Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Svenska Akademien håller på att kollapsa av vänskapskorruption. Östergren och Espmark hoppar av. Hädanefter skriver jag Svenska akademin. Den är inte värd bättre.

 

33 minuter sedan, Alix säger:

Tre avhopp till och akademin är dödsdömd. Minst tolv krävs för att kunna välja in nya ledamöter.

Ett avhopp till. Peter Englund lämnar. Två till och akademin är körd. För den som inte begriper det redan, detta är djävligt allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

 

Ett avhopp till. Peter Englund lämnar. Två till och akademin är körd. För den som inte begriper det redan, detta är djävligt allvarligt.

Nej. Jag begriper inte omfattningen av denna akademiska pryl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Nej. Jag begriper inte omfattningen av denna akademiska pryl.

Du menar snarare att du inte tycker att det är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Tre avhopp till och akademin är dödsdömd. Minst tolv krävs för att kunna välja in nya ledamöter.

1 timme sedan, Alix säger:

Ett avhopp till. Peter Englund lämnar. Två till och akademin är körd. För den som inte begriper det redan, detta är djävligt allvarligt.

Ojdå... Rena härdsmältan. Fast det kan å andra sidan kanske vara nyttigt, om de nu dragits med interna konflikter, svågerpolitik, osv... Det kanske kan växa fram en helt ny akademi som kan börja från scratch med att lägga upp en ny utformning.  :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:

Ojdå... Rena härdsmältan. Fast det kan å andra sidan kanske vara nyttigt, om de nu dragits med interna konflikter, svågerpolitik, osv... Det kanske kan växa fram en helt ny akademi som kan börja från scratch med att lägga upp en ny utformning.  :crossfingers:

Gissar att det kan ta några år för en ny organisation att bygga upp ett liknande anseende som nuvarande organisation har/hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Gissar att det kan ta några år för en ny organisation att bygga upp ett liknande anseende som nuvarande organisation har/hade.

Ja, exakt... Som man brukar säga - förtroende är något som tar år att bygga upp, men kan raseras i ett ögonblick. Man får hoppas att de kan göra det lite smidigt nu, och hoppas att det finns någon form av grundförstroende kvar, som organisation betraktat, och att förstroendefrågan hamnar på personbasis s a s. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, modEric säger:

Ojdå... Rena härdsmältan. Fast det kan å andra sidan kanske vara nyttigt, om de nu dragits med interna konflikter, svågerpolitik, osv... Det kanske kan växa fram en helt ny akademi som kan börja från scratch med att lägga upp en ny utformning.  :crossfingers:

Man kan så klart skapa en ny akademi. Men det är i så fall inte Svenska Akademien. Och det är det som är problemet. Detta är inget annat än en katastrof. Och det har bara börjat.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Du menar snarare att du inte tycker att det är viktigt.

Du förutsätter att jag tänker som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Man kan så klart skapa en ny akademi. Men det är i så fall inte Svenska Akademien. Och det är det som är problemet. Detta är inget annat än en katastrof. Och det har bara börjat.

Läste på lite snabbt om Akademien. I vilket avseende är det en katastrof enligt dig? Jag kan inte se det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Alix säger:

Dagens ungdom. Har det sagts sedan de gamla grekerna. Det ”lustiga” är att de som riskerar böter eller rättegång tillhör ett utvalt fåtal som har sagt att de är motiverade till att göra värnplikt samt har svarat bra på mönstringsunderlaget på webben. Ändå uteblir de utan återbud? :huh:

 

Förvånar mig inte, jobbar med "unga vuxna" och att inte förstå innebörden av att hålla avtalade tider eller att för den sakens skull höra av sig vid förhinder är något helt främmande för många. Svolder vet vad jag menar. Gäller även många äldre också, men de yngre är de som är värst. Sen att det handlar om myndighetsbeslut och att de har närvaroplikt är inget som bekymrar förrän de inte får några pengar utbetalade i aktivitetsersättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Du förutsätter att jag tänker som du.

