Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Dessutom måste mobilen vara laddad. Så jag har med mig batteribank plus en reservmobil som går på annat operatörsnät, så kan jag koppla upp min mobil via dess hotspot. Om jag inte vill leva farligt, som idag, då jag lämnade ryggan hemma.

 

Hittade en bild på dig från en gång när du missade bussen och fick skjuts av en MC: http://4.bp.blogspot.com/-H6Uj0-Ox9NE/VTlkj9TDJUI/AAAAAAAAAPs/YF9-fScud2s/s1600/SAM_0803.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev aldrig att det gällde en diesel så långnäsa åt dig själv

Dessutom så gällde det inte automat utan manuell som du kanske förstår med tanke på den bild jag postade.

Ska testa på min egen som är en BMW diesel.

 

Varför skulle jag överhuvudtaget skriva att det gällde diesel det jag skrev från början, mattias skrev att en vanlig volvo inte mår särskilt bra att köra i 200 i en halvtimme det stod ingenting om att han menade explicit en bensinare, och jag kör en vanlig volvo och hade dagen innan kört i 150 en timme utan dramatik så jag skrev att man (jag alltså min erfarenhet) är nog bara uppe i typ ca halva maxvarvtalet i 200, och så gissade jag lite fel om maxvarvtalet för jag hade ingen bil att tillgå på cafeet men hälften av 6 000 är 3 000 och det var vad jag kunde tänka mig att man skulle landa på ungefär med min erfarenhet och det skulle en Volvo kunna ligga på många timmar.

Så visade det sig att jag gissade exakt spot on 100% rätt på vad varvtalet skulle va i 200: hälften av 6 000 är 3 000. Detta under förutsättning att Volvon inte växlar ner i 200 men jag tror nästan 200 dieselhästar inte behöver göra det. Det var högst troligen inga 40% eller 80% fel utan 0% fel. Och jag tog upp min bil jag kör mest, den jag vet nåt om, och det var mitt exempel jag måste inte lista upp alla omkringliggande parametrar som bränsleval, växellåda, hästkrafter, vinterdäck, kromade lister, rattmuff, det var mitt exempel, det var med en helt vanlig Volvo precis som nämndes, och då stormar du in å säger att jag ska testa och se hur mycket en volvomotor varvar i 200 innan jag uttalar mig med säkerhet, och så lägger du till en egen gissning på 6 000-6 500 rpm!! Du skriver ingenting om bränslesort eller växellåda nu ö h t.

Sen så skriver jag igen att jag med 200 dieselhästar skulle nog kunna ligga på autobahn i 200 i timmar nästan dagar i sträck, liten överdrift kanhända vem vet men här nämnde jag för första gången att mitt exempel gällde diesel, det kanske skulle kunna kasta lite mer ljus över saken. Du reagerar inte på det utan frågar om det är en uppskattning eller om jag vet med säkerhet och om jag ska pissa i en flaska.

Mattias fattar dock och skriver det är viss skillnad på dieselhästar å bensinhästar, som alla vet, och att den aktuella motorn dessutom är ca 20 år gammal nu, och jag svarar på det att den var dessutom 300 hk och några cylindrar extra och menade med det att den nog oxå skulle klara 200 på autobahn hyfsat skapligt.

På detta svarar du att jag ska sluta gissa och att mina uppgifter inte bara är oexakta utan 40-60% fel, du nämner inget om bränsleval det förbigår dig fortfarande, men ändå fortsätter du att klaga på att slutsatsen i mitt exempel är fel.

Sen replikerar du och jag varandra några ggr till och nu är jag uppe i 80% fel, fortfarande ingen fråga om bensin eller diesel från din sida, sen efter ett par inlägg till så skriver du att du utgått från att jag menade bensin, polletten trilla visst ner, och något jag aldrig sagt nåt om att det skulle va bensin, tvärtom vet du väl att jag kör taxi och taxi-volvo är väl till dagens dato typ 98% diesel, det kanske inte du kan veta iofs men det var mitt exempel, min erfarenhet jag skrev om, och jag kan inte stapla upp alla faktorer som gällde i mitt lilla exempel som hade nån helt annan avsikt att stödja ett litet resonemang att det nog går bra att köra en Volvo på autobahn. Om du hade varit lite mer ödmjuk än att klampa in å säga att jag har fel så hade du först tagit reda på lite av förutsättningarna i mitt exempel, det är ju upp till dig som försöker beslå mig att ha fel att först kolla förutsättningarna för uppställningen å inte bara storma in å hävda att jag har fel grundat på vad du tror att jag tänker på för motor.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför skulle jag överhuvudtaget skriva att det gällde diesel

 

plus en massa svammel som jag inte orkar läsa

 

 

 

Det är ganska så självklart att du måste klargöra att det gällde en diesel eller bensinare med manuell eller automatlåda.

