Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Eller hur :)

När man stått på skidor (el i a f vad armén kallar skidor) bakom en sån, var det alltid xtra skönt att hoppa in i värmen. B):ThumbsUp:

 

Minnesota_National_Guardsmen_at_Camp_V%C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man stått på skidor (el i a f vad armén kallar skidor) bakom en sån, var det alltid xtra skönt att hoppa in i värmen. B):ThumbsUp:

 

Minnesota_National_Guardsmen_at_Camp_V%C

 

Fick ni åka med Vita faran på snö? Vi fick hasa runt på asfalten på kaserngården i 12 graders värme........

:bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ni åka med Vita faran på snö? Vi fick hasa runt på asfalten på kaserngården i 12 graders värme........

:bla:

Vita skidor var det ja - 100% ovaxade. :shifty: Ville man ha bättre fart på dem så var det ett stearinljus som gällde som man kunde rita på lite under skidan.

 

Ja, det var massor med snö den vintern. Var nog enda stället i landet som det var snö. Det kom en stor snöstorm och hela landet fick apmycket snö... som sen töade bort efter ett tag. Men inte där inte. Var tokvin†er hela vin†ern. Åkte på lunginflammation vi ett tillfälle, så födelsedagen spenderades på sjukstugan där - utan telefon och sånt, så ingen kunde ringa och gratta. Var rätt skönt faktiskt, nu när man tänker efter. Sjuksystrarna kom med xtra fika i a f - och en liten tårtbit (el om det var ngn annan kladdig kaka från fiket) om jag inte minns helt fel.

Redigerad av modEric
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vita skidor var det ja - 100% ovaxade. :shifty: Ville man ha bättre fart på dem så var det ett stearinljus som gällde som man kunde rita på lite under skidan.

 

Ja, det var massor med snö den vintern. Var nog enda stället i landet som det var snö. Det kom en stor snöstorm och hela landet fick apmycket snö... som sen töade bort efter ett tag. Men inte där inte. Var tokvin†er hela vin†ern. Åkte på lunginflammation vi ett tillfälle, så födelsedagen spenderades på sjukstugan där - utan telefon och sånt, så ingen kunde ringa och gratta. Var rätt skönt faktiskt, nu när man tänker efter. Sjuksystrarna kom med xtra fika i a f - och en liten tårtbit (el om det var ngn annan kladdig kaka från fiket) om jag inte minns helt fel.

 

Vi hade också snö under lumpartiden, men det värsta var att skidträningen skulle ske i November och då hade vi ingen snö :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade också snö under lumpartiden, men det värsta var att skidträningen skulle ske i November och då hade vi ingen snö :chockadskeptisk:

Det var November... Och nog var det snö allt. Så lite tur i oturen antar jag. :crossfingers: Rätt kul var det att åka bakom en sån, men lite svårt. Tur att man var skidvan och kunde hjälpa de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var November... Och nog var det snö allt. Så lite tur i oturen antar jag. :crossfingers: Rätt kul var det att åka bakom en sån, men lite svårt. Tur att man var skidvan och kunde hjälpa de andra.

 

Själv körde jag en valp med cykeltolkare efter. Jag förstår fortfarande inte varför de vinkade så när man kom upp i 100 km/t, sen körde de i diket. De borde inte ha vinkat...... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vita skidor var det ja - 100% ovaxade. :shifty: Ville man ha bättre fart på dem så var det ett stearinljus som gällde som man kunde rita på lite under skidan.

 

Ja, det var massor med snö den vintern. Var nog enda stället i landet som det var snö. Det kom en stor snöstorm och hela landet fick apmycket snö... som sen töade bort efter ett tag. Men inte där inte. Var tokvin†er hela vin†ern. Åkte på lunginflammation vi ett tillfälle, så födelsedagen spenderades på sjukstugan där - utan telefon och sånt, så ingen kunde ringa och gratta. Var rätt skönt faktiskt, nu när man tänker efter. Sjuksystrarna kom med xtra fika i a f - och en liten tårtbit (el om det var ngn annan kladdig kaka från fiket) om jag inte minns helt fel.

Aha, det förklarar nog din inställning till vintern som sådan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fick ni åka med Vita faran på snö? Vi fick hasa runt på asfalten på kaserngården i 12 graders värme........

