Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Och vad ger dig rätt bestämma att största avvikelsen på såna här schematiska principdiskussioner där ingen har fakta ska maxa på ett par procent?? Hur diskuterar du saker runt fikabordet på jobbet, googlar du allting som sägs och säger nä det är inte hälften det står här 47,5%?

Jag skrev, klipper in: "Tror inte det är så stor varvtalsskillnad på 150 å 200, man är nog bara uppe i typ ca halva maxvarvtalet i 200, för max ligger väl vid 6 tusen ungefär så här utan att ha en bil tillhands att kolla. Betänk en ferrarimotor etc varvar ju några gånger flera varv."

 

- Iofs skrev jag först vid 6-7 tusen började det röda men strök 7 för det lät högt i saknad av bil att kolla och så la jag till "i typ ca halva" och "ungefär" samt "utan en bil tillhands" för att tydliggöra det var gissningar och grova uppskattningar och för att hålla det enkelt, det var högst superungefärliga siffror i en schematisk diskussion och sen är det ju bara där det röda börjar, maxvarv går ju förbi i det röda du kanske kan maxa 7,5 i den bilen du har bild på. Kanske 8 i min vad vet jag. Men om maxvarv ligger vid 7-8 tusen så är 3,5-4 hälften och om min bil ligger på 2 000 varv vid 120 så kanske den ligger vad vet jag men mellan 350- och 400 000 varv vid 200? Speciellt som den inte varvade så högt i 150 som jag körde senast i förrgår en halvtimme, hörde inget som lät som att motorn pinades den spann som vanligt jag kunde lätt tryckt på till 200 om jag hade vart på autobahn men 150 var redan för mycket så. Du säger du tror 5500 och 6000rpm vid 200, jag tror närmare ca 4000 med den största V70 dieseln. Men jag vet inte hur vi ska ta reda på sanningen, jag har då ingen lust att köra i 200 med mitt exempels bil, då ryker både kort å jobb å förmögenhet å kanske livet. Som sagt varvtalsskillnaden mellan 150 och 200 km/tim står jag fast vid tror jag inte är så himla stor, det som resonemanget skulle försöka påvisa ursprungligen.

The King of ordbajseri ????

 

Du ska nog ta och slappna av lite så du inte får en stroke eller nått.

Du påstod en sak som jag vänligt berättade att det inte stämde och påpekade att du gissade fel på 40-60%

Då kontrade du med att du med att gissningen var närmare än nämnda procent.

Fast vid närmare beräkning så var den fel på 80%

Ledsen att du blir så stött över att jag påpekade det. ?

 

PS. Jag påstår inte att det finns något max tak på differens men när man gissar och man är 80% fel anser jag att man får påpeka det.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du att den är 80% fel på? Du har ju ingen aning om vad varvtalet är i 200.

Och jag har ju skrivit flera ggr nu att jag aldrig varit säker på min slutsats allt är ju strött med ca och ung å typ å allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad som gäller alla motorer och allt som rör sig så slits det mer när belastningen är högre. Även om oljan är den bästa som går att få tag på. Därför ska ju allt dimensioneras för användningsområdet så man slipper belasta en liten motor till max för att utföra det arbete den ska utföra. Höga varv oavsett motor ökar belastningen i onödan. Det blir ohyggliga vändkrafter i en motor när kolvarna når ändläge på höga varv.

 

Det är iofs en sanning med modifikation, köra en motor på lågvarv är inte alltid så hälsosamt heller, det slits inte mer automatiskt bara för att det snurrar fortare, den går ju lättare då s a s, bättre oljning å kylning, det bästa är att ligga i det varvtalsområde den är designad för, varken för lågt eller högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du att den är 80% fel på? Du har ju ingen aning om vad varvtalet är i 200.

Och jag har ju skrivit flera ggr nu att jag aldrig varit säker på min slutsats allt är ju strött med ca och ung å typ å allt.

Jag baserar det på ditt ursprungliga påstående om varvtal vid 200km/h som du gissade till 3000 jämfört mot vad en motor uppskattningsvis verkligen varvar.

Eftersom inte någonstans i diskutionen nämndes vilken sorts motor så utgick jag ifrån bensin.

Många variabler som bestämmer hur mycket en motor varvar men jag utgick ifrån min erfarenhet av bilar och då ligger varvtalet någonstans 5500-6500.

Ta då och räkna ut vad procentuellt fel din gissning på 3000 mot 5500-6500 är.

