Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Fast jag måste erkänna att min motvilliga respekt och t o m beundran för denne märklige Alexis Tsipras växer för varje dag.

Tänk om det till sist blir han som lyckas reformera den egenartade och djupt korrupta grekiska byråkratin! Tanken svindlar.

Jo, jag spekulerade som bekant (?) i varför han accepterade ett sämre bud, men fann eventuellt svaret i IMF:s besked tidigare denna månad att de inte anser att Greklands läge är hållbart utan skuldavskrivningar. Det tar IMF givetvis med sig in i en ny förhandlingsrunda. Det låg inte på bordet innan dess... Jag tror att Tsipras är väl förtrogen med sin egen historia och tänker analogt för sitt eget land så som Churchill har sagt: "The late M. Venizelos observed that in all her wars England - he should have said Britain, of course - always wins one battle - the last."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
"Föraren var på väg norr ut när han krockade med en grävling, körde omkull och avled."

 

Inte för att jag är någon expert, men det känns inte som att grävlingarna försvinner ur ekvationen om man låter bli att köra motorcykel utanför allmän väg. Jag skulle nog till och med våga påstå att flertalet grävlingar huserar utanför allmän väg.

 

Vi kanske kan ändra till att det alltid är helt livsfarligt att köra motorcykel?

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Föraren var på väg norr ut när han krockade med en grävling, körde omkull och avled."

 

Inte för att jag är någon expert, men det känns inte som att grävlingarna försvinner ur ekvationen om man låter bli att köra motorcykel utanför allmän väg. Jag skulle nog till och med våga påstå att flertalet grävlingar huserar utanför allmän väg.

 

Vi kanske kan ändra till att det alltid är helt livsfarligt att köra motorcykel?

Jag tänkte närmast i jämförelse med motorcykelbana, en kontrollerad miljö. Även vad gäller vilt, antar jag. På sådana banor kan man ramla av och dö också, förstås, men det är ändå inte riktigt lika farligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=moAfIYmV4E4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag.

Undrar om skydd användes och hur fort det gick.

Skönt att höra att det inte var du. Ingen aning angående skydd eller hastighet. Hoppas du att man överlever grävlingar med bra skydd i relativt låg hastighet, månne? Det kanske man gör. Man får väl ta grisen i säcken och chansa, om uttrycket tillåts. Jag har kört på och dödat två eller tre grävlingar med bil. Då skadade jag mig självklart (?) inte, men en av gångerna trampade jag på bromsen så hårt att bromsvarningslampan tändes på instrumentbrädan... Jag kör inte bil, helst, heller, numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Kom att tänka på ett avsnitt i boken A short history of nearly everything av Bill Bryson. Längesedan jag läste den men jag kommer väl ihåg just den här delen, så jag letade upp det i boken vilket gick fortare än jag trott.

 

Lite slarvigt saxat och fotograferat, men läsbart.

 

Samma sida ihopsvetsad.

 

post-66896-0-29958700-1437936978_thumb.jpg

 

Och vidare på samma tema...

 

post-66896-0-03801200-1437936994_thumb.jpg

 

Jag önskar att jag kunde säga att jag trodde att vi kommit längre sedan sekelskiftet och tidigare, men man blir allt för ofta påmind om att så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Där ser man. Tänkte jag inte ens på. Omkring sidan 595 tror jag att det var om man vill läsa mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Något att tänka på här på forumet. För mig själv så väl som alla andra.

 

http://www.dt.se/ohederliga-debattekniker-kortsluter-debatt

 

I längden blir det trist när en diskussion bara handlar om att hitta minsta lucka i motståndarens argument och sparka så fort man får chansen.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det inte var du. Ingen aning angående skydd eller hastighet. Hoppas du att man överlever grävlingar med bra skydd i relativt låg hastighet, månne? Det kanske man gör. Man får väl ta grisen i säcken och chansa, om uttrycket tillåts. Jag har kört på och dödat två eller tre grävlingar med bil. Då skadade jag mig självklart (?) inte, men en av gångerna trampade jag på bromsen så hårt att bromsvarningslampan tändes på instrumentbrädan... Jag kör inte bil, helst, heller, numera.

Problemet med grävlingar är att det som kör på dem går sönder, inte grävlingen. Jag vet en grävling som blev påkörd av bil två gånger på 90-väg, efter andra försöket verkade den förlamad i bakkroppen, men den försökte flytta sig.

 

Har man MC-skydd på sig och glider så är det ingen fara, så länge man inte glider in i ett träd med särade ben ungefär, kläderna klarar det, men jag gissar att man kan flyga över styret om man har riktig otur vid grävlingskrock. Landar man med huvudet först så är det nog slutkört, även för kommande säsonger. Studsar MCn bara till eller lättar så kan man nog klara sig med diverse benbrott, beroende på hur och i vilken ordning, förare och MC landar.

Jag läste först länken som .../killing-celine-dion/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på här på forumet. För mig själv så väl som alla andra.

 

http://www.dt.se/ohederliga-debattekniker-kortsluter-debatt

 

I längden blir det trist när en diskussion bara handlar om att hitta minsta lucka i motståndarens argument och sparka så fort man får chansen.