:bla:

 

Vi fick början med lite skidexercis med nytjärade skidor på kaserngårdens grusplan. Sedan åkte vi iväg på vinterutbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi fick början med lite skidexercis med nytjärade skidor på kaserngårdens grusplan. Sedan åkte vi iväg på vinterutbildning.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det förklarar nog din inställning till vintern som sådan. :)

Nja, den har nog väx fram med åren. Det var inte den vintern som startade det. Det fanns nog redan innan i sånt fall. Men det är nog eg alla år efter, med snöiga dagar, och ta sig till jobbet, osv som gjort att man fått totalnog på det. :yeahbaby:

 

Just nu har jag ett ganska oproblematiskt förhållande till vin†ern... Den hatar mig - och jag hatar den. Vi vet var vi har varandra s a s. Och det är enkelt att hantera - det är varmt och gott inne s a s. :ThumbsUp:

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den har nog väx fram med åren. Det var inte den vintern som startade det. Det fanns nog redan innan i sånt fall. Men det är nog eg alla år efter, med snöiga dagar, och ta sig till jobbet, osv som gjort att man fått totalnog på det. :yeahbaby:

 

Just nu har jag ett ganska oproblematiskt förhållande till vinern... Den hatar mig - och jag hatar den. Vi vet var vi har varandra s a s. Och det är enkelt att hantera - det är varmt och gott inne s a s. :ThumbsUp:

Motor/kupévärmare är verkligen The shit så här års, om bara schemat är oförändrat och ingen annan ska ha bilarna så sätter jag min bil så den är varm när jag ska åka och 20 min innan det sätter jag via appen på dieselvärmaren på bilen jag ska köra så är den varm när jag kommer fram å slipper skrapa rutorna. Och så programmerar jag att min privata bil ska va varm när jag slutar och väl hemma sen programmerar jag den att vara varm tills jag börjar samma kväll och då ska jag inte glömma sätta på värmaren på arbetsbilen... Glömmer jag nåt då blir det att stå ute i kylan å skrapa, vilket blir bästa incitamentet till att inte glömma.

Men är bara bilen varm när man sätter sig så kan man köra hela dan/natten om det så är -20. Man kan ha rullande bastu om man så önskar. Men kupévärmare måste va en gudagåva, köper aldrig en bil utan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motor/kupévärmare är verkligen The shit så här års, ...

 

... Men kupévärmare måste va en gudagåva, köper aldrig en bil utan det.

Men det kan man ju köpa till. Såg att Mekonomen körde drive på såna nu - på Defa's grejjer (1200W & 1700W).

 

Har motorvärmaruttag på bilen, och i passagerarsätet fram finns ett elutttag där man kan sätta en sån. Jag antar att så fort sladdan är ikopplad i bilen så är motorvärmare på oavsett. Undra om det går att koppla om den så man kan koppla ut motorvärmaren för att kunna ha eluttaget till annat, utan att man för den skull sätter på motorvärmaren. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motor/kupévärmare är verkligen The shit så här års....

 

Word! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad annat behöver du ström till än motor/kupévärmare när du inte är i Bilen? Har man sån där batteriladdare så finns det grejer så man kan värma å ladda bilen samtidigt.

Jag har satt in många värmare i bilar förr men nu när jag inte orkar mecka så har jag betalat för eftermontering vilket blivit dyrt, så därför är det bland det viktigaste jag kollar när jag köper bil.

Dock gjorde jag ändå ett misstag sist för jag trodde det var självklart att alla nyare Volvo hade Volvo on Call. Vilket den jag köpte inte hade visade det sig, så jag har bara från bilen programmerbar bränslevärmare vilket är bra men ännu bättre är att ha den med Volvo on Call då kan du sätta på värmaren från en app på mobilen. Det bästa fordonsindustrin uppfunnit detta sekel. :D

 

ModEric, har du eldriven kupévärmare sätt en timer på uttaget så värmaren alltid går typ två timmar på morgonen så har du alltid varm isfri bil men utan slösa ström.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad annat behöver du ström till än motor/kupévärmare när du inte är i Bilen? Har man sån där batteriladdare så finns det grejer så man kan värma å ladda bilen samtidigt.

Det är kallt även på på sommarn. Ibland har det t ex varit kallare på midsommar än på nyår. Och då kan ju en kupévärmare vara trevligt, utan att man motorvärmaren går igång samtidigt.

 

Men sen tänker jag även städa, osv... Så man slipper springa omkring med en förton meter lång förlängssladd runt bilen.

