Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab

 

Ja han kan sitta där i Norrland och slå sig på bröstet där har de långt ifrån samma trafikmängder som i södra Sverige och inte minst alla polska långtradare på sommardäck som ställer till det i södra Sverige fastnar ju i dikena i söder (någon mil sträcka utanför mig halka fem stycken långtradare av igår) och kommer aldrig upp till Norrland å kan ställa till det där så så klart att de inte har några problem i Norrland. Dessutom slipper de halkan och slasket i norr där har de ju fina vintervägar i minusgrader det är ju nästan som köra på sommarväg så den där xxxxx borde hålla snattran han vet inte vad han talar om.

 

(sen kan det ju va så att även om Norrland har mycket snö under lång tid så kan det snöa mycket mer under kort tid även i södra Sverige som det nu gjorde, det är ju mest det som sätter käppar i hjulen när det öser ner massa snö, då hinns det inte med att få undan det)

 

 

Så ursäkten är att lastbilarna kör med dåliga däck?!?!?!

 

Snöa mer under kortare tid i Stockholm än i norra Sverige? Du skojar va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så ursäkten är att lastbilarna kör med dåliga däck?!?!?!

 

Snöa mer under kortare tid i Stockholm än i norra Sverige? Du skojar va?

Ja det är väl klart att det är många många mer långtradare i södra Sverige än i norra eller hur? Och därmed antal polska långtradare med slitna sommardäck.

Och varför kan det inte snöa mer under kortare tid i Stockholm? Det ligger nära vatten där luften fuktas och sen över land kastas snön ner, snökanon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl klart att det är många många mer långtradare i södra Sverige än i norra eller hur? Och därmed antal polska långtradare med slitna sommardäck.

Och varför kan det inte snöa mer under kortare tid i Stockholm? Det ligger nära vatten där luften fuktas och sen över land kastas snön ner, snökanon...

 

 

Det är den attityden från er stockholmare som gör att ni får problem när det faller snö. Skyller på allt och alla.

Han vet mer om hur man kör i snö än vad du någonsin kommer göra så följd ditt egna råd och håll snattran :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ni som har attitydproblem som sätter er på era höga hästar om nåt ni inte vet nåt om! Ja ni kan kanske köra bättre på snö men ni har ingen aning om trafiksituationen och hur vädret är här nere, helt andra betingelser, så sluta mästra och stig ner från era höga hästar ni vet ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ni som har attitydproblem som sätter er på era höga hästar om nåt ni inte vet nåt om! Ja ni kan kanske köra bättre på snö men ni har ingen aning om trafiksituationen och hur vädret är här nere, helt andra betingelser, så sluta mästra och stig ner från era höga hästar ni vet ingenting.

 

 

:D:D:D:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar man kunde skicka alla långtradare å lastbilar å all trafik till Norrland så skulle vi se om inte lappen skulle skylla på dem då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar man kunde skicka alla långtradare å lastbilar å all trafik till Norrland så skulle vi se om inte lappen skulle skylla på dem då...

 

 

Här har vi förstånd att inte skylla på vädret utan förarna och dess oförmåga att sätta på rätt däck. Skyller du på att sommarjackan är för kall när det är -20 grader också.

:D:D:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyllde inte jag just på bl a polska långtradare med slitna sommardäck??

 

 

Ja det är säkert polska långtradare som ställer till allt.

Inte att Stockholm inte lyssnade på SMHI´s varningar.

Inte att Stockholmarna inte har vinterdäck eller förståndet att stanna hemma när väglaget inte är farbart. Så då återgår vi till Stockholmares attityd som du visade ett tydligt exempel på. Att ni vet bäst och ingen ska tala om för er hur man ska köra bil.

:D:D:D:D:D:D

 

Fan detta är komik på hög nivå :D:D:D

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från ett annat forum som jag besöker och frågade hur det är i Fjollträsket.

