Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Är det inte viktigare att det finns en fungerande räls än att lyxigare vagnar.

Finns det något samband? Varför inte vilja ha båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återför hela SJ till Staten !!

 

 

 

 

Är det inte viktigare att det finns en fungerande räls än att lyxigare vagnar.

Jag förmodar att du egentligen menar "hela gamla SJ" inklusive hela infrastrukturen. För det vore en välgärning.

 

Nu kan du inte ens köpa en biljett ifall det är olika bolag som står för olika delar av resan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag förmodar att du egentligen menar "hela gamla SJ" inklusive hela infrastrukturen. För det vore en välgärning.

 

Nu kan du inte ens köpa en biljett ifall det är olika bolag som står för olika delar av resan.

Ja, det menar jag.

Att en ägare svarar för allt, inkl förebyggande underhåll, verkar som det är ett okänt begrepp numera. Att lappa o laga är dyrt

På den tiden när jag jobbade som planeringsingengör på Göteborgs spårvägars bussektion, så var det förebyggande en grundbult i hela parken

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det menar jag.

Att en ägare svarar för allt, inkl förebyggande underhåll, verkar som det är ett okänt begrepp numera. Att lappa o laga är dyrt

Du menar det. Men inte Miljöpartiet. De vill att SJ får ensamrätt på att köra tåg i landet. Infrastrukturen – i form av bl.a. spår, växlar, signaler, perronger – verkar de inte bry sig om.

 

För mig är det största problemet att infrastrukturen inte håller ihop, inte att det finns olika operatörer som vill köra tåg.

 

Det talas mycket om Göteborg-Stockholm, att andra bolag nu slår sig in på en av SJ:s lönsammaste sträckor. Stackars SJ. Men uppenbarligen vill folk åka mycket tåg mellan rikets två största städer! När SJ inte har nog med resurser och/eller intresse att trafikera med tillräckligt hög kapacitet, så är det bara naturligt att en stor efterfrågan innebär en högre tillgång.

 

En av få positiva saker med en nationell tågoperatör som har ensamrätt, är att resenärer lättare kan hoppa mellan olika tåg om något skulle vara försenat eller inställt. Men den saken går att ordna redan idag om man bara vill – och fungerar delvis redan.

 

Så nej, inget monopol för SJ, tack. Däremot kan man se över hur infrastrukturen bäst tas om hand.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar det. Men inte Miljöpartiet. De vill att SJ får ensamrätt på att köra tåg i landet. Infrastrukturen – i form av bl.a. spår, växlar, signaler, perronger – verkar de inte bry sig om.

 

För mig är det största problemet att infrastrukturen inte håller ihop, inte att det finns olika operatörer som vill köra tåg.

 

Det talas mycket om Göteborg-Stockholm, att andra bolag nu slår sig in på en av SJ:s lönsammaste sträckor. Stackars SJ. Men uppenbarligen vill folk åka mycket tåg mellan rikets två största städer! När SJ inte har nog med resurser och/eller intresse att trafikera med tillräckligt hög kapacitet, så är det bara naturligt att en stor efterfrågan innebär en högre tillgång.

 

En av få positiva saker med en nationell tågoperatör som har ensamrätt, är att resenärer lättare kan hoppa mellan olika tåg om något skulle vara försenat eller inställt. Men den saken går att ordna redan idag om man bara vill – och fungerar delvis redan.

 

Så nej, inget monopol för SJ, tack. Däremot kan man se över hur infrastrukturen bäst tas om hand.

 

 

/ Kiwi

Du talar i egen sak, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du talar i egen sak, väl?

Tror jag inte. Som jag förstått saken jobbar kiwi med kollektivtrafik som finansieras med allmänna medel, och sådant får väl inte konkurrera med vanliga kommersiella företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte. Som jag förstått saken jobbar kiwi med kollektivtrafik som finansieras med allmänna medel, och sådant får väl inte konkurrera med vanliga kommersiella företag?

 

Ja, jag jobbar på ett företag som kör så kallad "upphandlad trafik", dvs kollektivtrafik som det offentliga (i det här fallet ett antal länstrafikbolag) finansierar. Eftersom det fortfarande inte finns något överskott på lokförare, så hade jag ganska säkert haft jobb även om det bara hade funnits ett bolag. Så jag är inte motståndare till ett SJ-monopol på tågtrafiken av den anledningen.

 

Jag beskriver bara hur jag ser det hela: Infrastrukturen håller inte ihop. Men det har ingenting att göra med att det finns olika bolag som kör på spåren, lika lite som underhållet av vägarna beror på att vi har olika bolag som kör bussar och lastbilar – eller hundratusentals privatbilister.

 

Ett SJ-monopol hade inte löst något med infrastrukturen, bara gjort det smidigare med biljetterna. Och den smidigheten hade vi kunnat ha ändå.