Tydligen så fattar du inte det och jag har ingen intention att förklara för dig heller.

Du anklagar mig för att "trasha" trådar så då anklagar jag dig för att ändra förutsättningarna i en diskussion.Något du gör varje gång du inser att du har fel men inte klarar av att ta det som en man utan börjar med dina gigantiska inlägg med ett evigt svammel. En riktigt ordbajsare är vad du är :D

 

Angående hur länge du kan kör i 200 har ingenting med det vi diskuterade så det lämnade jag därhän.

 

Ärligt du verkar inte vara klok på en fläck så jag tänker blocka dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju för h****** DU som tvärsäkert säger att jag har fel!!! När jag inte alls har det!!! Och du står på dig in absurdum så man måste försöka förklara med massa ord så du ska förstå men du gör ju det aldrig! Utan du upprepar och upprepar och upprepar att jag har fel. När jag har rätt ang mitt exempel.

Det var mitt exempel, min erfarenhet, min bil, det var aldrig någon fråga om detaljer om huruvida diesel eller bensin eller växellåda DU frågade aldrig om det, det är upp till dig att sätta dig in i exemplet först innan du säger att nån har fel.

 

Men blocka mig snälla så slipper jag ditt infantila tramsande i framtiden att du tror du vet bäst, du är verkligen för mycket.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Skulle gissa att en vanlig Volvo som marknadsförs som byggd för upp till 200 km/h för det mesta används i hastigheter mellan 30 och 140.

 

Skulle gissa att ett vanligt trafikflygplan som marknadsförs som byggd för upp till 340 knop för det mesta används i hastigheter mellan 200-300 knop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att ett vanligt trafikflygplan som marknadsförs som byggd för upp till 340 knop för det mesta används i hastigheter mellan 200-300 knop.

 

Alltså 59-88% av maxhastigheten.

Och min bilgissning var 15-70%.

 

Jag gissar alltså bredare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Alltså 59-88% av maxhastigheten.

Och min bilgissning var 15-70%.

 

Jag gissar alltså bredare.

Är det inte mer intressant med hur mycket av max effekt man i regel plockar ut än själva hastigheten?

 

Min bil dricker inte mest när den går i 120. Och ett flygplan inte mest när det går i marschfart.

 

Bilmotorn accelererar under många körningar i parti och minut. Turbinmotorn gör inte det. Är det lika med att bilmotorn används brett eller är det att gasa stup i kvarten den är byggd för?

 

Men jag tror att det är halvt hopplöst att jämföra turbinmotorer med bilmotorer. Du hade en god poäng i det redan från början.

 

 

(Räknar man istället planets hastighet i något annat än indikerad hastighet får man helt andra siffror än de jag nämnde. Man kan till exempel få 140-500 som normal hastighet där max är betydligt mer.)

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte mer intressant med hur mycket av max effekt man i regel plockar ut än själva hastigheten?

 

Min bil dricker inte mest när den går i 120. Och ett flygplan inte mest när det går i marschfart.

 

Bilmotorn accelererar under många körningar i parti och minut. Turbinmotorn gör inte det. Är det lika med att bilmotorn används brett eller är det att gasa stup i kvarten den är byggd för?

 

Men jag tror att det är halvt hopplöst att jämföra turbinmotorer med bilmotorer. Du hade en god poäng i det redan från början.

 

 

(Räknar man istället planets hastighet i något annat än indikerad hastighet får man helt andra siffror än de jag nämnde. Man kan till exempel få 140-500 som normal hastighet där max är betydligt mer.)

 

Jo, jag antar att normalt effektuttag (eller vad det kallas i en turbin) är ganska relevant.

