Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Axelman säger:

Vad är det där för typ av kommentar? Ska vi gulla med företag som tillverkar och säljer undermåliga produkter som ökar risken för allvarliga olyckor? Man tar sig för pannan. :tappahakan:

Byt ut orden som handlar om väg och väder mot något annat så kanske du fattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Tvärtom. Här har vi svarthalkan när man minst anar det.

Problemet är att dubbdäcken i södra Sverige kan vara dödligt sämre än dubbfria i alla andra väglag. Och de dominerar, för att ta till ett understatement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska lägga den här nyheten på minnet varje gång jag skakar på huvudet åt islams mindre smickrande uttryckssätt:

 

 

Spoiler

 

Virus stoppar korsfästelser i Filippinerna

Blodet brukar stänka och souvenirförsäljarna gör storvinster. Men i år sätter coronaviruset stopp för den smärtsamma traditionen att iscensätta Jesu korsfästelse på långfredagen i det i huvudsak katolska Filippinerna.

Kyrkan ogillar den extrema traditionen, som för djupt troende handlar om botgöring och om att få sina böner hörda, men den lockar samtidigt tusentals besökare till byarna kring San Fernando i Pampangaprovinsen. Men i år har lokala myndigheter bestämt sig för att ställa in evenemanget.

"Det är inte så att vi inte respekterar religiös övertygelse och traditioner, utan vi skyddar dem faktiskt från sjukdomen" skriver San Fernandos borgmästare Edwin Santiago i ett uttalande.

54-årige Ruben Enaje hade hoppats på att bli korsfäst för 34:e året i rad, eftersom han anser att han på så sätt sonar sina synder.

- Jag är besviken, säger Enaje, som ändå tänker bära ett träkors genom byn.

(TT)

SVT · Felicia Nordlund

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Jag ska lägga den här nyheten på minnet varje gång jag skakar på huvudet åt islams mindre smickrande uttryckssätt:

 

 

  Dölj innehåll

 

Virus stoppar korsfästelser i Filippinerna

Blodet brukar stänka och souvenirförsäljarna gör storvinster. Men i år sätter coronaviruset stopp för den smärtsamma traditionen att iscensätta Jesu korsfästelse på långfredagen i det i huvudsak katolska Filippinerna.

Kyrkan ogillar den extrema traditionen, som för djupt troende handlar om botgöring och om att få sina böner hörda, men den lockar samtidigt tusentals besökare till byarna kring San Fernando i Pampangaprovinsen. Men i år har lokala myndigheter bestämt sig för att ställa in evenemanget.

"Det är inte så att vi inte respekterar religiös övertygelse och traditioner, utan vi skyddar dem faktiskt från sjukdomen" skriver San Fernandos borgmästare Edwin Santiago i ett uttalande.

54-årige Ruben Enaje hade hoppats på att bli korsfäst för 34:e året i rad, eftersom han anser att han på så sätt sonar sina synder.

- Jag är besviken, säger Enaje, som ändå tänker bära ett träkors genom byn.

(TT)

SVT · Felicia Nordlund

 

 

Man kan ju tycka att Ruben borde ha insett att det är smidigare att sluta synda än att låta sig spikas upp på ett kors varje år.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Coronakrisen sätter ett hårt obekvämt finger på det mest ohållbara i vår samtid. Billiga fossila bränslen gör det lönsamt att transportera varor kors och tvärs över jordklotet. Leveranser sker just-in-time eftersom rullandet på vägarna är billigare än att hålla lager. Inte ens mat behöver vi producera på nära håll, tror vi, eftersom den alltid kan hämtas någon annanstans ifrån.

Och så det extrema resandet, som bäddar för blixtsnabb smittspridning, nära nog omöjlig att stoppa.

En liten knuff och alltihop svajar. Det är ett ömtåligt samhälle vi har byggt åt oss.”

 

Globalismen har fått sig en välbehövlig törn. Nu är köpfesten över. Miljön tackar oss.

 

https://www.bt.se/boras/karin-samuelsson-atminstone-en-viktig-sak-har-coronakrisen-redan-lart-oss/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Globalismen har fått sig en välbehövlig törn. Nu är köpfesten över. Miljön tackar oss.

Globalismen behöver en rejäl törn, inget snack om annat. Men köpfesten kommer att explodera när det blir fritt fram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Globalismen behöver en rejäl törn, inget snack om annat. Men köpfesten kommer att explodera när det blir fritt fram. 

Du missförstår mig. Jag menar på längre sikt. Det uppdämda behovet lär inte hejdas så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Då citerar jag mig eftersom det huvudsakliga innehållet inlägget gick dig förbi:

 

De tester jag sett nyligen har dubbfria nordiska vinterdäck av bästa sort, Continental, Michelin, Nokia nästan samma prestanda på is och snö som dubbade.

 

Så länge någon rivit upp isen med dubbdäck, ja. :) 

 

Men detta är redan draget i långbänk i dubbdäckstråden, så jag slutar här och nu.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

Så länge någon rivit upp isen med dubbdäck, ja. :) 

 

Men detta är redan draget i långbänk i dubbdäckstråden, så jag slutar här och nu.

Bevare oss för dubbdäckstråden! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Facebook

 

Känner mig träffad :whistling:

Klättrat upp på taket idag och demonterat min gamla TV-antenn, och hela masten med riktantennerna för 4G samt plockat väck parabolhelvetet. 

Var lite pyssel

 

 

Skärmavbild 2020-04-10 kl. 17.40.51.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pocahontas säger:

Från Facebook

 

Känner mig träffad :whistling:

Klättrat upp på taket idag och demonterat min gamla TV-antenn, och hela masten med riktantennerna för 4G samt plockat väck parabolhelvetet. 