Inget konstigt egentligen. Dagens diskussioner handlar sällan om att finna sanningen, men ganska ofta om att marknadsföra sig själv, något som inte alls har med vetenskapsteori att göra. Då kan det underlätta om man själv får bestämma spelreglerna.

Man bör också skilja på argumentation och retorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Inget konstigt egentligen. Dagens diskussioner handlar sällan om att finna sanningen, men ganska ofta om att marknadsföra sig själv, något som inte alls har med vetenskapsteori att göra. Då kan det underlätta om man själv får bestämma spelreglerna.

Man bör också skilja på argumentation och retorik.

Ja så är det väl.

 

Jag tycker mig ofta höra (i media, krönikor, bloggar etc.) att det är viktigt att problematisera och diskutera. Att debatten i sig är viktig.

 

Allt oftare kommer jag på mig med att känna att nej, det är den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nya tider, nu är det inte tryggast att sitta i bilen när det åskar, som det var förr:

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bara-lagtryck-i-sikte/

Frågan är vart det är tryggast att sitta?

 

Bilen är ju inte bäst av allt. Men är man ute funkar den bättre än mycket annat, jag antar att det var så rekommendationen kom till. Ställ er inte under ett träd, gå och sätt er i bilen istället. Tror dock att man då tänkte sig att bilen skulle vara stilla.

 

Men med tekniken kommer oväntade specialeffekter, när allt är kopplat till elsystemet.

 

På tal om det så ska airbagen ha blivit väldigt misstolkad på sina håll när den var ett nytt påhitt. Den ansågs farlig då frakturerna i samband med bilolyckor ökade kraftigt. Det man missade var att de där frakturerna i många fall hade varit lika med några till plus döden om det inte varit för airbagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tider, nu är det inte tryggast att sitta i bilen när det åskar, som det var förr:

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bara-lagtryck-i-sikte/

Som Ollie är inne på: Var skulle det vara tryggast att sitta, menar du?

 

Välj på att bli träffad av blixten eller bli träffad av en luftkudde. Jag väljer luftkudden alla dar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det så ska airbagen ha blivit väldigt misstolkad på sina håll när den var ett nytt påhitt. Den ansågs farlig då frakturerna i samband med bilolyckor ökade kraftigt. Det man missade var att de där frakturerna i många fall hade varit lika med några till plus döden om det inte varit för airbagen.

När bilbältena kom så var de ju livsfarliga. "Tänk om man kör ner i vattnet, då skulle man ju drunkna för man sitter fast i bältet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på här på forumet. För mig själv så väl som alla andra.

 

http://www.dt.se/ohederliga-debattekniker-kortsluter-debatt

 

I längden blir det trist när en diskussion bara handlar om att hitta minsta lucka i motståndarens argument och sparka så fort man får chansen.

+2 !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Ollie är inne på: Var skulle det vara tryggast att sitta, menar du?

 

Välj på att bli träffad av blixten eller bli träffad av en luftkudde. Jag väljer luftkudden alla dar i veckan.

 

Nu förstår jag inte alls, jag menar vadå? Jag visade bara en artikel där det framgår att en krockkudde kan och har utlösts av blixten, därmed är inte bilen så säker att sitta i när det åskar som det var förr, förr gick folk t o m ut från hus å lägenhet å satte sig i bilen för det var sånt snack om att det skulle va så säkert där. Kan de sluta med det nu. Var de ska gå struntar väl jag i, men säkrast är nog stanna inomhus, å inte duscha eller diska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Nu förstår jag inte alls, jag menar vadå? Jag visade bara en artikel där det framgår att en krockkudde kan och har utlösts av blixten, därmed är inte bilen så säker att sitta i när det åskar som det var förr, förr gick folk t o m ut från hus å lägenhet å satte sig i bilen för det var sånt snack om att det skulle va så säkert där. Kan de sluta med det nu. Var de ska gå struntar väl jag i, men säkrast är nog stanna inomhus, å inte duscha eller diska.

Jag fattar vad du menade, det var bara en allmän fråga för man kan ju undra vad alternativen är. Att folk gic ut från huset och satte sig i bilarna beror nog mer på att de missförstått rådet, tror jag iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog vill jag sitta i en Faradays bur, dvs bil, om det kommer ett uppkäftigt åskväder och jag är på dåligt ställe. Här där jag bor i skuggan av ett berg är chansen minimal att få en blixt i skorsten. Men där vi hade släktgården var det som om alla åskväder siktade på vårt hus och det var ganska flackt landskap. På den gamla goda tiden med eltråd i stolpe, innan det blev markkabel, hann blixten skrämma vettet ur mig många gånger. Ut till bilen, var härskriet ett stort antal gånger.

...

Det plingade i diskstället när blixten tittade ut där genom ett väggutag. Lock till elinstallationer kunde ligga fem meter bort och en svedd tapet och svedda gardiner var inte ovanligt. Att den kåken inte brann ner..... Blixten tog stora rönnen. Många gånger såg man ett fyrverkeri som av ett paparazziuppbåd upp i trappen där elcentralen satt och trasiga proppar var legio.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släktgården kanske hade fläder som skyddade mot brand? ;)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...