Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

 

Fast det är inte olagligt att smsa, vilket verkar vara ett samlingsbegrepp för att peta på telefonen.

 

Man kan riskera livet på folk utan att det är olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror förmodligen på att de flesta kan förstå omgående konsekvenserna av att en busschaufför kollar på annat än vad han ska och att det därmed appellerar till våra känslor. Det blir mycket mer abstrakt med människor som bryter mot principer. Det är tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, precis, här har vi alltså två fall där en avskedas, som inte kan åtalas för tjänstefel, och ett fall där en får arbeta kvar, men som kan åtalas (och sannolikt fälls) för tjänstefel. Rena snurren... :stjarnsmall:

Är det inte tjänstefel om det är förbjudet i anställningsvillkoren?

 

Inte uttryckligen, nej. Men i praktiken är det förbjudet.

http://teknikensvarld.se/ny-lag-mot-mobil-i-bil-trader-i-kraft-117519/

 

Och har man ett uttryckligt förbud i anställningsvillkoren så...

 

Undrar egentligen hur lagligt det är att använda all elektronisk kommunikationsutrustning som finns på polisens motorcyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Undrar egentligen hur lagligt det är att använda all elektronisk kommunikationsutrustning som finns på polisens motorcyklar.

 

Förhoppningsvis är de utbildade och tränade på det. Kör en MC-nisse om kull gör det mest ont på honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte tjänstefel om det är förbjudet i anställningsvillkoren? ...

Nej. Tjänstefel (uppsåtligt eller av oaktsamhet) berör bara myndighetsutövning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror förmodligen på att de flesta kan förstå omgående konsekvenserna av att en busschaufför kollar på annat än vad han ska och att det därmed appellerar till våra känslor. Det blir mycket mer abstrakt med människor som bryter mot principer. Det är tråkigt.

Lustigt, för mig är det precis tvärtom. Det är abstrakt vad som skulle kunna ha hänt jämfört med vad som bevisligen har skett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, för mig är det precis tvärtom. Det är abstrakt vad som skulle kunna ha hänt jämfört med vad som bevisligen har skett.

 

Nu talar jag inte juridiskt utan typ som Aftonbladet skulle vinkla det. Det är ju oerhört skrämmande att någon genom bara dumhet riskerar livet på en bunt folk. Det säljer inte alls lösnummer att någon går över sina befogenheter. OM det inte är en kändis eller en högt uppsatt person som man då kan hänga ut och skandalisera. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag inte juridiskt utan typ som Aftonbladet skulle vinkla det. Det är ju oerhört skrämmande att någon genom bara dumhet riskerar livet på en bunt folk. Det säljer inte alls lösnummer att någon går över sina befogenheter. OM det inte är en kändis eller en högt uppsatt person som man då kan hänga ut och skandalisera. :fane:

Du menar att folks fantasi sätts i rörelse? "O, tänk om..." Och så vidare. Jo, det är väl kittlande. Det är nog samma läsare som nästan samtliga struntar i bältestvånget på linjebussarna*... Fantasin räcker inte SÅ långt... :P:rolleyes:

 

 

*Det skedde förresten en bussolycka idag morse, där bälten hade varit till nytta. Jag vet dock inte om just denna buss hade bälten. Men "vår" linje har det.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Om folk ändå kunde sluta använda Windows.

 

 

18calq4ybym0sjpg.jpg

 

 

AhaA!! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son är 3 månader så det är aningen tidigt, men när han blir äldre så kommer jag försöka få honom intresserad av kodning. En sak jag funderat på är varför vi har syslöjd och träslöjd på schemat men inte programmering. En skam!

 

http://techtoys.idg.se/2.38625/1.668591/dags-att-ga-pa-it-kurs-med-ungarna

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son är 3 månader så det är aningen tidigt, men när han blir äldre så kommer jag försöka få honom intresserad av kodning. En sak jag funderat på är varför vi har syslöjd och träslöjd på schemat men inte programmering. En skam!