 

 

/ Kiwi

Redigerad av kiwi
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte. Som jag förstått saken jobbar kiwi med kollektivtrafik som finansieras med allmänna medel, och sådant får väl inte konkurrera med vanliga kommersiella företag?

 

 

 

Ja, jag jobbar på ett företag som kör så kallad "upphandlad trafik", dvs kollektivtrafik som det offentliga (i det här fallet ett antal länstrafikbolag) finansierar. Eftersom det fortfarande inte finns något överskott på lokförare, så hade jag ganska säkert haft jobb även om det bara hade funnits ett bolag. Så jag är inte motståndare till ett SJ-monopol på tågtrafiken av den anledningen.

 

Jag beskriver bara hur jag ser det hela: Infrastrukturen håller inte ihop. Men det har ingenting att göra med att det finns olika bolag som kör på spåren, lika lite som underhållet av vägarna beror på att vi har olika bolag som kör bussar och lastbilar – eller hundratusentals privatbilister.

 

Ett SJ-monopol hade inte löst något med infrastrukturen, bara gjort det smidigare med biljetterna. Och den smidigheten hade vi kunnat ha ändå.

 

 

/ Kiwi

:ThumbsUp: Bra, bra, jag kollar bara, alla kort på bordet.

 

För egen del ser jag enbart infrastrukturen som nödvändig för staten att sköta. Underhållet är alltför uppstyckat och fragmentiserat för att vara effektivt. Varje företag har sin egen byråkrati att finansiera, dessutom...

 

Ett kombinerat biljettsystem borde dock införas. Vi har ju som jämförelse ett gemensamt receptregister för alla apotek.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag åkte jag tåg..till Skövde.

 

Inte ofta jag far tåg dit upp, men nu var vädret eländigt, och jag skulle upp och fira mitt barnbarnsbarns 3-årsdag.

 

Köpte ett Regionenruntkort. gäller 24 timmar, himla smidigt.

 

Steg på i Kungsbacka, och bytte i Göteborg och tog stockholmståget. Inga problem...

Trevliga tågvärd, som påpeka att jag skulle bett om ett "aktiveringskvitto" till kortet när jag hade åkt Kungsbackapendeln..

-Men det kan du fixa när du kommer til Skövde, jag har ingen kortläsare här på tåget.

Sagt och gjort, vi fixa ett kvitto när vi steg av.

 

På eftermiddagen skulle vi fara hem, jag bad mitt barnbarn kolla när tåget från Stockholm kom.

Jo det kommer ett 17.30 eller vad han sa..minns exakt på minuten..

 

Så när vi kommer till stationen i Skövde kollar vi på tavlan, jo det var ett som kom in 17.23...till Alingsås och Göteborg..

Måste vara det sa jag till frugan, på spår 2.

 

Sagt och gjort, kommer ett tåg, vi stiger på och sätter oss, rullat en bit, så kommer det in en stöddig typ, iklädd, i mitt tycke, museidräkt..guldgaloner uniformsmössa, väst mm

-Några nypåstigna?

 

Några bänkrader framför oss sträcker en kvinna fram sitt kort.

Med hög röst säger tågvärden:

-Tror du att du kan åka 1:a klass med det kortet?

Sedan fortsatte han..är du inte läskunnig? minns inte alla ord, men han var mycket otrevlig nedvärderande och högljudd.

-Här får du inte sitta, utan gå till 2:a klassvagnen..

 

Nu har vi nog också fel kort, sa frugan...oroligt

 

Han kommer fram till oss och jag sträcker fram våra kort, med aktiveringskvittot.

-Kan du inte heller läsa? Detta är ett PRIVAT TÅG, ditt kort gäller inte här!!!

-Vadå undrar jag, är det ditt tåg?

 

-Detta är BLÅ TÅGET, kunde du inte läsa det? fortsatte han..

-Blå tåget, det är väl det vi har på Liseberg?

-Ni får inte heller sitta här, och det är av MIG ni ska köpa biljett.

 

Vi reste oss, vi går också till 2:a klass sa jag, är du nöjd då?

 

Vi hann ikapp kvinnan, runt 40, och upprörd..

Sån otrevlig människa, sa hon...alla kan vi göra fel, jag åker sällan denna sträckan, och när jag stod där i snöröken så trodde jag det var rätt tåg...vadå privat sa hon...

Tåget var ett gammalt tåg, omoderna vagnar...pianobar och fan vet vad..och otrevlig tågvärd.

Så vi steg också av i Alingsås, och tog SJ-tåget som bara kom några minuter efter..

Med en mycket trevlig tågvärd..

