Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Doping är ingenting som kan avgöras genom okulärbesiktning. Möjligen att det kan misstänkas om man följer en person väldigt nära och ser väldigt stora förändringar över tid och har kunskapen att tolka dessa korrekt i förhållande till person, träning mm.

 

Det finns väldigt många dopingklassade substanser man kanske inte kunde tro var dopingklassade. Så det är lätt att få felaktiga idéer när man läser om doping utan att veta vad det är för substanser det handlar om, samt deras verkningsmekanismer. Utöver det så har inte alla idrotter exakt samma lista över förbjudna substanser.

 

http://list.wada-ama.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skrev att det kan "avgöras" genom "okulärbesiktning"? Den enskilde idrottaren går självklart fri om vetenskapligt beprövade testmetoder inte ger några precisa utslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

...jag har många gånger tänkt tanken att "det finns inte en chans att de kan se ut så där genom vanlig träning".

Du menade förstås inte idrottarna...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menade förstås inte idrottarna...?

Jo, självklart. Och det indikerar även de läckta provresultaten. Och yttre tecken finns, men självklart kan inget "avgöras" via "okulärbesiktning", jag har inte skrivit det. Du gör en halmgubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jo, självklart. Och det indikerar även de läckta provresultaten. Och yttre tecken finns, men självklart kan inget "avgöras" via "okulärbesiktning", jag har inte skrivit det. Du gör en halmgubbe.

 

Det var inte min mening att göra en halmgubbe, och ärligt talat ser jag inte riktigt hur jag gjorde det eftersom jag lät bli att rikta mig direkt till dig. Jag menade faktiskt i största allmänhet eftersom min erfarenhet är att det ofta i sådana här diskussioner ventileras idéer baserat på vad folk anser är synliga tecken. Jag kanske borde skrivit att doping inte är något som bör misstänkas efter okulärbesiktning hemma från tv soffan?

 

Jag vill förtydliga att följande endast är skrivet som ett allmänt svar på ditt inlägg, en fortsättning på diskussionen, och inte ska läsas som ett påstående om vad du skrivit.

 

Självklart finns det biverkningar av vissa typer av doping* som kan ses med blotta ögat, men få eller inga som endast kan bero på doping. Det är därför det är av vikt att man följer någon på väldigt nära håll under längre tid för att kunna tolka tecknen rätt, som jag skrev innan.

 

* Som jag tidigare skrev så är listan över dopingpreparat lång och de flesta ger inga synliga effekter alls. Förtydligandet tidigare handlade delvis om att belysa att doping är ett väldigt mycket bredare begrepp än anabola steroider.

 

Vad provresultaten egentligen säger vet vi väl ganska lite om och avslöjandet möts redan av en del frågor. Antalet avslöjanden om dopingskandaler är väl egentligen färre än antalet journalister som varit ute och cyklat då de tolkat uppgifter och data fel. Så vi får väl se...

 

http://www.svd.se/ljungqvist-om-uppgifterna-inte-nar-jag-varit-ansvarig/om/sport

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte min mening att göra en halmgubbe, och ärligt talat ser jag inte riktigt hur jag gjorde det eftersom jag lät bli att rikta mig direkt till dig. ...

Jaså, då missförstod jag, ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-39210600-1438716784_thumb.png

10 regler svenska bilister vägrar lära sig – Polisen: Hur svårt kan det vara? | Allt om bilar | Expressen

Känner ett par få som har svårigheter med samtliga där. Och en del som ia f har svårt för/skiter i ≈ hälften. :ThumbsDown:


Svårast av de 10 är väl eg högerreglen, men i motsatt situation. Även om det är högerregeln som gäller, brukar logiken hoppa in, så står man där och lämnar företräde till de som kommer på den större vägen. Har några såna vägar här ute med några såna korsningar, och där inte den korsande vägen ligger mitt för varandra. Man svänger ut vänster, och ≈ 50-100m längre bort forts den och man svänger av höger. Det går rätt bra med tung trafik på den något större vägen och jag skulle nog aldrig komma på tanken att inte se det som en “led” istf högerregeln. Då får folk hellre tuta på en ett par gånger, än att man blir garnityr till en lastbilsgrill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gif10regler.png

 

10 regler svenska bilister vägrar lära sig – Polisen: Hur svårt kan det vara? | Allt om bilar | Expressen

 

Känner ett par få som har svårigheter med samtliga där. Och en del som ia f har svårt för/skiter i ≈ hälften. :ThumbsDown:

 

 

Svårast av de 10 är väl eg högerreglen, men i motsatt situation. Även om det är högerregeln som gäller, brukar logiken hoppa in, så står man där och lämnar företräde till de som kommer på den större vägen. Har några såna vägar här ute med några såna korsningar, och där inte den korsande vägen ligger mitt för varandra. Man svänger ut vänster, och ≈ 50-100m längre bort forts den och man svänger av höger. Det går rätt bra med tung trafik på den något större vägen och jag skulle nog aldrig komma på tanken att inte se det som en “led” istf högerregeln. Då får folk hellre tuta på en ett par gånger, än att man blir garnityr till en lastbilsgrill.

