Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

De har väl så det även går in och kikar på tillgångar/förmogenhet och baserar det på det - och inte vad man taxeras för.

 

För de allra flesta - om en fortkörningsböter blir upp mot 250k istället för ≈10k - så tror jag nog de flesta lättar på gasen. :ThumbsUp:

 

Dödsstraff är ju inte aktuellt i Sverige ö h t, och för trafikbrott... Men det skulle ju nog rensa upp lite i trafiken - och vi skulle nå utsläpp-/miljömålet snabbare, med färre trafikanter. ^_^

 

 

Hon har 7.7M NOK och du tror att 250000 NOK skulle avskräcka :hihihi:

 

Jag pratar inte om dödsstraff för trafikbrott utan att om att hårdare straff bevisligen inte är avskräckande.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan garantera att om hon hade fått livstid hade hon aldrig åkt dit för rattfylleri igen.

 

 

Det kan du absolut inte garantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du absolut inte garantera.

Jag skojade... Folk som sitter i fängelse brukar varken kunna dricka eller köra bil. Och sitter de där hela livet så... För att vara övertydlig tycker jag naturligtvis inte att hon ska sitta i fängelse hela livet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skojade... Folk som sitter i fängelse brukar varken kunna dricka eller köra bil. Och sitter de där hela livet så... För att vara övertydlig tycker jag naturligtvis inte att hon ska sitta i fängelse hela livet.

 

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har 7.7M NOK och du tror att 250000 NOK skulle avskräcka :hihihi:

Ja, det räcker ju till 30,8 fortkörningar då... Så en månad kan man ju låta bli att bry sig då. :yeahbaby: Verkar bara en bra livsinvestering om man har så mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det räcker ju till 30,8 fortkörningar då... Så en månad kan man ju låta bli att bry sig då. :yeahbaby: Verkar bara en bra livsinvestering om man har så mycket pengar.

 

 

Hon har råd till 30800 fortkörningar.

7,7 Miljarder delad med 250 000 blir lite mer än 30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om man skulle sänka bötesbeloppet för fortkörning till 50 kronor...

 

...så skulle jag gissa att antalet fall av fortkörning skulle öka.

 

På tal om huruvida hårdare straff hjälper eller ej.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hon har 7.7M NOK

I ekonomiska sammanhang så skriver man tusentals kronor som antingen kkr eller tkr. Man skriver miljoner kronor som mkr (eller Mkr).

 

 

 

 

7,7 Miljarder delad med 250 000 blir lite mer än 30

 

Hur man skriver miljarder kronor vet jag inte, men i varje fall inte som "M".

 

Så om man inte läser artikeln så blir dina inlägg smått förvirrande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ekonomiska sammanhang så skriver man tusentals kronor som antingen kkr eller tkr. Man skriver miljoner kronor som mkr (eller Mkr).

 

 

Hur man skriver miljarder kronor vet jag inte, men i varje fall inte som "M".

 

Så om man inte läser artikeln så blir dina inlägg smått förvirrande. :)

 

 

Jag förstod det därför skrev jag Miljarder sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle sänka bötesbeloppet för fortkörning till 50 kronor...

 

...så skulle jag gissa att antalet fall av fortkörning skulle öka.

 

På tal om huruvida hårdare straff hjälper eller ej.

 

Skulle det kosta 10.000:- att köra lite fortare vore det en katastrof för min mig. Fast jag försöker köra lagligt kan jag ju missa någon hastighetsskylt. Vill inte att min privatekonomi ska haverera då. Finns inga bötesnivåer i världen som botar min oförmåga att vara 100% hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Från den 1 februari 2018 är det händerna på ratten i bilen som gäller, vad gäller mobiltelefonen. Artikel.

 

:stjarnsmall: "Nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:stjarnsmall: "Nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." :stjarnsmall:

Ja, avsaknaden av ett tredje kön är upprörande. Men polisen har i alla fall initierat att det ska införas i framtida pass.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, avsaknaden av ett tredje kön är upprörande. Men polisen har i alla fall initierat att det ska införas i framtida pass.

 

Nu var det inte den dumheten jag tänkte på. Vissa svenska lagstiftare skulle antagligen fungera bättre om skallen amputerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

:stjarnsmall: "Nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." :stjarnsmall:

Jag har en hållare för min telefon i bilen, strax till höger om ratten. Jag har dock märkt att det kräver betydligt mer uppmärksamhet av mig att hantera den där än när jag har den i handen. Typ samtal, navigering, byta låt på Spotify.

 

iOS hade gärna fått ha ett bil läge. Typ något förenklade versioner av vissa saker, större knappar, ikoner text och så. Det hade gjort dem mycket lättare att hantera säkert i en hållare.

