Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

15 timmar sedan, Pocahontas säger:

Jaja, öppna upp så blir det mindre dumskallar i USA

Småväxta? :fane: 

 

Om det vore så att viruset bara drabbade dumskallar, så skulle jag hålla med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får väl skära bort dem då :whistling:

Skärmavbild 2020-04-23 kl. 18.03.20.jpg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det heter ju mancold på engelska.

Tänker du på året första utomhusbad i långgrunt vatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tänker du på året första utomhusbad i långgrunt vatten?

Jag tänkte kanske på mangold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som inte kommer från Donald Trump är Fake news ?

 

Skärmavbild 2020-04-24 kl. 09.15.32.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-04-24 på 09:16, Pocahontas säger:

Allt som inte kommer från Donald Trump är Fake news ?

 

Skärmavbild 2020-04-24 kl. 09.15.32.jpg

Hur var det nu med källkritiken? Föreslog han att man skulle spruta in desinfektionsmedel eller föreslog han att man skulle undersöka om det skulle kunna fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hur var det nu med källkritiken? Föreslog han att man skulle spruta in desinfektionsmedel eller föreslog han att man skulle undersöka om det skulle kunna fungera?

Om man ser till Trump som individ givet hans position och ansvar, vad spelar det för roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Om man ser till Trump som individ givet hans position och ansvar, vad spelar det för roll?

Att tidningar sprider lögner spelar stor roll och att det finns folk som glatt sprider lögnerna vidare gör inte saken bättre. Se Journalistförbundets publicitetsregler, särskilt regel 2 och 3. Det där vet du.

Givetvis måste man kunna nämna idéer som vid en första anblick förefaller tokiga. Att Trump är en idiot påverkar inte det. Men antagligen hade det varit bättre om han hade sagt det vid ett annat tillfälle. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att tidningar sprider lögner spelar stor roll och att det finns folk som glatt sprider lögnerna vidare gör inte saken bättre. Se Journalistförbundets publicitetsregler, särskilt regel 2 och 3. Det där vet du.

Givetvis måste man kunna nämna idéer som vid en första anblick förefaller tokiga. Att Trump är en idiot påverkar inte det. Men antagligen hade det varit bättre om han hade sagt det vid ett annat tillfälle. 

Men Poca postade en dump från en tidning (vars rubriker verkar ha täckning i artikeltexten). Och det han skrev rörde fake news (vilket verkar överensstämma med Trumps uttalande). Det du själv tog upp (antagligen hämtat ur den del av dumpen som Poca inte berörde i sitt inlägg) verkar inte relevant i det sammanhanget. Men det var det jag svarade på. Och där anser jag att politiker som ikläder framträdande ämbeten har ett helt annat ansvar än gemene man. De kan inte haspla ur sig vad som helst. Helt enkelt därför att den auktoritet de åtnjuter vilseleder folk. Yttrandefrihet under ansvar gäller oss alla. Men vem skulle bry sig om vad du och jag tycker om desinfektionsmedels verkan på covid-19?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Men Poca postade en dump från en tidning (vars rubriker verkar ha täckning i artikeltexten). Och det han skrev rörde fake news (vilket verkar överensstämma med Trumps uttalande). Det du själv tog upp (antagligen hämtat ur den del av dumpen som Poca inte berörde i sitt inlägg) verkar inte relevant i det sammanhanget. Men det var det jag svarade på. Och där anser jag att politiker som ikläder framträdande ämbeten har ett helt annat ansvar än gemene man. De kan inte haspla ur sig vad som helst. Helt enkelt därför att den auktoritet de åtnjuter vilseleder folk. Yttrandefrihet under ansvar gäller oss alla. Men vem skulle bry sig om vad du och jag tycker om desinfektionsmedels verkan på covid-19?

Jag har inte sett hela artikeln, bara bilden som Poca postade. I ett ögonblick av bristande källkritik antog jag att det var en sorts tidningsrubrik. Men om rubriken har stöd i artikeltexten så bryter den mot regel 1 av de tidigare nämnda reglerna eftersom det inte handlar om korrekt nyhetsförmedling. Donald hade nog kallat det hela fake news och jag hade inte protesterat.

Det Poca skrev kan förvisso vara avsett att tolkas bokstavligt, men jag anar viss ironi.

Givetvis bör offentliga personer vara mer försiktiga än andra när de uttalar sig, frasen "förinta Iran" betyder något helt annat om DJT säger det än om jag säger det.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Amfibie kunde förr i tiden betyda hybrid:

 

”... varelse, som är af en dubbel l. växlande natur l. på en gång tillhör två olika områden l. sferer: mellanting, sammansättning, blandning, hybrid, hybriditet.” /SAOB, 1898.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I England och Wales verkar "domestic abuse" ha ökat under deras mer eller  mindre inlåsta månad.

Innan deras "lockdown" dödades i genomsnitt två kvinnor veckan av en nuvarande eller tidigare partner. Ett forskningsprojekt beräknar nu att 14 kvinnor och två barn dödades av "domestic abuse" under de tre första veckorna med "lockdown".

Tre minuter in i programmet: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000hmm8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I England och Wales verkar "domestic abuse" ha ökat under deras mer eller  mindre inlåsta månad.

Innan deras "lockdown" dödades i genomsnitt två kvinnor veckan av en nuvarande eller tidigare partner. Ett forskningsprojekt beräknar nu att 14 kvinnor och två barn dödades av "domestic abuse" under de tre första veckorna med "lockdown".

Tre minuter in i programmet: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000hmm8

Tragiskt. Folkhälsa är så mycket mer än covid-19. Ändå hör jag även på min innergård att allt borde stängas ned. Men det är förstås mycket enklare att bekämpa en så tydlig fiende som covid-19 än att ta in allt det som är komplicerat med folkhälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Med färre flygbolag och sämre konkurrens är det också sannolikt att biljettpriserna ökar. I klimatkrisens spår vill många se ett minskat flygresande. Den trenden kan nu få en ofrivillig knuff av en pandemi ingen kunde förutse.”

 

Det är svårt att beklaga. Dock kunde pandemin förutses, om än inte i tiden.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flygbranschen-ritas-om-i-grunden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Dock kunde pandemin förutses, om än inte i tiden.

Under många år har jag hört kommentaren från "visa" män som lyft blicken mot himlen och strukit sig tankfullt under näsan att "det måste komma en farsot snart. Det har alltid kommit en när det varit för mycket folk på jorden."

...

Visst fnös jag och flinade i smyg åt dessa självpåtagna profeter. Men de fick rätt..... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Visst fnös jag och flinade i smyg åt dessa självpåtagna profeter. Men de fick rätt..... :(

Det var ju inte särskilt svårt att få rätt på den förutsägelsen. Det beror ju bara på hur man tänjer begreppet "snart".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

Under många år har jag hört kommentaren från "visa" män som lyft blicken mot himlen och strukit sig tankfullt under näsan att "det måste komma en farsot snart. Det har alltid kommit en när det varit för mycket folk på jorden."

...

Visst fnös jag och flinade i smyg åt dessa självpåtagna profeter. Men de fick rätt..... :(

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var ju inte särskilt svårt att få rätt på den förutsägelsen. Det beror ju bara på hur man tänjer begreppet "snart".

Jag tänker specifikt på Björn Olsen och andra epidemiologer och virologer som har varnat för ”de våta marknaderna” i Kina. Exempel. Det här kom inte som någon överraskning, det var en tidsfråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...