 

Du gör en höna av en fjäder. Du gissade fel och jag påpekade det vänligt. Ingen större deal med det så släpp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är iofs en sanning med modifikation, köra en motor på lågvarv är inte alltid så hälsosamt heller, det slits inte mer automatiskt bara för att det snurrar fortare, den går ju lättare då s a s, bättre oljning å kylning, det bästa är att ligga i det varvtalsområde den är designad för, varken för lågt eller högt.

Är helt övertygad om att högre varvtal sliter mer på motorn än låga varv. Högre värmeutveckling

 

Som ett exempel ta dagens mopedmotorer som konstant går på högvarv pga hur drivlinan är uppbyggd med en variator.

Mot hur mopederna var när en annan växte upp såsom Puch,Sach där alla hade en drivlina med växlar och kedja.

Ingen av dom motorerna gick på speciellt höga varv mot dagens och dom motorerna har en helt annan livslängd.

Så nog sliter höga varv mer än låga varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är iofs en sanning med modifikation, köra en motor på lågvarv är inte alltid så hälsosamt heller, det slits inte mer automatiskt bara för att det snurrar fortare, den går ju lättare då s a s, bättre oljning å kylning, det bästa är att ligga i det varvtalsområde den är designad för, varken för lågt eller högt.

 

Sanning med modifikation? Jag har inte specificerat vilka varvtal jag syftar till! Det jag skrev var att påpeka att en motor slits mer vid max effektuttag trots oljor och mojs då du skrev

Kanske, tvivlar lite då en motor idag nästan är outslitlig om allt får sin olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag menade en motor som gått normalt, såklart kör man på för lågt som för högt varvtal slits den ju mer. Och då du bara skrev om högvarv ville jag bara fylla i att det inte är bra med lågvarv heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Flygmotor (330 hk): https://en.wikipedia.org/wiki/Lycoming_IO-580

Volym: 9,55 liter

Maxeffekt vid 2500 varv/minut

 

Bilmotor (311 hk): https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B8444S_engine

Volym: 4,4 liter

Maxeffekt vid 5850 varv/minut*

 

Jag tvivlar på att bilmotorn skulle klara lika lång tid i drift på maxnivå som flygmotorn. Det handlar antagligen om att en vanlig personbil sällan behöver så mycket effekt och att ett flygplan ligger på ett konstant ganska högt effektuttag under färd.

 

De flesta större flygplan idag har ju jetmotorer och i regel fler än en. Och de ligger inte på ett extremt högt effektuttag under annat än vissa delar av flygningen. Dock något högre än en bil skulle jag gissa.

 

Jetmotorer har ofta värden i form av procent som går över hundra med tidsbegränsningar. Typ att du kan plocka ut 102% under till exempel start, 107% under x antal sekunder/minuter vid nödläge och så vidare. Går man över gränserna innebär det extra underhållsåtgärder, ofta enligt tabell beroende på hur mycket effekt man tagit och under hur lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag baserar det på ditt ursprungliga påstående om varvtal vid 200km/h som du gissade till 3000 jämfört mot vad en motor uppskattningsvis verkligen varvar.

Eftersom inte någonstans i diskutionen nämndes vilken sorts motor så utgick jag ifrån bensin.

Många variabler som bestämmer hur mycket en motor varvar men jag utgick ifrån min erfarenhet av bilar och då ligger varvtalet någonstans 5500-6500.

Ta då och räkna ut vad procentuellt fel din gissning på 3000 mot 5500-6500 är.

 

Du gör en höna av en fjäder. Du gissade fel och jag påpekade det vänligt. Ingen större deal med det så släpp det.

 

Några 5 500-6 500 kan inte min jobb-diesel ligga på då den maxvarvar på 5 000, testade det nyss. Då brukar inte maxeffekten ligga vid maxvarv utan en bit under eller? Min egen bensinare varvade max ca 7 000, dieseln varvar som sagt max 5 000 nånting, lite oklart mätarna är inte så exakta, så jag låg väl i mitten där med min gissning ungefär. Men dieseln kan ju då aldrig ligga högre på dina nivåer i 200km/t då ju max var 5 000 varv, medans min bensinare som är mycket klenare kanske gör det, men den motorn vi börja prata om var ju på 311 hästar, fast bensin, tror inte den heller skulle behöva ligga så högt i 200km/t då den har rejält med pulver. Så jag tror vad du än tror att min diesel då som jag utgått ifrån ligger mycket närmare runt 4 000 än dina 5 500-6 500 i 200, helt klart. Men våran issue kan nog härledas till stor del att jag tänkte mest på min dieselbil jag kör oftast och du på bensinare, kanske inte så konstigt extra förvirring uppstår.

