Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Det är ju så att naturen ställer rätt balansen när vi människor har påverkat den negativt. Det är en vetenskaplig naturlag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Det är ju så att naturen ställer rätt balansen när vi människor har påverkat den negativt. Det är en vetenskaplig naturlag. 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det var ju inte särskilt svårt att få rätt på den förutsägelsen. Det beror ju bara på hur man tänjer begreppet "snart".

Precis. Min kommentar var inte direkt vetenskaplig.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Axelman säger:

Nej.

Ok, jag tar tillbaka detta, men ser det som en hypotes då jorden alltid lyckats återställa sin balans efter katastrofer genom alla tider. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Det är ju så att naturen ställer rätt balansen när vi människor har påverkat den negativt. Det är en vetenskaplig naturlag. 

 

35 minuter sedan, Axelman säger:

Nej.

Jo.

 

Jag läste i boken "En kortfattad historik om nästan allting" av Bill Bryson att jorden återhämtar sig efter klimatkrisen på bara 50000 år. En mycket kort tidsperiod geologiskt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Vilken ”balans”? För drygt 65 miljoner år sedan fanns det dinosaurier... :hihihi:

Planetens, med allt vad det innebär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, iMarc säger:

Planetens, med allt vad det innebär. 

Allt är i ”balans”, ständigt, vad gäller evolutionen. Strikt talat är människan en produkt av evolutionen, och det hon gör ett resultat av denna. 

Man kan väl säga att begreppet balans eller harmoni inte är tillämpbart i sammanhanget. Det är en kamp för överlevnad, för de lämpligaste.

Man kan, vi kan, förstås föreställa sig och oss en värld utan människan. Den skulle vara bättre för alla och allt, utom människan.

Eller, kanske inte allt, covid-19-viruset skulle ha haft det motigt... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Allt är i ”balans”, ständigt, vad gäller evolutionen. Strikt talat är människan en produkt av evolutionen, och det hon gör ett resultat av denna. 

Man kan väl säga att begreppet balans eller harmoni inte är tillämpbart i sammanhanget. Det är en kamp för överlevnad, för de lämpligaste.

Man kan, vi kan, förstås föreställa sig och oss en värld utan människan. Den skulle vara bättre för alla och allt, utom människan.

Eller, kanske inte allt, covid-19-viruset skulle ha haft det motigt... :D 

Det är det jag menade i princip, oavsett scenario så återhämtar sig jorden, det enda som skulle förhindra detta är om vi atombombar sönder hela jordklotet i småbitar. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, iMarc säger:

Det är det jag menade i princip, oavsett scenario så återhämtar sig jorden, det enda som skulle förhindra detta är om vi atombombar sönder hela jordklotet i småbitar. 

Det hjälper nog inte, gravitationen skulle väl hålla samma småbitarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT sysslar med fat shaming (ett begrepp jag har lärt mig av mina barn som har full koll på vad som är politiskt inkorrekt):

 

”... ofta gravt överviktiga patienter ...”


Sådant har jag förstått att SVT måste redigera bort. Smällfeta människor är precis lika viktiga, hälsosamma och vackra som alla andra. De ska inte behöva höra eller läsa om vad de redan vet.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronapatienter-har-flyttats-mellan-regionerna-trots-okad-risk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Tjeckien ligger ju inte så jäkla långt bort. Men man får väl trösta sig med att det blir varmt och soligt.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experter-varsta-torkan-i-tjeckien-pa-500-ar

"Också i grannlandet Polen är läget svårt och myndigheterna där säger att vattentillgången motsvarar den i Egypten."

Eh.... menas det med att Polen är öken, eller deras enorma flod som genomkorsar landet? Något knäpp jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

"Också i grannlandet Polen är läget svårt och myndigheterna där säger att vattentillgången motsvarar den i Egypten."

Eh.... menas det med att Polen är öken, eller deras enorma flod som genomkorsar landet? Något knäpp jämförelse.

De har inte speciellt många sjöar i Polen. Sverige har tio gånger så många sjöar. Så om det inte regnar på länge kanske man kan säga att det blir som i Egypten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det hjälper nog inte, gravitationen skulle väl hålla samma småbitarna?

Nej inte om kärnan fattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Istället klankar han på etnisk svensk ungdom:

 

”Kanske beroende på att lönen är låg, kanske beroende på att statusen är låg, kanske beroende på att det är ett tufft jobb som därför inte lockar den bortskämda Snapchat-generationen där allt fler istället drömmer om att göra karriär som PT, Influencer eller YouTuber.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

"Också i grannlandet Polen är läget svårt och myndigheterna där säger att vattentillgången motsvarar den i Egypten."

Eh.... menas det med att Polen är öken, eller deras enorma flod som genomkorsar landet? Något knäpp jämförelse.

För att ha en så enorm flod (= ca sex Göta älv) är Egypten ganska öken. Dessutom är Nilen en vilande konflikt, Egypten är beroende av floden, men kontrollerar inte dess källa.

6 timmar sedan, iMarc säger:

Nej inte om kärnan fattas

Va? Om planetens nuvarande kärna försvinner så kommer något annat att funka som kärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

För att ha en så enorm flod (= ca sex Göta älv) är Egypten ganska öken. Dessutom är Nilen en vilande konflikt, Egypten är beroende av floden, men kontrollerar inte dess källa.

Va? Om planetens nuvarande kärna försvinner så kommer något annat att funka som kärna.

Om jorden blir sönderbombad till mängder av asteroider har jag väldigt svårt att tro att gravitationen i någon av dem skulle få ihop allt igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99179a32-3273-43c2-bb01-ece475f94fe0?fit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...