Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
snowreeler

Miljö-/klimattråden

Rekommendera Poster

Beror på hur vridmomentkurvan ser ut så behöver inte effekttoppen vara vid vridmomenttoppen eller vid högsta varvtalet.

Är vridmomentkurvan linjär (alltså en rak kurva) och utan negativ lutning så är max effekt vid max varvtal.

Om jag minns rätt:

Effekt (W) = energi (vridmoment) (Nm) * vinkelhastigheten (radianer/s).

Med dina siffror blir det:

W = 250 Nm * 5500/60 *2*pi / s ≈ 144000 Nm/s = 144000 W = 144kW ≈ 195 hk.

Här är siffrorna.

post-66896-0-83341400-1511685499_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

247 hk ≈ 182 kW = 182000 W = X * 5500/60 *2*pi/s.

X = 182000 W / (5500/60 *2*pi/s) ≈ 316 Nm.

För övrigt påstår tillverkaren att maximalt vridmoment är 350 Nm i varvtalsintervallet 1800 - 4800 rpm. https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc40/specifikationer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sverige har svårt att nå klimatmålet skriver de i pressen...

Hur svårt ska det vara och lägga på en kraftig skatt på flyget.

Det ska svida i skinnet innan man når fram till platsen man vill semestra på.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Sverige har svårt att nå klimatmålet skriver de i pressen...

Hur svårt ska det vara och lägga på en kraftig skatt på flyget.

Det ska svida i skinnet innan man når fram till platsen man vill semestra på.

Det störde mig när jag fick höra att sonen och hans kompisar ska flyga till Stockholm från Landvetter för att gå på konsert. Det blir billigast så. Hur är det möjligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Alix säger:

Det störde mig när jag fick höra att sonen och hans kompisar ska flyga till Stockholm från Landvetter för att gå på konsert. Det blir billigast så. Hur är det möjligt?

En dum grej, även sett till utsläpp, med Arlanda är att tåg är dyrare än buss till Stockholm. Handlar ungefär om ägandet av rälsen till flygplatsen. Köper man vanlig tågbiljett till/från flygplatsen så måste man betala sig förbi spärren för att komma in/ut.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En dum grej, även sett till utsläpp, med Arlanda är att tåg är dyrare än buss till Stockholm. Handlar ungefär om ägandet av rälsen till flygplatsen. Köper man vanlig tågbiljett till/från flygplatsen så måste man betala sig förbi spärren för att komma in/ut.

Stön... :pinch:

Inte konstigt att vi har en enorm miljöskuld att betala av på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Stön... :pinch:

Inte konstigt att vi har en enorm miljöskuld att betala av på. 

Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats. En kul grej är att jag hittade en biljett Stockholm - Arlanda (på väldigt obekväm tid) som, inklusive 9 kr bokningsavgift, kostade

Spoiler

128

kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats. En kul grej är att jag hittade en biljett Stockholm - Arlanda (på väldigt obekväm tid) som, inklusive 9 kr bokningsavgift, kostade

Dölj innehåll

128

kr.

Fiffigt att SJ har ungdomspris 16-19... Skojig farbror, förresten. Ska klicka gilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats.

I tidernas begynnelse (vad gäller Arlanda station) så fanns det också stationsavgift, men ingen kontroll på plats. Så (alltför) många köpte biljett Stockholm-Uppsala, men klev av och på vid Arlanda. Därmed slapp de stationsavgiften. 

Detta insåg så småningom ägarna till Arlanda station och införde kontroller så att stationsavgiften betalades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

“Det är inte så ofta man ställer sig upp när man är så dålig på något och pratar om det, men vi vill göra det och sätta lite press på oss själva ...”

Det alpina landslaget har arbetat aktivt med miljöfrågan de senaste sju månaderna. Under tre och en halv månad tog de hjälp av en miljöingenjör för att utvärdera vilka delar som gick att förbättra.”

https://www.expressen.se/sport/alpint/oron-har-varit-krig-att-hitta-sno/

Bra där! :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, e-snobben säger:

Skulle tyvärr inte tro att det samma gäller motorsporten.

Där är miljöarbetet ganska integrerat i verksamhet vare sig man vill eller inte. Kan man minska förbrukningen så kan man minska vikten på fordonet = bättre acceleration. Eller minska antalet tankstopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anser inlägget, till skillnad från mitt svar, passar där.

Kolla bränsleförbrukningen hos en elbil och jämför med utsläppen i förhållande till producerad el från ett elverk som eldas med olja eller kol.

Jag minns inte siffrorna från när jag räknade på det, men en normalt använd elbil som drivs med 100 % kolel släpper ut färre koldioxid än en normalt snål dieselbil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, modEric säger:

Volvo har lanserat sin el-lastbil:

Här är Volvos första ellastbil | GT

680.jpg

Det hade varit roligare om det var en ellastbil som var självkörande. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, modEric säger:

Volvo har lanserat sin el-lastbil:

Här är Volvos första ellastbil | GT

680.jpg

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag tror jag har postat den här redan, men om inte:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, sevensleeper säger:

Blir ju lite svårt när det är en sopbil. Vem skall hämta/tömma/hantera sopkärlen? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, modEric säger:

Blir ju lite svårt när det är en sopbil. Vem skall hämta/tömma/hantera sopkärlen? :)

Se ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
31 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det kommer nog, om det redan inte är så där. Men som det är i din film där så krävs det ju en sopgubbe med på resan som hanterar kärlen/kärlen. En kombo av självkörande och manuell körning är nog en ganska bra lösning, så man kan köra manuellt ute i den “stora trafiken”, och låta lastbilen jobba själv i olika bostadsområden - som på filmen. :yeahbaby:

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, modEric säger:

Det kommer nog, om det redan inte är så där. Men som det är i din film där så krävs det ju en sopgubbe med på resan som hanterar kärlen/kärlen. En kombo av självkörande och manuell körning är nog en ganska bra lösning, så man kan köra manuellt ute i den “stora trafiken”, och låta lastbilen jobba själv i olika bostadsområden - som på filmen. :yeahbaby:

Ja, det är en bra början iallafall. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...