Bilmotorer är, antar jag, generellt sett mer anpassade för varierande varvtal än motorer som driver, bland annat flygplan, fartyg och generatorer. Tvära kurvor och stoppsignaler med tillhörande acceleration är nog vanligare på bilvägar än på flygvägar.

 

Även för bilar bör indikerad hastighet, i förhållande till marken, anges. Hastigheten i förhållande till en punkt i universum säger inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från början var det ju två likvärdiga reguljära kolvmotorer som mattias jämförde, lika tunga, samma hästar, med smärre ombyggnader skulle man kunna byta plats på dem å sätta volvo-motorn i cessnan och Lycoming-motorn i volvon och frågan var då varför det inte skulle gå, varför var inte bilmotorn som hade allting övrigt ungefär lika inte så bra val för flygning och vice versa. Det har runnit lite vatten sen dess med ovidkommande tjafs men nu när vi är tillbaka till ämnet så verkar det va så att några motorer faktiskt har bytt plats men en viktig poäng verkar va att flygplanet kräver mycket effektuttag under start och ganska högt effektuttag under flera timmar (som mattias faktiskt skrev då först) medans som mattias skriver sist en bilmotor oftast körs mycket mer varierat (och har en växellåda). Men det är ju ingen jättestor skillnad för man har ju faktiskt byggt motorer för bägge ändamål men det är väl enklare att från början designa en flygmotor och en bilmotor separat än att börja med samma och sen modifiera för sina olika ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Från början var det ju två likvärdiga reguljära kolvmotorer som mattias jämförde, lika tunga, samma hästar, med smärre ombyggnader skulle man kunna byta plats på dem å sätta volvo-motorn i cessnan och Lycoming-motorn i volvon och frågan var då varför det inte skulle gå, varför var inte bilmotorn som hade allting övrigt ungefär lika inte så bra val för flygning och vice versa. Det har runnit lite vatten sen dess med ovidkommande tjafs men nu när vi är tillbaka till ämnet så verkar det va så att några motorer faktiskt har bytt plats men en viktig poäng verkar va att flygplanet kräver mycket effektuttag under start och ganska högt effektuttag under flera timmar (som mattias faktiskt skrev då först) medans som mattias skriver sist en bilmotor oftast körs mycket mer varierat (och har en växellåda). Men det är ju ingen jättestor skillnad för man har ju faktiskt byggt motorer för bägge ändamål men det är väl enklare att från början designa en flygmotor och en bilmotor separat än att börja med samma och sen modifiera för sina olika ändamål.

Flygmotorn i fråga går på avgas, vilket nog ur miljö/hälso synpunkt blir mindre bra att driva bilar på.

 

Och om man sätter den till att driva hjul på en bil istället för en propeller så har jag en känsla av att bränsleförbrukningen inte blir speciellt imponerande.

 

Kolla gärna upp priset på en Lycoming IO-580 också, så ser du nog ett annat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flygmotorn i fråga går på avgas, vilket nog ur miljö/hälso synpunkt blir mindre bra att driva bilar på.

 

Och om man sätter den till att driva hjul på en bil istället för en propeller så har jag en känsla av att bränsleförbrukningen inte blir speciellt imponerande.

 

Kolla gärna upp priset på en Lycoming IO-580 också, så ser du nog ett annat problem.

 

Avgas eller mogas känns inte som så avgörande vilken motor man vill ha i ett flygplan eller bil för endera går säkert ställa om till den andra bränsletypen, byta insprutning, slangar å databoxar etc.

 

Bränsleförbrukningen är en sak biltillverkarna måst titta på mycket det är klart men samtidigt så vill man väl ha med så lite bränsle som möjligt upp i luften så helt ointressant är väl inte bränsleförbrukning ur motorutvecklarsynpunkt.

 

Priset kan kanske ha mer att göra med serier att göra och krav på tillförlitlighet och etc men priset är väl inte intressant i den diskussion som handla om varför man inte har en bilmotor i ett flygplan å vice versa, hade det vart det motsatta att bilmotorn krävt större cylindervolym och flygmotorn mindre så hade kanske ändå flygmotorn varit dyrare p g a mindre serier och andra motordetaljer som måste monteras runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Avgas eller mogas känns inte som så avgörande vilken motor man vill ha i ett flygplan eller bil för endera går säkert ställa om till den andra bränsletypen, byta insprutning, slangar å databoxar etc.

