Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Som jag skrev det låg fem stycken långtradare utvikta som dragspel eller fällknivar på E4 här utanför, gissa hur lång tid E4 var avstängd för att bärga dem? Jag vet inte exakt men det var nog nästan ett dygn. Ett jävla plockepinn. :D

Själv åkte jag runt hela dan å kväll på vinterdäck i snö och is och sen slask utan några problem bara jag undvek E4.

 

Jag undviker att spela dragspel när det är halt ute. I alla fall på vägarna och inte i Polen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en mamma med barn som satt fast i bilkö i 14 timmar:

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.4513896-jennifer-fran-nykoping-satt-fast-i-bilen-med-emma-3-och-linnea-5-utan-mat-och-vatten-i-14-timmar

 

- Inte så mycket hennes fel, vad gör man, var felet är förtäljer inte historien, gäller att ha bensin så det räcker annars blir man själv orsak till stillestånd.

 

VA!? Ska folk hålla reda både på däck och bensin? Apokalypsen är här! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag undviker att spela dragspel när det är halt ute. I alla fall på vägarna och inte i Polen.

 

 

:D:D:D:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag undviker att spela dragspel när det är halt ute. I alla fall på vägarna och inte i Polen.

 

Nord eller sydpolen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23889514.ab

 

Ändå en liten bra sammanfattning av problemet för den som inte läser stockholmsmedia, det blir ju effekter, snöröjning viktigare än många tror. Eller så gör man som på Lofoten när det snöar, stannar hemma å väntar på mildväder. Kan man inte så kan man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23889514.ab

 

Ändå en liten bra sammanfattning av problemet för den som inte läser stockholmsmedia, det blir ju effekter, snöröjning viktigare än många tror. Eller så gör man som på Lofoten när det snöar, stannar hemma å väntar på mildväder. Kan man inte så kan man inte.

 

 

Tänk va du vet hur andra gör.

 

:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om radion slutar att varna folk för halka på vägarna, så skulle Bostadsförmedlingen få massor av lediga lägenheter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan undra hur många stockholmare som har färska vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup

 

post-113-0-42138500-1478796560_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa det är väl som övriga landet eller kanske t o m flera eftersom stockholmare kan tänkas köra kortare sträckor långsammare i bilköer så slits de inte lika mycket som för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tänk va du vet hur andra gör.

 

:D:D:D:D

 

Ja och vadå? Har faktiskt frågat de som bor där hur det går till där på vintern, så varför drygar du dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja och vadå? Har faktiskt frågat de som bor där hur det går till där på vintern, så varför drygar du dig?

 

 

Hela min släkt bor i Norrland så du tror inte jag vet hur dom gör när det VRÄKER ner snö.

:D:D:D:D

 

Nu var det där med Stockholms attityd igen,ni vet bäst,är bäst.

 

Den enda som drygar sig är du när nu ber folk som vet hur man beter sig i dåligt att vara tyst.

 

Jag har roligt och retar det dig så sluta läs eller kommentera. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kommer sådana mängder med snö, borde alla bussar stanna kvar i sina depåer, för de har inga vinterdäck.

Lastbilar har förmodligen inte heller vinterdäck, och borde stanna hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kommer sådana mängder med snö, borde alla bussar stanna kvar i sina depåer, för de har inga vinterdäck.

Lastbilar har förmodligen inte heller vinterdäck, och borde stanna hemma.

 

 

Helt rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kommer sådana mängder med snö, borde alla bussar stanna kvar i sina depåer, för de har inga vinterdäck.

...

Enligt Västtrafik har bussar åretruntdäck som ska funka för vintern också. De får inte ha dubbdäck. De är tydligen för tunga. Jag ringde och frågade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men utländska lastbilar kör på sommardäck.

Bussar som går på landet får ha dubbdäck, vi har några turer runt här som gör det på besvärligare skogsvägar.

 

 

Ser på teve att det föll 40 cm på ett dygn, det har aldrig fallit så mycket snö på så kort tid sen de började mätningen nån gång tidigt 1900-tal, klart de inte var dimensionerade för det, speciellt som de har infört nån feministisk snöröjning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hela min släkt bor i Norrland så du tror inte jag vet hur dom gör när det VRÄKER ner snö.