 

Men detta var främst i polemik med mattias när han skrev att en Volvo inte mår bra att köra i 200 i en halvtimme, jag tror inte alls det är så farligt, speciellt inte som 150 kändes som köra 120 (min förra volvo 193hk körde jag ibland i 150 långa sträckor, inga problem alls, inget som märktes, problemet var mer att hålla laglig låg hastighet ((den försökte jag få upp i 240 en gång men vågade inte mer än 225 men det fanns kräm kvar om bara vägen hade räckt)), och en ferrari - en annan bilmotor - snurrar mycket mycket fortare, volvomotorn klarar säkert snurra ganska mycket långsammare än ferrarin många körtimmar, samt att 311-hästarn snurrar 5 850 varv/minut för maxeffekt, jag tror inte det muskelpaketet behöver ligga på maxeffekt för att hålla bilen i 200 som sagt, men alla fall trodde jag då inte att varvtalet var orsaken till att man inte använde - oftast - en bilmotor i flygplan. Men det visade ju din artikeln att det visst var en delorsak. Frågan är ju då vad händer om man konverterar en flygmotor till bilmotor, de var ju lika stora så skulle man inte få en riktigt bra kraftfull å hållbar motor då?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men våran issue kan nog härledas till stor del att jag tänkte mest på min dieselbil jag kör oftast och du på bensinare, kanske inte så konstigt extra förvirring uppstår.

 

 

 

:):yeahbaby:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för det spelar nån roll i principdiskussionen tidigare men jag ligger nog närmare rätt med min gissning än 40-60%, då min Volvo antagligen efter lite googling ligger runt 2000 varv på 120km/t och maxvarvtalet det röda är 7000. På autobahn är det inte ovanligt att folk kör i 200, ingen extrem hastighet sådär. Så 3500 varv i 200 är kanske aningen lite fel gissat men inte så mycket som du vill beslå mig med utan kanske mer 10-15% fel, inte så farligt mycket fel för en snabb uppskattning. Och vadå vad har det med diskussionen vi hade att göra? Några procent fel hit eller dit spelar ingen roll i en principdiskussionen men du älskar ju att klampa in å trasha diskussioner inte första gången.

Vilka bilar är det som kör i 200+ på autobahn? Fiat Panda eller Audi S5? Och hur många timmar i sträck ligger de i den hastigheten? Jag gissar att bränslet räcker i max 2 timmar.

 

Om kopplingen inte slirar allt för mycket och motorn ligger på 2000 rpm vid 100 km/h så ligger samma motor på 4000 rpm vid 200 km/h.

 

De flesta större flygplan idag har ju jetmotorer och i regel fler än en. Och de ligger inte på ett extremt högt effektuttag under annat än vissa delar av flygningen. Dock något högre än en bil skulle jag gissa.

 

Jetmotorer har ofta värden i form av procent som går över hundra med tidsbegränsningar. Typ att du kan plocka ut 102% under till exempel start, 107% under x antal sekunder/minuter vid nödläge och så vidare. Går man över gränserna innebär det extra underhållsåtgärder, ofta enligt tabell beroende på hur mycket effekt man tagit och under hur lång tid.

 

Jo, turbinmotorer är något annat, men de är svårare att jämföra med bilars kolvmotorer. Sedan är trafikflygplan, jämfört med personbilar, ganska anpassade för ett relativt smalt användningsområde. Exempelvis att flyga så bränslesnålt som möjligt i 870 km/h (relativt luften) på 11000 meters höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om kopplingen inte slirar allt för mycket och motorn ligger på 2000 rpm vid 100 km/h så ligger samma motor på 4000 rpm vid 200 km/h.

 

 

 

 

 

Är du helt säker på det? Det förutsätter att utväxlingen på växellådan är 1:1 och det vet jag inte om den är på alla bilar.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är du helt säker på det? Det förutsätter att utväxlingen på växellådan är 1:1 och det vet jag inte om den är på alla bilar.

 

Nu är jag trött, men om du dubblar motorn varvtal utan att ändra utväxlingen så bör väl hjulens varvtal också dubblas?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koolt! Transportstyrelsen har videos på både engleska och svenska.





Tycker det var både bättre röst och uppläsning på den engelska. Varför kan man inte göra den liknande fast med svenska? :ermm:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag trött, men om du dubblar motorn varvtal utan att ändra utväxlingen så bör väl hjulens varvtal också dubblas?