Du har säkert rätt, det är nog inga problem att konvertera om en flygmotor till annan bränsletyp om man vill stoppa in den i en bil.

 

...samtidigt så vill man väl ha med så lite bränsle som möjligt upp i luften så helt ointressant är väl inte bränsleförbrukning ur motorutvecklarsynpunkt.

 

Nej, man vill inte ha så lite bränsle som möjligt med sig upp. Man vill ha så mycket bränsle som möjligt med sig upp, men det är en avvägning där även vikten spelar in så vad som är "så mycket som möjligt" innebär inte alltid att fylla tankarna till bredden. I praktiken vill man ha precis lagom bränsle med sig upp i luften vilket är en avvägning som beror på ett flertal olika faktorer utöver hur lång sträcka man ska flyga. Detta är tämligen noggrant uppstyrt.

 

Det blir som helhet svårt att jämföra bilar och flyg här. Soppatorsk i bilen är en dålig dag. Soppatorsk i ett flygplan är en katastrof.

 

 

Priset kan kanske ha mer att göra med serier att göra och krav på tillförlitlighet och etc men priset är väl inte intressant i den diskussion som handla om varför man inte har en bilmotor i ett flygplan å vice versa, hade det vart det motsatta att bilmotorn krävt större cylindervolym och flygmotorn mindre så hade kanske ändå flygmotorn varit dyrare p g a mindre serier och andra motordetaljer som måste monteras runt.

 

Du har helt rätt i detta med. Det finns massor av detaljer på en flygmotor som hade varit snudd på meningslösa att ha på motorer i andra fordon.

 

 

 

Men...

 

Om man nu ändrar så mycket på flygmotorn som du diskuterar utifrån. Vad har du då kvar? Kan man verkligen kalla det en flygmotor och vad tjänar det till att jämföra med den andra motorn som sitter i Volvon? Då blir väl frågan bara varför bilmotorer inte har så stor volym?

 

 

Några skillnader, utöver vad mattiasgbg redan skrivit om att bilmotorer används på annat sätt gällande effektuttag och flygmotorer spenderar mer tid i omkring 75-100% av maximal effekt, är att underhåll och förväntad livslängd skiljer mellan bil och flyg motorer. De används också i olika miljöer. Du kan med ett flygplan gå från 30 grader vid start, till ett antal minusgrader 10 minuter senare, till en regnskur 10 minuter senare, och så vidare. Med en luftkyld motor vars driftsäkerhet är enormt viktig. Flygmotorer producerar mer torque vid låga varvtal, något man kanske inte lika ofta är i så stort behov av i en vanlig bil.

 

Som sagt. När du plockar bort allt det flygspecifika som du inte behöver i en bilmotor. Vad finns då kvar att jämföra och diskutera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad jag oxå menade med så lite bränsle som möjligt - för att uppfylla uppdraget, d v s man vill ju ha en så bränslesnål motor som möjligt för att slippa lyfta med onödiga extrakilo bränsle.

 

Ja vad som skiljer i grunden när det är i stort sett samma grundkonstruktion, varvtal och grunddrag och varvvillighet, men vi har väl fått ett ganska bra svar här att det krävs ett större effektuttag när ett plan startar, därav större cylindervolym (men lika många hästar). Å andra sidan har ju en bil med dieselmotor rätt bra grunddrag oxå så kanske den starkaste volvo-diesel-motorn med lite ombyggnad skulle kunna flyga en Cessna nästan lika bra, men kanske får lite längre startsträcka innan den lyfter kanske eller nåt sånt. De hade ju byggt om en merca-diesel till flygmotor t ex så det kanske skulle kunna gå.

 

Min initiala tanke var så här ungefär, lite mer utvecklat: hundra års utveckling och förfining av förbränningsmotorn har ju maximerat kraftuttaget och minimerat bränsleåtgången, båda de sakerna vill man ju ha inom flyg som landbaserade fordon, men varför är det inte samma motor i flygplanet som bilen då kan man undra, i grunden är det ju ett motorblock och cylindrar med vevstakar och går på liknande bränsle det är mest det runt omkring motorblocket som är olika anpassat till miljön den ska användas i, och enligt de två exemplen mattias länkade till i början så hade ju motorerna liknande specifikationer i vikt och hästkrafter så det är väl givet att undra varför det inte kunde sitta en långt utvecklad och förfinad volvo-motor i ett flygplan? Och svaret på det vet vi nästan nu, så gott som, känns det som. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite gott & blandat från “Allt om Bilar”.