 

http://techtoys.idg.se/2.38625/1.668591/dags-att-ga-pa-it-kurs-med-ungarna

Man kan gott vidga slöjdbegreppet. O, tempora, o, mores!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gott vidga slöjdbegreppet. O, tempora, o, mores!

Det är en tanke. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gott vidga slöjdbegreppet. O, tempora, o, mores!

 

Med tanke på hur man redan har urholkat de praktiska ämnena finns ingen anledning att tulla på dem ytterligare. Med den urbanisering vi har blir det inom en nära framtid exotiskt att göra något med händerna. Programmering skulle kunna ta en del av matematiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med tanke på hur man redan har urholkat de praktiska ämnena finns ingen anledning att tulla på dem ytterligare. Med den urbanisering vi har blir det inom en nära framtid exotiskt att göra något med händerna. Programmering skulle kunna ta en del av matematiken.

När vi ändå reformerar skolan så vill ja addera: "att lära sig lyssna" och "tala", inte bara lära sig läsa och skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur man redan har urholkat de praktiska ämnena finns ingen anledning att tulla på dem ytterligare. Med den urbanisering vi har blir det inom en nära framtid exotiskt att göra något med händerna. ...

Du är så reaktionär! Kidsen gör något med händerna hela tiden. :D;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son är 3 månader så det är aningen tidigt, men när han blir äldre så kommer jag försöka få honom intresserad av kodning. En sak jag funderat på är varför vi har syslöjd och träslöjd på schemat men inte programmering. En skam!

 

http://techtoys.idg.se/2.38625/1.668591/dags-att-ga-pa-it-kurs-med-ungarna

[+] :yeahbaby: Ja, det är dåligt. Som tur är är det ett ämne som diskuteras mer och mer och det finns väl redan en del ställen där det förekommer.

 

Men det lär väl ta sin lilla tid, antar jag. Det är ju fort lärare kvar i systemet som tillhör generationen som inte har dator med sig naturligt sen upppväxt. Kunskapen är rätt låg, mn det fortbildas ju också så lite mer kan de väl nu än när datorn trådde in i skolmiljön. Ofta är barnen kunnigare än lärarna s a s. Min mamma hann gå 4 kurser/fortbildningar innan hon gick i pension. Vet väl inte om jag tycker att hon blev såpass mkt bättre av det. Men hon är såklart ett undantag.. Lite teknofob som hon även är. Kan t ex fortf inte skicka ett SMS, trots att hon haft mobil i 10+ år. </parantes>

 

Menar bara att det kommer nog mer naturligt sen då fler datorintresserade/naturligt kunniga dyker upp. Men lagstiftarna får gärna skynda på. In med det i läroplanen bara.

 

ISS har väl lite “barnhack” de åker runt och håller. Programmera enkla spel och lite annat: https://duckduckgo.com/?q=ISS+stiftelsen+barnhack

 

Hedersamt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå reformerar skolan så vill ja addera: "att lära sig lyssna" och "tala", inte bara lära sig läsa och skriva.

 

Man kanske ska börja med att alla kommer på lektionerna.... :)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är så reaktionär! Kidsen gör något med händerna hela tiden. :D;)

Sant.

post-363-0-85468700-1478097908.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förhoppningsvis är de utbildade och tränade på det. Kör en MC-nisse om kull gör det mest ont på honom...

Jo, MC-poliser kanske är utbildade i dubbel uppmärksamhet. Övriga trafikanter kanske inte är det.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/livshotande-skador-efter-mc-olycka-1.3911874

 

Nej. Tjänstefel (uppsåtligt eller av oaktsamhet) berör bara myndighetsutövning.

OK. Fel i tjänsten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... OK. Fel i tjänsten...

Att framföra en linjebuss skulle faktiskt kunna anses vara myndighetsutövning. Det är ett tillräckligt luddigt begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...