 

 

Ja om du kör på fyrans växel

 

2qamxhl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du lappen det var tråkigt det här som David batra skulle sagt, kör nu min V70 diesel kanske Sveriges vanligaste bil, i 100 så varvar den ca 1500 varv, i 120 ca 1900 varv. Om den inte växlar ner i 200 så borde den snurra ca 3000 varv i 200, precis som jag gissade från cafe-stolen, jag hade inte 80 eller 40 % fel utan gissade rätt så spot on. :)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du lappen det var tråkigt det här som David batra skulle sagt, kör nu min V70 diesel kanske Sveriges vanligaste bil, i 100 så varvar den ca 1500 varv, i 120 ca 1900 varv. Om den inte växlar ner i 200 så borde den snurra ca 3000 varv i 200, precis som jag gissade från cafe-stolen, jag hade inte 80 eller 40 % fel utan gissade rätt så spot on. :)

Du skrev aldrig att det gällde en diesel så långnäsa åt dig själv ??

Dessutom så gällde det inte automat utan manuell som du kanske förstår med tanke på den bild jag postade.

Ska testa på min egen som är en BMW diesel.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jo, turbinmotorer är något annat, men de är svårare att jämföra med bilars kolvmotorer. Sedan är trafikflygplan, jämfört med personbilar, ganska anpassade för ett relativt smalt användningsområde. Exempelvis att flyga så bränslesnålt som möjligt i 870 km/h (relativt luften) på 11000 meters höjd.

 

Sant. Men jag vet inte om trafikflygplan är mer anpassade än bilar för ett relativt smalt användningsområde. Hur brett används en Volvo egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svängt en del angående Västtrafiks To Go-app. Här (IOS) och här (Android). Exfrun har en periodbiljett som jag och barnen nu digitalt kan låna* när hon inte ska till jobbet eller annars behöver det. Som sjukpensionärer (hon på halvtid) kan vi vuxna resa på ungdomspris (vid kontroll visar vi upp ett speciellt intygskort). Resa inom kommunen kostar 415 kronor per månad. Toppen att kunna dela på kostnaderna. Åkte således mina första bussresor idag sedan i våras! Finns inte en chans att jag betalar de snordyra kontantbiljetterna.

 

*Innehavaren skickar ett sms via appen, mottagaren klickar på en länk och får sedan biljetten i sin app fram till kl 4 nästa dags morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sant. Men jag vet inte om trafikflygplan är mer anpassade än bilar för ett relativt smalt användningsområde. Hur brett används en Volvo egentligen?

Skulle gissa att en vanlig Volvo som marknadsförs som byggd för upp till 200 km/h för det mesta används i hastigheter mellan 30 och 140.

 

Jag har svängt en del angående Västtrafiks To Go-app. Här (IOS) och här (Android). Exfrun har en periodbiljett som jag och barnen nu digitalt kan låna* när hon inte ska till jobbet eller annars behöver det. Som sjukpensionärer (hon på halvtid) kan vi vuxna resa på ungdomspris (vid kontroll visar vi upp ett speciellt intygskort). Resa inom kommunen kostar 415 kronor per månad. Toppen att kunna dela på kostnaderna. Åkte således mina första bussresor idag sedan i våras! Finns inte en chans att jag betalar de snordyra kontantbiljetterna.

 

*Innehavaren skickar ett sms via appen, mottagaren klickar på en länk och får sedan biljetten i sin app fram till kl 4 nästa dags morgon.

 

Tydligen krävs internetuppkoppling för att visa upp en biljett, vilket jag tycker verkar ganska dumt. Det kan tydligen, enligt avtalet, resultera i krav på tilläggsavgift. http://www.gp.se/nyheter/västsverige/konsumentverket-kritiserar-otydliga-villkor-i-västtrafiks-mobilapp-1.4782779

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Tydligen krävs internetuppkoppling för att visa upp en biljett, vilket jag tycker verkar ganska dumt. Det kan tydligen, enligt avtalet, resultera i krav på tilläggsavgift. http://www.gp.se/nyheter/västsverige/konsumentverket-kritiserar-otydliga-villkor-i-västtrafiks-mobilapp-1.4782779

Dessutom måste mobilen vara laddad. Så jag har med mig batteribank plus en reservmobil som går på annat operatörsnät, så kan jag koppla upp min mobil via dess hotspot. Om jag inte vill leva farligt, som idag, då jag lämnade ryggan hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...