2 & 6 är ju egentligen samma sak, blinka i korsning.

3 är dum eftersom man får använda dimljusen, som tydligen bländar, men inte i kombination med vad som helst.

4, vad avses, övergångsställe eller korsning? Bild och text synkar inte riktigt.

5, råkade igår ut för en idiot som ställde sig på bromsen när det blev gult och stannade med halva bilen på övergångsstället. Lite anpassning till verkligheten kan vara lämpligt.

7, vadå PUNKT? En förare har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana. (fritt efter Trafikförordningen kapitel 3, 21§)

9, varför blanda in handsfree? Problemet är att folk är upptagna av annat än körningen, antingen twitter eller engagerande samtal, med eller utan handsfree eller telefon.

 

Sedan verkar många trafikanter ganska dåliga på att följa kapitel 7, 3§ i tidigare nämnda förordning.

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kvinnor skulle föredra 25° på jobbet och män 22° p g a mindre produktion av kroppsvärme har jag svårt att tro på, kolla alla arbetsplatser så är det kvinnorna som uteslutande bär tunna urringade klänningar med bara ben å inga strumpor medans männen så gott som alltid har mycket mer material på kroppen, om man ser på hur det ser ut i verkligheten borde det ju va precis tvärtom, kvinnorna som producerar mer värme alt. inte behöver lika mycket värme. Det är nåt som inte stämmer:

 

http://www.va.se/nyheter/2015/08/04/darfor-fryser-kvinnor-mer-pa-kontoret/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hemma vill frun ha iskallt i sovrummet. Jag har ett polartäcke som inte räcker till ändå.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hemma vill frun ha iskallt i sovrummet. Jag har ett polartäcke som inte räcker till ändå.....

Men, hur många polare har du med dig då när du sover? :totaltgalen: :totaltgalen: :totaltgalen:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hemma vill frun ha iskallt i sovrummet. Jag har ett polartäcke som inte räcker till ändå.....

Jobbet och sovrummet … Du får ju skilja på nytta och nöje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju skilja på nytta och nöje.

Går det...? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladets förstasida idag:

post-11001-0-79444400-1438799017_thumb.png

Jag tror inte att någon testkört en självkörande moped i Sverige. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Bil" eller "moped" antyder "systemets" eller "statens" ansvar.

"Bilist" resp. "mopedist" antyder ett individuellt ansvar som ingen vill kännas vid. Så enkelt är det! ;)

Nej, men det är så enkelt att den som satte rubriken är kass på svenska. En moped smiter inte. Däremot en mopedist. Med eller utan moped......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Windows sågas för massiv datainsamling | SvD

“Nu rasar global kritik mot att Microsoft massinsamlar användarnas personliga data. I Sverige kan myndigheter få problem att använda systemet av integritetsskäl.”

 

Fast det ser jag som ngt bra. Äntligen kan Sverige börja fokusera på att gå över till OSS, både OS, systemlösningar och program. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Windows sågas för massiv datainsamling | SvD

 

“Nu rasar global kritik mot att Microsoft massinsamlar användarnas personliga data. I Sverige kan myndigheter få problem att använda systemet av integritetsskäl.”

 

Fast det ser jag som ngt bra. Äntligen kan Sverige börja fokusera på att gå över till OSS, både OS, systemlösningar och program. :yeahbaby:

Men detta håller väl Google på med redan? Apple vill väl göra det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta håller väl Google på med redan? Apple vill väl göra det också?

Jo, det gör dem. Men det är väl (kolossalt överdrvina) mängden data, och att både Google och Apple har i de flesta fall funktioner/möjligheter att man kan välja bort/välja själv vad man vill dela osv.

 

Sen har det ju varit mkt annat med ochkså av integritets skäl, såsom hur de tvingar på uppdateringar och anv datorn lite som en relästation för att pumpa ut det vidare i nätverket, inkl röjja nätverksuuppgifter osv. »»

 

Sen ytterligre en annan sak är att de vässat till secure boot som i princip gör att datorer med Win10 på inte går att installera andra system på sen, om de (systemen) inte är signerade av MS. Typ, dem monopolar användarens dator. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta håller väl Google på med redan? Apple vill väl göra det också?

Apple bör kunna göra det nu om de vill. Men när den så kallade intelligensen visades i senaste iOS berättades det ungefär att telefonen löser uppgifterna lokalt, ingen data mining samt att Apple inte vill veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...