:D:D:D:D

 

Nu var det där med Stockholms attityd igen,ni vet bäst,är bäst.

 

Den enda som drygar sig är du när nu ber folk som vet hur man beter sig i dåligt att vara tyst.

 

Jag har roligt och retar det dig så sluta läs eller kommentera. :D

 

Det är ju för helvete du och din kompis norrlänningens attityd som vet bäst, är bäst, är du blind eller?? Det är ni som är dryga. Begrip nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men utländska lastbilar kör på sommardäck.

Bussar som går på landet får ha dubbdäck, vi har några turer runt här som gör det på besvärligare skogsvägar. ...

De lastbilarna begår lagbrott. Citat:

 

"Krav för tunga fordon

Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:

 

Tunga lastbilar

Tunga bussar

Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton

Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

 

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

 

Mönsterdjup för tunga fordon

Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon."

 

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi lägger denna diskussionen på is då ni är ute på det hala nu....

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju för helvete du och din kompis norrlänningens attityd som vet bäst, är bäst, är du blind eller?? Det är ni som är dryga. Begrip nån gång.

 

 

:D:D:D:D

 

Så du tror inte att jag vet att norrlänningar inte stannar inne och väntar på töväder bara för att det snöar. Det var bland det korkade jag läst.

Naturligtvis så vet norrlänningar bäst när det gäller vinterväglag och det beror på ERFARENHET men som vanligt vet stockholmarna bäst.

Som ett exempel hur många högfärdiga,dryga stockholmar tror du inte det är som åker till fjälls med sina stora SUV:ar med sommardäck och står som frågetecken när dom åkt fast eller av vägen.

"Döh jag har ju fyrhjulsdrift ju"

 

:D:D:D:D

 

Vänta ska ringa farsan och fråga om när han kan komma ut ur huset,när han tror blidvädret kommer.

 

:D:D:D:D

 

Fortsätt,snälla,jag har alldeles för kul och vill inte att det ska ta slut med dumheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

:D:D:D:D

 

Så du tror inte att jag vet att norrlänningar inte stannar inne och väntar på töväder bara för att det snöar. Det var bland det korkade jag läst.

Naturligtvis så vet norrlänningar bäst när det gäller vinterväglag och det beror på ERFARENHET men som vanligt vet stockholmarna bäst.

Som ett exempel hur många högfärdiga,dryga stockholmar tror du inte det är som åker till fjälls med sina stora SUV:ar med sommardäck och står som frågetecken när dom åkt fast eller av vägen.

"Döh jag har ju fyrhjulsdrift ju"

 

 

Det har jag inte skrivit nån stans. Det gällde de på Lofoten skrev jag ju. Ta tillbaka det.

 

Naturligtvis vet norrlänningar vad som är bäst för dem jag har inte skrivit nåt annat men de vet då fan inte hur det är att snöröja en miljonstad som inte annars har så mycket snö, de har ett system uppbyggt för andra nivåer. Nån mallig norrlänning som vet hur man kör en bil på fint perfekt snöunderlag han kan bara tala för sina förhållanden inte för helt andra som han inte har någon aning om. Här nere är det mycket mycket trafik i många filer med bilar å långtradare, många från sydeuropa, å bussar med kanske inte ens en meter emellan å allt rullar fram runt nollan och mycket snö (nu då) å slask och is, nåt helt annat än Norrlands perfekta vintervägar.

 

Tja idioter finns det överallt, men att stockhlomarna inte har samma erfarenhet av norrländska förhållanden är väl rätt självklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att stockhlomarna inte har samma erfarenhet av norrländska förhållanden är väl rätt självklart?

 

 

Exakt så varför du då argumenterar emot vad han säger är inte logiskt.

Utan då är cirkeln sluten för det handlar om attityd. Mic drop :D

 

Lämnar detta efter Mattems uppmaning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med Alix går det att diskutera alla fall...

Tror du de där reglerna gäller utländska fordon?

Ja, det gör de. Problemet är att de får köra med sommardäck så länge det inte råder vinterväglag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör de. Problemet är att de får köra med sommardäck så länge det inte råder vinterväglag.

 

Och att släpen är undantagna?

 

Kan vi inte införa samma idiotregler som för drönare, att hemlandets regler gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...