Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Alix säger:

Sista minuten-typer och slarvmajor kommer alltid undan. I stället borde de få förseningsavgift på 1250 kronor.

Kommer undan vet jag väl inte... Tycker det var bra av dem att förlänga det med 1 dag, så kan alla de som inte visste om att lådorna var borta lämna in idag istället. Hade inte heller någon aning om att de var borta förrän jag såg det nu i din länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk är korkade/lata/ignoranta som inte klarar av att deklarera inom tiden.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

Kommer undan vet jag väl inte... Tycker det var bra av dem att förlänga det med 1 dag, så kan alla de som inte visste om att lådorna var borta lämna in idag istället. Hade inte heller någon aning om att de var borta förrän jag såg det nu i din länk.

Sista dag för att lämna in deklarationen är 2 maj. Missar man det ska man betala förseningsavgift. Finns inga ursäkter. Eller, jo, detta är ju Sverige där vi känner sympati för alla som har det ”svårt”. Även när det gäller att hålla tider. Jag undrar bara var klappen är på huvudet för de som är i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vilka får betala de uteblivna förseningsavgifterna? Jo, skattekollektivet som sådant i sin helhet. Oavsett om man har lämnat in dem personligen i tid eller ej. Leechers and seeders...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Leechers and seeders...

Som på de gamla fildelardagarna. :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Sista dag för att lämna in deklarationen är 2 maj. Missar man det ska man betala förseningsavgift. Finns inga ursäkter.

Eh, jo... Om de inte fått ut informationen om det ordentligt så. Vet man inte om det så åker man kanske ner på kvällen som vanligt. Är ju därför de förlängde det med 1 dag, så de får dagen på sig att komma in med det under kontorstid. Hade de själv ansett att de fått ut informationen ordentligt hade de nog aldrig gjort en förlängning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Eh, jo... Om de inte fått ut informationen om det ordentligt så. Vet man inte om det så åker man kanske ner på kvällen som vanligt. Är ju därför de förlängde det med 1 dag, så de får dagen på sig att komma in med det under kontorstid. Hade de själv ansett att de fått ut informationen ordentligt hade de nog aldrig gjort en förlängning.

Det tror jag inte. Skatteverket har förlängt med en dag för att framstå som tillmötesgående och snälla. Är helt övertygad om att Skatteverket har torrt på fötterna i juridisk mening när det gäller stängningen av brevinkasten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Det tror jag inte. Skatteverket har förlängt med en dag för att framstå som tillmötesgående och snälla. Är helt övertygad om att Skatteverket har torrt på fötterna i juridisk mening när det gäller stängningen av brevinkasten. 

Fast då borde ju även jag ha vetat om det, om nu informationen gått ut till alla. Hade jag lämnat in som vanligt (och inte eDeklarerat) skulle jag alltså behöva bli sraffad för något jag inte visste om var ändrat?

Och med tanke på att det inte verkar vara någon enstaka deklaration här och där - utan en hel drös av folk som gjort så, så lär det ju ha missats i kommunikationen ngnstans. Helt rimligt med förlängningen - och till nästa år lär alla göra rätt. :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Besked om Nobelpriset kommer på fredag | Nyheter | Expressen

 

Ja, det vore nog bra om man hoppade över det. Fast frågan är väl om man kan det - med tanke på att det just är ett årligt pris och att ett uteblivet pris skulle nog skada hela “Nobel” - än att ge ut ett något försvagat pris ett år. :fundersam:

 

 

Att byta akademi vore kanske en bra grejj... ^_^


Öppningen: De kan dela ut Nobelpriset i stället. Nobels testamente öppnar upp för byte av akademi.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Är helt övertygad om att Skatteverket har torrt på fötterna i juridisk mening när det gäller stängningen av brevinkasten. 

Juridiskt korrekt, ja.

Men praktiskt sett så har de ju gömt undan informationen. Har du sett den i "Dags att deklarera"? I stor text på första sidan i så fall? Eller undangömt bland annat finstilt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, modEric säger:

Fast då borde ju även jag ha vetat om det, om nu informationen gått ut till alla. Hade jag lämnat in som vanligt (och inte eDeklarerat) skulle jag alltså behöva bli sraffad för något jag inte visste om var ändrat?