 

 

Christian:
Jag bor i Stockholm. Har pendlat mellan Uppsala och Stockholm i 10 år. 08 med omnejd kan inte köra bil. De ska prompt ut i vintertrafiken trots att de är livrädda för att köra, inte har råd med bra vinterdäck och tror att "om jag bara kör sakta så går det bra". Det finns så många människor som har körkort som inte är mentalt kapabla till att hantera en bil. Det märks redan i sommarväglag och det blir än värre så fort vädret slår om. I Stockholm är dock problemet infrastruktur. I norrland knuffar man bara ner bilfan i diket sen är det lungt. Här är det någon som alltid klappar ihop på någon bro, tunnel, mellan vägräcken eller något annat. Sen är infarkten ett faktum.
Edit: Det gäller givetvis inte alla 08:or. Men det finns tillräckligt många av idioterna så att vi jämt får kroniska infarkter på våra vägar.
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev det låg fem stycken långtradare utvikta som dragspel eller fällknivar på E4 här utanför, gissa hur lång tid E4 var avstängd för att bärga dem? Jag vet inte exakt men det var nog nästan ett dygn. Ett jävla plockepinn. :D

Själv åkte jag runt hela dan å kväll på vinterdäck i snö och is och sen slask utan några problem bara jag undvek E4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja det är säkert polska långtradare som ställer till allt.

Inte att Stockholm inte lyssnade på SMHI´s varningar.

Inte att Stockholmarna inte har vinterdäck eller förståndet att stanna hemma när väglaget inte är farbart. Så då återgår vi till Stockholmares attityd som du visade ett tydligt exempel på. Att ni vet bäst och ingen ska tala om för er hur man ska köra bil.

:D:D:D:D:D:D

 

Fan detta är komik på hög nivå :D:D:D

Jag har alla fall lite förstånd att inte ställa mig bredbent med armarna i kors å tala om för norrlänningar hur de ska skotta snö, det kan de nog bättre utan min hjälp. Då kunde man önska sig lite av samma ödmjukhet tillbaka men nej då, de ska alltid veta bäst.
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alla fall lite förstånd att inte ställa mig bredbent med armarna i kors å tala om för norrlänningar hur de ska skotta snö, det kan de nog bättre utan min hjälp. Då kunde man önska sig lite av samma ödmjukhet tillbaka men nej då, de ska alltid veta bäst.

 

Men vi bor ju inte i ett land där snö är en total överrraskning som aldrig har hänt förut. Det är samma problemställning år ut och år in och det verkar som om väldigt många helt enkelt bara inte bryr sig i 08-området. OM saker som är fullständigt självklara och väldigt enkla för en annan. Vi talar ju inte om kärnfysik eller raketforskning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic så råkade jag hålla nere shifttangenten när jag i inlägget ovan skulle skriva 08 vilket blev

=(

alltså en ledsen smiley.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Bla bla bla...

 

 

Bla bla bla...

 

 

En grej är väl att snö i Norrland är något som man kan räkna med under en förhållande vis stor del av året, medan man i södra Sverige bara under korta perioder mellan november till mars har snö och halka* på vägarna. Det gör naturligtvis att Norrland som helhet är bättre rustade inför detta, medan man i södra Sverige inte är villig att lägga samma energi och pengar på något som inte inträffar så ofta, utan tar konsekvenserna när det väl händer - dock under stor frustration.

 

Det hade varit intressant att se statistik på antal fordon med plogmöjlighet per invånare i Stockholm respektive Norrland.

 

Men jo, visst blir det kaos, och jo, visst är folk i södra Sverige dåliga på att hantera vinterväglaget eftersom vi inte är lika vana vid det - något annat vore ärligt talat förvånande. Och jo, visst passar en och annan norrlänning på att ge stockholmarna en och annan känga för denna brist. Precis som en och annan stockholmare tycker om att påpeka hur "lantisarna" som kommer till Stockholm beter sig i storstan - till exempel i trafiken. Same old, same old...

 

Sedan ska vi ju inte glömma bort att någonstans kring 98% av befolkningen anser sig bättre än genomsnittet på att köra bil, vilket alltid resulterar i en intressant debatt.

 

 

 

* Halka i södra Sverige upplever jag faktiskt ofta vara värre än i norra Sverige eftersom norra Sverige i regel har snö. Vägarna hemmavid är oftare täckt av blankis än av snö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra där Axelman i ditt förra inlägg - inte det senaste - som jag nu svarar på.

Ibland funderar jag på hur man planerar, i Stockholm kan man ju inte alltid ploga undan snön från en vägbana för det finns liksom bara andra omgivande vägbanor runt om på sina ställen och i min stad där plogar man upp snövallar men gatorna är så trånga så det blir ingen yta kvar till gående och bilar så då måste man komma med snöslunga och frakta ut snön ur stan vilket tar mycket tid, liksom man gör i stockholm, faller det tre decimeter på några timmar så kan inget snöröjningssystem i världen hålla efter överallt. Sen åker man på smala gator i nybyggda områden å så undrar man hur kommer man få plats om det ska till snövallar här, det planeras inte för snö verkar det som längre, i Norrland finns ju ofta ytor dit man plogar snön, där planeras det för det man vet skall komma, men de ytorna finns inte här nere och finns de så byggs de snart bort för att bli bostäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alla fall lite förstånd att inte ställa mig bredbent med armarna i kors å tala om för norrlänningar hur de ska skotta snö, det kan de nog bättre utan min hjälp. Då kunde man önska sig lite av samma ödmjukhet tillbaka men nej då, de ska alltid veta bäst.

