Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Inte om plus 70... hastighet alltså, de tänker sig att ingen vill köra en bil som väger förarens liv mindre, så då måste den programmeras att offra den gående.

Men en intressant fråga är ju oxå hur reagerar vi människor egentligen på samma situation, döda den gående å rädda sig själv eller smasha väggen och dö själv för att rädda den gående... jag är inte säker på vad jag skulle göra men jag gissar att i situationen så skulle man välja sig själv, eller?

För egen del reagerar jag instinktivt. Körde på en grävling men hann ändå bromsa med full benkraft, vilket i mitt fall inte vill säga lite. Pedalen gick så djupt att bromsvarningslampan tändes. Den där moralmaskinen är nog enbart till för förarlösa bilar. Med förardrivna bilar blir det som det blir. Jag ska försöka att hålla så långt till höger som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte situationerna var litet enahanda. Man ska ju dessutom till varje pris undvika frontalkrockar, dvs undvika i det längsta att komma över i mötande körfält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså exemplet gällde att antingen köra in i en mur/vägg, alltså typ dö, eller köra på den gående å döda honom men själv klara sig. Det kräver att övervinna självbevarelsedriften å köra in i väggen med vilja gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag ska försöka att hålla så långt till höger som möjligt.

 

... Man ska ju dessutom till varje pris undvika frontalkrockar, dvs undvika i det längsta att komma över i mötande körfält.

Just det! Här är resultatet om man hela tiden håller så långt till höger som möjligt. Spännande... Håll till höger, Svensson! :D

 

post-28798-0-15524700-1479068995_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höll på att köra på nästan ett dussin rådjur/hjortar i natt om jag ska räkna alla under en natt. Men det går inte att väja för dem då kanske man skadas själv, man kan bara försöka bromsa och hoppas de har tur, och naturligtvis inte köra så fort. En grupp om fem-sex djur stod mitt på vägen och slicka salt, men det var bra för då hamna de i ljuskäglan tidigt så jag kunde bromsa i tid. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig tydligen inte om djur...

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du testet? Man får välja vad man ska döda.

När jag skrev kommentaren så hade jag inte det, men nu har jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får mig att tänka på en lärare jag hade i högstadiet. Han hette Lennart Larsson och omkom tragiskt i en bussolycka i Malmö. Den som skrev om olyckan i tidningen hette Lennart Larsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var lite rörigt när Björn Rosengren besökte strippklubb och sedan anlitade advokaten Björn Rosengren.

 

De kunde ju i alla fall dela samma kassaskåp. :hihihi:

post-363-0-96042200-1479285217_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige kanske först med e-valuta:

http://www.di.se/play/nyheter/sverige-kan-bli-forst-med-e-valuta/

 

Det är ju roligt att vi ligger i framkant. Men jag förstår inte riktigt skillnaden med denna och den vi redan har, vi betalar ju allt elektroniskt på nätet redan, hyra, räkningar, flytta sparande, fonder, spel, program, saker, bilar, cyklar, mössor, ja vad tusan som helst, det är ju en lite annan grej med bitcoin för den funkar över hela världen men denna är ju bara en svensk e-valuta och det har vi redan, jag förstår inte riktigt, nån som kan förklara, när skulle det va bättre att använda e-valuta än reda fiktiva internet-riksbankspengar?

När hon säger att personer som inte får använda våra äkta pengar, vilka de nu skulle va, men vill va med i vår ekonomi betyder väl bara att hon välkomnar svarta oärligt förvärvade pengar?

Nån som kan reda ut detta?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige kanske först med e-valuta:

http://www.di.se/play/nyheter/sverige-kan-bli-forst-med-e-valuta/

 

Det är ju roligt att vi ligger i framkant. Men jag förstår inte riktigt skillnaden med denna och den vi redan har, vi betalar ju allt elektroniskt på nätet redan, hyra, räkningar, flytta sparande, fonder, spel, program, saker, bilar, cyklar, mössor, ja vad tusan som helst, det är ju en lite annan grej med bitcoin för den funkar över hela världen men denna är ju bara en svensk e-valuta och det har vi redan, jag förstår inte riktigt, nån som kan förklara, när skulle det va bättre att använda e-valuta än reda fiktiva internet-riksbankspengar?

När hon säger att personer som inte får använda våra äkta pengar, vilka de nu skulle va, men vill va med i vår ekonomi betyder väl bara att hon välkomnar svarta oärligt förvärvade pengar?

Nån som kan reda ut detta?

 

 

Förstår inte heller vitsen :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige kanske först med e-valuta:

http://www.di.se/play/nyheter/sverige-kan-bli-forst-med-e-valuta/

 

Det är ju roligt att vi ligger i framkant. Men jag förstår inte riktigt skillnaden med denna och den vi redan har, vi betalar ju allt elektroniskt på nätet redan, hyra, räkningar, flytta sparande, fonder, spel, program, saker, bilar, cyklar, mössor, ja vad tusan som helst, det är ju en lite annan grej med bitcoin för den funkar över hela världen men denna är ju bara en svensk e-valuta och det har vi redan, jag förstår inte riktigt, nån som kan förklara, när skulle det va bättre att använda e-valuta än reda fiktiva internet-riksbankspengar?

När hon säger att personer som inte får använda våra äkta pengar, vilka de nu skulle va, men vill va med i vår ekonomi betyder väl bara att hon välkomnar svarta oärligt förvärvade pengar?

Nån som kan reda ut detta?

Smart! Det är ett bra förslag. Pengar utan mellanhänder. I stället för att få lön eller annat insatt på bankkonto får man en virtuell plånbok som man kan betala från. Men det förutsätter ny ID-kontroll och nya system, särskilt för mottagaren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lönen insatt på ett konto eller en virtuell plånbok känns lite som samma sak? Jag måste säkert bevisa att jag är jag och pengarna finns när jag betalar nåt, är skillnaden att jag inte behöver bankens bankkort, får en annan dosa? Känns inte så stor skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lönen insatt på ett konto eller en virtuell plånbok känns lite som samma sak? Jag måste säkert bevisa att jag är jag och pengarna finns när jag betalar nåt, är skillnaden att jag inte behöver bankens bankkort, får en annan dosa? Känns inte så stor skillnad...

Du är din egen bank kan man säga. Se det som att du har kontanter i molnet som du kan skicka till vem du vill. Men visst krävs någon form av statlig ID-kontroll, som väl också blir elektronisk. Och redan där är det ju "ofritt" i bred mening, det kräver tillgång till utrustning och kompetens.

 

Man kanske får en egen sajt på Riksbanken, typ www.riksbank.se/Alix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer kontroll på de ekonomiska flödena är väl det som är skillnaden. För att nita skattesmitare och hindra pengatvätt kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

post-66896-0-70008600-1479317170_thumb.png

 

Fick inte ihop det här riktigt. Satt en stund och funderade på om jag var mer dum i huvudet än vanligt. Det visade sig vara så att jag fick scrolla upp lite. Då kom bilden som uppenbarligen hörde till frågan och jag fick åter någon slags förtroende för SvD's redaktion. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du är din egen bank kan man säga. Se det som att du har kontanter i molnet som du kan skicka till vem du vill. Men visst krävs någon form av statlig ID-kontroll, som väl också blir elektronisk. Och redan där är det ju "ofritt" i bred mening, det kräver tillgång till utrustning och kompetens.

 

Man kanske får en egen sajt på Riksbanken, typ www.riksbank.se/Alix

 

Den största skillnaden blir väl att man inte nödvändigtvis behöver ett konto hos en bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...