- - -

Första självkörande bussen i USA kraschade efter två timmar | Allt om Bilar

“En stor ceremoni hölls för att inviga den första självkörande bussen.
Mindre än två timmar senare hade den krockat.”

post-64246-0-92286400-1503408596.gif

- - -

Och ett nytt vägmärke har vi fått.

Nytt vägmärke som ska varna för trafikolycka | Allt om Bilar

650@80.jpg

“Nya varningskylten för risk för olycka.”
“Varning för rattsurfare” borde den kanske heta. :shifty:

- - -

 

På tal om rattsurf. “Logik från Helvetet”. Den smarta svensken - som använder mobilen när de kör och oroar sig över att andra gör det med. :rolleyes:Smaaart!

 

post-64246-0-47615700-1510243997_thumb.png

https://www.expressen.se/motor/trafik/studie-4-av-5-anvander-mobilen-nar-de-kor-bil/

- - -

 

@Semmelman, du kör ju V70... Är det din bil i tidningen? :ThumbsUp:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- - -

 

@Semmelman, du kör ju V70... Är det din bil i tidningen? :ThumbsUp:^_^

 

Japp, tyckte utsidan skulle bättre avspegla den inre robustheten. :)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Norges rikaste kvinna tagen för rattfylla | Dina pengar

 

Vi kanske borde importera Norges bötessytem - baserat på inkomst :shifty:, så skulle det nog bli lugnare på vägarna - ja, och rent allmänt.

Föga förvånande gillar jag att de får sitta ett antal dagar i fängelse. Det är en nyttig erfarenhet, särskilt för bortskämda brats, och ställer brottet i perspektiv. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesla har ju släppt en batteridriven lastbil, men Volvo gjorde det för tio år sen, Volvo har efter det gått vidare å tagit bort förarhytten och gjort den helt autonom. Så Tesla ligger efter, dock verkar Tesla ha bättre räckvidd enl länken, och det är ju viktigt oxå:

 

https://digital.di.se/artikel/volvo-veteran-utvecklar-forarlosa-eldrivna-lastbilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske att flygande bilar som man sett i sciencefiction-filmer typ Bladerunner inte är så hemskt långt bort egentligen, med datakraft så kan de ju flyga på olika höjder och inte krocka med varann.

 

https://mcfly.aero/token/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=www.theguardian.com_d&utm_content=232956933329&utm_campaign=986557321&gclid=EAIaIQobChMI8IH5-6TI1wIVUhwYCh2EhwM6EAEYASAAEgIQ-fD_BwE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norges rikaste kvinna tagen för rattfylla | Dina pengar

 

Vi kanske borde importera Norges bötessytem - baserat på inkomst :shifty:, så skulle det nog bli lugnare på vägarna - ja, och rent allmänt.

 

 

Finns det någon forskning på att hårdare straff avskräcker?

När inte ens det ultimata straffet dödsstraff avskräcker så varför skulle högre böter göra det?

Hur blir det då med en person som nolltaxerar? Kan denna köra full hur ofta som helst och slippa böter? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon forskning på att hårdare straff avskräcker?

När inte ens det ultimata straffet dödsstraff avskräcker så varför skulle högre böter göra det?

Hur blir det då med en person som nolltaxerar? Kan denna köra full hur ofta som helst och slippa böter? :D

De har väl så det även går in och kikar på tillgångar/förmogenhet och baserar det på det - och inte vad man taxeras för.

 

För de allra flesta - om en fortkörningsböter blir upp mot 250k istället för ≈10k - så tror jag nog de flesta lättar på gasen. :ThumbsUp:

 

Dödsstraff är ju inte aktuellt i Sverige ö h t, och för trafikbrott... Men det skulle ju nog rensa upp lite i trafiken - och vi skulle nå utsläpp-/miljömålet snabbare, med färre trafikanter. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon forskning på att hårdare straff avskräcker? ...

Jag kan garantera att om hon hade fått livstid hade hon aldrig åkt dit för rattfylleri igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...