Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Jag läser om en demonstration i Paris angående valjakten på Färöarna. Dylikt återkommer varje år. En fundering jag har är varför just denna jakt uppmärksammas så mycket. Det beräknas dödas 800 grindvalar varje år där. I Sverige dödar jägare 90000 älgar varje år, och 200000 rådjur. Är det jaktmetoden som ifrågasätts, för att den är intensiv och blodig, eller vad? Jag bara undrar, faktiskt. Som passiv åskådare kan jag tycka att jakten i Sverige då borde uppmärksammas ännu mer, för det är en på alla sätt betydligt blodigare historia. Fast den kanske känns naturlig för oss och den är så att säga inte lika medial?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser om en demonstration i Paris angående valjakten på Färöarna. Dylikt återkommer varje år. En fundering jag har är varför just denna jakt uppmärksammas så mycket. Det beräknas dödas 800 grindvalar varje år där. I Sverige dödar jägare 90000 älgar varje år, och 200000 rådjur. Är det jaktmetoden som ifrågasätts, för att den är intensiv och blodig, eller vad? Jag bara undrar, faktiskt. Som passiv åskådare kan jag tycka att jakten i Sverige då borde uppmärksammas ännu mer, för det är en på alla sätt betydligt blodigare historia. Fast den kanske känns naturlig för oss och den är så att säga inte lika medial?

Brukar inte valar vara utrotningshotade?

Annars kan jag tänka mig att det är svårt att döda en val på ett snabbt och smärtfritt sätt.

 

Demonstration i Frankrike, har de inte blockerat Champs-Élysées med en utbränd valfångstbåt så är det nog inte så allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser om en demonstration i Paris angående valjakten på Färöarna. Dylikt återkommer varje år. En fundering jag har är varför just denna jakt uppmärksammas så mycket. Det beräknas dödas 800 grindvalar varje år där. I Sverige dödar jägare 90000 älgar varje år, och 200000 rådjur. Är det jaktmetoden som ifrågasätts, för att den är intensiv och blodig, eller vad? Jag bara undrar, faktiskt. Som passiv åskådare kan jag tycka att jakten i Sverige då borde uppmärksammas ännu mer, för det är en på alla sätt betydligt blodigare historia. Fast den kanske känns naturlig för oss och den är så att säga inte lika medial?

Man har någorlunda koll på djurstammarna så man vet hur mycket man kan skjuta av. Sen kommer det ju inte jägare från japan, spanien, island, norge mfl och tycker att älgarna tillhör dem.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Demonstration i Frankrike, har de inte blockerat Champs-Élysées med en utbränd valfångstbåt så är det nog inte så allvarligt.

Franska bönder håller inte på med valjakt. Hade de gjort det skulle ni fått sett på grejjor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte valar vara utrotningshotade?

Annars kan jag tänka mig att det är svårt att döda en val på ett snabbt och smärtfritt sätt. ...

De jagar mest grindval, den här arten, närmare bestämt (egentligen är det en delfin). Den är inte utrotningshotad. Markerad "least concern" av IUCN, till och med. Jag vet inte hur det går till att döda valarna, men det är väl sällan utan plågor med jakt oavsett metod. Av de 90000 älgarna lär rätt många dö en plågsam död genom bukskott och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jagar mest grindval, den här arten, närmare bestämt (egentligen är det en delfin). Den är inte utrotningshotad. Markerad "least concern" av IUCN, till och med. Jag vet inte hur det går till att döda valarna, men det är väl sällan utan plågor med jakt oavsett metod. Av de 90000 älgarna lär rätt många dö en plågsam död genom bukskott och liknande.

Tänkte att det är lättare att träffa ett djur på land med ett dödande skott och lättare att döda mindre djur snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det är lättare att träffa ett djur på land med ett dödande skott och lättare att döda mindre djur snabbt.