Var lite pyssel

 

 

Skärmavbild 2020-04-10 kl. 17.40.51.jpg

Han glömde nämna att man inte ska koppla respirator utan CE-märkt visir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde idag att Sverige har beställt totalt 800 respiratorer under den här pandemin, de första borde levereras snart. En respirator kostar, på marknaden där miljardärer kan handla, tydligen runt en kvarts miljon, så det är en hel del pengar som rullar iväg just nu. Getinge räknar med att öka årsproduktionen från 10000 till 26000. Alltså en försäljningsökning på 4 miljarder, i "gatupris".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite på siffrorna från SCB: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/ och jämförde antalet döda under februari och mars i år med samma till förra året (i år fanns det en dag extra, 29 februari). 

Totalt antal döda:

2019: 14864

2020: 15362

Totalt antal döda, 80+:

2019: 8974

2020: 9446

Totalt antal döda , kvinnor 80+:

2019: 5176

2020: 5290

Totalt antal döda, män 80+:

2019: 3798

2020: 4156

Totalt antal döda, 65-:

2019: 1531

2020: 1532

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Totalt antal döda, 65-:

2019: 1531

2020: 1532

Ska det vara -65 (upp till 65)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Ska det vara -65 (upp till 65)?

Ja, ett minustecken. Alltså personer yngre än 65 år.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde ihop ett litet diagram över antal döda varje dag under årets första tre månader. 2019 är svart och 2020 är röd. Det avvikande värdet 2019, det som går nedanför diagrammet, är för den ej existerande dagen 29 februari.

20192020.thumb.png.f8bb60321a48471c314d800447ba79ec.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Pocahontas säger:

En till som har narcistska drag, skylla på S när man de själva styr i en stad som drabbats hårt. 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ebba-buschs-harda-s-kritik-om-corona-ministerns-svar/

Hon gör en Trump. Många verkar inte bry sig vad som är sant eller vettigt längre. Så hon vinner säkert idioter till väljare. Exempelvis sådana som hatar socialdemokrater över allt annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Hon gör en Trump. Många verkar inte bry sig vad som är sant eller vettigt längre. Så hon vinner säkert idioter till väljare. Exempelvis sådana som hatar socialdemokrater över allt annat.

2018 ska L ha fört fram i solitär att civilförsvaret borde byggas upp tillsammans med stärkt försvar. Ingen respons för de övriga partierna. Heja Lib!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alla partier har medvetet förstört vårt civilförsvar (och militära försvar och totalförsvar). Men det innebär inte att folk inte har protesterat! Och fått dumstrutar på huvudena i processen! Tyvärr skrattar man inte sist. Man gråter.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stefan-lofven-beredskapen-har-inte-varit-tillrackligt-bra

 

Man måste fråga sig varför? Jag tror att det beror på att politiker, fack och näringsliv såg stora möjligheter till kraftigt ökad materiell standard, fler arbetstillfällen och ökade vinster. Och andra kortsiktiga fördelar. Plus att det är obehagligt att tänka sig kriser och lidande, förstås.

 

Typiskt att man i den processen ignorerar farorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ja, alla partier har medvetet förstört vårt civilförsvar (och militära försvar och totalförsvar). Men det innebär inte att folk inte har protesterat! Och fått dumstrutar på huvudena i processen! Tyvärr skrattar man inte sist. Man gråter.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stefan-lofven-beredskapen-har-inte-varit-tillrackligt-bra

 

Man måste fråga sig varför? Jag tror att det beror på att politiker, fack och näringsliv såg stora möjligheter till kraftigt ökad materiell standard, fler arbetstillfällen och ökade vinster. Och andra kortsiktiga fördelar. Plus att det är obehagligt att tänka sig kriser och lidande, förstås.

 

Typiskt att man i den processen ignorerar farorna.

Sen är det dags att fråga sig vad nästa farsot kan innebära. Om jag fattar saken rätt är Covid 19 ändå RELATIVT mild mot vad den skulle kunna ha varit. Vad gör vi om det dyker upp en riktigt aggresiv typ om 10 år? Vilket beredskap ska finnas för allvarligare pandemier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Sen är det dags att fråga sig vad nästa farsot kan innebära. Om jag fattar saken rätt är Covid 19 ändå RELATIVT mild mot vad den skulle kunna ha varit. Vad gör vi om det dyker upp en riktigt aggresiv typ om 10 år? Vilket beredskap ska finnas för allvarligare pandemier?

Och vilka andra händelser än pandemier kan inträffa?

 

Det blir ju lite dumt om vi står med 25000 respiratorer och en halv miljard munskydd i ett bergrum och nästa katastrof handlar om anfallande gräshoppor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt märkligt initiativ, sakligt sett. Lämna över 1500 solskenshistorier för att bevisa vad? :fundersam:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/atoosa-startade-folkrorelse-vill-visa-manniskorna-bakom-siffrorna

 

Eller det kanske handlar om att vilja öppna gränsen igen? Vi kanske rentav ska flyga in 100000-tals? :mellow:

 

Jag tror, försiktigt uttryckt, att det tåget har gått för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Och vilka andra händelser än pandemier kan inträffa?

 

Det blir ju lite dumt om vi står med 25000 respiratorer och en halv miljard munskydd i ett bergrum och nästa katastrof handlar om anfallande gräshoppor.

Som jag skrev:

Sen är det dags att fråga sig vad nästa farsot kan innebära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...