Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Svenska Akademien lämnar över advokatutredningen till myndigheterna | SVT Nyheter

Ja, med lite tur, forts utrensning, ökad förståelse - så kanske en del av dem kan återkomma. Är ju bra att de är öppna med det i sin önskan. Då finns alltid ett utrymme för “ett bra samtal”. :crossfingers::yeahbaby:

 

- - -

 

Här var lite mer om det med Hora*...

 

Nya uppgifter om konflikten: Horace Engdahl ville lägga ner advokatutredningen | SVT Nyheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att nämna en grej som togs upp i Nordegren och Epstein (P1) i veckan. I samband med Torekovskompromissen bestämdes att alla hänvisningar till "konungen" i svenska lagar och förordningar skulle ersättas med "regering" eller "riksdag". Svenska akademien omnämns inte i något sådant sammanhang.

 

Det vore intressant att se konsekvenserna av de nya stadgarna, 17 ledamöter bör ha möjlighet övertyga de adertonde att lämna klubben, vilket i praktiken innebär en sorts godtyckligt avskedande. Det kan också få konsekvenser på vilka som väljs in och vilka som accepterar en plats. Kommer man med de nya reglerna att kunna sitta i akademien endast så länge det anses bra för karriären och sedan bara dra vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.jpg.afc3633d3abe9a4958af82d76aef35f1.jpg

 

Borås tidning fortsätter med sina kvällstidningsrubriker. Bakom rubriken döljer sig en nedgång i omsättningen med 50 miljoner för 2017. Vinsten för 2017 blev dock 339 miljoner kronor. Det kallar i alla fall inte jag för ”går back”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Läste i tidningen idag...

Sista ”sojakorven” såld i Frankrike | SVT Nyheter

“Vegetarisk mat får inte längre marknadsföras med ord som ”stek”, ”korv” eller ”bacon”. Åtminstone inte i Frankrike, som antagit en lag som ska hindra att konsumenterna vilseleds.”

 

“Något liknande gemensamt regelverk för att skydda köttprodukter finns inte. Och trots att flera EU-parlamentariker krävt ett sådant finns det i nuläget inte några planer på att införa det.”

Bra!  :yeahbaby:

 

Fler borde följa Frankrikes exempel. Skulle gärna se en mer övergripande reform, dvs inte bara kött/korv utan för all livsmedel. Det säljs så mycket skit idag under förevändingen att vara något annat ...s k paradoxala livsmedel.

 

Ungf lite som i Repmånad...

repmanad-e1408528422324-1024x573.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast korv är väl generellt sett diverse finfördelad mat som förpackas i något kondomliknande?

 

För övrigt tycker jag att myndigheter ska undvika att formalisera språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast korv är väl generellt sett diverse finfördelad mat som förpackas i något kondomliknande?

 

För övrigt tycker jag att myndigheter ska undvika att formalisera språk.

Nä, språket behöver de ju inte lägga sig i. Men däremot har de ju världens möjlighet att se till att vi kallar saker/mat för vad det faktisk är, i s t f “Helikopter”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
15 timmar sedan, Alix säger:

dump.jpg.afc3633d3abe9a4958af82d76aef35f1.jpg

 

Borås tidning fortsätter med sina kvällstidningsrubriker. Bakom rubriken döljer sig en nedgång i omsättningen med 50 miljoner för 2017. Vinsten för 2017 blev dock 339 miljoner kronor. Det kallar i alla fall inte jag för ”går back”.

Inte lätt det där. :propellerbaver:  ;) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, modEric säger:

Sista ”sojakorven” såld i Frankrike | SVT Nyheter

“Vegetarisk mat får inte längre marknadsföras med ord som ”stek”, ”korv” eller ”bacon”. Åtminstone inte i Frankrike, som antagit en lag som ska hindra att konsumenterna vilseleds.”

 

 

Jag kan förstå "stek" och "bacon", men "korv" förstår jag inte. Det är ju inte "köttkorv" eller "fläskkorv" de vill förbjuda. Det finns väl inget som säger att "korv" måste innehålla animaliska produkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag kan förstå "stek" och "bacon", men "korv" förstår jag inte. Det är ju inte "köttkorv" eller "fläskkorv" de vill förbjuda. Det finns väl inget som säger att "korv" måste innehålla animaliska produkter?