 

Jag har satt in många värmare i bilar förr men nu när jag inte orkar mecka så har jag betalat för eftermontering vilket blivit dyrt, så därför är det bland det viktigaste jag kollar när jag köper bil.

De flesta har väl ett uttag i bilen om det sitter motorvärmare i den. Man köper en kupévärmare och sätter där brevid då. sen finns det ju andra kupévärmare som är mer fast monterade/integrerade - som inte anv sig av (230V~) eluttaget.

 

Ungf såhär ser det ut i min bil... minus kupévärmaren. :)

20110927_001.jpg

 

Ett sånt uttag har det suttit i alla bilar jag haft som haft motorvärmare.

 

IEricF, har du eldriven kupévärmare sätt en timer på uttaget så värmaren alltid går två timmar på morgonen så har du alltid varm bil men utan slösa ström.

Vem är det? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sånt urtag är inte från fabriken inte om inte ägaren förutseende har beställt det, så det jag mena med mecka dit är alltså göra lämpligt hål i fronten och dra indragningskabeln förbi motorn och in i bilen dit du visar vilket är ett meck jag inte orkar hålla på med längre.

Men nu är det oxå beroende på vad man har och om det är bränslevärmare som verkar va nya standarden vad gäller Volvo så behöver man inte kablar å sladdar å kupé-element å allt utan nu startar man värmaren (motor å kupé) från appen eller blinkersspaken, så har man bara lite bensin i tanken så går det igång och ger en lättstartad å varm bil var den än står, genialt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan man ju köpa till. Såg att Mekonomen körde drive på såna nu - på Defa's grejjer (1200W & 1700W).

 

Har motorvärmaruttag på bilen, och i passagerarsätet fram finns ett elutttag där man kan sätta en sån. Jag antar att så fort sladdan är ikopplad i bilen så är motorvärmare på oavsett. Undra om det går att koppla om den så man kan koppla ut motorvärmaren för att kunna ha eluttaget till annat, utan att man för den skull sätter på motorvärmaren. :ermm:

 

När jag var liten hade vi ett eftermonterat 200-uttag i bilen. Det och en motorvärmare var anslutna till ingående 200. Antar att man kan komplettera med lite strömbrytare om man vi kunna styra strömmen. Vi hade en ganska smart placering av kupevärmaren. Den satt med något snabbfäste (så att den kunde tas bort på sommaren) i mitten på baksidan av baksätets ryggstöd. Det tog alltså ingen plats i kupén och när man ställde bilen på kvällen så vek man bara fram ryggstödet och fläkten var plötsligt centralt placerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag var liten hade vi ett eftermonterat 200-uttag i bilen. Det och en motorvärmare var anslutna till ingående 200. Antar att man kan komplettera med lite strömbrytare om man vi kunna styra strömmen. Vi hade en ganska smart placering av kupevärmaren. Den satt med något snabbfäste (så att den kunde tas bort på sommaren) i mitten på baksidan av baksätets ryggstöd. Det tog alltså ingen plats i kupén och när man ställde bilen på kvällen så vek man bara fram ryggstödet och fläkten var plötsligt centralt placerad.

 

De nya kupévärmarna är så små, så det finns ingen anledning att ta ur dem på sommaren. Min sitter monterad under hanskfacket och det märks knappt att den sitter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De nya kupévärmarna är så små, så det finns ingen anledning att ta ur dem på sommaren. Min sitter monterad under hanskfacket och det märks knappt att den sitter där.

 

Ja jägarns.... vem har inte haft en Calixvärmare stor som en hundbur! Nu är de så små och fina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja jägarns.... vem har inte haft en Calixvärmare stor som en hundbur! Nu är de så små och fina.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fartkameran drog in 137 000 kronor på fem timmar | Allt om Bilar

 

Skulle nog behövas ett gäng såna här i Sverige med. :yeahbaby:

Wow! Man borde äga en sådan kamera... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska elbilen Uniti ska göra 0-80 km/h på 3,5 sekunder. Kosta från 145.000 kronor!



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fartkameran drog in 137 000 kronor på fem timmar | Allt om Bilar

 

Skulle nog behövas ett gäng såna här i Sverige med. :yeahbaby:

 

 

Om man enbart ute efter att straffa och dra in pengar är det säkert en bra ide.

Är man däremot ute efter att uppnå nollvision är fasta fast kameror och information som gäller för att ändra beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...