Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Ett annat problem är att man hamnar i en rutin. Åsa är fortfarande en relativt ny station och ligger mitt ute i ingenstans. Det finns i princip inga hus längs med spåren som skvallrar om att det snart kommer en tätort som troligtvis har en plattform. Har man då kört sträckan ett hundratal gånger genom åren och bara blåst förbi i 180 km/h varje gång, krävs det att man bibehåller sin koncentration och inte faller in i rutinen som säger att det bara är att luta sig tillbaka.

Ja, det är nog lurigt det där ... och med inarbetade rutiner och sånt. Men det borde väl finnas nåt typ signalsystem som t ex N km före en station lyser en lampa till, som signalerar om att man närmar sig en station. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja håller med, finns det inget som varnar föraren för att det kommer en station där de kan stanna, det är ju liksom inte som en bil som stoppar på 20 meter direkt, man måste ju ha lite framförvarning, finns det inga skyltar? Typ tätortsskylten skulle väl funka även på järnvägen? När man kör bil får man ju kontinuerligt veta hur många km det är till nästa stad, samt infoskyltar innan och välkomstskyltar, man kan inte missa att man är på väg att köra in i en stad, finns det inte vanliga ortskyltar utmed järnvägen, Tomellilla, Åsa? Nickar man till och vaknar upp och åker igenom en stad så har man ingen aning om vilken stad man passerar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja håller med, finns det inget som varnar föraren för att det kommer en station där de kan stanna, det är ju liksom inte som en bil som stoppar på 20 meter direkt, man måste ju ha lite framförvarning, finns det inga skyltar? Typ tätortsskylten skulle väl funka även på järnvägen? När man kör bil får man ju kontinuerligt veta hur många km det är till nästa stad, samt infoskyltar innan och välkomstskyltar, man kan inte missa att man är på väg att köra in i en stad, finns det inte vanliga ortskyltar utmed järnvägen, Tomellilla, Åsa? Nickar man till och vaknar upp och åker igenom en stad så har man ingen aning om vilken stad man passerar eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikplatssignatur

 

Det är dock långt från alla skyltar som anger en station som aktuellt tåg ska stanna vid, ibland kan trafikplatsen dessutom vara en för länge sedan nedlagd station.

Redigerad av johnalder
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där skyltarna känner jag igen, kul att få veta vad det är! Krångeligt bara om man vill veta vilken stad det är frkrtng av. Men man förstår ifall lokföraren missar dom, inte speciellt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokförarna vet ju vad förkortningarna står för. Och de slängs ju inte ut slumpvis på sträckorna utan kör ett antal invanda rutter. Tror inte man får köra själv första gångerna på ny sträcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändock lätt förstå att de kan missa en sån liten skylt. Åsa lär väl förkortas å oxå så det blir inte stort.

Du tror de inte kör överallt utan bara invanda rutter? Jag vet inte men jag gissar bara att en lokförare kör en vecka en sträcka och nästa vecka en annan, varsomhelst i Sverige, de kan väl inte läras upp på alla sträckor (?), ungefär som vi gör (ja inte överallt utan en vecka i taget menar jag), eller så är det en rutt en månad å en annan en annan månad, men kiwi kan nog berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändock lätt förstå att de kan missa en sån liten skylt. Åsa lär väl förkortas å oxå så det blir inte stort.

Du tror de inte kör överallt utan bara invanda rutter? Jag vet inte men jag gissar bara att en lokförare kör en vecka en sträcka och nästa vecka en annan, varsomhelst i Sverige, de kan väl inte läras upp på alla sträckor (?), ungefär som vi gör (ja inte överallt utan en vecka i taget menar jag), eller så är det en rutt en månad å en annan en annan månad, men kiwi kan nog berätta.

Jag går bara på vad jag läst i tidningen Kupé, sektionen Lokföraren svarar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändock lätt förstå att de kan missa en sån liten skylt. Åsa lär väl förkortas å oxå så det blir inte stort.

Du tror de inte kör överallt utan bara invanda rutter? Jag vet inte men jag gissar bara att en lokförare kör en vecka en sträcka och nästa vecka en annan, varsomhelst i Sverige, de kan väl inte läras upp på alla sträckor (?), ungefär som vi gör (ja inte överallt utan en vecka i taget menar jag), eller så är det en rutt en månad å en annan en annan månad, men kiwi kan nog berätta.

Sträckan du kör ska trafikeras av din arbetsgivare med ett tåg som du är behörig att köra. Borde begränsa en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte exakt det svar jag letade efter, men jag har ju annat att göra också... ;-)

 

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20526&a=164169&l=sv&l=sv&intcmp=1164169

 

Eftersom lokförare precis som alla oss andra har en geografisk hemvist så finns det också sådana begränsningar i vilka sträckor man kan köra. Är man baserad i Hallsberg så är det ju lite knepigt att helt plötsligt bli inkastad på Bottniabanan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det bara kunde finnas en manick, gärna handhållen, som kunde tala om för lokföraren var denne befinner sig och hur långt det är kvar till nästa stopp på rutten. Tusan att teknikutvecklingen inte kommit längre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska väl komma ihåg att missade stationer är ett tämligen ovanligt fenomen.

