fulladdat.

Med hänvisning till tidningsartikeln om Mazdaägarens bekymmer så visst fungerar det så normalt. Men med ett litet batteri som i Mazdan blir alla andra resor ett stort bekymmer, vilket den säljkåte försäljaren undgår att påpeka för då kan han inte sälja bilen.....

...

Det är ju ett pedagogisk problem när kunden tror att han köper en "elbil" som om alla elbilar har samma prestanda och idé. Kia, VW, Nissan mfl ser till att ha acceptabla storlekar på batterierna. Mazda kör med nästan halva. Klart det blir problem.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat på veckans avsnitt av Losing Alice, hälften av avsnittet var pippande på ett hotellrum...segt..

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tittat på veckans avsnitt av Losing Alice, hälften av avsnittet var pippande på ett hotellrum...segt..

Ja speciellt när man själv inte får vara med. :hihihi:

Du påminner mig om att titta vidare. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tittat på veckans avsnitt av Losing Alice, hälften av avsnittet var pippande på ett hotellrum...segt..

Låter mer som Losing Virginity.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Låter mer som Losing Virginity.

Skulle nog själv få  svårt att få tlll det vid en inspelning om frugan sitter som regissör och tittar på inspelningen i rummet bredvid, som nu sker i filmavsnittet och ropar BRYT varannan minut

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara inte frugan får nya om detta och börjar blanda ut min mat med alger

 

 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 16.31.35.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bara inte frugan får nya om detta och börjar blanda ut min mat med alger

Tja en trevlig bieffekt är att du sannolikt lever längre om du börjar att blanda in alger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Bara inte frugan får nya om detta och börjar blanda ut min mat med alger

 

 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 16.31.35.jpg

du kan vara lugn... man har bara testat det i en stad hittills

 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 17.48.13.png

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Magiskt gott? ;) 

Jag undrar mer över hur mycket han fes. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag undrar mer över hur mycket han fes. :fundersam:

Det bästa med att vara ungkarl (frånskild, tekniskt sett). Jag rapar, fiser och nyser som en riktig karl. :) 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Alix säger:

Det bästa med att vara ungkarl (frånskild, tekniskt sett). Jag rapar, fiser och nyser som en riktig karl. :) 

Ja mä. :hihihi:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Magiskt gott? ;) 

Efter halva påsen började det smaka gammalt fiskrens, fick ta mig en Whisky. Men de är goda en stund. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det bästa med att vara ungkarl (frånskild, tekniskt sett). Jag rapar, fiser och nyser som en riktig karl. :) 

Ja jag håller med, skulle jag skaffa en tjej nu blir det IBS-mage direkt pga uteblivna gasutsläpp. 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat på avsnitt 2 av Losing Alice och kan inte hävda att jag är stormförtjust jag heller.

Inte heller Teheran är lysande med underhållningsvärdet.
Det är dels att jag söker efter skäl till att nyttja TV och dels att jag vill blicka in i en annan värld, främmande för mig.

 

Jag söker vidare.

 

appletv+.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axess TV räddar mig ibland. Nu sänder de Krönikan, en dansk serie.

 

SVT är inte mycket att ha* jämfört med förr. Mest bara en massa progressiv propaganda i alla de former. Plus Mello då... :pinch:

 

Jag kollar gammal Top Gear och Wheeler Dealers. Jag gillar inte den nya tidens medielandskap, helt enkelt. Tänker på Pink Floyd från 1979:

 

”I got thirteen channels of shit on the T.V. to choose from”

 

Ja, det är ju så det är. Fast i fler former.

 

Vete tusan vad jag ska fylla min lediga tid med. :fundersam:

 

*Jag ser en del serier. Just nu Husdrömmar och Antikrundan. På spåret lade av igår.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Axess TV räddar mig ibland. Nu sänder de Krönikan, en dansk serie.

 

SVT är inte mycket att ha* jämfört med förr. Mest bara en massa progressiv propaganda i alla de former. Plus Mello då... :pinch:

 

Jag kollar gammal Top Gear och Wheeler Dealers. Jag gillar inte den nya tidens medielandskap, helt enkelt. Tänker på Pink Floyd från 1979:

 

”I got thirteen channels of shit on the T.V. to choose from”

 

Ja, det är ju så det är. Fast i fler former.

 

Vete tusan vad jag ska fylla min lediga tid med. :fundersam:

 

*Jag ser en del serier. Just nu Husdrömmar och Antikrundan. På spåret lade av igår.

Skrota TVn vetja, nyttja datorn istället för att kunna välja innehåll.

Eller gör som mig, läs eller lyssna till böcker. En intellektuellt lagd kille som dig borde kunna hitta MASSOR av intresse! :nerd: 

?

IMG_6464.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Skrota TVn vetja, nyttja datorn istället för att kunna välja innehåll.

Eller gör som mig, läs eller lyssna till böcker. En intellektuellt lagd kille som dig borde kunna hitta MASSOR av intresse! :nerd: 

?

 

Spoiler

IMG_6464.png

 

Jag har ingen TV... Bara datorer och en Apple TV (och en Iphone). Det heter Axess TV, men det är en Play-tjänst via Telia Play-appen. SVT, samma sak, SVT Play. Wheeler Dealers är appen Discovery+. Top Gear sändes i BBC en gång i tiden, men de gamla avsnitten har jag sparade i datorn. Typ. Jag ser alltså inte på tv. Det slutade jag med 2013, 2015? Ett antal år sedan i alla fall. Läser böcker gör jag hela tiden. Lyssnar på radio en del. Men har svårt för att fylla tiden med mer av sånt av psykiska skäl. Never mind. Tack för input!

 

(Har svårt för tjänster som Netflix, HBO, Disney+, Prime Video. Jag känner mig översköljd av allt.)

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Axess TV räddar mig ibland. Nu sänder de Krönikan, en dansk serie.

 

SVT är inte mycket att ha* jämfört med förr. Mest bara en massa progressiv propaganda i alla de former. Plus Mello då... :pinch:

 

Jag kollar gammal Top Gear och Wheeler Dealers. Jag gillar inte den nya tidens medielandskap, helt enkelt. Tänker på Pink Floyd från 1979:

 

”I got thirteen channels of shit on the T.V. to choose from”

 

Ja, det är ju så det är. Fast i fler former.

 

Vete tusan vad jag ska fylla min lediga tid med. :fundersam:

 

*Jag ser en del serier. Just nu Husdrömmar och Antikrundan. På spåret lade av igår.

Tyckte att Spamsvaret var lite fel, Spam är väl ett varumärke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vete tusan vad jag ska fylla min lediga tid med. :fundersam:

Jag har snarast motsatt problem.

Jag undrar när jag ska få tid att läsa alla böcker jag köpt och titta på alla mina DVD-filmer. Blir väl efter pensioneringen, då. Hoppas jag lever så länge, och helst litet till. :) 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har snarast motsatt problem.

Jag undrar när jag ska få tid att läsa alla böcker jag köpt och titta på alla mina DVD-filmer. Blir väl efter pensioneringen, då. Hoppas jag lever så länge, och helst litet till. :) 

Jag formulerade mig fel.
Problemet är att jag måste ha tråkigt för att inte må sämre psykiskt. Jag ska inte fylla tiden (söka stimulans eg.). Dock har jag ork att se på lite tv. Men det blir ett allt mindre utbud som passar mig.


Självklart får du en lång och harmonisk pensionering! :bultandehjarta:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...