Och med tanke på att det inte verkar vara någon enstaka deklaration här och där - utan en hel drös av folk som gjort så, så lär det ju ha missats i kommunikationen ngnstans. Helt rimligt med förlängningen - och till nästa år lär alla göra rätt. :yeahbaby:

Det var en allmänt publicerad nyhet i maj ifjol. I bilagan till årets deklaration står det så här:

 

info.jpg.f5c1d2739f9b1e61c0cbc49f4112520f.jpg

 

Det går inte att missförstå. Men min gissning är att varken du eller någon annan har läst så noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Juridiskt korrekt, ja.

Men praktiskt sett så har de ju gömt undan informationen. Har du sett den i "Dags att deklarera"? I stor text på första sidan i så fall? Eller undangömt bland annat finstilt?

Se tidigare inlägg. Tja, ”undangömt bland annat finstilt”, vad svarar man på sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Det var en allmänt publicerad nyhet i maj ifjol. I bilagan till årets deklaration står det så här:

 

info.jpg.f5c1d2739f9b1e61c0cbc49f4112520f.jpg

 

Det går inte att missförstå. Men min gissning är att varken du eller någon annan har läst så noga.

Var står det att brevlådan/inkastet är borttaget/stängt?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Telly82 säger:

Var står det att brevlådan/inkastet är borttaget/stängt?

Det gör det inte. Där står hur man kan lämna in sin pappersblankett. Där står heller inte att man exempelvis inte kan vika deklarationen som en svala och slänga in den genom ett öppet fönster till Skatteverket. Och eftersom Skatteverket/servicekontoren saknar brevinkast kan man per definition heller inte lämna papper i sådana. Det vore konstigt att upplysa om det som inte finns.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Telly82 säger:

Var står det att brevlådan/inkastet är borttaget/stängt?

Nä, man räknar ju inte direkt med att en myndigt kommer på att de inte längre vill få någon post.

 

Och som Birgit också påpekar... Är det 24:00 som gäller, så skall ju även de med pappersdeklaration ha den tiden på sig. :yeahbaby:

Redigerad av modEric
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, modEric säger:

Nä, man räknar ju inte direkt med att en myndigt kommer på att de inte längre vill få någon post.

 

Och som Birgit också påpekar... Är det 24:00 som gäller, så skall ju även de med pappersdeklaration ha den tiden på sig. :yeahbaby:

Det går utmärkt att skicka deklarationen till Skatteverket med post. Vad gäller klockslaget är detta något som ytterst emanerar ur Tryckfrihetsförordningen. Det handlar nämligen om när en handling anses ha kommit en myndighet tillhanda. Det räcker att överlämna den till en behörig tjänsteman. För alla vanliga dödliga gäller dock i praktiken normal postbefordran eller att man lämnar in blanketten på kontoret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
8 timmar sedan, modEric säger:

Alltså, vaaaaaarför skulle jag åka till Kungsholmen och lämna in min deklaration? :ThumbsUp:

Du åker väl iväg med din trolovade och din åsna till huvudstaden inför varje skattskrivning?

4 timmar sedan, modEric säger:

Finns säkert några trögfattade som tror att man kan rösta i riksdagsvalet via Facebook. Ska man ge dem en extra dag för att rösta?

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Hoppas hon vinner så de får smacka upp lådorna igen. :)

Varför inte deklarera eleptråniskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Alix säger:

Spädbarn på åtta månader lämnas till förskola (pdf). Med kommunens goda minne! Från SEX månaders ålder är de välkomna. Och det ökar... :stjarnsmall:

Vem tusan ska stanna hemma i kvinnofällan när det finns viktigare saker än barn. Som karriär och pengar!!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Vem tusan ska stanna hemma i kvinnofällan när det finns viktigare saker än barn. Som karriär och pengar!!

I ”bästa fall” kan man tolka det som att mamman har gjort åt sina föräldrapenningdagar och att pappan inte finns med i bilden (men ändå vägrar släppa till sina ersättningsdagar)... :cry: 

Ad notam: Det omvända är naturligtvis inte omöjligt. Dock inte lika sannolikt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Var står det att brevlådan/inkastet är borttaget/stängt?

 

16 timmar sedan, Alix säger:

Det gör det inte.

Vilket är min poäng.

 

16 timmar sedan, Alix säger:

Där står hur man kan lämna in sin pappersblankett. Där står heller inte att man exempelvis inte kan vika deklarationen som en svala och slänga in den genom ett öppet fönster till Skatteverket. Och eftersom Skatteverket/servicekontoren saknar brevinkast kan man per definition heller inte lämna papper i sådana. Det vore konstigt att upplysa om det som inte finns.

När en tjänst funnits i många år (brevinkast/brevlåda) nu upphör så tycker jag att det ska informeras tydligt om detta faktum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...