Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Vad jag hörde på radion och som har återgetts här så hade rätt varit att nästföljande tåg hade varnats och fått gå med lägre hastighet vid det misstänkta stället, en dagisklass skulle kunna sköta det här mycket bättre verkar det som tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att trafik ligger nere p.g.a. avbrott kostar tid och pengar. Man tar en "chans" och hoppas på det bästa. Den här gången gick det inte.

Känns resonomanget igen?

Du menar att fjärrtågklareraren/-arna medvetet bröt mot reglerna för att Trafikverket skulle spara pengar?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bra genomgång av läget! :yeahbaby:

Tack! Jag ville få in en lite djupare syn i stället för att stämma in i den "avgå!"-kör som florerar både här och i media. När jag dessutom själv är lokförare och kan drabbas av Trafikverkets förehavanden, kändes det extra viktigt att kunna vara den som tar ett steg tillbaka och försöker se problemet ur flera perspektiv.

 

Ska bara nämna det här med hur mycket som går till byråkrati också...

 

82 kronor av varje hundralapp går till administration på Trafikverket. Endast 18 kronor hamnar på spåren. Sägs det.

 

För det första har jag väldigt svårt att uppskatta om det är mycket eller litet. Det låter väldigt mycket, ja. Hade det handlat om en välgörenhetsorganisation, så hade det förstås varit skandal. Men för en myndighet, där banunderhåll endast är en del av många uppgifter som ska utföras, hur ligger det till då?

 

För det andra (delvis kopplat till det första) vet jag inte hur den här järnvägsingenjören har räknat. Vad räknas in i dessa 18 kronor? Material till spår, växlar, signaler och kringhörande utrustning? Arbetskostnad för de som bygger/byter/reparerar? Tågvarnare och tillsyningsmän? Arbetsledare och kontrollanter? Järnvägsingenjörer och planerare? Hur har han fått fram siffrorna? För vilket år gäller dem?

 

Det känns nästan som om han har höftat ihop siffrorna – och sedan sprids de snabbare än vinden, eftersom det är en bra siffra att dra till med i tidningsledare och foruminlägg.

 

(Notera att jag gärna kritiserar Trafikverket. Det har jag gjort tidigare. Men som alltid vill jag att kritiken ska ske på sunda och vederhäftiga grunder.)

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 82 kr går till administration och resterande 18 ska gå till spåren och ännu fler grejer då är väl läget ännu värre än vi först trodde?

Jag tror hen menade att av varje hundring som går till spåren går 82 till administration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tabellen nedan är hämtad från Trafikverkets årsredovisning 2012. Där listas 1,3 miljarder som kostnad för "Administration" för hela Trafikverket, medan 13,7 miljarder gick till "Banhållning" (av skilda slag). Helt andra siffror, alltså. Ska man tolka det som att räknenissarna och revisorerna skapar rökridåer över hur pengarna egentligen fördelas? Det mesta går till administration i alla fall? Jag vet inte. Men siffrorna 82/18 återfinns i alla fall inte här.

 

post-28798-0-16868300-1389475356_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man skulle kunna tycka att om uppgifterna var felaktiga så skulle nån försvara verket med sanningen, eller så har nån inte läst det helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man skulle kunna tycka att om uppgifterna var felaktiga så skulle nån försvara verket med sanningen, eller så har nån inte läst det helt enkelt...

Uppgifterna kommer från en ledarkrönika i AB och där står så här:

 

"Enligt Per Corshammar, järnvägsingenjör och tidigare medarbetare på Banverket, går 82 kronor av varje hundralapp till administration. Det är alltså 18 kronor som till slut hamnar på spåren."

 

Jag kan inte hitta samma uppgifter någon annanstans. Källkritik?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det small till ganska rejält vilket gjorde föraren skärrad.

För mig som utomstående så ter det sig som självklart att omedelbart stoppa trafik och fixa problemet.