Jag tror inte att det är någon kvalitativ skillnad i praktiken, eftersom antalet älgar är så mycket större. Snarare får betydligt fler älgar lida i absoluta tal, om än inte i relativa tal. Men det kanske är underordnat, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att norrmännen skjuter med spetsar med sprängladdning, så det dödar enl den norrmannen jag prata med ungefär som en kula dödar en älg mena han alla fall. Och de får inte skjuta på för stort avstånd heller, m a o rätt likt vår älgjakt. Fast det är svårare att hitta en val i havet och lyckas följa efter den så det är mer sport s a s att jaga val än att sitta och få älgen driven mot jägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att norrmännen skjuter med spetsar med sprängladdning, så det dödar enl den norrmannen jag prata med ungefär som en kula dödar en älg mena han alla fall. Och de får inte skjuta på för stort avstånd heller, m a o rätt likt vår älgjakt. Fast det är svårare att hitta en val i havet och lyckas följa efter den så det är mer sport s a s att jaga val än att sitta och få älgen driven mot jägaren.

Visserligen en partsinlaga om skadskjutningar, fast ändå med källhänvisningar. Men man behöver ju inte vara kärnfysiker för att räkna ut att direktörer och gamla gubbar knappast träffar viltet särskilt bra. Sett ur det perspektivet verkar grindvalsjakten vara en ytterst kompetent och genuin historia. Dock ogillar jag att djur lider vid all form av jakt. Och mycken jakt är onödig. Men jag är inte emot jakt. Jaga själv skulle jag dock aldrig göra. Jag behöver inte maten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Generellt tycker jag att all kritik mot jakt som syftar till att få föda är dubbelmoral om kritiken kommer från någon som äter kött från Ica, lunchrestaurangen och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det stora steget mot tredje världskriget? Ryssland strider på mark med Assad i Syrien

 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-marktrupper-uppges-strida-i-syrien/

Nej, det är det inte. Jag har tyckt länge att någon borde hjälpa Assad. Tack, Putin! Visst, det är en auktoritär regim som egentligen omöjligt kan stödjas, men resultatet av att försöka störta den blev sju resor värre. Flyktingkatastrof av enorm magnitud. Såg senast idag ett foto från ett flyktingläger i Jordanien. Den bilden kan ses som en illustrativ motvikt till hur vissa anser att vi inte klarar av att ta emot flyktingar i Sverige.

 

ap10thingstoseemideastjordanuskerry10344

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det inte. Jag har tyckt länge att någon borde hjälpa Assad. Tack, Putin! Visst, det är en auktoritär regim som egentligen omöjligt kan stödjas, men resultatet av att försöka störta den blev sju resor värre. Flyktingkatastrof av enorm magnitud. Såg senast idag ett foto från ett flyktingläger i Jordanien. Den bilden kan ses som en illustrativ motvikt till hur vissa anser att vi inte klarar av att ta emot flyktingar i Sverige.

 

ap10thingstoseemideastjordanuskerry10344

:tappahakan::tappahakan::tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

965@70.jpg

 

Aylan, 3 år, på flykt från Syrien, drunknade och spolades i land på en turkisk strand.

http://www.expressen.se/nyheter/europa-raddade-inte-aylan-3/

Jag blir matad med den bilden vart jag än går just nu. Här, tidningarna, Facebook.

 

Det vänder sig lite i magen varje gång, och jag har ändå sett mer död och elände i verkligheten än många andra. Kanske är det för att detta inte bara är en liten pojke utan en symbol för något som hänt länge, som händer just nu och som kommer hända imorgon igen.