 

Under tio års dagligt pendlande hände det mig iaf aldrig att tåget totalt åkte förbi stationen. Vid två tillfällen var det på väg att hända, men lokföraren upptäckte felet och bromsade tämligen bryskt, men resultatet att hen fick backa tillbaka kanske 100 meter till den förbikörda plattformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej John, då hade jag fel, trodde liksom att en vecka kunde man köra malmö-gtbg, nästa vecka till Malmö-Luleå o s v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska först visa var Åsa ligger på VKB. Jag filmade ju sträckan sommaren 2012 och lade ut den på Tuben. Kolla 41.39 in i den här filmen. Där finns en bro över en liten väg. Precis efter den bron ligger idag Åsa station. Verkligen ute i ingenstans, jämfört med andra ställen vi stannar på.

 

Trafikplatssignaturen för Åsa är faktiskt just Åsa. :)Här har ni alla andra.

 

Precis som SJ:s lokförare sade i svaret, så har vi linjekännedom på de sträckor vi kör på. Vi vet alltså var plattformarna ligger och när ungefär man ska börja bromsa för att hinna stanna i tid. Man kan förstås börja inbromsningen tidigare, men då kommer man att halka efter i tidtabellen så småningom. Eftersom sådan kunskap sätter sig i huvudet, behöver vi inga kartor, skyltar eller appar för att påminna oss om var vi ska stanna eller när vi ska börja att bromsa. Däremot har SJ en app till lokförarna som gör ungefär detta, fast den används nog mer (vad jag vet) till att hålla tåget i tid och samtidigt köra ekonomiskt (det är ju inte alltid man behöver köra i högsta tillåtna hastighet för att hinna fram till nästa station).

 

Skulle man bli »inkastad« på en sträcka som man inte har kört tidigare, till exempel om man blir omledd på grund av ett stort banarbete på den ordinarie sträckan, så kan man ha sin linjebok till hjälp. Man får även hålla lägre hastighet om man inte känner att man har kläm på hur sträckan ser ut. Däremot ligger det förstås i järnvägsföretagens eget intresse att inte skicka ut lokförare på sträckor som de inte har kört förut, om de ska kunna hålla tidtabellen. Då får de först åka med en eller några gånger för att lära känna sträckan.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det bara kunde finnas en manick, gärna handhållen, som kunde tala om för lokföraren var denne befinner sig och hur långt det är kvar till nästa stopp på rutten. Tusan att teknikutvecklingen inte kommit längre!

Det finns en sådan på gång, men främst för att spara energi. Idag har lokförarna ingen koll på hur lång körtid det är till nästa station från där de råkar vara just nu. Alltså blåser de på med högsta tillåtna hastighet för hinna i tid till nästa stopp. Och oftast kommer för tidigt, så man måste vänta extra länge på avgångstiden.

Meningen med manicken är att den ska räkna ut optimal hastighet för att vara enligt tidtabell. Den första prototypen tog inte hänsyn till upp- och nerförsbackar, men det ska nästa version göra. Allt för att spara energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till Londons tunnelbana rätt bra. Där har (oftast) varje linje en egen typ av tåg. Vissa linjer delar vissa sträckor. När sträckan delar sig igen så händer det att växeln ligger fel så att ett tåg hamnar på "den andra" linjen. Är då föraren inte utbildad på den linjen så får denne inte köra vidare. Denne måste invänta en guide som har utbildning på den sträckan. Guiden har då (oftast) inte utbildning på den typen av tåg, så båda finns i förarhytten. Föraren kör enligt guidens anvisningar till en station eller plats där det finns möjlighet att vända tåget. Sedan kör de tåget tillsammans tillbaka till den gemensamma linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till Londons tunnelbana rätt bra. Där har (oftast) varje linje en egen typ av tåg. Vissa linjer delar vissa sträckor. När sträckan delar sig igen så händer det att växeln ligger fel så att ett tåg hamnar på "den andra" linjen. Är då föraren inte utbildad på den linjen så får denne inte köra vidare. Denne måste invänta en guide som har utbildning på den sträckan. Guiden har då (oftast) inte utbildning på den typen av tåg, så båda finns i förarhytten. Föraren kör enligt guidens anvisningar till en station eller plats där det finns möjlighet att vända tåget. Sedan kör de tåget tillsammans tillbaka till den gemensamma linjen.

Det borde kunna bli rejäla problem om man kör in i en av de trånga tunnlarna med ett stort tåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde kunna bli rejäla problem om man kör in i en av de trånga tunnlarna med ett stort tåg.

Jo, så därför finns det särskilda säkerhetssystem som motverkar detta.

Förr var det kvicksilverbrytare i glas som hängde ner över spåret så de mindre tågen gick fria, men inte de större tågen. De större tågen krossade glaset så kvicksilvret rann ut och strömmen bröts så man fick stoppsignal. Det finns ett system vid alla signaler som löser ut nödbromsen om/när föraren kör mot rött.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig? :)

Först ett allmänt tågintresse följt av runt 20 tjänsteresor till London. Det började med att jag köpte en bok om tunnelbanans historia. Historiken var så intressant att jag köpte fler böcker. Och på den vägen är det. Nu har jag några dussin böcker om Londons tunnelbana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför görs det inga teveprogram om såna här saker, det skulle ju bli underbara program, råka för nåt år sen se ett program om kloaksystemets utveckling i london, det var verkligen skitintressant! (!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ett allmänt tågintresse följt av runt 20 tjänsteresor till London. Det började med att jag köpte en bok om tunnelbanans historia. Historiken var så intressant att jag köpte fler böcker. Och på den vägen är det. Nu har jag några dussin böcker om Londons tunnelbana.

Du å jag borde göra en film om det, om vi blir arbetslösa nån gång så vet vi vad vi kan göra, om vi har pengar. :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...