 

Det ska tilläggas att det som tar absolut mest av min uppmärksamhet är att hantera bilens inbyggda radio/stereo, trots att det är ett väldigt enkelt system. Motsvarande som sitter i de splong nya Volvo bilar jag haft som hyrbil några gånger är att likna vid att köra terminalen på en 17" HP laptop under färd.

 

Allt som byggs in i bilen tycks ha någon slags "grandfathers right" som gör att det aldrig ifrågasätts.

 

En "bilnyckel" som byggs in i telefonen och kan delas, permanent eller tillfälligt hade kanske varit en lösning. Då kan telefonens mjukvara identifiera vem som kör och spärra vissa funktioner under rörelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte den dumheten jag tänkte på. Vissa svenska lagstiftare skulle antagligen fungera bättre om skallen amputerades.

Ja, om det inte vore för att det orsakar fatal blodbrist.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, om det inte vore för att det orsakar fatal blodbrist.

post-66896-0-61006700-1512069506_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hållare för min telefon i bilen, strax till höger om ratten. Jag har dock märkt att det kräver betydligt mer uppmärksamhet av mig att hantera den där än när jag har den i handen. Typ samtal, navigering, byta låt på Spotify.

Ja, det är betydligt svårare att byta låt med en hållare, än att använda t ex ett finger och bara klcka på nästa. En styluspenna kanske? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hållare för min telefon i bilen, strax till höger om ratten. Jag har dock märkt att det kräver betydligt mer uppmärksamhet av mig att hantera den där än när jag har den i handen. Typ samtal, navigering, byta låt på Spotify.

 

iOS hade gärna fått ha ett bil läge. Typ något förenklade versioner av vissa saker, större knappar, ikoner text och så. Det hade gjort dem mycket lättare att hantera säkert i en hållare.

 

Det ska tilläggas att det som tar absolut mest av min uppmärksamhet är att hantera bilens inbyggda radio/stereo, trots att det är ett väldigt enkelt system. Motsvarande som sitter i de splong nya Volvo bilar jag haft som hyrbil några gånger är att likna vid att köra terminalen på en 17" HP laptop under färd.

 

Allt som byggs in i bilen tycks ha någon slags "grandfathers right" som gör att det aldrig ifrågasätts.

 

En "bilnyckel" som byggs in i telefonen och kan delas, permanent eller tillfälligt hade kanske varit en lösning. Då kan telefonens mjukvara identifiera vem som kör och spärra vissa funktioner under rörelse.

 

Ios har ett billäge. Det innebär att man ber Siri utföra det som ska utföras. En ganska bra lösning som kanske kan implementeras bättre än idag.

Ja, om det inte vore för att det orsakar fatal blodbrist.

 

Hjärtat och största delen av blodomloppet sitter nedanför skallen, så inget väsentligt organ lär drabbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ios har ett billäge. Det innebär att man ber Siri utföra det som ska utföras. En ganska bra lösning som kanske kan implementeras bättre än idag.

 

Det har du rätt i. Typ.

 

Siri (och motsvarande) är nog framtiden på det planet och kan tänkas lösa problemet. Men jag tycker inte att det är gott nog idag och jag är föga hjälpt av att höra "det här är vad jag hittade på nätet om...". Siri är lite som en gravt funktionshindrad och multihandikappad åttaårig kompis, som förstår både svenska och engelska halvdåligt. Inget fel i det men i regel inte den första på listan när man behöver något gjort.

 

När det blir lättare att få Siri än en riktigt gammal hörselskadad tant att förstå något. Då är det kommit så långt att jag tror att jag kan ha någon nytta av henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och handlade idag och en situation som jag irriterat mig på tidigare uppstod idag igen. Jag går till min bil (står i ett parkeringsgarage med tajta platser) och bakom mig kommer bilen hela tiden. Bredvid mig är det ledig plats både till höger och vänster om mig.

 

För mig känns det mest logiskt att man väntar på att jag då backar ut, men nej då. Istället för att vänta på mig så ska båda tvunget köra in först. Varför gör dom så? Det tar lång tid för dom att parkera bredvid mig bägge två för det som sagt är ett trångt parkeringsgarage. Dom ser ju tydligt ändå mig gå in i min bil, starta den och lägga i backen så mina backljus syns.

 

Det tar ju längre tid för oss alla, för dom att parkera och för mig att vänta. Jag fattar inte den logiken...

Redigerad av Marooned
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående förbudet mot telefon i hand, senaste versionen av Apples klocka finns i en modell som faktiskt är en telefon. Finns det risk för att ett dåligt spänt armband gör att klockan glider så mycket i samband med bilkörning att trafikanten i fråga råkar göra sig skyldig till telefon i hand?

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...