 

Jag undrar hur mycket skillnad det gör att trycka upp sådant här i ansiktet på folk. Men visst, bara chansen att det kan hjälpa är värt det. Själv ger jag pengar till Läkare Utan Gränser, Röda Korset med fler varje månad. Inte alltid samma varje månad, jag har gjort det länge men möjligheterna är lite bättre nu än när jag levde på studielån. Det känns i sammanhanget futtigt att ge pengar, men jag vet inte vad annat jag kan göra. Mer än att bråka med vartenda dumskalle som inte tycker att vi har råd att ta emot flyktingarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I efterhand kan man konstatera att bilder, stilla som rörliga, blir ikoniska, flyttar opinioner och därmed politiker. Bilden på Aylan kan bli en sådan bild. Som journalist har man en särskild pressetisk regel: "Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt." Denna regel används tyvärr alltför ofta ur en negativ synvinkel. Särskilt sedan Photoshop kom har den sidan förstärkts. Bilden på Aylan är dock ett exempel på när denna pressetiska regel används ur en positiv synvinkel: alltså hur en bild för en gång skull kan säga mer än tusen ord, eller, snarare, nå in i hjärtat på folk som vanligtvis mest engagerar sig i vad de ska köpa till fredagsmyset. Då är bildjournalistisken som den ska och borde vara. Den skildrar sakligt verkligheten, men på ett utstuderat och skickligt sätt, vilket får folk att reagera, vilket får politiker att agera. En del reaktioner tyder på det sistnämnda. Hoppas kan man i alla fall alltid.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir matad med den bilden vart jag än går just nu. Här, tidningarna, Facebook.

 

Det vänder sig lite i magen varje gång, och jag har ändå sett mer död och elände i verkligheten än många andra. Kanske är det för att detta inte bara är en liten pojke utan en symbol för något som hänt länge, som händer just nu och som kommer hända imorgon igen.

 

Jag undrar hur mycket skillnad det gör att trycka upp sådant här i ansiktet på folk. Men visst, bara chansen att det kan hjälpa är värt det. Själv ger jag pengar till Läkare Utan Gränser, Röda Korset med fler varje månad. Inte alltid samma varje månad, jag har gjort det länge men möjligheterna är lite bättre nu än när jag levde på studielån. Det känns i sammanhanget futtigt att ge pengar, men jag vet inte vad annat jag kan göra. Mer än att bråka med vartenda dumskalle som inte tycker att vi har råd att ta emot flyktingarna.

Egentligen är det här problemet ganska enkelt att lösa. Det är billigare att flyga norrut över Medelhavet än att åka smuggelbåt. Ändå väljer många smuggelbåt. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns i sammanhanget futtigt att ge pengar, men jag vet inte vad annat jag kan göra. Mer än att bråka med vartenda dumskalle som inte tycker att vi har råd att ta emot flyktingarna.

Den inställningen hedrar dig. Men om 10 miljoner människor ( typ sveriges befolkning ) ger en hundring i månaden så blir det storverk. Det blir 12 miljarder på ett år. Det räcker till några människor i nöd i alla fall. Det svåra är att våga tro att det lilla jag gör är meningsfullt. Nu tror ju jag att du redan förstår detta. Men jag kan inte låta bli att nämna det som en bekräftelse....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det här problemet ganska enkelt att lösa. Det är billigare att flyga norrut över Medelhavet än att åka smuggelbåt. Ändå väljer många smuggelbåt. Varför?

Förmodligen för att det skulle krävas visum för att få gå ombord på planet. Visum som de naturligtvis inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen för att det skulle krävas visum för att få gå ombord på planet. Visum som de naturligtvis inte har.

Just det. Baserat på någon relativt lättändrad regel. Men istället för att ändra reglerna så skickar man ner diverse marina enheter som får samla upp flyktingarna efter bästa förmåga.

Flyktingarnas pengar hamnar hos flyktingsmugglare istället för att följa med till Europa, bortsett från priset för flygbiljett.

Jag har svårt att se smugglarna som några skurkar i den här röran.

Det bästa sättet att hindra människor från att drunkna är att se till att de inte sätter sig i båtarna

Alltså tredubblar man operation Triton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se smugglarna som några skurkar i den här röran.

 

Packar in folk som sardiner i så kallade båtar som inte är sjödugliga bara för snöd vinnings skull.

De skiter i hur många som dör, de har ju redan fått betalt.

Jodå, det är skurkar i ett nötskal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...