Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim

Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim

Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte

Inte direkt. Men "produktion" är viktigare än säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tåget som spårade ur i Laholm körde i 180 km/tim

Om det nu är så lämpligt i det vädret vet jag inte

Såg på Västnytt nu att Trafikverket först hävdade att tåget gick i 10 km/h när det spårade ur... Artikel här med tv-inslag. Det verkar som att Trafikverket har gett sig den på att tona ned allting så mycket som möjligt och stoppa huvudet i den grusblandade snösanden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på Västnytt nu att Trafikverket först hävdade att tåget gick i 10 km/h när det spårade ur... Artikel här med tv-inslag. Det verkar som att Trafikverket har gett sig den på att tona ned allting så mycket som möjligt och stoppa huvudet i den grusblandade snösanden...

De vill m.a.o leda in oss på fel spår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga pengar där det bäst kommer till nytta, i stället för att lägga fram nya byggen, som förmodligen inte är akuta, mer än för entreprenörer som vill få in mer kulor

 

http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2251936-trafikverket-vill-utreda-bro-mot-molndals-vilja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga pengar där det bäst kommer till nytta, i stället för att lägga fram nya byggen, som förmodligen inte är akuta, mer än för entreprenörer som vill få in mer kulor

 

http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2251936-trafikverket-vill-utreda-bro-mot-molndals-vilja

Som jag tolkat det så verkar det som att en Götalandsbana via Mölndal nedre är det som de flesta vill ha. Att då lägga energi på en bro som aldrig kommer att byggas låter dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska Trafikverket inspektera säkerheten? Ännu fler urspårningar att vänta således, det är ju de som struntar i säkerheten (produktion går före när man tar in banavgifter)... :ThumbsDown:

 

Trafikverkets inspektör: "Hmm, den här växeln ser inte bra ut. Men stänger jag den får vi inte in några banavgifter till min lön. Hmm, undrar hur jag ska göra..."

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja nåt måste göras står klart, men vad... läser man inläggen där så kanske det inte är fullt så enkelt, men det kanske är vägen att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ännu ett tåg man ska hålla koll på när man vill åka med Västtrafiks Regionenruntkort.

Borde vara ett tvång att alla ska få åka med de tåg som går på rälsen, för den ägs av oss alla. :whistling:

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3800335.ece

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till?

Nej, men först och främst ska våra tåg, SJ använda rälsen, känns avigt om vi hyr ut rälsen till andra tågbolag för att konkurrera med oss själva (SJ)

Ska vi göra som med sjukhus och andra inrättningar, dumpa bort allt för 1 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägarna ägs också av oss alla, men ingen skulle väl komma på tanken att tvinga sig in på en buss man inte har korrekt biljett till?

Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här.

Jag vet att jämförelsen haltar på mer än ett sätt, men det är väl restriktivt vilka som får bedriva linjetrafik med tåg också?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jämförelsen haltar på mer än ett sätt, men det är väl restriktivt vilka som får bedriva linjetrafik med tåg också?

Nej, inte på samma sätt. Typ Västtrafik och motsvarande länstrafik, där får bara de köra sina sträckor. Fjärrtransporter får konkurrera mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ännu ett tåg man ska hålla koll på när man vill åka med Västtrafiks Regionenruntkort.

Borde vara ett tvång att alla ska få åka med de tåg som går på rälsen, för den ägs av oss alla. :whistling:

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3800335.ece

 

Du får åka med om du har biljett.

 

Liknelsen är inte giltig eftersom det är restriktivt vem som får bedriva linjetrafik med buss. Mer kan man läsa här.

Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik?

 

Nej, inte på samma sätt. Typ Västtrafik och motsvarande länstrafik, där får bara de köra sina sträckor. Fjärrtransporter får konkurrera mera.

Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige.

 

För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får åka med om du har biljett.

 

Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik?

 

Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige.

 

För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna?

Ja, det kanske har ändrats, jag lever väl kvar i gamla föreställningar, men eftersom linjetrafiken är skattesubventionerad så får den väl vara i fred.

 

Västtrafik kör inga bussar heller, vad jag vet. Hos mig är det Veolia som kör åt dem. Och inne i Borås är det anrika Borås Lokaltrafik, i Ulricehamn är det Ulricehamns Omnibus, och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får åka med om du har biljett.

 

Nu är jag tyvärr full (det är ju fredag!), men som andra ungefär påpekat så får väl vem som helst som uppfyller gällande krav köra tåg, buss, flyg, båt i kommersiell passagerartrafik?

 

Västtrafik kör inga tåg. Deras tåg kördes senast jag kollade av något som kallades SJ Götalandståg eller något liknande. Antagligen har den tjänsten nu upphandlats via bulgarisk maffia samtidigt som själva tågen leasas av en målvakt i Transnistrien. Det enda vi kan vara säkra på är att eventuell vinst inte beskattas, särskilt inte i Sverige.

 

För övrigt ändrades väl lagen gällande kollektivtrafik ca 2012 så att vem som helst ska få bedriva kollektivtrafik var de vill, som Flygbussarna?

Fel, du får inte åka med alla tåg som trafikerar rälsen mellan Göteborg-Stockholm om du har Västtrafiks kort som gäller i Västra Götalandsregionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, du får inte åka med alla tåg som trafikerar rälsen mellan Göteborg-Stockholm om du har Västtrafiks kort som gäller i Västra Götalandsregionen.

Givetvis får man bara åka med de som Västtrafik har avtal med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis får man bara åka med de som Västtrafik har avtal med.

Ska det då in fler bolag som trafikerar linjen, så är det förvirrande för de som ska färdas.

Då får de hitta på något som gör att folk inte stiger på fel tåg.

Äldre människor, syn och hörselskadade osv.

Eller så får de skriva in det i upphandlingsavtalet att alla kan färdas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det då in fler bolag som trafikerar linjen, så är det förvirrande för de som ska färdas.

Då får de hitta på något som gör att folk inte stiger på fel tåg.

Äldre människor, syn och hörselskadade osv.

Eller så får de skriva in det i upphandlingsavtalet att alla kan färdas

På vilket sätt, annat än gammal vana, skiljer det sig från hur vanlig busstrafik fungerar? Förväntar du dig att kunna åka med Bus4You bara för att du har Västtrafikkort? Sedan bör man givetvis informera ordentligt, men det gäller ju det mesta. Tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg är inte upphandlad, däremot måste man givetvis betala för nyttjandet av järnvägen, liksom mycket annan infrastruktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tåg finns komplikationen att man sitter på det i godan ro bara för att upptäcka, eller upptäckas, sitt misstag. På bussen kan det redas ut redan när man har tagit ett litet kliv ombord.

 

Underförstått: Om man tillåts kliva ombord utan att först visa biljett, för att det ska underlätta för tågoperatören, då har tågoperatören en moralisk skyldighet att visa större hänsyn än vad Poca visades av det förbaskade Blå Tåget.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...