Pocahontas Postad 20 januari, 2014 Share Postad 20 januari, 2014 Många får sparken i morgon http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18208926.ab Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte Inte direkt. Men "produktion" är viktigare än säkerhet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 Vilda Västern på Västgötaslätten http://www.aftonbladet.se/ledare/article18213523.ab Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte Såg på Västnytt nu att Trafikverket först hävdade att tåget gick i 10 km/h när det spårade ur... Artikel här med tv-inslag. Det verkar som att Trafikverket har gett sig den på att tona ned allting så mycket som möjligt och stoppa huvudet i den grusblandade snösanden... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 Såg på Västnytt nu att Trafikverket först hävdade att tåget gick i 10 km/h när det spårade ur... Artikel här med tv-inslag. Det verkar som att Trafikverket har gett sig den på att tona ned allting så mycket som möjligt och stoppa huvudet i den grusblandade snösanden... De vill m.a.o leda in oss på fel spår Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BjornS Postad 21 januari, 2014 Share Postad 21 januari, 2014 De vill m.a.o leda in oss på fel spår Akta så inte diskussionen spårar ut! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 22 januari, 2014 Share Postad 22 januari, 2014 Varför inte lägga pengar där det bäst kommer till nytta, i stället för att lägga fram nya byggen, som förmodligen inte är akuta, mer än för entreprenörer som vill få in mer kulor http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2251936-trafikverket-vill-utreda-bro-mot-molndals-vilja Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 22 januari, 2014 Share Postad 22 januari, 2014 Varför inte lägga pengar där det bäst kommer till nytta, i stället för att lägga fram nya byggen, som förmodligen inte är akuta, mer än för entreprenörer som vill få in mer kulor http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2251936-trafikverket-vill-utreda-bro-mot-molndals-vilja Som jag tolkat det så verkar det som att en Götalandsbana via Mölndal nedre är det som de flesta vill ha. Att då lägga energi på en bro som aldrig kommer att byggas låter dumt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snowreeler Postad 22 januari, 2014 Share Postad 22 januari, 2014 http://www.sydsvenskan.se/sverige/socialdemokraterna-kraver-statlig-jarnvag/ Kommentarer? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 22 januari, 2014 Share Postad 22 januari, 2014 (redigerade) http://www.sydsvenskan.se/sverige/socialdemokraterna-kraver-statlig-jarnvag/ Kommentarer? Ska Trafikverket inspektera säkerheten? Ännu fler urspårningar att vänta således, det är ju de som struntar i säkerheten (produktion går före när man tar in banavgifter)... Trafikverkets inspektör: "Hmm, den här växeln ser inte bra ut. Men stänger jag den får vi inte in några banavgifter till min lön. Hmm, undrar hur jag ska göra..." Redigerad 22 januari, 2014 av Alix Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 22 januari, 2014 Författare Share Postad 22 januari, 2014 Tja nåt måste göras står klart, men vad... läser man inläggen där så kanske det inte är fullt så enkelt, men det kanske är vägen att gå. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Jaha, ännu ett tåg man ska hålla koll på när man vill åka med Västtrafiks Regionenruntkort. Borde vara ett tvång att alla ska få åka med de tåg som går på rälsen, för den ägs av oss alla. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3800335.ece Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till? 2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till? Nej, men först och främst ska våra tåg, SJ använda rälsen, känns avigt om vi hyr ut rälsen till andra tågbolag för att konkurrera med oss själva (SJ) Ska vi göra som med sjukhus och andra inrättningar, dumpa bort allt för 1 kr? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till? Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här.Jag vet att jämförelsen haltar på mer än ett sätt, men det är väl restriktivt vilka som får bedriva linjetrafik med tåg också? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 30 januari, 2014 Share Postad 30 januari, 2014 Jag vet att jämförelsen haltar på mer än ett sätt, men det är väl restriktivt vilka som får bedriva linjetrafik med tåg också? Nej, inte på samma sätt. Typ Västtrafik och motsvarande länstrafik, där får bara de köra sina sträckor. Fjärrtransporter får konkurrera mera. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Jaha, ännu ett tåg man ska hålla koll på när man vill åka med Västtrafiks Regionenruntkort. Borde vara ett tvång att alla ska få åka med de tåg som går på rälsen, för den ägs av oss alla. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3800335.ece Du får åka med om du har biljett. Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här. Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik? Nej, inte på samma sätt. Typ Västtrafik och motsvarande länstrafik, där får bara de köra sina sträckor. Fjärrtransporter får konkurrera mera. Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige. För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Du får åka med om du har biljett. Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik? Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige. För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna? Ja, det kanske har ändrats, jag lever väl kvar i gamla föreställningar, men eftersom linjetrafiken är skattesubventionerad så får den väl vara i fred. Västtrafik kör inga bussar heller, vad jag vet. Hos mig är det Veolia som kör åt dem. Och inne i Borås är det anrika Borås Lokaltrafik, i Ulricehamn är det Ulricehamns Omnibus, och så vidare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Du får åka med om du har biljett. Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik? Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige. För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna? Fel, du får inte åka med alla tåg som trafikerar rälsen mellan Göteborg-Stockholm om du har Västtrafiks kort som gäller i Västra Götalandsregionen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Fel, du får inte åka med alla tåg som trafikerar rälsen mellan Göteborg-Stockholm om du har Västtrafiks kort som gäller i Västra Götalandsregionen. Givetvis får man bara åka med de som Västtrafik har avtal med. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Givetvis får man bara åka med de som Västtrafik har avtal med. Ska det då in fler bolag som trafikerar linjen, så är det förvirrande för de som ska färdas. Då får de hitta på något som gör att folk inte stiger på fel tåg. Äldre människor, syn och hörselskadade osv. Eller så får de skriva in det i upphandlingsavtalet att alla kan färdas Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 Ska det då in fler bolag som trafikerar linjen, så är det förvirrande för de som ska färdas. Då får de hitta på något som gör att folk inte stiger på fel tåg. Äldre människor, syn och hörselskadade osv. Eller så får de skriva in det i upphandlingsavtalet att alla kan färdas På vilket sätt, annat än gammal vana, skiljer det sig från hur vanlig busstrafik fungerar? Förväntar du dig att kunna åka med Bus4You bara för att du har Västtrafikkort? Sedan bör man givetvis informera ordentligt, men det gäller ju det mesta. Tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg är inte upphandlad, däremot måste man givetvis betala för nyttjandet av järnvägen, liksom mycket annan infrastruktur. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 31 januari, 2014 Share Postad 31 januari, 2014 (redigerade) Med tåg finns komplikationen att man sitter på det i godan ro bara för att upptäcka, eller upptäckas, sitt misstag. På bussen kan det redas ut redan när man har tagit ett litet kliv ombord. Underförstått: Om man tillåts kliva ombord utan att först visa biljett, för att det ska underlätta för tågoperatören, då har tågoperatören en moralisk skyldighet att visa större hänsyn än vad Poca visades av det förbaskade Blå Tåget. Redigerad 31 januari, 2014 av Alix Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster