Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

Ächdå, jag trodde bara det var Poca som länkade till Aftonbladet?

Det passar att skjuta på budbäraren nu, eller hur? Se en snutt ur filmen i stället då:

 

http://www.youtube.com/watch?v=sNIIB_cPcik

 

Inte för att jag för ett ögonblick tror att det skulle påverka dig. Det skulle inte ens en allvarlig olycka göra. "Bara att ta nya tag och se till att det inte händer igen. Vi behöver energin." Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte för att jag för ett ögonblick tror att det skulle påverka dig. Det skulle inte ens en allvarlig olycka göra. "Bara att ta nya tag och se till att det inte händer igen. Vi behöver energin." Typ.

Tja, ungefär så.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1 för att du är ärlig. Tänk om fler vore det. :)

Ledsen att göra dig besviken, men jag var inte sanningsenlig där. Men det passade in ganska bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att göra dig besviken, men jag var inte sanningsenlig där. Men det passade in ganska bra?

Jag tror du är en gammal ASEA-Atom-diggare :) Hade du också en inplastad urankuts som de anställda hade där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är en gammal ASEA-Atom-diggare :) Hade du också en inplastad urankuts som de anställda hade där?

Stämmer bra, förutom att urankutsen inte är äkta.

Jag har faktiskt, som konsult, konstruerat lite verktyg för hanteringen av styrstavarna.

Något annat jag noterade var att konstruktörer och beräknare inte var onda hänsynslösa människor, köpta av kapitalet. De flesta hade familjer och månade om sina barn och framtida generationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, förutom att urankutsen inte är äkta.

Jag har faktiskt, som konsult, konstruerat lite verktyg för hanteringen av styrstavarna.

Något annat jag noterade var att konstruktörer och beräknare inte var onda hänsynslösa människor, köpta av kapitalet. De flesta hade familjer och månade om sina barn och framtida generationer.

Är du säker på att din inte var äkta ;). Jo jag har nära bekanta som jobbat där i många år. Men på den tiden visste inte folk hur farligt kärnkraft är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att din inte var äkta ;). Jo jag har nära bekanta som jobbat där i många år. Men på den tiden visste inte folk hur farligt kärnkraft är

Ja, kutsarna är inte äkta.

 

När det gäller säkerhet har det varit högst prioriterat hela tiden. Renhet, materialval, beräkningar ur alla aspekter utvecklades hela tiden.

Jag har flera bekanta som fortfarande jobbar dä, även om det nu inte heter ASEA-atom längre.

Tyvärr stannade utvecklingen av för att vara med i framtagandet av nya verk, mycket kompetens, på högsta nivå som förlorades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ju lika gärna bojkotta dina inlägg eftersom man omöjligt kan veta när du menar allvar. Och kom sen inte och påstå att alla är emot dig, att du inte trivs på forumet pga alla dönickar etc etc. :toodeloo:

 

Åter till den seriösa debatten…

Du har nog rätt, men ibland blir man så trött på allt detta utbyte av diverse länkar från mer eller mindre subjektiva källor. Kanske jag varit för trött några gånger och larvat till det hela. Det var dumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ju lika gärna bojkotta dina inlägg eftersom man omöjligt kan veta när du menar allvar. Och kom sen inte och påstå att alla är emot dig, att du inte trivs på forumet pga alla dönickar etc etc. :toodeloo:

 

Åter till den seriösa debatten…

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något annat jag noterade var att konstruktörer och beräknare inte var onda hänsynslösa människor, köpta av kapitalet. De flesta hade familjer och månade om sina barn och framtida generationer.

Självklart är det så. Men om du ursäktar en annan jämförelse som haltar en aning men ändå belyser problematiken så var det goda människor och många var familjefäder som invaderade Irak. De gjorde ett bra jobb men den stora bilden är galen. Bush fablade ihop en historia så USA blev "tvungen" att anfalla.

...

Det är ju den stora bilden som är fel, besluten som tas över huvudet på folk som jag ifrågasätter. När det väl är i gång kryllar det av duktigt hederligt folk som gör bra jobb med proffessionell skärpa. Men jobb som kanske inte skulle ha gjorts om man fattat rätt beslut med bättre underlag.

...

Att man har tekniken, kunskapen, skickligheten innebär ju inte automatiskt att det är rätt eller ens bra. Bara för att något GÅR att göra måste det inte göras. Här skiljer sig många gånger "teknikern" och "ideologen". Teknikern vill göra för att han kan, ideologen ser längre och inser att det kanske blir helgalet i det långa loppet.

...

Dessvärre är det oftast teknikern med ekonomen som hjälptrupp som drar det längre strået eftersom de står för "förnuft och vetenskap" gärna med mantrat "vi har inte råd att låta bli". I ett materialistiskt samhälle slår dessa argument eftersom vi är skolade att tycka att det är bra resonemang. Västvärldens människor haltar och saknar "bondförnuft" som någon skulle uttryckt det. Hur kan man stå emot med etik som grundar sig på mjuka värden som nästan anses fåniga? Inte förrän kniven är på strupen om ens då visar historien.....

...

Lite tillspetsat kan man vässa argumentet: "Tyvärr måste fjällrävarna dö ut för vi måste ha en gruva just där de bor." Här står vi och slåss bildligt talat. Jag anser att den ideologi som tycker/anser/vill prioritera gruvan hör till dem som vill ta död på mänskligheten för det är i förlängningen vad som sker. Det tar bara lite längre tid än att skjuta folk men resultatet är detsamma.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kutsarna är inte äkta.

 

När det gäller säkerhet har det varit högst prioriterat hela tiden. Renhet, materialval, beräkningar ur alla aspekter utvecklades hela tiden.

Jag har flera bekanta som fortfarande jobbar dä, även om det nu inte heter ASEA-atom längre.

Tyvärr stannade utvecklingen av för att vara med i framtagandet av nya verk, mycket kompetens, på högsta nivå som förlorades.

Jo de var äkta, därför flyttade vi ifrån Västerås 1979. Citerar det fetstilade med: Lika bra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokument utifrån tror jag det var som hade ett reportage om spionerna som lurade världen. Det fanns alltså personer som spred falska uppgifter om vilka slags vapen Saddam Hussein hade och vad han planerade. i grova drag.

Nu är det inte iofs Irakkriget som är frågan. Meningen är inte att jämföra sak att kärnkraft kan jämföras med krig, utan att jämföra "den större bilden". Om kriget startade av oärliga motiv så menar jag inte att kärnkraften ska byggas eller har byggts av oärliga motiv. Jag tror att syftet är gott och att det är meningen att det ska bli något bra av det hela. På det viset är det en dålig jämförelse.

...

Men den bra jämförelsesidan är att felaktiga beslut skapar svåra konsekvenser för vanligt hederligt folk även om man vill bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var väl lite OT, som jag glömde tillägga, det är ju mer politik-tråd egentligen. Men jag tänkte bara informera om det nu när jag hade det så färskt i minnet, helt apropå alltså. :)

Det var ett bra inlägg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt, men ibland blir man så trött på allt detta utbyte av diverse länkar från mer eller mindre subjektiva källor. Kanske jag varit för trött några gånger och larvat till det hela. Det var dumt!

Hur ska man veta att det du skriver nu är ärligt menat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sammantaget så spelar det ingen roll för mig att världens smartaste hjärnor kokar ihop världens bästa kärnreaktoranläggning för jag VILL inte gå åt det hållet. Hur trevliga dessa hjärnor än är och även om det är 100 säkerhetsanordningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om man har 100 säkerhetsanordningar om det kan gå fel på 1000 olika sätt... Man får anta att alla kärnkraftsdiggare i Japan var omåttligt nöjda med sig själva när det gällde säkerheten i Fukushima...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om man har 100 säkerhetsanordningar om det kan gå fel på 1000 olika sätt... Man får anta att alla kärnkraftsdiggare i Japan var omåttligt nöjda med sig själva när det gällde säkerheten i Fukushima...

Det lustiga är ju att förespråkarna hela tiden hittar "felaktiga fel" dvs sådant som inte har med kärnanläggningen att göra och som inte borde ha hänt i "min" anläggning. Men det är just detta som jag menar är den mänskliga faktorn och som alltid kommer att finnas där som Svarte Petter. Lager som skär, porer som läcker, generatorer som vägrar starta, kvarglömda dammsugare, felaktiga bedömningar angående omständigheter osv osv. Allt sammantaget med den abnorma skadekonsekvensen gör att det inte är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är ju att förespråkarna hela tiden hittar "felaktiga fel" dvs sådant som inte har med kärnanläggningen att göra och som inte borde ha hänt i "min" anläggning. Men det är just detta som jag menar är den mänskliga faktorn och som alltid kommer att finnas där som Svarte Petter. Lager som skär, porer som läcker, generatorer som vägrar starta, kvarglömda dammsugare, felaktiga bedömningar angående omständigheter osv osv. Allt sammantaget med den abnorma skadekonsekvensen gör att det inte är värt det.

Ja, och självförnekandet. Vid Forsmarkincidenten 2006 kunde alla fyra reservgeneratorer ha förblivit inaktiva, och det var bara tur att två gick i gång. Det tas av kärnkraftsdiggarna som intäkt för att säkerhetssystemet fungerade. Jag förstår bara inte hur man resonerar då, särskilt som man har ambitionen att säkerheten kring kärnkraft ska vara lite extra bra så där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte få +1 då :blushing: ?

Asså.... jag tänkte att du uppfattade min kommentar som negativ angående ditt inlägg. Inlägget var inte så bra att det förtjänar + utan bara helt ok i sammanhanget. Ville bara göra klart att jag inte menade något - :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom varken jag eller någon annan vet vad som händer i framtiden så måste vi välja väg och lösa problemen vartefter. Det går inte att räkna ut och göra allt överskådligt. Ingen kan säga att en skrotning av kärnkraft kan skapa ett visst antal arbetstillfällen eller att en mängd andra arbetstillfällen i elintensiv industri får förlorade. Vi väljer väg och tar konsekvenserna och löser problemen där vi går. Nåt annat finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :)

Men eftersom jag har fått lite fredagsmys, dvs tacos, så har jag beslutat att plussa inlägget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...