 

 

Nej för du behöver inte för dom vet hur man gör.

 

:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

* Halka i södra Sverige upplever jag faktiskt ofta vara värre än i norra Sverige eftersom norra Sverige i regel har snö. Vägarna hemmavid är oftare täckt av blankis än av snö.

 

Japp, bara där en sak som gör att norrlänningarna borde knipa igen en anings lite, de har oftast bra vinterväglag, snövägar å kyla gör snön sträv å perfekt underlag nästan som att köra på en sommarväg, men den svartis och vanliga is som blir här nere allt som oftast är nåt helt annat... och slasken, som vandrar från fruset glashalt till slask å tillbaka runt nollan gör det synnerligen svårbedömt och fläckvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Japp, bara där en sak som gör att norrlänningarna borde knipa igen en anings lite, de har oftast bra vinterväglag, snövägar å kyla gör snön sträv å perfekt underlag nästan som att köra på en sommarväg, men den svartis och vanliga is som blir här nere allt som oftast är nåt helt annat... och slasken, som vandrar från fruset glashalt till slask å tillbaka runt nollan gör det synnerligen svårbedömt och fläckvis...

 

 

Tänk nu fick du någon som håller med dig om att Stockholmarna inte kan göra fel så nu känns det bra va FAST SMHI varnade om vädret.

 

:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skrämselpropaganda. Medierna säljer (bokstavligt eller bildligt) genom att frossa i sådant. Det väsentliga har redan skett, och det är Trumps segertal. Det röjer åtminstone i mina ögon och öron att hans sätt att vara har varit en strategi och taktik för att bli vald. Han lurade mig, kan jag erkänna. Presidenten är mäktig, men har ändå begränsat med makt, ska också tilläggas. Vill han bygga en mur mot Mexiko måste kongressen ge honom pengar till det, exempelvis.

 

Han sa ju att Mexiko ska betala muren :finder:

 

Finns det egentligen något annat tänkbart sätt att uttrycka sig i ett segertal?

"Hurra, jag vann. Hillary Clinton kommer att åtalas inom en vecka. Omvärlden kan dra åt helvete."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

snövägar å kyla gör snön sträv å perfekt underlag nästan som att köra på en sommarväg

 

Riktigt så långt skulle jag inte vilja sträcka mig.

 

 

 

Tänk nu fick du någon som håller med dig om att Stockholmarna inte kan göra fel

 

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman, har du Facebook så gå in på denna killens sida.

Sök på: Snökaos i Luleå :D

 

post-113-0-82443900-1478792762_thumb.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men vi bor ju inte i ett land där snö är en total överrraskning som aldrig har hänt förut. Det är samma problemställning år ut och år in och det verkar som om väldigt många helt enkelt bara inte bryr sig i 08-området. OM saker som är fullständigt självklara och väldigt enkla för en annan. Vi talar ju inte om kärnfysik eller raketforskning....

 

Det kom tre decimeter snö på några timmar, det är rätt mycket även för en norrlänning och ännu mer för en sörlänning som inte har lika mycket resurser då det oftast snöar mindre här nere. Medans trafiken flyter på i många filer med långtradare med sommardäck å polska sådana med ännu slitnare sommardäck... och en å annan 08-idiot men det är långtradarna som sätter definitivt stopp på allt, de kan stoppa upp flera filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman, har du Facebook så gå in på denna killens sida.

Sök på: Snökaos i Luleå :D

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-11-10 kl. 16.44.38.jpg

 

Haha, snökaos, det var ju ingen snö att tala om. :D

 

 

Kul å se kommentarsfältet det bara rasslar in inlägg om snökaos. Trump å USA kan gå hem å lägga sig.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en mamma med barn som satt fast i bilkö i 14 timmar:

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.4513896-jennifer-fran-nykoping-satt-fast-i-bilen-med-emma-3-och-linnea-5-utan-mat-och-vatten-i-14-timmar

 

- Inte så mycket hennes fel, vad gör man, var felet är förtäljer inte historien, gäller att ha bensin så det räcker annars blir man själv orsak till stillestånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...