Vad är det för sorts människor på vårt statliga verk?

Stela, snustorra byråkrater med paragrafer istället för hjärna mellan öronen? :superirriterad::totaltgalen:

Du menar att alla som arbetar på statliga verk är ansvariga för hur järnvägsspåren i Sverige sköts? Har du tänkt över det där? Jag menar, du skriver statliga verk som i - ALLA statliga verk.

Om de statsanställda vore det du kallar "Stela, snustorra byråkrater med paragrafer istället för hjärna mellan öronen?", så hade väl saken varit klar. Trafiken hade stoppats direkt! Eller hur? Precis som det är tänkt att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du, alix? Om det är osant det han skrivit så menar jag bara att nån borde ifrågasatt det i så fall. Jag har ingen kunskap eller verktyg för att kontrollera hans uppgifter det är du nog bättre skickad för.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ingenting, jag konstaterar bara att jag inte hittar de påstådda uppgifterna någon annanstans. Skribenten kan ju ha missuppfattat saken, eller som Frigyes om Guillou ha gått på en rejäl nit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man skulle kunna tycka att om uppgifterna var felaktiga så skulle nån försvara verket med sanningen, eller så har nån inte läst det helt enkelt...

 

För bara några dagar sedan var det någon som skickade ett fejkmejl till SVT, där någon låtsades vara Umeås kommunalråd och kallade SVT:s reporter för "ungjävel". När SVT pratade med kommunalrådet om saken, så försvarade han det som han (inte) skrivit..! Lite senare uppdagades bluffen. Men varför försvarade han något som han aldrig hade sagt?

 

I fallet om de 18 kronorna och Trafikverket kan det vara så att ingen där ifrågasätter att siffran är sann. Förmodligen har ingen räknat på just en sådan sak (varför skulle man?), så när någon utomstående med cred i branschen påstår det så är det väl sant. Och media och allmänhet hänger på.

 

Jag ska försöka hitta den där Corshammars mejl och fråga hur han kommit fram till siffran.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För bara några dagar sedan var det någon som skickade ett fejkmejl till SVT, där någon låtsades vara Umeås kommunalråd och kallade SVT:s reporter för "ungjävel". När SVT pratade med kommunalrådet om saken, så försvarade han det som han (inte) skrivit..! Lite senare uppdagades bluffen. Men varför försvarade han något som han aldrig hade sagt?

 

I fallet om de 18 kronorna och Trafikverket kan det vara så att ingen där ifrågasätter att siffran är sann. Förmodligen har ingen räknat på just en sådan sak (varför skulle man?), så när någon utomstående med cred i branschen påstår det så är det väl sant. Och media och allmänhet hänger på.

 

Jag ska försöka hitta den där Corshammars mejl och fråga hur han kommit fram till siffran.

 

 

/ Kiwi

+ 1 :yeahbaby: Precis, man kan inte lita på journalister eller internet... Ska jag säga... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart han kan ha räknat fel, men nån i hela Sverige borde väl synat det i så fall?

 

För å hjälpa lite, som jag tror han kan ha tänkt, av de 13,7 miljarderna som går till underbolag går kanske vad ska vi säga 20% bort i administration på varje bolag, ska vi räkna in vinst varje bolag vill göra så kanske vi närmar oss 50%? Det är nog för mycket men bara för att göra det enkelt som ett räkneexempel för principens skull så säg vidare att trafikverket i medeltal anlitar ett underbolag som sen i sin tur anlitar ett underbolag då skulle ju om hälften går bort varje gång så blir det av de 13,7 drygt 3 miljarder kvar. 3 av 13,7 alltså då är vi ju där på ett ungefär. Är ni med på det?

Då består inte all kritik i kritik mot Trafikverket utan i hur systemet är uppbyggt.

 

 

Sen så kan man väl säga att för så hemskt mycket pengar vi lägger på det är det väldigt fina spår vi får. Ironi....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart han kan ha räknat fel, men nån i hela Sverige borde väl synat det i så fall?