Jag förutsätter att du vet vad akademin sysslar med och vilken betydelse den har för samhället, Sveriges historiska arv och omvärlden.  Och om du vet det vet du också att detta är en allvarlig kris. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag förutsätter att du vet vad akademin sysslar med och vilken betydelse den har för samhället, Sveriges historiska arv och omvärlden.  Och om du vet det vet du också att detta är en allvarlig kris. 

Jag började med att säga att jag inte begriper. Varför tror du då att jag begriper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Läste på lite snabbt om Akademien. I vilket avseende är det en katastrof enligt dig? Jag kan inte se det.

Läs på lite mer än ”lite snabbt”. Då kanske du inte ens behöver ställa frågan. Varför ska jag behöva redogöra för detta?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Läs på lite mer än ”lite snabbt”. Då kanske du inte ens behöver ställa frågan. Varför ska jag behöva redogöra för detta?

Du säger att det är en katastrof. Jag undrar vad katastrofen består av. Men vi glömmer detta. Tack.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Tre avhopp till och akademin är dödsdömd. Minst tolv krävs för att kunna välja in nya ledamöter.

Ganska konstigt egentligen. Det vore väl inte helt orimligt om sju vise män avled i snabb följd under någon stockholmsk epidemi under sent 1700-tal? Någon backupplan borde finnas, exempelvis att kungen utser nya.

6 timmar sedan, Axelman säger:

Nej. Jag begriper inte omfattningen av denna akademiska pryl.

Organisationen är väl, i sin nuvarande form, en av de äldsta svenska institutionerna och därmed en del av Sveriges historia? I modern tid har den dessutom blivit en viktig del av ett pris som en annan svensk institution delar ut, så en kolapps av denna akademiska pryl riskerar att påverka minst en annan institution.

Då ingen av de nämnda organisationerna är myndigheter så kommer Sverige att tuffa på som vanligt men AB Sveriges PR-avdelning kan få lite problem.

5 timmar sedan, modEric säger:

Ja, exakt... Som man brukar säga - förtroende är något som tar år att bygga upp, men kan raseras i ett ögonblick. Man får hoppas att de kan göra det lite smidigt nu, och hoppas att det finns någon form av grundförstroende kvar, som organisation betraktat, och att förstroendefrågan hamnar på personbasis s a s. :crossfingers:

"Lite smidigt ..."? Du är medveten om att du kommenterar en "NGO" som är aningen äldre än det stora landet på andra sidan havet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Organisationen är väl, i sin nuvarande form, en av de äldsta svenska institutionerna och därmed en del av Sveriges historia? I modern tid har den dessutom blivit en viktig del av ett pris som en annan svensk institution delar ut, så en kolapps av denna akademiska pryl riskerar att påverka minst en annan institution.

För mig som är ickeakademiker ter sig detta som storm i ett vattenglas. Ett av våra galjonslejon har fått punktering. En oerhörd kris för de inblandade, en gäspning för oss andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skakande läsning. Ett parallellsamhälle där myndigheter och institutioner i praktiken står maktlösa. Och de flesta kommer att blunda för detta, eftersom det drabbar ”den andre”. Vilket i sig är en ny och växande form av xenofobi. Framtiden ter sig oerhört dyster, särskilt för kvinnor. Glöm att de bor i det fria Sverige. Länken går till en pdf eftersom det är betalvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

Du menar snarare att du inte tycker att det är viktigt.

 

10 minuter sedan, Axelman säger:

För mig som är ickeakademiker ter sig detta som storm i ett vattenglas. Ett av våra galjonslejon har fått punktering. En oerhörd kris för de inblandade, en gäspning för oss andra.

Eftersom du tar upp frågan igen begriper jag inte varför du protesterade mot min slutsats tidigare, se ovan. :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

 

Eftersom du tar upp frågan igen begriper jag inte varför du protesterade mot min slutsats tidigare, se ovan. :fundersam: 

Jag tar inte upp frågan utan kommenterar Mattiasgbg inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Spotifys första hårdvara kommer 24 april. Är en röststyrd pryl till bilen.
 

https://www.engadget.com/2018/04/06/spotify-working-on-in-car-music-player

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Varför? Är det inte smidigare med en app till olika bilmodeller?

Oklart. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...