Nu var detta i Frankrike. Franskan och fransk kultur kanske ger sitt ord för korv en annan innebörd.  Har för mig att de rynkar på näsan åt falukorv.

 

 

Vore bra om exempelvis hallon och jordgubbar inte kallas bär eller frukt. Falsk marknadsföring som ingen verkar bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.jpg.c3ab8089a6617f1a3999d009b8ce3310.jpg

 

Borås tidning tramsar igen! Så där förändrad blir man inte av ålder ens i Japan.

 

Spoiler

Klickar man på länken vet artikeln att berätta att kvinnan på bilden var Violet Brown, som var äldst tills hon dog för sju månader sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
39 minuter sedan, Alix säger:

dump.jpg.c3ab8089a6617f1a3999d009b8ce3310.jpg

 

Borås tidning tramsar igen! Så där förändrad blir man inte av ålder ens i Japan.

 

  Dölj innehåll

Klickar man på länken vet artikeln att berätta att kvinnan på bilden var Violet Brown, som var äldst tills hon dog för sju månader sedan.

 

Haha! Dålig koll på den tidningen. Dock, gamla människor. Undrar när första 200-åringen föds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sevensleeper säger:

Undrar när första 200-åringen föds?

Det blir nog lite svårt eftersom en graviditet är 9mån. :ThumbsUp: Finns nog inget däggdjur som går så länge innan de föder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, sevensleeper säger:

Haha! Dålig koll på den tidningen. Dock, gamla människor. Undrar när första 200-åringen föds?

Håkäringar blir redan flera hundra år... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
20 minuter sedan, modEric säger:

Det blir nog lite svårt eftersom en graviditet är 9mån. :ThumbsUp: Finns nog inget däggdjur som går så länge innan de föder.

 

2 minuter sedan, Alix säger:

Håkäringar blir redan flera hundra år... :D 

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Alix säger:
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag kan förstå "stek" och "bacon", men "korv" förstår jag inte. Det är ju inte "köttkorv" eller "fläskkorv" de vill förbjuda. Det finns väl inget som säger att "korv" måste innehålla animaliska produkter?

Nu var detta i Frankrike. Franskan och fransk kultur kanske ger sitt ord för korv en annan innebörd.  Har för mig att de rynkar på näsan åt falukorv.

Ja, vi har nog lite olika använding av ordet korv med... men de har ju skyddat det nu såsom charkuterivara den är.

Som livsmedel finns det inget annat, och sen de vegetariska alternativen som ochså kalla sina produkter för korv.

Sen säger vi ju t ex en risgrynsgröt-korv, men det är ju syftat på förpackningen - inte innehållet.

Vad man kallar maten är jätteviktigt. Ett par galna saker jag såg för inte allt förlänge sen... Pulled pork av kyckling. :armskeptisk: Och en vegetarisk variant: Vegetarisk pulled pork. WTF? :blink: Det är kraftig helikoptervarning på de namnen. Pulled pork kan alrig vara nåt annat än fläskkött...
Hence the name.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:
43 minuter sedan, sevensleeper säger:

Undrar när första 200-åringen föds?

Håkäringar blir redan flera hundra år... :D 

Ja, det är skillnad på att bli en 200-åring, mot att födas som en. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, modEric säger:

Ja, det är skillnad på att bli en 200-åring, mot att födas som en. :shifty:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

dump.jpg.199a04de45808f504106fa215217b625.jpg

 

SVT nyheter visar vilken nyhet som är störst. Allahu akbar. :lol: 

Så mycket död. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så mycket död. :( 

Alla döda är jämlika. En del döda är dock mer jämlika än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

dump.jpg.199a04de45808f504106fa215217b625.jpg

 

SVT nyheter visar vilken nyhet som är störst. Allahu akbar. :lol: 

C1CE93C0-3B52-4A86-8238-9D1FC9C949BD.thumb.jpeg.d14a5f7da6740e1c419c7a1cf89b8e84.jpeg

 

SVT står på sig. Fyra amerikaner är fler än 52 afghaner! De senare har också för mycket kläder... :totaltgalen: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naken man öppnade eld. Då är det med 100% säkerhet inte IS.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...