 

För å hjälpa lite, som jag tror han kan ha tänkt, av de 13,7 miljarderna som går till underbolag går kanske vad ska vi säga 20% bort i administration på varje bolag, ska vi räkna in vinst varje bolag vill göra så kanske vi närmar oss 50%? Det är nog för mycket men bara för att göra det enkelt som ett räkneexempel för principens skull så säg vidare att trafikverket i medeltal anlitar ett underbolag som sen i sin tur anlitar ett underbolag då skulle ju om hälften går bort varje gång så blir det av de 13,7 drygt 3 miljarder kvar. 3 av 13,7 alltså då är vi ju där på ett ungefär. Är ni med på det?

Då består inte all kritik i kritik mot Trafikverket utan i hur systemet är uppbyggt.

 

 

Sen så kan man väl säga att för så hemskt mycket pengar vi lägger på det är det väldigt fina spår vi får. Ironi....

Oj, en oavsiktlig kritik mot privatisering av offentlig verksamhet? :P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, det var väl inte tanken med privatiseringen att det skulle bli dyrare och sämre, tanken var ju tvärtom, och här har det uppenbarligen blivit varken bättre eller billigare, alltså är något helt fel. Och är något fel borde man i alla världar rätta till felet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, det var väl inte tanken med privatiseringen att det skulle bli dyrare och sämre, tanken var ju tvärtom, och här har det uppenbarligen blivit varken bättre eller billigare, alltså är något helt fel. Och är något fel borde man i alla världar rätta till felet.

:ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag minsann fått kontakt med järnvägsingenjör Corshammar och dessutom fått svar.

 

Jag klistrar inte in hela svaret direkt här i forumet, eftersom det ändå rör sig om en privat konversation, så jag ska sammanfatta: Uppgifterna är hämtade ur ett ekonomisystem som kallas Agresso, som tydligen används av väldigt många myndigheter i Sverige. Man måste ha tillgång till Agresso för att kunna få fram de exakta siffrorna, och eftersom Corshammar inte längre arbetar inom myndigheten så kan han inte det. Han verkar heller inte kunna ta fram någon detaljerad beskrivning av hur han definierade "spår" respektive "administration". Det hela skedde dessutom på dåvarande Banverket året 2004, så det handlar om en f.d. myndighet och tio år gamla siffror.

 

Sedan hade han en lång utläggning om effektivitet i järnvägsunderhåll, men den kan jag ta en annan gång. :)

 

Så: Hyfsat obekräftade siffror som är tio år gamla. Men det är ju synd att kolla en bra story.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag minsann fått kontakt med järnvägsingenjör Corshammar och dessutom fått svar.

 

Jag klistrar inte in hela svaret direkt här i forumet, eftersom det ändå rör sig om en privat konversation, så jag ska sammanfatta: Uppgifterna är hämtade ur ett ekonomisystem som kallas Agresso, som tydligen används av väldigt många myndigheter i Sverige. Man måste ha tillgång till Agresso för att kunna få fram de exakta siffrorna, och eftersom Corshammar inte längre arbetar inom myndigheten så kan han inte det. Han verkar heller inte kunna ta fram någon detaljerad beskrivning av hur han definierade "spår" respektive "administration". Det hela skedde dessutom på dåvarande Banverket året 2004, så det handlar om en f.d. myndighet och tio år gamla siffror.

 

Sedan hade han en lång utläggning om effektivitet i järnvägsunderhåll, men den kan jag ta en annan gång. :)

 

Så: Hyfsat obekräftade siffror som är tio år gamla. Men det är ju synd att kolla en bra story.

 

 

/ Kiwi

+ 1 Kanonbra research! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jättebra initiativ, fast vi vet fortfarande ingenting om frågan.

Vi vet nu att vi inget vet. Innan trodde vi oss veta att vi visste.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...