 

Så vill ni bli nedtryckt i skorna, så åk BLÅ TÅGET upp till Stockholm

 

Ska det finnas privata tåg så får de banne mig lägga ut egen räls också.

De ska inte finnas på våra skattefinansierade banvallar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, Poca... Mycket otrevligt.

 

Det märkliga är att jag på annat, mer järnvägsinriktat håll, läst så många goda recensioner av Blå Tåget. En uppstickare som gör mycket för att kunderna ska trivas. Bland annat har de ju orkester vid avgång och ankomst, tydligen.

 

Är det okej om jag vidarebefordrar ovanstående berättelse till järnvägsforumet på Postvagnen.com? Givetvis utan att jag anger källan (även om folk med tillgång till Google kan spåra upp det). Vore intressant att höra andras reaktioner.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

:ThumbsUp: Bra, bra, jag kollar bara, alla kort på bordet.

 

För egen del ser jag enbart infrastrukturen som nödvändig för staten att sköta. Underhållet är alltför uppstyckat och fragmentiserat för att vara effektivt. Varje företag har sin egen byråkrati att finansiera, dessutom...

 

Ett kombinerat biljettsystem borde dock införas. Vi har ju som jämförelse ett gemensamt receptregister för alla apotek.

En vettig lösning vore väl att kopiera flygets biljettlösning. Då kanske man kan få en biljett (som kan vara en rutkod i mobilen) som funkar för flyg från A till B och vidare med tåg från B till C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vettig lösning vore väl att kopiera flygets biljettlösning. Då kanske man kan få en biljett (som kan vara en rutkod i mobilen) som funkar för flyg från A till B och vidare med tåg från B till C.

Det funkar ju inte där heller. Lågprisbolag som Ryanair är inte med i något biljettsamarbete, för de vill inte ansvara för att bytena ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, Poca... Mycket otrevligt.

 

Det märkliga är att jag på annat, mer järnvägsinriktat håll, läst så många goda recensioner av Blå Tåget. En uppstickare som gör mycket för att kunderna ska trivas. Bland annat har de ju orkester vid avgång och ankomst, tydligen.

 

Är det okej om jag vidarebefordrar ovanstående berättelse till järnvägsforumet på Postvagnen.com? Givetvis utan att jag anger källan (även om folk med tillgång till Google kan spåra upp det). Vore intressant att höra andras reaktioner.

 

 

/ Kiwi

Visst får du det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ju inte där heller. Lågprisbolag som Ryanair är inte med i något biljettsamarbete, för de vill inte ansvara för att bytena ska fungera.

Undantag finns ju, men det fungerar ganska bra tycker jag. Undrar om ex SJ skulle kunna gå med i Star Alliance? De använder sig redan av biljettsystemet Amadeus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst går det att köra tåg i minusgrader, bara man tar bort föreställningen att man kan göra det i 250 km/timmen, och att man inte behöver underhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så många och stora skillnader mellan godstransport på Malmbanan och persontåg att det blir larvigt att jämföra. Men Collin brukar ju gilla att plocka enkla poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så många och stora skillnader mellan godstransport på Malmbanan och persontåg att det blir larvigt att jämföra. Men Collin brukar ju gilla att plocka enkla poäng.

En annan sak är också att om ett fullsatt Norrtåg blir stående så ska antagligen över 200 personer värmas eller evakueras. Blir ett malmtåg stående så borde man klara sig ganska bra med ett litet elverk i loket och några konserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Corshammar... var det så han hette, stod på sig idag i Rapport om att endast en sjättedel av pengarna går fram till spåren, fem sjättedelar går till administration. Så nu har Rapport sagt det oxå. Jag hävdar att OM det är sant så är det åt hälsingeskogarna fel. Ett problem oxå är den myckna trafiken som gör att det är svårt att få tid att komma till spåren och göra sina arbeten, men en f d spårarbetare vittnade oxå om att det finns hur mycket jobb som helst att göra men inga pengar kommer fram till dem så de går mer eller mindre arbetslösa, så det finns gubbar och det finns pengar bara att pengarna rullar nån helt annanstans, så verkar det va alla fall enl Rapport idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg att Corshammar var ute igen i media och åter lade fram sina (dåligt underbyggda) påståenden. Trafikverket dementerade och menade att siffrorna är tvärtom. Det var väl vad Alix också kom fram till genom Trafikverkets årsredovisning?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg att Corshammar var ute igen i media och åter lade fram sina (dåligt underbyggda) påståenden. Trafikverket dementerade och menade att siffrorna är tvärtom. Det var väl vad Alix också kom fram till genom Trafikverkets årsredovisning?

 

 

/ Kiwi

Jo, precis. Sanningen kanske ligger mitt emellan? :P;)

 

(Nä, jag skojade bara, herrn i fråga har nog en speciell agenda eller corsdrag mellan öronen).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...